eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi

Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi

projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowych rozwiązań prawnych ukierunkowanych na usuwanie skutków powodzi w zakresie sposobu i formy udzielania pomocy państwa dla poszkodowanych podmiotów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4184
  • Data wpłynięcia: 2011-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1385

4184

5) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (art. 61),
6) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (art. 62),
7) ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów
i
rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku
działania żywiołu (art. 64),
8) ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(art. 65),
9) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (art. 66),
10) ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg publicznych (art. 67),
11) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(art. 68),
12) ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (art. 69),
13) ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich
naprawie (art. 70),
14) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (art. 71),
15) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenie oddziaływania na
środowisko (art. 72),
16) ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej
w województwie (art. 73),
17) ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (art. 74),
18) ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (art. 75),
19) ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
(art. 76),
20) ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji
inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (art. 77),

27
21) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych
innych ustaw (art. 78).

W rozdziale 5 (art. 79 – 92) zawarte są przepisy przejściowe i końcowe. Zakłada się
m.in., że utworzone z dniem 1 stycznia 2012 r. wojewódzkie zarządy gospodarki wodnej
przejmą pracowników oraz mienie likwidowanych 7 regionalnych zarządów gospodarki
wodnej, w tym nieruchomości będące w ich trwałym zarządzie. Częściowo przejmą także
zadania i pracowników wojewódzkich zarządów melioracji i gospodarki wodnej.
Wojewódzkie zarządy będą tworzone przez pełnomocników wojewodów, którzy jednocześnie
– do czasu powołania w trybie przewidzianym ustawą – Prawo wodne – dyrektorów
wojewódzkich zarządów.
Projekt zawiera również przepisy rozstrzygające sposób likwidacji regionalnych
zarządów gospodarki wodnej – przekazanie m.in. mienia, należności i zobowiązań, praw
i obowiązków wynikających z umów i porozumień nastąpi na podstawie ustaleń
powoływanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej likwidatora zarządów
regionalnych oraz pełnomocników powoływanych przez wojewodów w celu zorganizowania
nowych struktur rządowej administracji zespolonej. Natomiast likwidacji Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej dokona jego dyrektor generalny.
W projekcie zakłada się także, że mienie służące marszałkom województw do
wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, które zgodnie z projektem
„wracają” do wojewodów, zostanie przekazane wojewodom. Należy podkreślić, że przepis
art. 81 projektu dotyczy wyłącznie mienia, które służy wykonywaniu zadań administracji
rządowej i które w tym celu zostało przekazane samorządowi terytorialnemu. W projekcie
mienie to – wraz z zadaniami i tylko w tym zakresie – zostaje ponownie przypisane
administracji rządowej w celu umożliwienia wykonywania tych zadań bezpośrednio przez
organ administracji rządowej. Oznacza to zgodność projektowanego rozwiązania z zasadą
proporcjonalności braną pod uwagę przy wkraczaniu w zakres samodzielności jednostek
samorządu terytorialnego.

Projekt rozstrzyga także kwestię postępowań i spraw wszczętych a niezakończonych
przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, dyrektorów regionalnych zarządów
gospodarki wodnej, marszałków województw oraz starostów, które z dniem wejścia w życie
prowadzone są przez odpowiednie organy przejmujące ich kompetencje. Podobnie,

28
w przypadku spraw, w których przysługuje lub została wniesiona skarga do Naczelnego Sądu
Administracyjnego zostaną przejęte obowiązki i uprawnienia jako stron w tych sprawach.
W projekcie wskazano również w zakresie przepisów przejściowych, m.in. że:
1) upoważnienia udzielone przez Prezesa Krajowego Zarządu oraz dyrektorów
regionalnych zarządów,
2) porozumienia zawarte pomiędzy Prezesem Krajowego Zarządu a marszałkiem
województwa dotyczące powierzenia nadleśniczemu wykonywania uprawnień
właścicielskich Skarbu Państwa w stosunku do wód publicznych stanowiących własność
Skarbu Państwa położonych na terenie nadleśnictwa (potoki górskie i ich źródła, cieki
naturalne, jeziora oraz sztuczne zbiorniki wodne, przez które przepływają cieki wodne,
śródlądowe drogi wodne),
3) program wodno-środowiskowy opracowany na podstawie art. 119 ust. 1 ustawy
– Prawo wodne
– zachowują moc do czasu odpowiednio udzielenia, zawarcia, opracowania nowych
dokumentów na podstawie nowelizowanych niniejszym projektem przepisów ustawy
– Prawo wodne.

W art. 90 zawarto przepis utrzymujący w mocy akty prawa miejscowego wydane na
podstawie dotychczasowych przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r.
o rybactwie śródlądowym, a także wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów
ustawy – Prawo wodne zachowują moc albo przez okres, na które zostały wydane, albo
zachowują moc do czasu wydania nowych aktów prawa miejscowego przez wojewodę.

Projektowana ustawa w art. 91 zachowuje w mocy akty wykonawcze wydawane na
podstawie przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym.
Przewiduje
się, że projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów reformujących administrację publiczną w zakresie
gospodarowania wodami, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. oraz przepisów,
które umożliwią dokonanie płynnego przejęcia zadań i kompetencji, o których mowa
w projektowanej ustawie, które wejdą w życie przed dniem 1 stycznia 2012 r.
Projektowany termin wejścia w życie ustawy nie narusza zasad demokratycznego państwa
prawnego i odpowiada ogólnym regulacjom obowiązującym w tym zakresie.


29

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Przedmiotowy projekt będzie stanowił program pomocy, który będzie wymagał
dokonania notyfikacji w Komisji Europejskiej.

Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
W trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) do Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji nie wpłynęły zgłoszenia zainteresowania pracami nad
projektem ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

30
OCENA SKUTKÓW REGULACJI:
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane przepisy oddziałują na organy administracji rządowej i samorządu
terytorialnego, sądy powszechne i administracyjne, a także osoby fizyczne, osoby prawne
i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które na skutek powodzi
doznały szkód majątkowych, pracodawców, osoby bezrobotne, Państwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych.

Ponadto proponowana regulacja oddziaływać będzie na fundusze pożyczkowe zajmujące
się udzielaniem pożyczek oferowanych w ramach ustawy nowelizowanej oraz wójtów gmin
oraz burmistrzów i prezydentów miast wystawiających zaświadczenia potwierdzające
odniesienie przez przedsiębiorców szkód w wyniku powodzi.
2. Konsultacje społeczne
Projekt został przekazany do uzgodnień m.in.:
1) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
2) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
3) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
4) Związku Rzemiosła Polskiego,
5) Konfederacji Pracodawców Polskich,
6) Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
7) Business Centre Club,
8) Radzie Pomocy Społecznej,
9) Radzie Służby Cywilnej.

Do projektu w zakresie nowelizacji ustawy – Prawo wodne negatywne stanowiska
zostały przedstawione przez: Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”, Federację Związków
Zawodowych Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej w Polsce, Federację
Zakładowych Organizacji Związkowych Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
Federację Zakładowych Organizacji Związkowych Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej, wspólnie – Związek Zawodowy Pracowników Regionalnego Zarządu Gospodarki

31
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 . 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: