Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4016
- Data wpłynięcia: 2011-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903
4016
20
1) warunki zarządzania przepływnością w
multi-
pleksie;
2) warunki wykorzystywania częstotliwości w służbie
radiodyfuzyjnej w okresie przejściowym;
3) terminy zakończenia wykorzystywania często-
tliwości w służbie radiodyfuzyjnej do rozpow-
szechniania programu telewizyjnego w sposób
analogowy drogą rozsiewczą naziemną na obszarze
wykorzystania częstotliwości w służbie radio-
dyfuzyjnej;
4) terminy rozpoczęcia wykorzystywania często-
tliwości w służbie radiodyfuzyjnej do roz-
powszechniania programu telewizyjnego w sposób
cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną na obszarze
wykorzystania częstotliwości w służbie
radiodyfuzyjnej.”;
5) w art. 118 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Warunki uczestnictwa w konkursie w zakresie dodatkowych
obowiązków i zadań przedsiębiorcy dotyczących zawartości
programowej, w tym warunków dotyczących transmisji
obowiązkowej, określa Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na
wniosek Prezesa UKE, w terminie 30 dni od dnia otrzymania
wniosku, uwzględniając pozaekonomiczne interesy narodowe
dotyczące kultury, języka i pluralizmu mediów.”;
6) w art. 123:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Niezależnie od przesłanek, o których mowa w ust. 1 lub 2,
Prezes UKE może zmienić rezerwację częstotliwości
w zakresie, o którym mowa w art. 115b, jeżeli z przyczyn
technicznych nie jest możliwe dotrzymanie terminów,
o których mowa w tym przepisie.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zmiany warunków wykorzystania lub cofnięcia rezerwacji
częstotliwości przeznaczonych do rozpowszechniania lub
21
rozprowadzania programów radiofonicznych lub
telewizyjnych Prezes UKE dokonuje w porozumieniu
z Przewodniczącym KRRiT.”;
7) po dziale IV dodaje się dział IVa w brzmieniu:
„Dział IVa
Operator multipleksu i dostęp do multipleksu
Art. 131a. 1. Operator multipleksu jest obowiązany do:
1)
umieszczania w multipleksie oraz roz-
powszechniania programów radiofonicznych
i telewizyjnych wskazanych w koncesji, jako
przeznaczonych do rozpowszechniania lub
rozprowadzania w tym multipleksie;
2) zapewnienia dostępu do multipleksu nadawcy,
który uzyskał koncesję na rozpowszechnianie
programu radiofonicznego lub telewizyjnego
w
sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną
w
tym multipleksie na warunkach równych
i niedyskryminujących;
3) zapewnienia nieprzerwanej cyfrowej transmisji
sygnału multipleksu, o której mowa w art. 115,
chyba
że przerwa nastąpiła z przyczyn
technicznych lub nadawca zaprzestał udostępniania
programu.
2. Warunki uznane zostają za dyskryminujące, jeżeli
operator multipleksu oferuje nadawcy tę samą usługę
dostępu na innych warunkach, niż uprzednio
oferował ją innemu nadawcy, oraz gdy po stronie
operatora multipleksu nie zachodzą
żadne
uzasadnione powody do zmiany oferty.
Art. 131b. 1. Operator multipleksu jest obowiązany prowadzić ne-
gocjacje o zawarcie umowy o dostępie do multipleksu,
na wniosek nadawcy, w celu zapewnienia nadawcy
dostępu do multipleksu.
22
2. Informacje uzyskane w związku z negocjacjami mogą
być wykorzystane wyłącznie zgodnie z ich
przeznaczeniem i podlegają obowiązkowi zachowania
poufności.
Art. 131c. 1. Operator multipleksu i nadawca ustalają warunki
dostępu do multipleksu i związanej z tym współpracy
w umowie o dostępie do multipleksu, zawartej na
piśmie.
2. W umowie o dostępie do multipleksu, operator
multipleksu zobowiązuje się do zapewnienia
nadawcy dostępu do multipleksu za wynagrodzeniem
oraz poniesienia wydatków z tytułu świadczenia
usługi transmisji sygnału multipleksu, a nadawca
zobowiązuje się do współdziałania z operatorem
multipleksu, w szczególności przez udostępnienie
swojego programu telewizyjnego.
3. Umowa o dostępie do multipleksu, powinna zawierać
postanowienia dotyczące co najmniej:
1) warunków technicznych dostępu do multipleksu;
2) rozliczeń z tytułu zapewnienia dostępu do
multipleksu;
3) postępowania w przypadku zmiany treści umowy;
4) warunków rozwiązania umowy;
5) okresu obowiązywania umowy;
6)
sposobu i wysokości wynagrodzenia operatora
multipleksu;
7)
wykazu dokumentów, jakie strony umowy
obowiązane są uzyskać lub dostarczyć w celu
realizacji umowy wraz z podaniem terminów,
w jakich powinno to nastąpić.
Art. 131d. 1. Prezes UKE może na pisemny wniosek każdej ze stron
negocjacji o zawarcie umowy o dostępie do
multipleksu, w drodze postanowienia, określić termin
zakończenia negocjacji o zawarcie tej umowy, nie
23
dłuższy niż 90 dni, licząc od dnia wystąpienia
z
wnioskiem o zawarcie umowy o dostępie do
multipleksu.
2. W przypadku niepodjęcia negocjacji o zawarcie
umowy o dostępie do multipleksu, odmowy udzielenia
dostępu do multipleksu lub niezawarcia umowy
o dostępie do multipleksu w terminie, o którym mowa
w ust. 1, lub niezawarcia umowy w terminie 90 dni,
licząc od dnia wystąpienia z wnioskiem o zawarcie
umowy o dostępie do multipleksu, każda ze stron
może zwrócić się do Prezesa UKE z wnioskiem
o wydanie decyzji w sprawie rozstrzygnięcia kwestii
spornych lub określenia warunków współpracy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać
projekt umowy o dostępie do multipleksu, zawierający
stanowiska stron w zakresie określonym w niniejszym
dziale, z zaznaczeniem tych części umowy, co do
których strony nie doszły do porozumienia.
4. Strony są obowiązane do przedłożenia Prezesowi
UKE, na jego żądanie, w terminie 14 dni od dnia
otrzymania
żądania, swoich stanowisk wobec
rozbieżności.
Art. 131e. 1. Prezes
UKE
podejmuje
decyzję w sprawie
rozstrzygnięcia kwestii spornych lub określenia
warunków współpracy w terminie 90 dni od dnia
złożenia wniosku, o którym mowa w art. 131d ust. 2,
biorąc pod uwagę następujące kryteria:
1) charakter zaistniałych kwestii spornych oraz
praktyczną możliwość wdrożenia rozwiązań
dotyczących technicznych i
ekonomicznych
warunków dostępu do multipleksu;
2) obowiązki operatora multipleksu;
3) konieczność zapewnienia:
24
a) niedyskryminujących i równych warunków
dostępu do multipleksu,
b)
rozwoju konkurencyjnego rynku usług
medialnych.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, w zakresie
obowiązków i zadań dotyczących zawartości
programowej, w tym transmisji obowiązkowej,
wydawana jest w porozumieniu z Krajową Radą
Radiofonii i Telewizji, przy uwzględnieniu
pozaekonomicznych interesów narodowych
dotyczących kultury, języka i pluralizmu mediów.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 1, zastępuje umowę
o dostępie do multipleksu w zakresie objętym tą
decyzją.
4.
W przypadku zawarcia przez zainteresowane
strony umowy o dostępie do multipleksu, decyzja,
o której mowa w ust. 1, wygasa z mocy prawa
w części objętej umową.
Art. 131f. 1. Prezes UKE, na wniosek strony, może, w drodze
decyzji, zmienić treść umowy o dostępie do
multipleksu lub zobowiązać strony umowy do jej
zmiany, w
przypadkach uzasadnionych potrzebą
zapewnienia dostępu do multipleksu na warunkach
równych i niedyskryminujących.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, w zakresie
obowiązków i zadań dotyczących zawartości
programowej, w tym transmisji obowiązkowej,
wydawana jest w
porozumieniu z Krajową Radą
Radiofonii i Telewizji, przy uwzględnieniu
pozaekonomicznych interesów narodowych
dotyczących kultury, języka i pluralizmu mediów,”;
8) w art. 132:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: