Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
poddane wymaganej kontroli okresowej lub badaniu kontrolnemu
7.2 W y k o n y w a n i e
p r z e w o z u d r o g o w e g o z i n g e r e n c j ą w u r z ą d z e n i e r e j e s t r u j ą c e
7.2.1. Podłączenie do urządzenia rejestrującego niedozwolonego urządzenia
10.000
7.2.2. Odłączenie urządzenia rejestrującego
10.000
7.2.3..
Samowolna ingerencja w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe, wskutek której nastąpiła
5.000
zmiana wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi
7.3.
N a r u s z e n i e z a s a d i w a r u n k ó w u ż y w a n i a u r z ą d z e n i a r e j e s t r u j ą c e g o
7.3.1. Nieuzasadnione
użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24-godzinnego okresu - za każdy dzień
50
7.3.2. Zbyt
długie używanie wykresówki - za każdą wykresówkę
50
7.3.3.
Niezgodne (z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu) oznaczenie czasowe wykresówki - za każdą
50
wykresówkę
7.3.4. Nieprawidłowe operowanie przełącznikiem grup czasowych (selektorem) - za każdą wykresówkę 50
7.4.
N a r u s z e n i e z a s a d i w a r u n k ó w u ż y w a n i a w y k r e s ó w e k
7.4.1. Używanie niewłaściwego lub niezatwierdzonego typu wykresówki odpowiednio do urządzenia rejestrującego 50
7.4.2.
Okazanie podczas kontroli wykresówki brudnej lub zniszczonej w stopniu uniemożliwiającym jej odczytanie - za
50
każdą wykresówkę
7.4.3. Używanie tej samej wykresówki przez kilku kierowców, z wyjątkiem przypadku, gdy konstrukcja tachografu
100
przewiduje taką możliwość
7.4.4. Jednoczesne
używanie kilku wykresówek przez kierowcę 100
7.4.5. Nieokazanie
wykresówki lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu podczas kontroli w
100
przedsiębiorstwie - za każdy dzień
7.4.6.
Okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera wszystkich danych o okresach
100
aktywności kierowcy - za każdą wykresówkę
7.4.7.
Okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera żadnych danych o okresach
100
aktywności kierowcy - za każdą wykresówkę
7.4.8.
Okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, na której stwierdzono dokonanie niedozwolonych, bez
1.000 maks. 5.000
użycia urządzenia rejestrującego, ręcznych, automatycznych lub półautomatycznych zapisów prędkości,
aktywności lub przebytej drogi - za każdą wykresówkę
7.4.9.
Okazana podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówka nie zawierającej wpisów w zakresie:
- imienia i nazwiska kierowcy,
- numeru rejestracyjnego pojazdu,
- miejsca lub daty początkowej używania pojazdu,
50 za brak każdej
- miejsca lub daty końcowej używania wykresówki,
danych
- stanu licznika w chwili rozpoczęcia używania pojazdu,
- stanu licznika w chwili zakończenia używania pojazdu
8.
NARUSZENIE PRZEPISÓW O STOSOWANIU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
8.1. Wykonywanie
przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące 3.000
8.2.
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, które nie zostało
1.000
poddane kalibracji
8.3.
Kontynuowanie przez kierowcę przewozu drogowego, po upływie dopuszczalnego okresu kierowania, pojazdem
1.000
z zepsutym lub niewłaściwie działającym cyfrowym urządzeniem rejestrującym
8.4.
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące bez wymaganego
1.000
sprawdzenia okresowego
8.5.
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego
10.000
podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe wpływające na jego niewłaściwe funkcjonowanie
8.6.
Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące
1.000
ki
i
i d j
ł
j
ż j k t ki
20
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
przez kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty kierowcy
8.7. Kontynuowanie
przewozu drogowego przez kierowcę bez ważnej karty lub z kartą uszkodzoną, po upływie
300
dopuszczalnego okresu kierowania pojazdem
8.8. Nieprawidłowe operowanie przełącznikiem cyfrowego urządzenia rejestrującego umożliwiającym zmianę rodzaju
100 maks. 1.000
aktywności kierowcy - za każdy dzień
8.9. Wykonywanie
przewozu drogowego przez kierowcę, nieposiadającego wymaganego wydruku z tachografu
100
w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej niesprawności lub jej nieposiadania - za każdy brakujący wydruk
8.10. Naruszenie
obowiązku wczytywania wymaganych danych z karty kierowcy
500
8.11. Naruszenie
obowiązku wczytywania wymaganych danych z tachografu cyfrowego
500
8.12. Udostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie niepełnych danych o okresach aktywności kierowcy - za
100
każdy dzień
8.13. Nieudostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie danych wczytanych z tachografu cyfrowego i karty
300
kierowcy, przechowywanych w przedsiębiorstwie - za każdy dzień
8.14.
Samowolna ingerencja w dane zapisane w cyfrowym urządzeniu rejestrującym, na karcie kierowcy lub na karcie
5.000
przedsiębiorstwa
8.15. Samowolna
ingerencja
w funkcjonowanie cyfrowego urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe 2.000
8.16. Niewyposażenie kierowcy w dostateczną ilość papieru do drukarki cyfrowego urządzenia rejestrującego,
300
wymaganą na cały okres wykonywania przewozu drogowego
9.
NARUSZENIE PRZEPISÓW O UŻYWANIU INNYCH URZĄDZEŃ POMIAROWO KONTROLNYCH
9.1.
Samowolna zmiana wskazań urządzeń pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe przy wykonywaniu
1.000
transportu drogowego taksówką
10.
NARUSZENIE INNYCH PRZEPISÓW
10.1.
Nie wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 15 ust. 7
5.000
10.2.
Wykonywanie przewozu drogowego żywych zwierząt przez podmiot nie posiadający odpowiedniego zezwolenia
6.000
Art. 2. W ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. ‐ Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 z późn.
zm.12):
1)
w art. 36 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)
które z powodu swoich rozmiarów, masy lub innych właściwości albo ze względu na
urządzenia przewoźnika lub warunki drogowe danej gałęzi transportu:
a)
nie nadają się do przewozu środkami transportowymi,
b)
spowodowałoby naruszenie przepisów określających warunki wykonywania
przewozów drogowych, przepisów określających warunki pracy kierowców,
przepisów ruchu drogowego lub przepisów o drogach publicznych,”;
2)
art. 43 otrzymuje brzmienie:
„Art. 43. 1. Jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą
odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy.
12 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2001 r. Nr 125, poz. 1371, Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984,
Nr 130, poz. 1112, Dz. U. z 2003 r. Nr 149, poz. 1452 i Nr 211, poz. 2049, Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 962,
Nr 160, poz. 1678, Nr 281, poz. 2780 oraz Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
21
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
2. Nadawca, odbiorca lub inny podmiot wykonujący czynności ładunkowe jest obowiązany wykonać je
w sposób zapewniający przewóz przesyłki towarowej zgodnie z przepisami ruchu drogowego i
przepisami o drogach publicznych, a w szczególności nie powodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
drogowego, przekroczenia dopuszczalnej masy pojazdów lub przekroczenia dopuszczalnych nacisków
osi.”;
3)
po art. 55 dodaje się art. 55a w brzmieniu:
„Art. 55a. 1. Zabrania się nadawcy:
1)
zlecania
przewozu
kabotażowego
przewoźnikowi
nie
posiadającemu
odpowiedniego zezwolenia na taki przewóz lub wykonującemu przewóz
kabotażowy niezgodnie z warunkami takiego przewozu;
2)
zlecania przewozu drogowego przesyłki towarowej pojazdem nienormatywnym bez
wymaganego zezwolenia na taki przewóz;
3)
określania warunków drogowego przewozu przesyłki towarowej, których realizacja
mogłaby spowodować naruszenie przepisów określających warunki wykonywania
przewozów drogowych, przepisów określających warunki pracy kierowców,
przepisów ruchu drogowego lub przepisów o drogach publicznych;
4)
umieszczania w liście przewozowym i innych dokumentach danych i informacji
niezgodnych ze stanem faktycznym;
5)
uzależniania wysokości przewoźnego od masy lub objętości przesyłki towarowej –
w przypadku drogowego przewozu drewna, ładunków sypkich lub innych ładunków
masowych.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do spedytora, odbiorcy, organizatora transportu lub innego
podmiotu zlecającego przewóz.
3. Zasady odpowiedzialności podmiotów, o których mowa w ust. 1 i 2, za naruszenie przepisu ust. 1
określają przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125,
poz. 874 z późn. zm.13).”.
Art. 3. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.14):
1)
w art. 29 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zezwolenie na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na czas nieokreślony,
z zastrzeżeniem ust. 5 i art. 43a. W zezwoleniu na lokalizację zjazdu określa się miejsce lokalizacji
zjazdu i jego parametry techniczne, a w zezwoleniu na przebudowę zjazdu ‐ jego parametry
techniczne, a także zamieszcza się, w przypadku obu zezwoleń, pouczenie o obowiązku:
1)
uzyskania przed rozpoczęciem prac budowlanych pozwolenia na budowę,
a w przypadku przebudowy zjazdu dokonania zgłoszenia budowy albo wykonania
robót budowlanych oraz uzyskania zezwolenia zarządcy drogi na prowadzenie
robót w pasie drogowym;
2)
uzgodnienia z zarządcą drogi, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektu
budowlanego zjazdu.”;
2) w art. 41 uchyla się ust. 4‐6;
13 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381
14 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 oraz Nr 192, poz. 1381
22
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
3) po art. 41 dodaje się art. 41a w brzmieniu:
„Art. 41a. 1. Drogi krajowe stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym
nacisku pojedynczej osi do 11,5 t.
2. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg wojewódzkich,
po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, mając na
uwadze potrzebę zapewnienia ruchu tranzytowego.
3. Drogi inne niż krajowe i określone na podstawie ust. 2 stanowią sieć dróg, po których mogą
poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.”;
4)
po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu:
„Rozdział 4a
Wykorzystanie nieruchomości przyległych do drogi
Art. 43a. 1. Właściciel albo użytkownik przyległej do drogi nieruchomości, na której znajduje się stacja
paliw, obiekt gastronomiczno‐handlowy lub obiekt noclegowy przeznaczone do obsługi podróżnych,
jest obowiązany zapewnić dostępne do użytku publicznego stanowiska postojowe (parking), jezdnie
manewrowe oraz urządzenia sanitarne i wypoczynkowe.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku nieruchomości:
1)
przyległej do drogi gminnej lub drogi powiatowej;
2)
położonej na obszarze zabudowanym lub w granicach administracyjnych
miejscowości.
Art. 43b. 1. Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, określi:
1)
liczbę i rodzaj miejsc postojowych, o których mowa w art. 43a ust. 1;
2)
szczegółowe wymagania w zakresie urządzeń sanitarnych i wypoczynkowych,
o których mowa w art. 43a ust. 1.
2. Określając liczbę i rodzaj miejsc postojowych oraz szczegółowe wymagania, o których mowa w ust. 1
należy uwzględnić w szczególności:
1)
kategorię drogi, do której przylega nieruchomość;
2)
rodzaj obiektu przeznaczonego do obsługi podróżnych;
3)
natężenie i rodzaj ruchu drogowego;
4)
intensywność zagospodarowania drogi.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.15)
art. 30 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania, regulaminów nagród i premiowania,
regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, planu urlopów lub regulaminu pracy,
okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 129 § 2 i w art. 135 § 2 i 3 Kodeksu pracy, wykazu
prac, o którym mowa w art. 1517 § 4 Kodeksu pracy lub indywidualnego rozkładu czasu pracy,
15 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. Nr 100, poz. 1080, Nr 128, poz. 1405, z 2002 r. Nr 135, poz.
1146, Nr 153, poz. 1271, Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 63, poz. 590, Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 240,
poz. 2407 oraz z 2008 r. Nr 90, poz. 562
23
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
o którym mowa w art. 8 ust. 2 – 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U.
Nr 92, poz. 879 ze zm.) organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w
rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy, nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie
30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk
organizacji związkowych.”.
Art. 5. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. ‐ Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908
z późn. zm.) w art. 74:
1) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1)
z urzędu ‐ po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2a;”,
2)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Czasowej rejestracji, o której mowa w ust. 2 pkt 1, można dokonać, pomimo braku dołączonych
do wniosku o rejestrację dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 6, 6a i 8. Dokumenty te
powinny zostać złożone przed wydaniem dowodu rejestracyjnego.”,
Art. 6. W ustawie z dnia 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz. U. Nr 50, poz. 424,
z późn. zm.16) w art. 16 ust. 1 po pkt 11 dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„12)
Główny Inspektor Transportu Drogowego, wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego
oraz działający z ich upoważnienia inspektorzy transportu drogowego w związku
z wykonywaniem czynności kontrolnych.”.
Art. 7. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92 poz. 879 z późn. zm.17):
1)
w art. 2:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)
przewóz drogowy ‐ przewóz, o którym mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr
561/2006, z wyłączeniem przewozów, o których mowa w art. 3 tego rozporządzenia;”
b)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a)
przewóz okazjonalny ‐ w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym;”;
c)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a)
pora nocna – okres czterech godzin pomiędzy godziną 00.00 i godziną 07.00; definicje
pory nocnej zawartą w tym przepisie stosuje się wyłącznie dla celów ustalania czasu
pracy.”;
2)
art. 8 otrzymuje brzmienie:
„Art. 8. 1. Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę
w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny,
w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
16 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. Nr 68 poz. 623 i Nr 116, poz. 1203, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
oraz z 2007 r. Nr 192, poz. 1378
17 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2005 r. Nr 180 poz. 1497, z 2007 r. Nr 99 poz. 661 i Nr 192
poz. 1381, z 2009 r. Nr 79, poz. 670, i z 2010 r. Nr 43, poz. 246
24