eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Krajowej Radzie Prokuratury

Poselski projekt ustawy o Krajowej Radzie Prokuratury

- uregulowanie ustroju, zakresu działania i postępowania przed Krajową Radą Prokuratury;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4002
  • Data wpłynięcia: 2011-03-04
  • Uchwalenie:

4002


Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi
Polskiemu;
• wyrażanie opinii dotyczących zasad oceny pracy asesorów prokuratorskich;
• wysłuchiwanie corocznego sprawozdania Rzecznika Dyscyplinarnego o jego
działalno ci i wyrażanie stanowiska w tym zakresie;
• ustalanie ogólnej liczby członków sądów dyscyplinarnych oraz wskazywanie
liczby członków sądów dyscyplinarnych wybieranych przez zebranie prokuratorów
Prokuratury Generalnej i zgromadzenia prokuratorów w prokuraturach apelacyjnych;
• podejmowanie decyzji w sprawie przeniesienia prokuratora w stan
spoczynku w wypadkach wskazanych w art. 62a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985r.
o prokuraturze w zw. z art. 70 i art. 71 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. – Prawo o ustroju
sądów powszechnych (Dz.U. z 2001r. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.);
• wyrażanie opinii dotyczących wniosków o wyrażenie zgody na dalsze
zajmowanie stanowiska prokuratora po ukończeniu przez prokuratora 65 roku życia;
• wyrażanie opinii dotyczących wystąpień prokuratorów w stanie spoczynku
o powrót na stanowisko prokuratorskie;
• wyrażanie opinii dotyczącej kandydata na Dyrektora Krajowej Szkoły
Sądownictwa i Prokuratury;
• wskazywanie trzech członków Rady Programowej Krajowej Szkoły
Sądownictwa i Prokuratury.
W projekcie ustawy doprecyzowano zakres wyrażanych opinii przez Radę
dotyczących aktów normatywnych wskazując, że opiniowanie dotyczyć będzie
projektów aktów normatywnych dotyczących prokuratury i związanych z jej
działalno cią, a w szczególno ci dotyczących jej ustroju, organizacji, funkcjonowania
i współpracy z
innymi organami, statusu zawodowego prokuratorów i innych
pracowników a także uprawnień i obowiązków prokuratora w toku postępowań
normowanych ustawą oraz związanych z jego udziałem w tych postępowaniach.
KRP - na wzór Krajowej Rady Sądownictwa - będzie miała także uprawnienie
do występowania z żądaniem podjęcia czynno ci dyscyplinarnych wobec prokuratora,

w przypadku uzyskania informacji o oczywistej i rażącej obrazie przepisów prawa lub
uchybieniu godno ci urzędu.
Do zadań KRP będzie należało tak jak dotychczas zajmowanie stanowiska
w sprawach dotyczących prokuratur i prokuratorów, wniesionych pod obrady Rady
przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne organy władzy publicznej. Nadto
uprawnienie takie przyznano wszystkim organom prokuratury, a nie tak jak dotychczas
tylko organom kolegialnym.
Nowym zadaniem - na wzór Krajowej Rady Sądownictwa - będzie także
opiniowanie przy powołaniu prokuratora apelacyjnego, prokuratora okręgowego,
prokuratora rejonowego oraz ich zastępców, a także - tak jak dotychczas - zajmowanie
wiążącego Prokuratora Generalnego stanowiska w sprawie wyrażenia zgody na
odwołanie w trakcie trwania kadencji prokuratora apelacyjnego, prokuratora
okręgowego i prokuratora rejonowego oraz ich zastępców z powodu nienależytego
wypełniania obowiązków służbowych.
Rolą Rady będzie także sprawowanie pieczy nad zawodem prokuratora, ale
także pozostałych pracowników prokuratury. Poszerzono zatem kompetencje KRP
w zakresie wypowiadania się w sprawach dotyczących kadry prokuratorskiej oraz
pracowników prokuratury, przyznając jej prawo:
• wypowiadania się o stanie i rozwoju kadry prokuratorskiej oraz kierunkach
działań podejmowanych w celu doskonalenia kwalifikacji zawodowych prokuratorów,
asesorów, aplikantów, asystentów prokuratorskich i urzędników zatrudnionych

w prokuraturze oraz podnoszenia poziomu ich pracy;
• wyrażania opinii dotyczących programów szkolenia w ramach aplikacji
ogólnej i aplikacji prokuratorskiej, zakresu i sposobu przeprowadzania konkursów na
aplikację ogólną oraz egzaminów prokuratorskich.
Wzorując się na uprawnieniach Krajowej Rady Sądownictwa poszerzono także
uprawnienia KRP w zakresie postępowania dyscyplinarnego przyznając jej prawo
występowania z wnioskiem o wznowienie postępowania dyscyplinarnego do
Odwoławczego Sądu Dyscyplinarnego lub Sądu Najwyższego.

Nadto KRP stojąca na straży niezależno ci prokuratury i prokuratorów będzie
miała prawo występowania do Prokuratora Generalnego o skierowanie do Trybunału
Konstytucyjnego wniosku w sprawie zbadania zgodno ci z Konstytucją aktów
normatywnych w zakresie, w jakim dotyczą one niezależno ci prokuratury
i prokuratorów.
Wskazane zadania nie stanowią zamkniętego katalogu. Do kompetencji Rady
należeć będzie także wykonywanie innych zadań okre lonych w ustawach.
Proponowana technika legislacyjna ma zapobiec pominięciu którejkolwiek

z kompetencji przypisanych KRP na gruncie obowiązującego porządku prawnego,
z czym naturalnie trzeba byłoby się liczyć w razie próby stworzenia wyczerpującego
katalogu. Nadto pozwoli na elastyczne kształtowanie uprawnień Rady w przypadku
przyznania jej dalszych kompetencji. Tym samym dzięki proponowanej metodzie
regulacji wyeliminowana zostanie konieczno ć każdorazowej korekty ustawy

w przypadku dokonywania zmian w innych aktach normatywnych tudzież w razie
uchwalania nowych ustaw (np. art. 15 ust. 4, art. 19 ust. 1, art. 19 ust. 7 ustawy z dnia
18 grudnia 1998r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz.U. z 2007r. Nr 63, poz. 424, z późn. zm.)).
2.3. Proponuje się, tak jak dotychczas, 25 osobowy skład KRP. Jej członkami
byliby: Minister Sprawiedliwo ci, Prokurator Generalny, przedstawiciel Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, czterech członków wybranych przez Sejm spo ród posłów,
dwóch członków wybranych przez Senat spo ród senatorów, prokurator wybrany
przez zebranie prokuratorów Naczelnej Prokuratury Wojskowej, prokurator wybrany
przez zebranie prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu, trzech prokuratorów wybranych przez zebranie
prokuratorów Prokuratury Generalnej oraz jedenastu prokuratorów, wybranych przez
zgromadzenia prokuratorów w prokuraturach apelacyjnych (art. 4 ust. 1). Prokurator
mógłby zostać wybrany do Rady na nie więcej niż dwie kadencje (art. 9).
2.4. Osoby sprawujące urzędy Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedli-
wo ci byłyby członkami Rady przez okres sprawowania tych urzędów (art. 5). Osoba

powołana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej byłaby członkiem Rady bez
oznaczania okresu kadencji z możliwo cią odwołania jej w każdym czasie (art. 6).
Projekt wprowadza kadencję dla poszczególnych wybranych członków Rady.
Brak kadencyjno ci KRP, spowoduje, że będzie ona organem obradującym stale.
Kadencja wybieralnych członków Krajowej Rady Prokuratury trwałaby cztery
lata (art. 4 ust. 2) z zastrzeżeniem sytuacji kiedy kadencja nowego członka Rady trwa
przez okres pozostały do zakończenia kadencji członka Rady, którego mandat wygasł
(art. 4 ust. 3) oraz kiedy kadencja ulega przedłużeniu w sytuacji, gdy nie dokonano
wyboru nowych członków Rady i rozpoczynałaby się w dniu posiedzenia Rady
zwołanego przez Prokuratora Generalnego w terminie 14 dni od dnia zakończenia
kadencji poprzednio wybranych członków Rady z wyłączeniem tych których kadencja
została przedłużona (art. 4 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 2).
W projekcie przyjęto, że Sejm i Senat wybierają swoich przedstawicieli na okres
czterech lat, a nie „na okres swojej kadencji”, który ostatecznie może być krótszy niż
okres czteroletni. Wobec tego osoby wybrane do Rady przez Sejm oraz Senat pełniłyby
swoje funkcje do czasu wyboru nowych członków KRP przez te organy (co jednak nie
wpływa na fakt, że do wyga nięcia mandatu członkowskiego przysługującego posłowi
lub senatorowi może doj ć również w razie wyga nięcia mandatu poselskiego bądź
senatorskiego).
Przepisy okre lają również terminy w jakich winien nastąpić wybór nowych
członków KRP przez Sejm, Senat, a także Naczelną Prokuraturę Wojskową, zebrania
prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji cigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, zebranie prokuratorów Prokuratury Generalnej oraz
zgromadzenia prokuratorów w prokuraturach apelacyjnych (art. 7).
Istotą wyżej powołanych przepisów jest więc zapewnienie ciągło ci
uczestnictwa w pracach Rady przedstawicieli władzy ustawodawczej i przedstawicieli
rodowiska prokuratorskiego nawet w przypadku, gdy pomimo obowiązku nowi
członkowie Rady nie zostaną wybrani w terminie.
2.5. Projekt ustawy w art. 10 formułuje przypadki, w których może doj ć do

wyga nięcia mandatu wybranego członka Rady przed upływem kadencji, okre la
moment z którym skuteczne staje się zrzeczenie się mandatu w Radzie, wskazuje
dwumiesięczny termin w jakim winien nastąpić wybór nowego członka Rady, w razie
wyga nięcia mandatu.
2.6. KRP podobnie jak Krajowa Rada Sądownictwa, zobowiązana będzie do
przedstawienia Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, nie
później niż do dnia 31 maja roku następnego, informacji z rocznej działalno ci Rady
oraz przedstawienia postulatów dotyczące aktualnych problemów i potrzeb
prokuratury. Nad informacją w Sejmie i Senacie nie będzie przeprowadzane głosowanie
(art. 11).
2.7. Projekt w art. 12 przewiduje przyznanie KRP prawa do używania pieczęci
z wizerunkiem orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 2a pkt
13 ustawy z dnia 31 stycznia 1980r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej
Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz.U. z 2005r. Nr 235, poz. 2000 z późn.
zm.).

ł
3.1. W ustawie uregulowane zostają kwestie dotyczące ustroju Rady, a także
zakresu działania i trybu pracy KRP. Dotychczas kwestie te normuje Regulamin
uchwalony przez Radę w dniu 5 października 2010r.
3.2. Przepisy art. 13-16 regulują sprawy związane z wyborem
przewodniczącego, jego zastępców („wiceprzewodniczących”) oraz sekretarza,
stanowiących Prezydium Rady, jak również formułują ich zadania, okre lają ich
kadencje, a także sytuacje, w których dochodziłoby do wyga nięcia ich kadencji,
okre lają sytuację w której możliwe byłoby ich odwołanie.
3.3. W art. 17 ust. 1 projektu zamieszczone zostały postanowienia dotyczące
posiedzeń Rady, w tym regulacja co do uprawnienia do ich zwoływania oraz
podmiotów, które mogą występować z wnioskami w tym przedmiocie.
3.4. Nadto w projektowanym art. 18 wskazano komisje, które Rada
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: