eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia możliwości wyznaczania palarni wyrobów tytoniowych w szpitalach psychiatrycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4072
  • Data wpłynięcia: 2011-02-23
  • Uchwalenie:

4072


Druk nr 4072

Warszawa, 23 lutego 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o ochronie zdrowia
przed następstwami używania tytoniu i
wyrobów tytoniowych
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Marka Balickiego.



(-) Romuald Ajchler; (-) Marek Balicki; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski;
(-) Witold
Gintowt-Dziewałtowski;
(-) Tadeusz
Iwiński;
(-) Witold Klepacz; (-) Jacek Kowalik; (-) Krystyna Łybacka; (-) Jarosław
Matwiejuk; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława Prządka; (-) Elżbieta Streker-
Dembińska; (-) Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Tadeusz Tomaszewski;
(-) Ryszard Zbrzyzny.
Projekt



USTAWA
z dnia ............ 2011 r.
o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów
tytoniowych


Art. 1.
W ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania
tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r., Nr 10, poz. 55, z późn. zm.) wprowadza się
następującą zmianę:

- w art. 5a ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Właściciel lub zarządzający może wyznaczyć palarnię:
1) w domach pomocy społecznej lub domach spokojnej starości,
2) w szpitalach psychiatrycznych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o
ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 1994 r., Nr 94, pz. 535, z późn. zm.),
3) w hotelach,
4) w obiektach służących obsłudze podróżnych,
5) na terenie uczelni,
6) w pomieszczeniach zakładów pracy,
7) w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych.“


Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie
Celem przedstawionego projektu nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami
używania tytoniu i wyrobów tytoniowych jest wprowadzenie możliwości wyznaczania palarni
wyrobów tytoniowych w szpitalach psychiatrycznych.
Ostatnia nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i
wyrobów tytoniowych z 8 kwietnia 2010 r. (Dz. U. Nr 81, poz. 529) m. in. rozszerzyła
obszary objęte zakazem palenia tytoniu. Zgodnie z nowymi przepisami wprowadzony został
całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych na terenie zakładów opieki zdrowotnej.
Jednocześnie nie przewidziano żadnych wyjątków uwzględniających specyfikę
funkcjonowania niektórych zakładów opieki zdrowotnej, w szczególności szpitali
psychiatrycznych. Uchylone zostały dotychczasowe przepisy dopuszczające możliwość
palenia wyrobów tytoniowych w szpitalach psychiatrycznych w wyodrębnionych i
odpowiednio przystosowanych palarniach. Warto podkreślić, że stało się to wbrew intencji
wnioskodawców projektu ustawy zawartego w druku sejmowym nr 1030, którzy
przewidywali utrzymanie możliwości tworzenia palarni w szpitalach psychiatrycznych.
Po wejściu w życie ostatniej nowelizacji ustawy okazało się, że wprowadzenie całkowitego
zakazu palenia papierosów w szpitalach psychiatrycznych jest dysfunkcjonalne i powoduje
liczne problemy w funkcjonowaniu tych placówek opieki zdrowotnej, a zarazem nie sprzyja
realizacji celów zdrowotnych ustawy. Znaczna część pacjentów chorych psychicznie
(wykazujących zaburzenia psychotyczne) będących palaczami wyrobów tytoniowych
przebywa w szpitalach psychiatrycznych przez wiele tygodni. Część z nich jest przyjmowana
do szpitala bez zgody i ich pobyt w szpitalu psychiatrycznym jest niczym innym, jak
czasowym pozbawieniem wolności. Egzekwowanie zakazu palenia wyrobów tytoniowych w
stosunku do tych pacjentów jest nie tylko niezwykle trudne, ale przede wszystkim
niehumanitarne. Powoduje niepotrzebne konflikty między personelem a pacjentami i
niejednokrotnie niekorzystnie wpływa na przebieg zaburzeń psychotycznych i stanów
pobudzenia. Pacjenci nie przestrzegając zakazu palą często wyroby tytoniowe w miejscach do
tego nie przystosowanych (np. w salach chorych czy toaletach), narażając tym samym osoby
niepalące na wdychanie dymu tytoniowego bądź zwiększając zagrożenie pożarowe.
Jednocześnie karanie pacjentów grzywną za łamanie zakazu w większości przypadków nie
będzie mogło mieć zastosowania w związku z art. 17 Kodeksu wykroczeń, który mówi m.in.,
że nie popełnia wykroczenia, kto z powodu choroby psychicznej, upośledzenia umysłowego
lub innego zakłócenia czynności psychicznych nie mógł w czasie czynu rozpoznać jego
znaczenia lub pokierować swoim postępowaniem.
Na problemy i zagrożenia wynikające z nowelizacji ustawy wskazują od wielu tygodni
zaniepokojeni dyrektorzy szpitali psychiatrycznych. Postulują oni przywrócenie - w
odniesieniu do szpitali psychiatrycznych - poprzedniego rozwiązania umożliwiającego
wyznaczanie palarni na poszczególnych oddziałach. Temu celowi służy niniejsza nowelizacja.
W art. 5a ust. 3 rozszerzono katalog instytucji, w których zarządzający lub właściciel może
wyznaczyć palarnię wyrobów tytoniowych - o szpitale psychiatryczne. Pojęciem „szpitale
psychiatryczne”, zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego (Dz. U. Z 1994 r., Nr 111, poz. 535, z późn. zm.), objęto także oddziały
psychiatryczne w szpitalach ogólnych, kliniki psychiatryczne, sanatoria dla osób z
zaburzeniami psychicznymi oraz inne zakłady opieki zdrowotnej sprawujące całodobową
opiekę psychiatryczną lub odwykową, niezależnie od podmiotu, który je tworzy i utrzymuje.


Ocena skutków regulacji

1. Podmioty objęte projektowaną regulacją.
Regulacje zawarte w projekcie ustawy dotyczyć będą szpitali psychiatrycznych w rozumieniu
ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Z 1994 r., Nr 111,
poz. 535, z późn. zm.).

2. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych.
Wejście w życie proponowanej nowelizacji nie będzie miała wpływu na sektor finansów
publicznych.

3. Wpływ regulacji na warunki życia społecznego i gospodarczego w regionach.
Projektowane regulacje nie powodują negatywnych następstw w rozwoju społecznym i
gospodarczym

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Konsultacje społeczne
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w rozumieniu art. 34
ust 3 Regulaminu Sejmu RP.

8. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projektowana nowelizacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: