Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia i uproszczenia systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ograniczenia liczby identyfikatorów, którymi posługują się podatnicy (PESEL dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej), utworzenia Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i wprowadzenia zasad dostępności do Rejestru i katalogu podmiotów uprawnionych do dostępu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4159
- Data wpłynięcia: 2011-05-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-07-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1016
4159
d) chroni informacje i dane przed odczytem lub modyfikacją będącą efektem
nieupoważnionego działania osoby lub innego systemu teleinformatycznego;
2) w zakresie niezawodności:
a) nie powoduje awarii w następstwie wystąpienia błędu w oprogramowaniu,
b) zachowuje zdolność do utrzymywania możliwości utrzymania minimalnej funkcjonalności
w przypadku wystąpienia awarii,
c) umożliwia odzyskanie i odtworzenie stanu działania sprzed awarii;
3) w zakresie używalności:
a) umożliwia użytkownikowi wykorzystanie funkcjonalności systemu do wykonania
określonego zadania w określonych warunkach,
b) umożliwia użytkownikowi sprawne i intuicyjne korzystanie z systemu,
c) jest ergonomiczny;
4) w zakresie wydajności:
a) umożliwia uzyskiwanie prawidłowych odpowiedzi systemu w założonym czasie reakcji przy
maksymalnej liczbie użytkowników,
b) umożliwia efektywne uzyskiwanie poprawnych wyników działania systemu przy
dostępnych zasobach.
§ 5. 1. System umożliwia wbudowanie mechanizmu:
1) monitoringu umożliwiającego rejestrację prób logowania, za pomocą certyfikatu,
do systemu oraz zdefiniowanie zestawu śledzonych czynności wykonywanych przez
użytkowników;
2) okresowego automatycznego wykonywania kopii bezpieczeństwa;
3) bezpiecznego przechowywania danych.
2. System umożliwia poprawną obsługę wszystkich procesów przy jednoczesnym
zapewnieniu właściwych parametrów wydajnościowych wspieranych przez zastosowanie
architektury wielowarstwowej, jak również wysoki poziom niezawodności tego systemu
gwarantowany przez stabilność pracy oraz zapewnienie wydajniejszej pracy systemu
w miarę zwiększenia liczby jego elementów składowych.
3. Bieżące funkcjonowanie systemu uwzględnia ciągły rozwój tego systemu odnoszący się
zarówno do rozszerzania jego funkcjonalności, zgodnie z oczekiwaniami użytkowników,
jak również sfery technologicznej obejmującej dostosowanie systemu do zmieniających się
uwarunkowań zewnętrznych i rozwoju w dziedzinie informatyki i telekomunikacji.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2012 r.
Minister Finansów
W porozumieniu:
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi realizację delegacji wynikającej z art. 14b ustawy
z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
(Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.) zwana dalej „ustawą o NIP”. Na podstawie
wskazanego przepisu Minister Finansów został zobowiązany do określenia w drodze
rozporządzenia opisu, minimalnej funkcjonalności oraz warunków organizacyjno –
technicznych funkcjonowania Centralnego Rejestru Podmiotów ‐ Krajowa Ewidencja
Podatników
zapewniającego
możliwość
realizacji
przez
Agencję
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego zadań wynikających z art. 35 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154,
z późn. zm.) oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych i ich ochrony przed nieuprawnionym
dostępem.
Projektowana
regulacja
zapewnia
Agencji
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego
i możliwości realizacji zadań wynikających z art. 35 ustawy o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
Projekt określa opis, minimalną funkcjonalność oraz warunki organizacyjno‐
techniczne funkcjonowania Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowa Ewidencja
Podatników, w tym wykaz usług udostępnianych przez ten system oraz sposób
ich udostępniania mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa danych i ich ochrony
przed nieuprawnionym ujawnieniem i dostępem.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
Materia regulowana przedmiotowym rozporządzeniem nie jest objęta zakresem
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie
podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Finansów.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia oddziałuje na ministra właściwego do spraw finansów publicznych
przez którego prowadzony jest Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja
Podatników.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt zostanie poddany konsultacjom międzyresortowym i społecznym. Zgodnie
z upoważnieniem do wydania rozporządzenia projekt zostanie przekazany do zaopiniowania
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
3. Wpływ rozporządzenia na:
a) sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Rozporządzenie nie pociąga za sobą skutków finansowych.
b) rynek pracy.
Rozporządzenie nie wywiera wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionów.
4. Źródła finansowania.
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie wymaga dodatkowych środków
finansowania.
Projekt z dnia ………….……..2011 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia ………………………… 2011 r.
w sprawie zeznań podatkowych składanych przez podatników podatku od spadków i
darowizn
Na podstawie art. 17a ust. 4 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków
i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór zeznania podatkowego o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych oraz szczegółowy
zakres danych w nim zawartych;
2) rodzaje dokumentów, które powinny być dołączone do zeznania podatkowego;
3) przypadki, w których może być złożone wspólne zeznanie podatkowe, oraz tryb jego
składania.
§ 2. Określa się wzór zeznania podatkowego o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych,
stanowiący załącznik do rozporządzenia, do którego składania obowiązani są podatnicy
podatku od spadków i darowizn.
§ 3. Podatnicy podatku od spadków i darowizn obowiązani są dołączyć do zeznania
dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania potwierdzające:
1) nabycie rzeczy lub praw majątkowych, w szczególności: orzeczenie sądu, testament,
umowę, ugodę, zaświadczenie banku o nabyciu praw do wkładu oszczędnościowego na
podstawie dyspozycji wkładcy lub zaświadczenie towarzystwa funduszy inwestycyjnych
o nabyciu jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu
inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego
na wypadek jego śmierci;
2) posiadanie przez zbywcę tytułu prawnego do rzeczy lub praw majątkowych
wymienionych w zeznaniu, w szczególności: wypis z księgi wieczystej, umowę sprzedaży,
zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej;
3) istnienie długów i ciężarów, obciążających nabyte rzeczy lub prawa majątkowe, a przy
nabyciu w drodze zasiedzenia poniesienie nakładów na rzecz przez nabywcę podczas
biegu zasiedzenia, w szczególności: faktury dotyczące kosztów ostatniej choroby oraz
pogrzebu spadkodawcy, wypis z księgi wieczystej potwierdzający obciążenie
nieruchomości hipoteką, zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej potwierdzające
istnienie długów związanych ze spółdzielczymi prawami do lokali, zaświadczenie
o zastawie sądowym, faktury dokumentujące poniesienie nakładów na rzecz przez
nabywcę podczas biegu zasiedzenia.
§ 4. 1. W przypadku nabycia udziałów we współwłasności rzeczy lub w prawie
majątkowym przez kilku podatników, mogą oni złożyć wspólne zeznanie podatkowe
o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 3.