Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
projekt dotyczy: wdrożenia przepisów zawartych w tzw. dyrektywie CDR II, tj. dyrektywie zmieniającej dyrektywy w odniesieniu do banków powiązanych z centralnymi instytucjami, niektórych pozycji funduszy własnych, dużych ekspozycji, uzgodnień w zakresie nadzoru oraz zarządzania w sytuacji kryzysowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3974
- Data wpłynięcia: 2011-03-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 763
3974
nadzorcze, z zachowaniem warunków
zastosowania, właściwe organy
określonych w art. 131 ust. 3 pkt 2 i 3.
sprawujące nadzór nad instytucją
kredytową z oddziałami istotnymi w
18.
W celu wykonywania nadzoru
innych państwach członkowskich
skonsolidowanego nad bankami działającymi
ustanawiają kolegium organów nadzoru i
w holdingach, o których mowa w ust. 1,
przewodniczą mu, aby ułatwić współpracę
Komisja Nadzoru Finansowego ustanawia i
zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu oraz
przewodniczy kolegiom właściwych władz
z art. 42. Podstawę ustanowienia i
nadzorczych, zwanym dalej „kolegiami”,
funkcjonowania kolegium stanowią
zapewniając współpracę z właściwymi
pisemne uzgodnienia ustalone przez
władzami nadzorczymi państw trzecich,
właściwe organy państwa członkowskiego
właściwymi władzami nadzorczymi z państw
pochodzenia po konsultacjach z
goszczących istotny oddział banku krajowego
zainteresowanymi właściwymi organami.
oraz z bankami centralnymi, w przypadku gdy
Właściwe organy państwa
jest to niezbędne dla realizacji przez nie zadań
członkowskiego pochodzenia decydują,
przewidzianych prawem, w celu należytej
które właściwe organy uczestniczą
współpracy i wymiany informacji, o których
w
danym posiedzeniu lub w danych
mowa w ust. 17.
działaniach kolegium.
19. W przedmiocie uczestnictwa oraz
W decyzji właściwe organy państwa
działania właściwej władzy nadzorczej w
członkowskiego pochodzenia
kolegium, a także w przedmiocie zakresu i
uwzględniają zasadność – dla tych
trybu funkcjonowania kolegiów rozstrzyga
organów – działania związanego z
Komisja Nadzoru Finansowego po
nadzorem, które ma zostać zaplanowane
przeprowadzeniu konsultacji z
lub skoordynowane, w szczególności
zainteresowanymi właściwymi władzami
ewentualny wpływ na stabilność
nadzoru. Komisja Nadzoru Finansowego, z
systemów finansowych w
wyprzedzeniem i w sposób wyczerpujący,
zainteresowanych państwach
powiadamia wszystkich członków kolegium o
członkowskich, o których mowa w art. 40
terminach posiedzeń, głównych zagadnieniach
ust. 3, i na obowiązki, o których mowa w
będących przedmiotem spotkań, działaniach,
ust. 2 niniejszego artykułu.
które należy przeanalizować lub podjąć, oraz o
zastosowanych środkach nadzorczych.
Właściwe organy państwa
członkowskiego pochodzenia z
20. Komisja Nadzoru Finansowego planując i
wyprzedzeniem powiadamiają wszystkich
koordynując działania w celu podjęcia decyzji
członków kolegium o organizacji takich
w ramach sprawowania nadzoru
posiedzeń, głównych zagadnieniach do
skonsolidowanego, uwzględnia zasadność
omówienia i działaniach, które należy
działania właściwych władz nadzorczych, w
przeanalizować. Właściwe organy
tym środki nadzoru oraz praktykę ich
państwa członkowskiego pochodzenia w
stosowania, a także jego ewentualny wpływ na
odpowiednim czasie informują wszystkich
stabilność systemów finansowych w
członków kolegium o działaniach
zainteresowanych państwach członkowskich.
podjętych w trakcie tych posiedzeń lub
21. Z zastrzeżeniem obowiązku zachowania
o wprowadzonych środkach.
tajemnicy zawodowej, Komisja Nadzoru
Artykuł 42b
Finansowego informuje Europejski Urząd
Nadzoru Bankowego o działaniach kolegium,
1. Podczas wykonywania swoich
w szczególności o sytuacjach
obowiązków właściwe organy
nadzwyczajnych, oraz przekazuje mu
uwzględniają konwergencję w odniesieniu
informacje, które są szczególnie istotne dla
do instrumentów nadzoru oraz praktyk
konwergencji praktyk nadzorczych.”.
nadzorczych w zastosowaniu przepisów
ustawowych, wykonawczych i wymogów
administracyjnych przyjętych na mocy
Art. 2
b) po ust.12 dodaje się ust. 12a-12j w
niniejszej dyrektywy. W tym celu państwa
pkt 1
brzmieniu:
członkowskie zapewniają, aby:
„12a. W przypadku otrzymania informacji o
a) właściwe organy uczestniczyły
działaniu istotnego oddziału domu
w działaniach Komitetu Europejskich
maklerskiego na terytorium państwa
Organów Nadzoru Bankowego;
goszczącego, w szczególności oddziału,
b) właściwe organy przestrzegały
którego:
wytycznych, zaleceń, standardów i
1) udział w ogólnej wartości wkładów
innych środków uzgodnionych przez
pieniężnych w państwie goszczącym tego
Komitet Europejskich Organów
oddziału jest wyższy niż 2 % lub
Nadzoru Bankowego, a w przypadku
ich nieprzestrzegania podają powody
2) liczba klientów oddziału jest znacząca w
takiej sytuacji;
skali działalności wykonywanych przez
ten oddział, lub
c) krajowe mandaty powierzone
właściwym organom nie ograniczały
3) zawieszenie bądź zakończenie
wykonywania przez nie ich zadań
działalności domu maklerskiego może
wynikających z członkostwa
stanowić zagrożenie dla stabilności
w
Komitecie Europejskich Organów
systemu finansowego lub bezpieczeństwa
Nadzoru Bankowego lub z niniejszej
funkcjonowania systemów płatniczych,
dyrektywy.
rozrachunkowych i rozliczeniowych w
państwie goszczącym
2. Co roku, począwszy od dnia 1 stycznia
2011 r., Komitet Europejskich Organów
Nadzoru Bankowego przedstawia
- Komisja bezzwłocznie, nie później niż w
Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i
terminie 2 miesięcy od otrzymania informacji
Komisji sprawozdania z postępów w
o działaniu tego oddziału, podejmuje
osiąganiu konwergencji w zakresie
współpracę z właściwymi organami nadzoru z
nadzoru.”;
tego państwa zgodnie z ust. 12b, w tym
polegającą na realizowaniu działań, o których
mowa w art. 98c ust. 1 i 2, oraz
przekazywaniu informacji niezbędnych do
wykonywania nadzoru przez właściwe organy
nadzoru, w szczególności informacje, o
których mowa w art. 98c ust. 3 i 4.
12b. W celu wykonywania nadzoru w ujęciu
skonsolidowanym nad podmiotami
powiązanymi kapitałowo lub organizacyjnie,
w tym nad domem maklerskim, Komisja
ustanawia i przewodniczy kolegiom
właściwych organów nadzoru, zwanym dalej
„kolegiami”, zapewniając współpracę z
właściwymi organami nadzoru z państw
trzecich, właściwymi organami nadzoru z
państw goszczących istotny oddział firmy
inwestycyjnej oraz z bankami centralnymi w
przypadku, gdy jest to niezbędne dla realizacji
przez nie zadań przewidzianych prawem, w
celu należytej współpracy i wymiany
informacji, w tym realizacji zadań, o których
mowa w art. 98c - 98g.
12c. W przedmiocie uczestnictwa oraz
działania właściwego organu nadzoru w
kolegium rozstrzyga Komisja. Komisja z
wyprzedzeniem i w sposób wyczerpujący
powiadamia wszystkich członków kolegium o
terminach posiedzeń, głównych zagadnieniach
będących przedmiotem spotkań, działaniach,
które należy przeanalizować lub podjąć, oraz o
zastosowanych środkach nadzorczych.
12d. Komisja, planując i koordynując
działania w celu podjęcia decyzji w ramach
sprawowania nadzoru w ujęciu
skonsolidowanym, uwzględnia zasadność
działania właściwych organów nadzoru, w tym
środki nadzoru i praktykę ich stosowania, a
także jego ewentualny wpływ na stabilność
systemów finansowych w zainteresowanych
państwach członkowskich.
12e. Z zastrzeżeniem obowiązku zachowania
tajemnicy zawodowej i obowiązku tajemnicy
ustanowionego w porozumieniu, o którym
mowa w ust. 13, Komisja informuje
Europejski Urząd Nadzoru nad Giełdami i
Papierami Wartościowymi o działaniach
kolegium, w szczególności o sytuacjach
nadzwyczajnych, oraz przekazuje mu
informacje, które są szczególnie istotne dla
konwergencji praktyk nadzorczych.
12f. Komisja informuje właściwe organy
nadzoru państwa macierzystego lub właściwe
organy nadzoru sprawującego nadzór w ujęciu
skonsolidowanym o woli podjęcia współpracy
w zakresie nadzoru nad istotnym oddziałem
firmy inwestycyjnej.
12g. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od
otrzymania przez właściwe organy nadzoru
informacji, o której mowa w ust. 12f, Komisja
i właściwe organy nadzoru państwa
członkowskiego nie osiągną porozumienia,
Komisja, biorąc pod uwagę opinię wyrażoną
przez właściwe władze nadzorcze, wydaje w
ciągu kolejnych 2 miesięcy decyzję w
przedmiocie uznania oddziału firmy
inwestycyjnej za istotny, jeżeli jego
działalność w Rzeczpospolitej Polskiej jest
znacząca, w szczególności gdy spełnia on co
najmniej jedną z następujących przesłanek:
1) udział w ogólnej wartości wkładów
pieniężnych jest wyższy niż 2%;
2) liczba klientów oddziału jest znacząca w
skali działalności wykonywanych przez
ten oddział w Rzeczpospolitej Polskiej;
3) zawieszenie bądź zakończenie
działalności macierzystej instytucji
kredytowej może stanowić zagrożenie dla
stabilności systemu finansowego lub
bezpieczeństwa funkcjonowania
systemów płatniczych, rozrachunkowych
i rozliczeniowych w Rzeczypospolitej
Polskiej.
12h. Wydając decyzję, o której mowa w ust.
12g, Komisja bierze pod uwagę opinię
właściwego organu nadzoru oraz uwzględnia
wszelkie istotne odstępstwa od tej opinii,
otrzymanej w terminie 2 miesięcy od
otrzymania informacji, o której mowa w ust.
12f.
12i. Decyzję, o której mowa w ust. 12g,
otrzymuje firma inwestycyjna, istotny oddział
firmy inwestycyjnej oraz właściwe organy
nadzoru zainteresowanych państw
członkowskich.
12j. Decyzja, o której mowa w ust. 12g, jest
ostateczna i podlega natychmiastowemu
wykonaniu. Decyzja ta nie wpływa na prawa i
obowiązki właściwych organów nadzoru w
stosunku do tego oddziału.”,
Art. 1 w art. 49 wprowadza się następujące zmiany:
T
Art. 1 w art. 10a w ust. 4: