Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi
projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowych rozwiązań prawnych ukierunkowanych na usuwanie skutków powodzi w zakresie sposobu i formy udzielania pomocy państwa dla poszkodowanych podmiotów
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4184
- Data wpłynięcia: 2011-05-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1385
4184
do organu.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, wnioskodawca dołącza oświadczenie, że w wyniku
powodzi doznał szkody majątkowej wraz z określeniem jej wartości, nie ubiegał się o zasiłek
powodziowy na terenie innej gminy oraz że wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych
we wniosku. Oświadczenie jest składane pod rygorem poniesienia odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywych zeznań.
6. Zasiłek jest wypłacany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), o którym mowa
w ust. 3, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia wydania decyzji
w sprawie przyznania zasiłku, w wysokości:
1) równej wartości szkody według oświadczenia, o którym mowa w ust. 5, jeżeli nie
przekracza 2 tys. zł;
2) 2 tys. zł, jeżeli wartość szkody według oświadczenia, o którym mowa w ust. 5, jest
równa bądź wyższa niż 2 tys. zł.
7. Organ wypłacający zasiłek po jego wypłacie dokonuje weryfikacji prawdziwości danych
zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 3. Jeżeli w wyniku weryfikacji ustalono, że
rodzina lub osoba samotnie gospodarująca, o których mowa w ust. 1, która otrzymała zasiłek,
nie poniosła szkody w wyniku wystąpienia powodzi, organ wypłacający zasiłek wydaje
decyzję o jego zwrocie, określając termin jego zwrotu nie krótszy niż 7 dni. Do zwrotu
zasiłku stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie
egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.
8. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb wypłaty
i szczegółowy tryb zwrotu zasiłku oraz wzór formularza wniosku, o którym mowa w ust. 3,
uwzględniając konieczność uzyskania danych niezbędnych do identyfikacji rodziny lub osób,
którym ma być przyznany zasiłek, oraz potrzebę określenia treści oświadczenia, o którym
mowa w ust. 5, a także mając na względzie zapewnienie sprawnego i terminowego
wypłacania zasiłku poszkodowanym oraz skuteczności zwrotu nienależnie uzyskanego
zasiłku.
9. Przyznawanie i wypłacanie zasiłku należy do zadań zleconych z zakresu administracji
rządowej realizowanych przez gminę.
Art. 6. 1. W okresie wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 do
zbywania na rzecz poszkodowanych będących osobami fizycznymi nieruchomości
stanowiących własność Skarbu Państwa albo jednostek samorządu terytorialnego,
5
przeznaczonych na cele mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego, a w przypadku jego braku – w studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy, lub dla których została wydana decyzja
o warunkach zabudowy i ustalająca przeznaczenie nieruchomości na cele mieszkaniowe,
zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stosuje się
odpowiednio art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.6)).
2. W okresie wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2
w przypadku budowy urządzeń infrastruktury technicznej nie stosuje się przepisów działu III
rozdziału 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Art. 7. Na wniosek gminy składany w terminie określonym w przepisach wydanych na
podstawie art. 1 ust. 2 zbywanie nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności
Rolnej Skarbu Państwa przeznaczonych na cele mieszkaniowe na rzecz poszkodowanych
następuje w trybie bezprzetargowym.
Art. 8. 1. Faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią stanowi
podstawę usprawiedliwienia nieobecności pracownika w pracy.
2. Za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy z przyczyny, o której mowa w ust. 1,
pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za
pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przez okres nie dłuższy niż 10 dni
roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika.
3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do pracowników, których uprawnienie do
wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy z powodu powodzi lub do
innej formy rekompensaty utraconego wynagrodzenia z tego tytułu wynika z odrębnych
przepisów.
4. Wynagrodzenie określone w ust. 2 wypłaca pracodawca.
5. Pracodawca może powierzyć pracownikowi wykonywanie pracy innego rodzaju niż
wynikająca z nawiązanego stosunku pracy, jeżeli jest to konieczne w związku z usuwaniem
skutków powodzi u tego pracodawcy. W takim przypadku pracownik zachowuje prawo do
dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu
wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.
6. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do osób wykonujących pracę na podstawie
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 143,
poz. 963, Nr 155, poz. 1043, Nr 197, poz. 1307 i Nr 200, poz. 1323 oraz z 2011 r. Nr 64, poz. 341.
6
stosunku służbowego.
Art. 9. W przypadku zniszczenia na skutek powodzi dokumentów niezbędnych do
ustalenia świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych lub zaopatrzenia emerytalnego
przyjmuje się:
1) wszelkie dokumenty oraz zeznania świadków pozwalające na udowodnienie okresów
zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby,
macierzyństwa lub sprawowania opieki;
2) wszelkie dokumenty pozwalające na udowodnienie wysokości ich podstawy wymiaru.
Art. 10. rodki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być przeznaczone
na cele związane z pomocą dla poszkodowanych zatrudnionych u pracodawcy, który utworzył
fundusz, a także dla poszkodowanych zatrudnionych u innego pracodawcy w okresie
wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2.
Art. 11. 1. rodki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mogą
być przeznaczone na:
1) utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób
niepełnosprawnych;
2) odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia
warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw
osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą;
3) pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, środków
pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na skutek
powodzi;
4) usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio
barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób
niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja oraz zakup sprzętu);
5) dofinansowanie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U.
z 2010 r. Nr 214, poz. 1407, z późn. zm.7)), zwanej dalej „ustawą o rehabilitacji”, do
oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi
w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 217, poz. 1427,
Nr 226, poz. 1475, Nr 238, poz. 1578, Nr 254, poz. 1700 i Nr 257, poz. 1726.
7
2. Cele określone w ust. 1 mogą zostać dofinansowane ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych maksymalnie do kwoty, która nie może być
sfinansowana z innych źródeł.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków, o których mowa w ust. 1,
uwzględniając konieczność uproszczenia postępowania.
Art. 12. 1. rodki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zwanego
dalej „funduszem rehabilitacji”, mogą być przeznaczone na odtworzenie infrastruktury
i wyposażenia, utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi miejsc pracy oraz
rehabilitacji osób niepełnosprawnych u dysponenta tego funduszu.
2. Dysponent funduszu rehabilitacji może przeznaczyć środki, o których mowa w art. 33
ust. 3 pkt 4 ustawy o rehabilitacji, na pomoc indywidualną dla osób niepełnosprawnych,
przeznaczoną na usuwanie skutków powodzi dotyczących tych osób, w szczególności na
zakup utraconego lub zniszczonego sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych
i przedmiotów ortopedycznych lub na ograniczenie barier technicznych i architektonicznych
powstałych na skutek powodzi.
3. rodki funduszu rehabilitacji, z wyłączeniem środków przeznaczonych na pomoc
indywidualną dla osób niepełnosprawnych, mogą być przeznaczone na ratowanie
zagrożonych likwidacją na skutek powodzi warsztatów terapii zajęciowej prowadzonych
przez dysponenta tego funduszu.
4. Dysponent funduszu rehabilitacji może przeznaczyć do 10 % środków tego funduszu,
z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 33 ust. 3 pkt 4 i 5 ustawy o rehabilitacji, na
przedsięwzięcia wspólne lub na bezzwrotną pomoc na usuwanie skutków powodzi u innego
dysponenta funduszu rehabilitacji, który poniósł szkody na skutek powodzi.
5. Warunkiem przeznaczenia środków funduszu rehabilitacji w sposób określony
w ust. 1, 3 i 4 jest uzyskanie zgody dysponenta Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych.
6. W przypadku nieuzyskania zgody, o której mowa w ust. 5, dysponent funduszu
rehabilitacji jest obowiązany do dokonania wpłat, o których mowa w art. 33 ust. 4a ustawy
o rehabilitacji.
7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do dysponentów zakładowego funduszu
aktywności.
8
Art. 13. Pożyczki przyznane przed wystąpieniem powodzi ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:
1) osobom niepełnosprawnym na działalność gospodarczą lub rolniczą,
2) zakładom pracy chronionej
– mogą być umarzane w całości lub w części, wraz z odsetkami, jeżeli w związku z powodzią
nastąpiła utrata możliwości spłaty pożyczki.
Art. 14. 1. Organ udzielający pomocy, o której mowa w art. 12a, 26, 26d, 26e lub art. 32
ustawy o rehabilitacji, albo pomocy, o której mowa w art. 12 ustawy o rehabilitacji
w brzmieniu obowiązującym do dnia 29 lipca 2007 r., może odroczyć termin płatności
należności z tytułu zwrotu udzielonej pomocy, jeżeli niemożność terminowego zwrotu
pomocy jest skutkiem powodzi.
2. Jeżeli naruszenie warunków umowy, na podstawie której udzielono pomocy określonej
w ust. 1, nastąpiło na skutek powodzi, to organ udzielający pomocy może nie żądać zwrotu
pomocy, pod warunkiem niezwłocznego usunięcia nieprawidłowości, i kontynuować
realizację umowy lub odroczyć termin płatności należności z tytułu zwrotu pomocy.
Art. 15. Podmioty zamierzające:
1) wystąpić o pomoc, o której mowa w art. 11 ust. 1,
2) wykorzystać fundusz rehabilitacji w sposób określony w art. 12 ust. 1, 3 i 4,
3) wystąpić o umorzenie, o którym mowa w art. 13,
4) wystąpić o odroczenie, o którym mowa w art. 14 ust. 1
– są obowiązane odpowiednio złożyć wniosek albo wystąpić o zgodę do dysponenta
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w terminie określonym
w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2.
Art. 16. Za okresy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2, nie dłużej
niż do dnia 31 grudnia roku, w którym wystąpiła powódź, refundacja, o której mowa
w art. 25a ust. 1 ustawy o rehabilitacji, może być dokonywana w przypadku nieterminowego
opłacenia składek podlegających refundacji, jeżeli uchybienie terminu płatności składek było
skutkiem powodzi.
Art. 17. 1. Pożyczka, o której mowa w art. 42 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415,
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4184
› Pobierz plik