Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o żegludze śródlądowej oraz ustawę o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
projekt dotyczy określenia zasad funkcjonowania i zarządzania systemem zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS w Polsce na odcinku Dolnej Odry
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4066
- Data wpłynięcia: 2011-03-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
- data uchwalenia: 2011-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1003
4066
Ministra Infrastruktury
z dnia………(poz……..)
WYKAZ RÓDL DOWYCH DRÓG WODNYCH, NA KTÓRYCH WPROWADZA SI RIS
1) jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi (9,5 km);
2) rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka Regalica do
ujścia do jeziora Dąbie (44,6 km);
3) rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi
wodami wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami (33,6 km),
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią (2,7
km);
4) rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi (6,9 km).
UZASADNIENIE
Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu śródlądowych dróg
wodnych, na których wprowadza się RIS stanowi wykonanie delegacji ustawowej, zawartej w
art. 47a ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.
Projekt rozporządzenia określa wykaz śródlądowych dróg wodnych, na których
wprowadza się zharmonizowane usługi informacji rzecznej (RIS).
Zgodnie z przepisami dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7
września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na
śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005 r., str. 52)
obowiązek wdrożenia RIS obejmuje śródlądowe drogi wodne klasy IV i wyższej Państw
Członkowskich, które są połączone drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi
klasy IV lub wyższej innego Państwa Członkowskiego, w tym w portach znajdujących się na
drogach wodnych, o których mowa w decyzji nr 1346/2001/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 22 maja 2001 r. zmieniającej decyzję nr 1692/96/WE w zakresie portów morskich,
portów śródlądowych oraz terminali intermodalnych.
Zgodnie z ww. wytycznymi w Polsce kryteria te spełniają następujące odcinki śródlądowych
dróg wodnych:
1) jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi (9,5 km),
2) rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka Regalica
do ujścia do jeziora Dąbie (44,6 km),
3) rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami (33,6 km),
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią (2,7 km),
4) rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi (6,9 km).
Ich łączna długość wynosi 97, 3 km.
System zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS to usługi informacyjne
wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej. RIS obejmuje usługi
takie, jak informacje o drogach wodnych, informacje o ruchu, zarządzanie ruchem, wspomaganie
łagodzenia skutków katastrof, informacje dla zarządzania transportem, usługi statystyczne i celne
oraz opłaty żeglugowe i portowe.
Wprowadzenie RIS wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi dzięki szybkiej
wymianie informacji dotyczącej dróg wodnych oraz podniesienie wydajność transportu
śródlądowego, co przyczynić się może do jego efektywniejszego rozwoju.
Zgodnie z uchwałą Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt nie podlega opinii właściwych
instytucji i organów Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.), projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana regulacja ma wpływ na działalność dyrektora Urzędu eglugi ródlądowej
w Szczecinie oraz użytkowników RIS.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia, w ramach konsultacji społecznych, zostanie przesłany do następujących
podmiotów:
1) Związek Polskich Armatorów ródlądowych;
2) Odratrans S.A;
3)
egluga Bydgoska;
Ponadto, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury, co umożliwi zainteresowanym podmiotom zapoznanie się z jego treścią i
zgłoszenie ewentualnych uwag.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia wpłynie na rozwój regionalny poprzez
wprowadzanie inwestycji w zakresie tworzenia RIS na terenie objętym działalnością Dyrektora
Urzędu eglugi ródladowej w Szczecinie.
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ............................
w sprawie wykazu organów administracji publicznej oraz instytutów badawczych
właściwych do przekazywania danych w ramach RIS, a także zakresu, rodzaju,
częstotliwości oraz sposobu przekazywania tych danych
Na podstawie art. 47d ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.
U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Wykaz organów administracji publicznej oraz instytutów badawczych właściwych do
przekazywania danych w ramach RIS, a także zakres, rodzaj, częstotliwość oraz sposób
przekazywania tych danych, określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER RODOWISKA
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 846
i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857 i Nr 182,
poz. 1228.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4066
› Pobierz plik