eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

koniecznością zrealizowania zobowiązań Polski jako państwa członkowskiego Unii
Europejskiej. W obecnym stanie faktycznym Polska jest jednym z ostatnich krajów Unii
Europejskiej, który wprowadza naziemną telewizję cyfrową i przygotowuje się do wyłączenia
analogowej transmisji telewizyjnej. Ostateczny termin wyłączenia nadawania analogowego,
zgodnie z Porozumieniem GE06 zawartym w Genewie w 2006 r. w czasie Regionalnej
Konferencji Radiokomunikacyjnej ITU, to 17 czerwca 2015
r. Komisja Europejska
rekomenduje początek 20122), przy czym Komisja Europejska decyzję w kwestii ustalenia
i realizacji harmonogramu zaprzestania nadawania analogowego pozostawia w gestii państw
członkowskich. Większość państw członkowskich UE dokona wyłączenia analogowego
w 2012 r. Ostateczny termin wyłączenia nadawania analogowego w Polsce to 31 lipca 2013 r.

Ponadto jak wskazano w Planie wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce w ramach realizacji
zadania dotyczącego opracowania strategii przejścia z techniki analogowej na cyfrową, w tym
określenia warunków wyłączenia emisji analogowej, telewizja cyfrowa z całym otoczeniem
i możliwościami, które za sobą pociąga, jest olbrzymią szansą nie tylko poszerzenia oferty
programowej niedostępnej dziś dla wielu obywateli z powodów ekonomicznych
i technologicznych, ale również szansą uzyskania powszechnego dostępu do informacji,
usług, edukacji i rozrywki. Jak wskazano w powyższym dokumencie dodatkowo korzyści
z takiego przejścia odniosą głównie nadawcy przez zmniejszenie kosztów nadawania oraz
użytkownicy częstotliwości z uwagi na efektywniejsze wykorzystanie widma radiowego
i w konsekwencji możliwość wygospodarowania zdecydowanie większych zasobów
częstotliwości.

W Planie wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce wskazano także na istotny aspekt społeczny
dotyczący uruchomienia naziemnej telewizji cyfrowej. Wartość dodana to możliwość
tworzenia przy pomocy nadawania cyfrowego społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa
opartego na wiedzy, jak również wyzwolenie kreatywności wielu podmiotów mogących
uczestniczyć w tworzeniu komercyjnych aplikacji. Uruchomienie interaktywności jest
kluczowym elementem tworzenia społeczeństwa informacyjnego zmniejszającym w sposób
                                                           
2)  Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social
Committee and the Committee of the Regions on accelerating the transition from analogue to digital broadcasting -
COM(2005)204, oraz Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European
Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: EU spectrum policy priorities for the digital
switchover in the context of the upcoming ITU Regional Radiocommunication Conference 2006 (RRC-06) –
COM(2005)461. 
2

znaczny wykluczenie cyfrowe. Naziemna telewizja cyfrowa umożliwi dostęp do informacji
dla prawie 100 % ludności Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu istniejącej
infrastruktury analogowej. Ponadto odbiorca naziemnej telewizji cyfrowej z biernego widza
może stać się współtwórcą programu i świadomym konsumentem.

W aspekcie ekonomicznym i technologicznym wprowadzanie naziemnej telewizji cyfrowej
jest konieczne w szczególności z uwagi na wyczerpanie zasobów częstotliwości potrzebnych
do transmisji analogowych, ich zawodność i kosztowność. Jak wskazano w Planie wdrażania
telewizji cyfrowej w Polsce, podstawową zaletą nadawania cyfrowego jest – w porównaniu
do nadawania analogowego – bardzo duża oszczędność częstotliwości radiowych, co
w efekcie przekłada się na możliwość zaoferowania dużo bogatszej oferty programowej
o lepszej technicznie jakości oraz dodatkowych usług interaktywnych, które nie są dostępne
w technologii analogowej, a także wykorzystanie części zajętych dzisiaj przez telewizję
analogową częstotliwości na inne nowoczesne usługi, w szczególności na rozwijanie
szerokopasmowych sieci transmisji danych na obszarach wiejskich.
Wdrożenie telewizji cyfrowej będzie stanowić zatem zasadniczy zwrot technologiczny.
W
chwili obecnej coraz bardziej zauważalne stają się ograniczenia obecnie
wykorzystywanych analogowych telewizyjnych systemów transmisyjnych: niedostateczna
jakość obrazu i dźwięku, konieczność stosowania wyniesionych anten odbiorczych
i
dodatkowych wzmacniaczy antenowych, ograniczona możliwość przesyłania danych
dodatkowych, brak możliwości interakcji ze strony widza, niewspółmiernie duże
(w porównaniu do innych współczesnych systemów łączności radiowej) wykorzystanie
zasobów częstotliwości radiowych.
Transmisja cyfrowa eliminuje te niedogodności, w szczególności umożliwiając:
– uzyskanie znaczącej poprawy jakości obrazu (np. HDTV) i dźwięku,
– zwiększenie efektywności wykorzystania widma częstotliwości radiowych. W związku
z tym możliwe będzie: zwiększenie oferty programowej, obniżenie kosztów nadawania
przypadających na pojedynczy program, wygospodarowanie dodatkowych zasobów
częstotliwości do wykorzystania w przyszłości dla rozszerzenia oferty lub dalszego
zwiększenia realizmu przekazu (tzw. telewizja wysokiej rozdzielczości HDTV), bądź
w
innych rodzajach systemów radiokomunikacyjnych, np. kolejnych generacjach
systemów łączności ruchomej,
3

– nadawanie w różnych formatach obrazu (dotychczasowym 4:3 lub panoramicznym 16:9),
– równoległe nadawanie kilku ścieżek dźwiękowych oraz danych dodatkowych
(np. napisów).

Wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej pozwoli także na rozwój usług dodatkowych
(np. EPG, pay-per-view, VOD, NVOD, Internetu, usług bankowych, e-commerce), w tym
o charakterze interaktywnym. Cyfryzacja telewizji umożliwi także konwergencję telewizji
z innymi technikami cyfrowymi (np. GSM, UMTS, GPS). Naziemna telewizja cyfrowa
umożliwi także dostęp do większej ilości wersji językowych programu telewizyjnego,
umieszczanie na ekranie dodatkowych informacji czy wprowadzanie „kodów rodzicielskich”,
blokujących dzieciom dostęp do programów przeznaczonych tylko dla widzów dorosłych.
Koszt emisji cyfrowego sygnału programu telewizyjnego będzie także niższy niż obecnie,
a przy tym zmiana sposobu emisji (z analogowej na cyfrową) będzie miała pozytywny wpływ
na ochronę środowiska (niski poziom promieniowania z uwagi na mniejszą moc stacji
nadawczych, co przekłada się na mniejsze zużycie energii elektrycznej, niski poziom
zakłóceń interferencyjnych).

Uzasadnienie szczegółowe

Niniejszy projekt w zakresie zastosowanej terminologii zostanie dostosowany do ustawy
o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw uchwalonej w dniu
4 marca 2001 r., implementującej postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów
ustawowych, wykonawczych i
administracyjnych państw członkowskich dotyczących
świadczenia audiowizualnych usług medialnych, po wejściu w życie tej ustawy.


Tytuł ustawy

Tytuł „ustawa o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej” ma na celu zwięzłe określenie
przedmiotu ustawy. Użyte w tytule pojęcie „naziemna telewizja cyfrowa” występuje
w ustawie – Prawo telekomunikacyjne, niemniej brakuje prawnych uregulowań, które
4

pozwalałyby na unormowanie stanu faktycznego związanego z wdrażaniem naziemnej
telewizji cyfrowej.

Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1
W przepisach ogólnych rozdziału pierwszego określony został zakres spraw regulowanych
ustawą i podmiotów, których ona dotyczy, a także cele nowych uregulowań prawnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 projektu konieczne jest, aby ustawa ta określała:
1) sposób
wdrożenia naziemnej telewizji cyfrowej;
2) zasady
wyłonienia operatora multipleksu I i operatora multipleksu II;
3) obowiązki operatora multipleksu I i operatora multipleksu II;
4) obowiązki nadawców: Telewizji Polskiej S.A., Telewizji Polsat S.A., TVN S.A., Polskie
Media S.A., Telewizji Puls Sp. z o.o., rozpowszechniających w dniu wejścia w życie
ustawy program telewizyjny w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną, oraz
ministra właściwego do spraw łączności, w zakresie kampanii informacyjnej o telewizji
cyfrowej.

Podstawowe cele, jakie powinny zostać osiągnięte przez nowe regulacje, to stworzenie
warunków do:
1) wyłączenia nadawania analogowej telewizji naziemnej i wdrożenia naziemnej
telewizji cyfrowej;
2) rozpowszechniania lub rozprowadzania programów telewizyjnych w sposób cyfrowy
drogą rozsiewczą naziemną;
3) zapewnienia powszechnej dostępności cyfrowego sygnału telewizyjnego na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) organizacji multipleksu I i II;
5) przeprowadzenia kampanii informacyjnej dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej
o wdrożeniu telewizji cyfrowej.



5

Art. 2

Art. 2 zawiera objaśnienia użytych w ustawie określeń i skrótów.
Zgodnie z założeniami art. 2 zawiera definicje pojęć „okresu przejściowego” oraz
„użytkownika”.

W odniesieniu do pojęcia „nadawcy” za celowe uznano odwołanie się do jego rozumienia na
gruncie obowiązującej już ustawy o radiofonii i telewizji.

Jeżeli chodzi o pojęcia „multipleksu” „sygnału multipleksu”, „operatora sieci nadawczej”,
„odbiornika cyfrowego” oraz „operatora multipleksu”, to z uwagi na fakt, iż wprowadzane
definicje nie mają charakteru czasowego, związanego z samym procesem wdrażania w Polsce
naziemnej telewizji cyfrowej, należało je na stałe wprowadzić do porządku prawnego przez
dokonanie odpowiednich zmian w ustawie – Prawo telekomunikacyjne. W związku z tym
w art. 2 umieszczono przy tych pojęciach jedynie stosowne odesłania do konkretnych
przepisów ustawy – Prawo telekomunikacyjne, natomiast właściwe definicje zostały
zamieszczone w art. 22 zawierającym wprowadzane ustawą zmiany do ustawy – Prawo
telekomunikacyjne. W zakresie definicji odbiornika cyfrowego trzeba dodatkowo zaznaczyć,
iż występuje ona już w systemie prawnym i została określona w załączniku do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie wymagań technicznych
i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych naziemnych
transmisji telewizyjnych (Dz. U. Nr 221, poz. 1742), w pkt 3.1.

Art. 3
Przepis ten określa, że wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej polega na równoczesnym
rozpowszechnianiu, w okresie przejściowym, programów telewizyjnych w sposób analogowy
i w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną i zakończeniu rozpowszechniania programów
telewizyjnych w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców: Telewizja
Polska S.A.,  Telewizja Polsat S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A. oraz Telewizja
Puls Sp. z o.o. 
Przepis ten jednocześnie wskazuje, że wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej odbywać się
będzie etapami na poszczególnych obszarach terytorium RP. Terminy te określa decyzja
6

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: