Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o żegludze śródlądowej oraz ustawę o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
projekt dotyczy określenia zasad funkcjonowania i zarządzania systemem zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS w Polsce na odcinku Dolnej Odry
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4066
- Data wpłynięcia: 2011-03-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
- data uchwalenia: 2011-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1003
4066
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Akt ten będzie miał wpływ na organy administracji żeglugi śródlądowej, a także na
użytkowników dróg wodnych. Celem regulacji jest umiejscowienie zadań Centrum RIS
w strukturze Urzędu eglugi ródlądowej w Szczecinie.
2. Konsultacje społeczne
Projekt został skonsultowany z następującymi podmiotami:
1) Związek Polskich Armatorów ródlądowych,
2) Odratrans S.A.,
3)
egluga Bydgoska,
aden z ww. podmiotów nie zgłosił uwag do przedmiotowego projektu.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Umiejscowienie zadań Centrum RIS w strukturze Urzędu
eglugi
ródlądowej
w Szczecinie wpłynie na zmniejszenie planowanych kosztów funkcjonowania Centrum jako
samodzielnej jednostki budżetowej.
Koszty osobowe
Ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
(Dz. U. Nr 171, poz. 1057) przewidywała zatrudnienie 20 osób w tworzonym Centrum RIS.
Projektowane obecnie zmiany pozwolą na zmniejszenie tej liczby do 10 etatów tworzonych
sukcesywnie w poszczególnych etapach budowy systemu RIS.
Zakłada się dwuetapowe zatrudnienie planowanych 10 osób w U
w Szczecinie:
– w 2011 roku niezbędne będzie zatrudnienie 4 pracowników na poziomie wynagrodzenia
ok. 310 tys. zł (wraz z pochodnymi) rocznie,
– od 2012 roku zakłada się zatrudnienie dodatkowych 6 pracowników, których
wynagrodzenie roczne wynosić będzie ok. 290 tys. zł (wraz z pochodnymi) rocznie.
5
Różnice w wynagrodzeniu 4 osób zatrudnionych w roku 2011 oraz 6 osób w roku 2012
wynikają z innych wymagań stawianych tym osobom. Osobom zatrudnianym w roku 2011
stawiane są wyższe wymagania odnośnie kwalifikacji niż osobom zatrudnianym w roku 2012.
W wyniku rozeznania w zakresie wynagrodzeń dla osób z odpowiednimi kwalifikacjami
(4
osoby do zatrudnienia w roku 2011) oszacowano ich minimalne wynagrodzenie.
Wynagrodzenie dla pozostałych 6 osób (zatrudnionych w roku 2012) oszacowano na
podstawie średniego wynagrodzenia w urzędach żeglugi śródlądowej. Ponadto kalkulacja
wynagrodzeń została oparta o doświadczenia Ministerstwa Infrastruktury wynikające
z zatrudniania kadry o takich samych kwalifikacjach w urzędach morskich oraz Morskiej
Służbie Poszukiwania i Ratownictwa.
Zatrudnienie w Urzędzie eglugi ródlądowej w Szczecinie od roku 2012 zwiększone
o 10 osób generować będzie koszty na poziomie ok. 600 000 zł rocznie (10 etatów x średnie
wynagrodzenie 5 000 zł wraz z pochodnymi x 12 miesięcy).
Przyjmuje się, że w roku 2013 po uruchomieniu systemu RIS będzie możliwe
zweryfikowanie obsady kadrowej i zaplanowanie docelowej obsady kadrowej koniecznej do
całodobowej obsługi centrum RIS. W przypadku konieczności weryfikacji powyższych
założeń znajdzie to odzwierciedlenie w planach budżetu państwa na rok 2014 oraz na kolejne
lata.
Koszty pozaosobowe
W latach 2011 – 2013 wydatki związane z budową i uruchomieniem systemu oraz
wyposażeniem Centrum RIS (w strukturze Urzędu eglugi ródlądowej w Szczecinie)
planuje się na łączną kwotę 28 000 tys. zł.
Od roku 2014 szacuje się, że wydatki rzeczowe wyniosą ok. 1 000 tys. zł rocznie
i przeznaczone zostaną w szczególności na utrzymanie RIS oraz doposażenie Centrum RIS
w sprzęt niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu. Koszty te pokryją m.in.
– utrzymanie systemu RIS, w tym: dostawę energii, opłaty administracyjne
(m.in. opłaty za prawo dysponowania częstotliwościami VHF, dla radarów, linii
radiowych), wynajęcie powierzchni, serwis urządzeń systemu, wymiana sprzętu,
opłaty za przesył informacji, utrzymanie sprzętu przeznaczonego do inspekcji,
6
– utrzymanie centrum RIS, w tym: serwis sprzętu, jego wymianę, aktualizacje
oprogramowania, wynajem powierzchni biurowych, koszty związane z utrzymaniem
biura (telefon, internet itp.),
Łączne wydatki 2011 – 2020
Poniżej przedstawiona została szacunkowa kwota wydatków zarówno osobowych jak
i rzeczowych na lata 2011 – 2020.
I. Wydatki w latach 2011 – 2013 – Budowa systemu RIS
W latach 2011 – 2013 zaplanowana została budowa systemu RIS, począwszy od prac
studialnych (studium wykonalności oraz projekt funkcjonalno-użytkowy – w roku 2011) oraz
wykonanie bezpośrednich prac tworzących system i centrum RIS – przewidziane na lata
2012 – 2013.
Przewiduje się, że w latach 2011 – 2013 maksymalny limit wydatków budżetu państwa
wyniesie około 29 510 tys. zł, przy czym w:
1) 2011 r. – 4 310 tys. zł na:
– opracowanie studium wykonalności oraz projektu funkcjonalno-użytkowego RIS Dolnej
Odry,
– zakup sprzętu inspekcyjnego dla RIS do weryfikacji warunków nawigacyjnych oraz na
zakup środków transportu;
– wynagrodzenie 4 pracowników wraz z pochodnymi
2) 2012 r. – 8 600 tys. zł z przeznaczeniem w szczególności na:
– utworzenie i wyposażenie Centrum RIS,
– adaptację budynków na potrzeby Centrum RIS,
– zakup sprzętu do funkcjonowania systemu i Centrum RIS,
– szkolenie pracowników centrum RIS;
– wynagrodzenie 10 pracowników
3) 2013 r. – około 16 600 tys. zł z przeznaczeniem w szczególności na:
– wdrożenie systemu RIS oraz
7
– utrzymanie i doposażenie centrum RIS w sprzęt niezbędny do jego prawidłowego
funkcjonowania
– wynagrodzenie 10 pracowników.
Projekt pilotażowego wdrożenia RIS Dolnej Odry (2011 – 2013) otrzymał 23 %
dofinansowania z budżetu TEN-T.
II. Wydatki w latach 2014 – 2020 – utrzymanie systemu RIS
Zgodnie z art. 50 ustawy o finansach publicznych oraz wytycznymi Ministra Finansów
zapewniającymi stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych, które będą
stanowić podstawę oszacowywania skutków finansowych projektowanej ustawy,
w szczególności jednolitego określania maksymalnego limitu wydatków jednostek sektora
finansów publicznych na dane zadanie, wyrażonego kwotowo, na okres 10 lat budżetowych
wykonywania tej ustawy, oszacowany został maksymalny limit wydatków na lata
2014 – 2020, w oparciu o kwotę bazową wynoszącą 1 600 tys. zł. Kwota ta zawiera zarówno
wydatki osobowe, jak i rzeczowe.
Oszacowano, że maksymalne wydatki w poszczególnych latach wyniosą:
1) 2014 r. – 1 600 tys. zł,
2) 2015 r. – 1 640 tys. zł,
3) 2016 r. – 1 681 tys. zł,
4) 2017 r. – 1 723 tys. zł,
5) 2018 r. – 1 764 tys. zł,
6) 2019 r. – 1 807 tys. zł,
7) 2020 r. – 1 850 tys. zł.
Za podstawę szacowania skutków projektowanej ustawy przyjęto średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) określony w ww. wytycznych.
Koszty utrzymania systemu RIS zostały oszacowane na podstawie funkcjonujących
podobnych systemów morskich (VTS w Gdyni oraz VTS w Szczecinie).
Szczegółowy, maksymalny limit wydatków budżetu państwa na lata 2014 – 2020 określa
tabela.
8
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Jednostka
obliczenio
wa
CPI –
%
100
102.5
102.5
102.5
102.4
102.4
102.4
dynamika
średnio-
roczna
zł
1.600 tys. zł
1.640 tys. zł 1.681tys.
zł
1.723 tys. zł
1.764 tys. zł
1.807 tys. zł
1.850 tys. zł
W zakresie dochodów wynikających z funkcjonowania RIS przewiduje się minimalne
kwoty dochodu na poziomie kilku tysięcy zł rocznie – będą one wynikały jedynie
z wydawania tzw. dokumentu zgodności. Za wydanie tego dokumentu pobierana będzie
opłata w wysokości 200 zł. Przewiduje się jednak, że większość użytkowników korzystać
będzie z oprogramowania posiadającego już dokument zgodności wydany przez właściwe
organy państw członkowskich Unii Europejskiej i w związku z tym zwolnionych
z konieczności uzyskania takiego dokumentu w Polsce.
Przedstawione wydatki obciążają jedynie budżet państwa i nie mają wpływu na
jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz pozostałe jednostki
sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
08/03-kt
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4066
› Pobierz plik