Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o żegludze śródlądowej oraz ustawę o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
projekt dotyczy określenia zasad funkcjonowania i zarządzania systemem zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS w Polsce na odcinku Dolnej Odry
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4066
- Data wpłynięcia: 2011-03-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
- data uchwalenia: 2011-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1003
4066
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia …………………
w sprawie określenia dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej właściwego do zarządzania
usługami informacji rzecznej (RIS)
Na podstawie art. 9 ust. 2e ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z
2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Dyrektorem urzędu żeglugi śródlądowej właściwym do zarządzania usługami informacji
rzecznej (RIS) jest Dyrektor Urzędu eglugi ródlądowej w Szczecinie.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRATSRUKTURY
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz.U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i
Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857 i Nr
182, poz. 1228.
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia dyrektora urzędu
żeglugi śródlądowej właściwego do zarządzania usługami informacji rzecznej (RIS) stanowi
wykonanie delegacji ustawowej, zawartej w art. 9 ust. 2e ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o
żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.).
Konieczność określenia dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej właściwego do
zarządzania usługami informacji rzecznej (RIS) wynika z nowych uregulowań dotyczących
zarządzania RIS w Polsce.
W dotychczasowych regulacjach do zarządzania RIS powołane było Centrum RIS
stanowiące samodzielną jednostkę budżetową. W wyniku nowelizacji ustawy o żegludze
śródlądowej centrum RIS włączono w strukturę Urzędu eglugi ródladowej w Szczecinie.
Taka decyzja podyktowana była faktem, że RIS ma na celu przede wszystkim poprawę
bezpieczeństwa ruchu żeglugowego w związku z tym zasadnym było umieszczenie go w
strukturach urzędu żeglugi śródlądowej, który jako terenowy organ administracji żeglugi
śródlądowej, z mocy ustawy o żegludze śródlądowej, jest odpowiedzialny za zapewnienie
bezpieczeństwa ruchu na śródlądowych drogach wodnych.
Wybór Dyrektora Urzędu eglugi ródlądowej w Szczecinie jako właściwego do
zarządzania usługami informacji rzecznej (RIS) wynika z faktu, iż zasięg RIS pokrywa się z
jego terytorialnym zakresem działalności.
Obecnie zadania zmierzające do przygotowania zharmonizowanego systemu usług
informacji rzecznej oraz podejmowania działań zmierzających do utworzenia Centrum RIS
powierzone zostały, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o
żegludze śródlądowej (Dz.U. Nr 171, poz. 1057) pełnomocnikowi ministra, którym jest
dyrektor U
w Szczecinie.
Ustawa precyzuje termin zakończenia działalności pełnomocnika tj. z chwilą
ustawowego przejęcia zadań Centrum RIS przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej
określonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 9 ust. 2e projektu ustawy.
Jednocześnie w przypadku rozszerzenia RIS na inne śródlądowe drogi wodne,
przewiduje się tworzenie centrów RIS, w strukturach urzędów żeglugi śródlądowej na
terytorium, których wprowadzony zostanie ten system, poprzez stosowną nowelizację aktu
wykonawczego określonego w art. 9 ust. 2e projektu ustawy.
Zgodnie z uchwałą Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt nie podlega opinii właściwych
instytucji i organów Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr
239, poz. 2039, z późn. zm.), projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana regulacja ma wpływ na działalność Dyrektora Urzędu eglugi ródlądowej w
Szczecinie oraz Użytkowników RIS.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia, w ramach konsultacji społecznych, zostanie przesłany do
następujących podmiotów:
1) Związek Polskich Armatorów ródlądowych;
2) Odratrans S.A;
3)
egluga Bydgoska;
Ponadto, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury, co umożliwi zainteresowanym podmiotom zapoznanie się z jego treścią i
zgłoszenie ewentualnych uwag.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy
5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia wpłynie na rozwój regionalny poprzez
wprowadzanie inwestycji w zakresie tworzenia RIS na terenie objętym działalnością
Dyrektora Urzędu eglugi ródladowej w Szczecinie.
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTUR
w sprawie wykazu śródlądowych dróg wodnych, na których wprowadza się RIS
Na podstawie art. 47a ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U.
z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Wykaz śródlądowych dróg wodnych, na których wprowadza się RIS, określa załącznik
do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
w porozumieniu:
MINISTER RODOWISKA
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 846
i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857 i Nr 182,
poz. 1228.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4066
› Pobierz plik