eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia i uproszczenia systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ograniczenia liczby identyfikatorów, którymi posługują się podatnicy (PESEL dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej), utworzenia Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i wprowadzenia zasad dostępności do Rejestru i katalogu podmiotów uprawnionych do dostępu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4159
  • Data wpłynięcia: 2011-05-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-07-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1016

4159

c) jest zdolny do współdziałania z innymi systemami, 
d)  chroni  informacje  i  dane  przed  odczytem  lub  modyfikacją  będącą    efektem 
nieupoważnionego działania osoby lub innego systemu teleinformatycznego; 
2) w zakresie niezawodności: 
a) nie powoduje awarii w następstwie wystąpienia błędu w oprogramowaniu, 
b) zachowuje zdolność do utrzymywania możliwości utrzymania minimalnej funkcjonalności 
w przypadku wystąpienia awarii, 
c) umożliwia odzyskanie i odtworzenie stanu działania sprzed awarii; 
3) w zakresie używalności: 
a)  umożliwia  użytkownikowi  wykorzystanie  funkcjonalności  systemu  do  wykonania 
określonego zadania w określonych warunkach, 
b) umożliwia użytkownikowi sprawne i intuicyjne korzystanie z systemu, 
c) jest ergonomiczny; 
4) w zakresie wydajności: 
a) umożliwia uzyskiwanie prawidłowych odpowiedzi systemu w założonym czasie reakcji przy 
maksymalnej liczbie użytkowników, 
b)  umożliwia  efektywne  uzyskiwanie  poprawnych  wyników  działania  systemu  przy 
dostępnych zasobach. 
 
§ 5. 1. System umożliwia wbudowanie mechanizmu: 
1)  monitoringu  umożliwiającego  rejestrację  prób  logowania,  za  pomocą  certyfikatu, 
do  systemu  oraz  zdefiniowanie  zestawu  śledzonych  czynności  wykonywanych  przez 
użytkowników; 
2) okresowego automatycznego wykonywania kopii bezpieczeństwa; 
3) bezpiecznego przechowywania danych. 
2.  System  umożliwia  poprawną  obsługę  wszystkich  procesów  przy  jednoczesnym 
zapewnieniu  właściwych  parametrów  wydajnościowych  wspieranych  przez  zastosowanie 
architektury  wielowarstwowej,  jak  również  wysoki  poziom  niezawodności  tego  systemu 
gwarantowany  przez  stabilność  pracy  oraz  zapewnienie  wydajniejszej  pracy  systemu 
w miarę zwiększenia liczby jego elementów składowych. 
3.  Bieżące  funkcjonowanie  systemu  uwzględnia  ciągły  rozwój  tego  systemu  odnoszący  się 
zarówno  do  rozszerzania  jego  funkcjonalności,  zgodnie  z  oczekiwaniami  użytkowników, 

jak  również  sfery  technologicznej  obejmującej  dostosowanie  systemu  do  zmieniających  się 
uwarunkowań zewnętrznych i rozwoju w dziedzinie informatyki i telekomunikacji. 
 
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie  1 stycznia 2012 r. 
 
Minister Finansów 
 
W porozumieniu: 
 
Minister Spraw  Wewnętrznych i Administracji 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Uzasadnienie 
 
 
Projekt  rozporządzenia  stanowi  realizację  delegacji  wynikającej  z  art.  14b  ustawy 
z  dnia  13  października  1995 r.  o zasadach  ewidencji  i  identyfikacji  podatników  i  płatników 
(Dz.  U.  z  2004 r.  Nr  269,  poz.  2681, z późn. zm.) zwana dalej „ustawą o NIP”. Na podstawie 
wskazanego  przepisu  Minister  Finansów  został  zobowiązany  do  określenia  w  drodze 
rozporządzenia  opisu,  minimalnej  funkcjonalności  oraz  warunków  organizacyjno  – 
technicznych  funkcjonowania  Centralnego  Rejestru  Podmiotów  ‐  Krajowa  Ewidencja 
Podatników 
zapewniającego 
możliwość 
realizacji 
przez 
Agencję 
Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego  zadań  wynikających  z  art.  35  ustawy  z  dnia  24  maja  2002  r.  o  Agencji 
Bezpieczeństwa  Wewnętrznego  i  Agencji  Wywiadu  (t.  j.  Dz.  U.  z  2010  r.  Nr  29,  poz.  154, 
z późn. zm.) oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych i ich ochrony przed nieuprawnionym 
dostępem. 
 
Projektowana 
regulacja 
zapewnia 
Agencji 
Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego 
i  możliwości  realizacji  zadań  wynikających  z  art.  35  ustawy  o  Agencji  Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. 
Projekt  określa  opis,  minimalną  funkcjonalność  oraz  warunki  organizacyjno‐
techniczne  funkcjonowania  Centralnego  Rejestru  Podmiotów  –  Krajowa  Ewidencja 
Podatników,  w  tym  wykaz  usług  udostępnianych  przez  ten  system  oraz  sposób 
ich  udostępniania  mając  na  względzie  zapewnienie  bezpieczeństwa  danych  i  ich  ochrony 
przed nieuprawnionym ujawnieniem i dostępem. 
 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. 
 
 
Materia  regulowana  przedmiotowym  rozporządzeniem  nie  jest  objęta  zakresem 
prawa Unii Europejskiej. 
Projekt  rozporządzenie  nie  zawiera  przepisów  technicznych,  w  związku  z  tym  nie 
podlega  notyfikacji  w  rozumieniu  przepisów  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia                 
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm             
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
Zgodnie  z  art.  5  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności  lobbingowej  w  procesie 
stanowienia  prawa  (Dz.  U.  Nr  169,  poz.  1414  oraz  z  2009  r.  Nr  42,  poz.  337),  projekt 
rozporządzenia  zostanie  udostępniony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronie 
internetowej Ministerstwa Finansów. 
 
 
 
 
 
 

Ocena skutków regulacji 
 
 
1.  Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie 
Przepisy  rozporządzenia  oddziałuje  na  ministra  właściwego  do  spraw  finansów  publicznych 
przez  którego  prowadzony  jest  Centralny  Rejestr  Podmiotów  –  Krajowa  Ewidencja 
Podatników. 
 
2.  Wyniki przeprowadzonych konsultacji 
Projekt  zostanie  poddany  konsultacjom  międzyresortowym  i  społecznym.  Zgodnie 
z upoważnieniem do wydania rozporządzenia projekt zostanie przekazany do zaopiniowania 
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. 
 
3.  Wpływ rozporządzenia na: 

a) sektor  finansów  publicznych,  w  tym  na  budżet  państwa  i  budżety  jednostek 
samorządu terytorialnego. 
Rozporządzenie nie pociąga za sobą skutków finansowych. 
 
b)  rynek pracy. 
Rozporządzenie nie wywiera wpływu na rynek pracy. 
 
c) konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie 

przedsiębiorstw. 
Wejście  w  życie  rozporządzenia  nie  będzie  miało  wpływu  na  konkurencyjność 
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. 
 
d)  sytuację i rozwój regionalny. 
Przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionów. 
 
4.  Źródła finansowania. 
Wejście  w  życie  niniejszego  rozporządzenia  nie  wymaga  dodatkowych  środków 
finansowania. 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Projekt z dnia ………….……..2011 r. 

ROZPORZĄDZENIE 
MINISTRA FINANSÓW1) 
z dnia ………………………… 2011 r. 
w sprawie zeznań podatkowych składanych przez podatników podatku od spadków i 
darowizn 
 
 
Na  podstawie  art.  17a  ust.  4  ustawy  z  dnia  28  lipca  1983  r.  o  podatku  od  spadków                   
i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa: 
  1)  wzór zeznania podatkowego o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych oraz szczegółowy 
zakres danych w nim zawartych; 
  2)  rodzaje dokumentów, które powinny być dołączone do zeznania podatkowego; 
  3)  przypadki,  w  których  może  być  złożone  wspólne  zeznanie  podatkowe,  oraz  tryb  jego 
składania. 
§ 2. Określa  się  wzór  zeznania  podatkowego  o  nabyciu  rzeczy  lub  praw  majątkowych, 
stanowiący  załącznik  do  rozporządzenia,  do  którego  składania  obowiązani  są  podatnicy 
podatku od spadków i darowizn. 
§ 3. Podatnicy  podatku  od  spadków  i  darowizn  obowiązani  są  dołączyć  do  zeznania 
dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania potwierdzające: 
  1)  nabycie  rzeczy  lub  praw  majątkowych,  w  szczególności:  orzeczenie  sądu,  testament, 
umowę, ugodę, zaświadczenie banku o nabyciu praw do wkładu oszczędnościowego na 
podstawie  dyspozycji  wkładcy  lub  zaświadczenie  towarzystwa  funduszy  inwestycyjnych             
o  nabyciu  jednostek  uczestnictwa  na  podstawie  dyspozycji  uczestnika  funduszu 
inwestycyjnego  otwartego  albo  specjalistycznego  funduszu  inwestycyjnego  otwartego 
na wypadek jego śmierci; 
  2)  posiadanie  przez  zbywcę  tytułu  prawnego  do  rzeczy  lub  praw  majątkowych 
wymienionych w zeznaniu, w szczególności: wypis z księgi wieczystej, umowę sprzedaży, 
zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej; 
  3)  istnienie  długów  i ciężarów, obciążających nabyte rzeczy lub prawa majątkowe, a przy 
nabyciu  w  drodze  zasiedzenia  poniesienie  nakładów  na  rzecz  przez  nabywcę  podczas 
biegu  zasiedzenia,  w  szczególności:  faktury  dotyczące  kosztów  ostatniej  choroby  oraz 
pogrzebu  spadkodawcy,  wypis  z  księgi  wieczystej  potwierdzający  obciążenie 
nieruchomości  hipoteką,  zaświadczenie  spółdzielni  mieszkaniowej  potwierdzające 
istnienie  długów  związanych  ze  spółdzielczymi  prawami  do  lokali,  zaświadczenie                     
o  zastawie  sądowym,  faktury  dokumentujące  poniesienie  nakładów  na  rzecz  przez 
nabywcę podczas biegu zasiedzenia. 
§ 4.  1. W  przypadku  nabycia  udziałów  we  współwłasności  rzeczy  lub  w  prawie 
majątkowym  przez  kilku  podatników,  mogą  oni  złożyć  wspólne  zeznanie  podatkowe                   
o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 3. 
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: