eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi

Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi

projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowych rozwiązań prawnych ukierunkowanych na usuwanie skutków powodzi w zakresie sposobu i formy udzielania pomocy państwa dla poszkodowanych podmiotów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4184
  • Data wpłynięcia: 2011-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1385

4184

Wodnej w Krakowie, Związek Zawodowy Pracowników Służby Cywilnej RZGW
w
Krakowie, NSZZ „Solidarność” Komisję Zakładową w RZGW w Krakowie oraz
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. W uwagach podnoszono m.in.
kwestię zgodności z prawem UE, odejście od zlewniowego zarządzania wodami,
skomplikowanie struktury administracyjnej.

W odniesieniu do części „pomocowej” projektu negatywne opinie zostały przedstawione
przez: Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”, Federację Związków Zawodowych
Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej w Polsce Pracodawców RP, w których
odniesiono się m.in. do kwoty przewidzianego zasiłku powodziowego, konieczności wydania
rozporządzenia „uruchamiającego” pomoc, brak regulacji dotyczących upowszechnianie
ubezpieczeń budynków mieszkalnych, brak odniesienia projektu do osuwisk.

Pozytywne opinie dotyczące części „pomocowej” zostały przedstawione przez: Business
Centre Club oraz Związek Rzemiosła Polskiego.

Dodatkowo opinie do projektu, kwestionujące nowelizację ustawy – Prawo wodne,
przedstawiły: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych,
Stowarzyszenie Dorzecza Wisły „WISŁA”, Rada Gospodarki Wodnej Regionu Wodnego
rodkowej Odry, Rada Gospodarki Wodnej Regionu Wodnego rodkowej Wisły, regionu
Jarftu, regionu wodnego Niemna, regionu wodnego Łyny i Węgorapy oraz regionu wodnego
wieżej, Klub Przyrodników, Stowarzyszenie Ekologiczne „Eko-Unia”, Konwent
Dyrektorów Zarządów Melioracji i Urządzeń Wodnych oraz Radę Gospodarki Wodnej
Regionu Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego.
Rada
Służby Cywilnej zaopiniowała projekt pozytywnie w odniesieniu do przepisów
dotyczących służby cywilnej, ze wskazaniem do dodatkowej analizy wątpliwości
dotyczących m.in. przeprowadzenia kolejnej nowelizacji ustawy – Prawo wodne w krótkim
terminie od poprzedniej, kosztów projektowanej regulacji, a także wprowadzenia nowego
podmiotu administracji gospodarki wodnej, jakim jest Główny Koordynator Gospodarki
Wodnej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie będzie co do zasady miało bezpośredniego wpływu na sektor
finansów publicznych. Postanowienia określone w przedkładanej ustawie mogą w przyszłości

32
spowodować skutki finansowe dla budżetu państwa, jedynie jeżeli łącznie zostaną spełnione
dwie przesłanki:
– wystąpi zdarzenie, o którym mowa w art. 1 projektu (powódź),
– Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia gminy lub miejscowości
poszkodowane w wyniku takiego zdarzenia.
W związku z powyższym do projektu nie ma zastosowania art. 112c ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Po powodziach i osuwiskach ziemi, które miały miejsce w 2010 r. wypłacono ponad
53 tysiące bezzwrotnych zasiłków celowych dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących,
poszkodowanych w wyniku działania żywiołu.
rodki na realizację wsparcia uregulowanego dotychczas w ustawie z dnia 12 sierpnia
2010 r. o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r., a zawartego
obecnie w rozdziale 3 projektu, pochodzą z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej
na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, która w 2011 r. wynosi
1 422 627 tys. zł. W związku z tym nie jest możliwy do określenia wpływ projektowanej
regulacji na sektor finansów publicznych w zakresie wykorzystania przewidzianych
w budżecie środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Wielkość niezbędnych
środków budżetowych zależna jest od ilości poszkodowanych przedsiębiorców. W oparciu
o doświadczenia z realizacji ustawy w roku 2010 można przyjąć, że średnia pożyczka wynosi
40 tys. zł. W sumie w 2010 roku wypłacono 35 926 966,68 zł. Podkreślenia jednak wymaga,
że pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu prowadzonej przez nich działalności gospodarczej
wpłynie na utrzymanie uiszczania przez nich opłat stanowiących wpływy zarówno do budżetu
państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Utworzenie 16 wojewódzkich zarządów gospodarki wodnej nie spowoduje kosztów dla
budżetu państwa:
1. nie przewiduje się zwiększenia stanu zatrudnienia w związku ze zmianami:
wykorzystane zostaną etaty z obecnych regionalnych zarządów gospodarki wodnej,
a także przejęte wraz z zadaniami etaty z wojewódzkich zarządów melioracji
gospodarki wodnej;
2. ewentualne koszty związane z odprawami, jakie będą musiały zostać wypłacone
w związku ze skorzystaniem przez pracowników regionalnych zarządów gospodarki

33
wodnej z przepisu art. 82 ust. 5 lub nieprzedłużeniem z nimi stosunków pracy
w wojewódzkich zarządach gospodarki wodnej, zostaną zbilansowane przez
efektywne kształtowanie polityki zatrudnienia i płac;
3. koszty związane z zapewnieniem pomieszczeń dla wojewódzkich zarządów
gospodarki wodnej zostaną zbilansowane przez wykorzystanie pomieszczeń
zajmowanych obecnie przez regionalne zarządy gospodarki wodnej oraz – w zakresie
przejmowanych zadań – przez wojewódzkie zarządy melioracji i gospodarki wodnej
oraz wynajem tych z pomieszczeń, które zostaną zwolnione. Ten sam mechanizm
pozwoli na zbilansowanie kosztów energii i wyposażenia.


MSWiA uzyskało informację od Ministerstwa Finansów, zgodnie z którą samorządy
województw w 2011 r. uzyskują 332 601 000 zł dotacji celowej (część 85 – budżety
wojewodów, dział 010 – Rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01008 – melioracje wodne).
Ponadto, na finansowanie zadań związanych z melioracjami zaplanowano na 2011 r. rezerwę
celową (część 83, poz. 54 – „Utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych i wód
istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa, w tym 6 000 000 zł dla
spółek wodnych na realizację zadań z zakresu utrzymania melioracji wodnych
szczegółowych”) w kwocie 210 000 000 zł. Rezerwa ta jest uruchamiana na wniosek Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi w porozumieniu z wojewodami. Ww. środki zostaną wykorzystane
przez nowo utworzone struktury, zgodnie z projektowanym podziałem zadań.
Niezależnie od powyższych informacji MSWiA skierowało zapytanie do
poszczególnych marszałków województw dotyczące wysokości środków własnych, jakie
poszczególne samorządy województw ponoszą w związku z realizowaniem zadania
zleconego z zakresu administracji rządowej związanego z melioracjami. Marszałkowie
zobowiązani zostali do przedstawienia kosztów faktycznie poniesionych w 2010 r. ze
środków własnych. Z informacji przekazanych przez marszałków wynika, że w 2010 r.
samorządy województw przeznaczyły na ten cel ok. 143 530 000 zł (z wyjątkiem samorządu
województwa wielkopolskiego, które przedstawiło informację o planowanych na rok 2011
wydatkach na ten cel – 7 892 153 zł, oraz samorządu województwa zachodniopomorskiego,
który nie przedstawił informacji).



34
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozwiązania mają na celu m.in. zapobieganie negatywnym skutkom
powodzi na sytuację pracodawców, pracowników oraz osób bezrobotnych.
Zmiany przewidziane nowelizacją ustawy – Prawo wodne skutkują zmianą
stosunków pracy pracowników zatrudnionych w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej,
regionalnych zarządach gospodarki wodnej oraz wojewódzkich zarządach melioracji
i urządzeń wodnych (zajmujących się obsługą zadań zleconych z zakresu administracji
rządowej realizowanych przez marszałka województwa).
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Proponowana regulacja przyczyni się do utrzymania funkcjonujących w dotkniętym
powodzią regionie przedsiębiorstw. Będzie to mieć wpływ na utrzymanie konkurencyjności
gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Proponowane regulacje będą miały wpływ na sytuację regionów poprzez
umożliwienie odbudowy i utrzymania funkcjonowania przedsiębiorcom poszkodowanym
w wyniku powodzi. Przyczyni się to przede wszystkim do zapobiegnięcia wzrostu bezrobocia
w regionach dotkniętych powodzią.

6-05-aa

35
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRAC
z dnia ……………………. 2011 r.
w sprawie trybu wypłaty i szczegółowego trybu zwrotu zasiłku powodziowego oraz
wzoru formularza wniosku o zasiłek powodziowy

Na podstawie art. 5 ust. 8 ustawy z dnia ……………… 2011 r. o szczególnych
rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. Nr …., poz…) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenia określa:
1) tryb wypłaty i szczegółowy tryb zwrotu zasiłku powodziowego udzielanego
w związku ze szkodami poniesionymi w wyniku powodzi, zwanego dalej „zasiłkiem”;
2) wzór wniosku o zasiłek.
§ 2.1. Zasiłek wypłaca wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub osoba przez niego upoważniona
na podstawie wniosku, zawierającego oświadczenie o poniesieniu strat w wyniku powodzi,
zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku oraz oświadczenie, że wnioskodawca nie
ubiegał się lub nie ubiega się o zasiłek na terenie innej gminy, niż gmina do której kierowany
jest wniosek o zasiłek.
2. Wzór formularza wniosku o zasiłek powodziowy wraz z oświadczeniami i zgodą, o których
mowa w ust. 1 określa załącznik do rozporządzenia.
§ 3. 1. Wniosek o zasiłek wraz z oświadczeniami, o których mowa w § 2 ust. 1, składa
w imieniu rodziny jej pełnoletni członek.
2. W razie złożenia wniosku o zasiłek przez więcej niż jednego członka rodziny, wszczyna
się i prowadzi jedno postępowanie.
§ 4. Zasiłek wypłaca się gotówką do rąk osoby, która złożyła wniosek o zasiłek lub na konto
bankowe wskazane we wniosku.
§ 5.1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję o zwrocie całości albo części kwoty
zasiłku jeżeli, w wyniku weryfikacji danych zawartych we wniosku, o którym mowa w § 2
ust. 1 stwierdzi, że rodzina lub osoba, która otrzymała zasiłek celowy:
- nie została poszkodowana w wyniku powodzi lub
- wartość szkody majątkowej jest mniejsza niż kwota zasiłku.
2. W decyzji określa się w szczególności kwotę przypadającą do zwrotu wraz z odsetkami
określonymi jak dla zaległości podatkowych oraz termin zwrotu kwoty nienależnie pobranego
świadczenia.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kwota przypadająca do zwrotu może zostać
rozłożona na raty.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …………… .

MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: