Poselski projekt ustawy o Krajowej Radzie Prokuratury
- uregulowanie ustroju, zakresu działania i postępowania przed Krajową Radą Prokuratury;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4002
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie:
4002
z 2010r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.5)):
1) w art. 43 ust. 4a otrzymuje brzmienie:
„4a. Zgoda, o której mowa w ust. 2 pkt 2 i 3 oraz w ust. 4, a także w art. 47 ust.
1 i art. 48 ust. 1, nie jest wymagana w przypadku Kancelarii Sejmu, Kancelarii
Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich,
Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Krajowej Rady
Prokuratury, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
Krajowego Biura Wyborczego, Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji
cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Państwowej Inspekcji
Pracy.”;
2) w art. 60 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości Skarbu
Państwa przeznaczonymi na potrzeby statutowe Kancelarii Sejmu, Kancelarii
Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału
Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego,
Naczelnego Sądu Administracyjnego i innych sądów administracyjnych,
Krajowej Rady Prokuratury, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego, Instytutu Pamięci
Narodowej - Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz
Państwowej Inspekcji Pracy gospodaruje minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa w sposób określony w ust. 2, 3 i 4.”.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 48.
1. Kadencja członków Rady i Prezydium Rady wybranych na podstawie
dotychczasowych przepisów trwa do końca okresu, na który zostali wybrani.
2. Do obliczania czasu trwania kadencji dotychczasowych członków Rady
i członków Prezydium Rady, stosuje się odpowiednio art. 4 ust. 2 i art. 13 ust. 2.
Art. 49.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 143, poz. 963,
Nr 155, poz. 1043, Nr 197, poz. 1307 i Nr 200, poz. 1223.
Do postępowań wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy stosuje się przepisy tej ustawy.
Art. 50.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ..........................
31 marca 2011 roku weszła w życie ustawa z dnia 9 października 2009r.
o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009r. Nr 178,
poz. 1375). Ustawą tą powołano Krajową Radę Prokuratury (zwaną dalej Radą lub
KRP), a w tre ci ustawy zawarte zostały nieliczne regulacje dotyczące jej składu, zadań
i obsługi jej działalno ci (art. 23, art. 23a, art. 24, art. 24a i art. 24b ustawy
o prokuraturze).
Celem działalno ci Krajowej Rady Prokuratury jest zapewnienie pozytywnego
oddziaływania na przestrzeganie w prokuraturze przepisów prawa i standardów
etycznych, a jej podstawowym zadaniem strzeżenie niezależno ci prokuratury
i prokuratorów. Utworzenie Krajowej Rady Prokuratury stało się istotną gwarancją
niezależno ci prokuratury od wpływów politycznych oraz zapewniło wpływ
samorządu prokuratorskiego na najistotniejsze dla prokuratury sprawy.
Realizację tych zadań winny zapewnić kompleksowe regulacje z zakresu
kompetencji i ustroju Krajowej Rady Prokuratury, sposobu jej działania oraz stosowanej
przez nią procedury.
Jednak uregulowania zawarte w ustawie o prokuraturze, już po krótkim okresie
działalno ci Krajowej Rady Prokuratury, która zebrała się na pierwszym posiedzeniu
w dniu 21 wrze nia 2010 roku, okazały się niewystarczające, biorąc pod uwagę szeroki
zakres kompetencji Rady. W ustawie brak jest w szczególno ci uregulowań prawnych
związanych z trybem działania Krajowej Rady Prokuratury i postępowaniem przed
Radą, które, z uwagi na brzmienie przepisów ustawy o prokuraturze zostały
unormowane na poziomie podustawowym – w regulaminie uchwalonym przez samą
Radę.
Krajowa Rada Prokuratury w prokuraturze, podobnie jak Krajowa Rada
Sądownictwa w sądownictwie, winna być naczelnym organem samorządowym
o wyraźnie okre lonych kompetencjach i trybie jej wyboru. Stąd celem ustawy, jako
ważnego elementu tworzenia jednego korpusu sędziowsko-prokuratorskiego, jest
dokładne uregulowanie statusu i zasad działania Krajowej Rady Prokuratury przy
wykorzystaniu, rozwiązań regulujących już działanie Krajowej Rady Sądownictwa.
Projekt ustawy o Krajowej Radzie Prokuratury obejmuje przepisy regulujące
sprawy z zakresu kompetencji i ustroju Rady, sposobu jej działania, finansowania jej
działalno ci oraz stosowanej przez nią procedury, a także przewiduje nowelizację
przepisów innych ustaw dla zachowania spójno ci i komplementarno ci norm
tworzących porządek prawny.
Dla zachowania standardów konstytucyjnych projektowana ustawa uwzględnia
wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 listopada 2009r. (sygn. akt K 62/07).
Reguluje zatem szereg kwestii związanych z trybem działania Krajowej Rady
Prokuratury i postępowaniem przed Radą, które to jak dotąd nie zostały unormowane
na poziomie ustawowym. Ponadto w projekcie uwzględniono orzeczenia Trybunału
dotyczące działalno ci Krajowej Rady Sądownictwa zapadłe w sprawach: SK 43/06
(wyrok z dnia 29 listopada 2007r.), K 40/07 (wyrok z dnia 16 kwietnia 2008r.) SK 57/06
(wyrok z dnia 27 maja 2008r.) oraz do wiadczenia zebrane przez nią w procesie
stosowania obowiązujących przepisów.
Proponuje się uregulowanie powyższych kwestii w odrębnej ustawie o Krajowej
Radzie Prokuratury, mając na uwadze szeroki zakres projektowanej regulacji prawnej.
Nadto uchwalenie odrębnej ustawy wzmocni pozycję Rady, ułatwi jej funkcjonowanie
i realizowanie nałożonych zadań, zapewni niezależno ć finansową od Prokuratury
Generalnej. Jednocze nie gwarantuje Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi Rzeczy-
pospolitej Polskiej przekazywanie informacji o działalno ci Rady.
2.1. Art. 1–12 projektowanej ustawy są przepisami regulującymi kwestie
ustrojowe, okre lają zakres działania i postępowanie przed Krajową Radą Prokuratury
(art. 1).
Unormowania te formułują misję Krajowej Rady Prokuratury jaką jest stanie na
straży niezależno ci prokuratorów i prokuratury oraz jej zadania, obja niają skrót,
którym posługują się kolejne przepisy oraz wskazują, iż siedzibą Rady, naczelnego
organu samorządowego prokuratury, jest stolica Rzeczypospolitej Polskiej – Warszawa
(art. 2 ust. 1 i 2).
2.2. Art. 3 okre la kompetencje Rady, wymieniając szczegółowo jej zadania. Do
zadań tych należy – tak jak regulowała to dotychczasowa ustawa:
• wybieranie kandydata na stanowisko Prokuratora Generalnego;
• wyrażanie opinii o działalno ci prokuratury na podstawie informacji
uzyskanych od Prokuratora Generalnego (zmiana redakcyjna);
• występowanie z wnioskiem do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
o odwołanie ze stanowiska Prokuratora Generalnego w wypadku wskazanym w art.
10d ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985r. o prokuraturze;
• wyrażanie opinii w przedmiocie wniosku Prezesa Rady Ministrów
o odwołanie Prokuratora Generalnego przed upływem kadencji w wypadkach
wskazanych w art. 10d ust. 2 pkt 2, w art. 10e ust. 6 oraz w art. 10f ust. 1 ustawy z dnia
20 czerwca 1985r. o prokuraturze;
• występowanie do sądu dyscyplinarnego o pociągnięcie Prokuratora
Generalnego do odpowiedzialno ci dyscyplinarnej oraz wyznaczanie przedstawiciela
do występowania przed sądem dyscyplinarnym;
• uchwalanie zasad etyki zawodowej prokuratorów i czuwanie nad ich
przestrzeganiem;
• wyrażanie opinii dotyczących projektów wytycznych i zarządzeń
Prokuratora Generalnego;
• rozpatrywanie i ocenianie kandydatur do pełnienia stanowisk
prokuratorskich oraz przedstawianie Prokuratorowi Generalnemu wniosków
o powołanie prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury,
prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz prokuratorów
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4002
› Pobierz plik
-
4002-002
› Pobierz plik
-
4002-001
› Pobierz plik
-
4002-003
› Pobierz plik
-
4002-004
› Pobierz plik