Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
projekt dotyczy: wdrożenia przepisów zawartych w tzw. dyrektywie CDR II, tj. dyrektywie zmieniającej dyrektywy w odniesieniu do banków powiązanych z centralnymi instytucjami, niektórych pozycji funduszy własnych, dużych ekspozycji, uzgodnień w zakresie nadzoru oraz zarządzania w sytuacji kryzysowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3974
- Data wpłynięcia: 2011-03-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 763
3974
przewodniczy kolegiom właściwych władz
realizacji zadań, o których mowa w art.
nadzorczych, zwanym dalej „kolegiami”,
129 i art. 130 ust. 1, oraz z zastrzeżeniem
zapewniając współpracę z właściwymi
wymogów poufności określonych w ust. 2
władzami nadzorczymi państw trzecich,
niniejszego artykułu i zgodnie z prawem
właściwymi władzami nadzorczymi z państw
wspólnotowym, zapewnia w stosownych
goszczących istotny oddział banku krajowego
przypadkach odpowiednią koordynację i
oraz z bankami centralnymi, w przypadku gdy
współpracę z odnośnymi właściwymi
jest to niezbędne dla realizacji przez nie zadań
organami krajów trzecich.
przewidzianych prawem, w celu należytej
współpracy i wymiany informacji, o których
Kolegia organów nadzoru opracowują
mowa w ust. 17.
ramy działania dla organu
odpowiedzialnego za nadzór
19. W przedmiocie uczestnictwa oraz
skonsolidowany i dla pozostałych
działania właściwej władzy nadzorczej w
zainteresowanych właściwych organów
kolegium, a także w przedmiocie zakresu i
potrzebne do realizacji następujących
trybu funkcjonowania kolegiów rozstrzyga
zadań:
Komisja Nadzoru Finansowego po
przeprowadzeniu konsultacji z
a) wymiany informacji;
zainteresowanymi właściwymi władzami
b) akceptacji, w stosownych przypadkach,
nadzoru. Komisja Nadzoru Finansowego, z
powierzania zadań na zasadzie
wyprzedzeniem i w sposób wyczerpujący,
dobrowolności i delegowania obowiązków
powiadamia wszystkich członków kolegium o
na zasadzie dobrowolności;
terminach posiedzeń, głównych zagadnieniach
c) określania programów nadzoru na
będących przedmiotem spotkań, działaniach,
podstawie oceny ryzyka grupy zgodnie z
które należy przeanalizować lub podjąć, oraz o
art. 124;
zastosowanych środkach nadzorczych.
d) zwiększenia efektywności nadzoru
20. Komisja Nadzoru Finansowego planując i
poprzez wyeliminowanie powielających
koordynując działania w celu podjęcia decyzji
się wymogów nadzorczych, włącznie z
w ramach sprawowania nadzoru
tymi, które dotyczą wniosków o
skonsolidowanego, uwzględnia zasadność
dostarczenie informacji, o których mowa
działania właściwych władz nadzorczych, w
w art. 130 ust. 2 i art. 132ust. 2;
tym środki nadzoru oraz praktykę ich
stosowania, a także jego ewentualny wpływ na
e) konsekwentnego stosowania wymogów
stabilność systemów finansowych w
ostrożnościowych na mocy niniejszej
zainteresowanych państwach członkowskich.
dyrektywy w stosunku do wszystkich
podmiotów w ramach grupy bankowej,
21. Z zastrzeżeniem obowiązku zachowania
bez uszczerbku dla opcji i swobody
tajemnicy zawodowej, Komisja Nadzoru
działania przewidzianych w przepisach
Finansowego informuje Europejski Urząd
wspólnotowych;
Nadzoru Bankowego o działaniach kolegium,
w szczególności o sytuacjach
f) stosowania art.129 ust. 1 lit. c),
nadzwyczajnych, oraz przekazuje mu
uwzględniając pracę wykonywaną przez
informacje, które są szczególnie istotne dla
inne fora utworzone w tym obszarze.
konwergencji praktyk nadzorczych.”.
Właściwe organy uczestniczące w
kolegiach organów nadzoru ściśle
12b. W celu wykonywania nadzoru w ujęciu
współpracują między sobą. Wymogi
Art. 2 skonsolidowanym nad podmiotami
poufności na mocy rozdziału 1 sekcja 2
pkt 1
powiązanymi kapitałowo lub organizacyjnie,
nie uniemożliwiają właściwym organom
w tym nad domem maklerskim, Komisja
wymiany informacji poufnych w ramach
ustanawia i przewodniczy kolegiom
kolegiów organów nadzoru. Ustanowienie
właściwych organów nadzoru, zwanym dalej
i funkcjonowanie kolegiów organów
„kolegiami”, zapewniając współpracę z
nadzoru nie wpływa na prawa i obowiązki
właściwymi organami nadzoru z państw
właściwych organów wynikające z
trzecich, właściwymi organami nadzoru z
niniejszej dyrektywy.
państw goszczących istotny oddział firmy
2. Ustanowienie i funkcjonowanie
inwestycyjnej oraz z bankami centralnymi w
kolegiów przebiega na podstawie
przypadku, gdy jest to niezbędne dla realizacji
pisemnych ustaleń, o których mowa w art.
przez nie zadań przewidzianych prawem, w
131, określonych przez organ
celu należytej współpracy i wymiany
odpowiedzialny za nadzór
informacji, w tym realizacji zadań, o których
skonsolidowany po przeprowadzeniu
mowa w art. 98c - 98g.
konsultacji z zainteresowanymi
właściwymi organami.
12c. W przedmiocie uczestnictwa oraz
działania właściwego organu nadzoru w
Komitet Europejskich Organów Nadzoru
kolegium rozstrzyga Komisja. Komisja z
Bankowego opracowuje wytyczne
wyprzedzeniem i w sposób wyczerpujący
dotyczące działalności operacyjnej
powiadamia wszystkich członków kolegium o
kolegiów, w tym w odniesieniu do art. 42a
terminach posiedzeń, głównych zagadnieniach
ust. 3.
będących przedmiotem spotkań, działaniach,
W kolegiach organów nadzoru mogą
które należy przeanalizować lub podjąć, oraz o
uczestniczyć
właściwe organy
zastosowanych środkach nadzorczych.
odpowiedzialne za nadzór przedsiębiorstw
12d. Komisja, planując i koordynując
zależnych od dominującej instytucji
działania w celu podjęcia decyzji w ramach
kredytowej w UE lub od dominującej
sprawowania nadzoru w ujęciu
finansowej spółki holdingowej w UE i
skonsolidowanym, uwzględnia zasadność
właściwe organy państwa przyjmującego,
działania właściwych organów nadzoru, w tym
w którym ustanowiono istotne oddziały, o
środki nadzoru i praktykę ich stosowania, a
których mowa w art. 42a, w stosowanych
także jego ewentualny wpływ na stabilność
przypadkach banki centralne oraz, w
systemów finansowych w zainteresowanych
stosownych przypadkach i z
państwach członkowskich.
zastrzeżeniem wymogów poufności
12e. Z zastrzeżeniem obowiązku zachowania
równoważnych– zdaniem wszystkich
tajemnicy zawodowej i obowiązku tajemnicy
właściwych organów – wymogom
ustanowionego w porozumieniu, o którym
określonym w sekcji 2 rozdział 1,
mowa w ust. 13, Komisja informuje
właściwe organy państw trzecich.
Europejski Urząd Nadzoru nad Giełdami i
Organ odpowiedzialny za nadzór
Papierami Wartościowymi o działaniach
skonsolidowany przewodniczy
kolegium, w szczególności o sytuacjach
posiedzeniom kolegium i podejmuje
nadzwyczajnych, oraz przekazuje mu
decyzje o tym, które właściwe organy
informacje, które są szczególnie istotne dla
uczestniczą w posiedzeniach lub
konwergencji praktyk nadzorczych.
działaniach kolegium. Organ
odpowiedzialny za nadzór
skonsolidowany z wyprzedzeniem
powiadamia w sposób pełny wszystkich
członków kolegium o organizacji takich
posiedzeń, głównych zagadnieniach, które
należy omówić, i działaniach, które należy
przeanalizować. Organ odpowiedzialny za
nadzór skonsolidowany także powiadamia
w sposób pełny i terminowy wszystkich
członków kolegium o działaniach
podjętych w trakcie tych posiedzeń lub o
wprowadzonych środkach.
W decyzji organ odpowiedzialny za
nadzór skonsolidowany uwzględnia
zasadność – dla tych organów – działania
nadzorczego, które ma zostać
zaplanowane lub skoordynowane, w
szczególności ewentualny wpływ na
stabilność systemów finansowych w
zainteresowanych państwach
członkowskich, o których mowa w art. 40
ust. 3, i na obowiązki, o których mowa w
art. 42a ust. 2.
Z zastrzeżeniem wymogów poufności
wynikających z rozdziału 1 sekcji 2, organ
odpowiedzialny za nadzór
skonsolidowany informuje Komitet
Europejskich Organów Nadzoru
Bankowego o działaniach kolegium
organów nadzoru, w tym o sytuacjach
nadzwyczajnych, oraz przekazuje
Komitetowi wszystkie informacje, które
są szczególnie istotne w kontekście
konwergencji w zakresie nadzoru.”;
Art. 1 w art. 132 wprowadza się następujące zmiany: N
pkt 34 a) w ust. 1 lit. d) odesłanie do art. 136
zastępuje się odesłaniem do art. 136 ust. 1;
b) w ust. 3 lit. d) odesłanie do art. 136
zastępuje się odesłaniem do art. 136 ust. 1;
Art. 1 w art. 150 wprowadza się następujące zmiany: T
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie
pkt 35
art. 71 ustawy - Prawo bankowe z dnia 29
a) ust. 1 lit. k) i l) otrzymują brzmienie:
sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz.
„k. lista i klasyfikacja pozycji
665 z późn. zm.)
pozabilansowych w załącznikach II i IV;
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie
l) dostosowanie przepisów w załącznikach
art. 94 ust. 1 pkt 2 ustawy obrocie
III i V–XII w celu uwzględnienia nowych
instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca
zjawisk zachodzących na rynkach
2005 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 211, poz.1384)
finansowych (w szczególności
związanych z nowymi produktami
finansowymi)lub w standardach lub
wymogach rachunkowości, które
uwzględniają wymogi określone w prawie
wspólnotowym lub ze względu na
konwergencję praktyk nadzorczych.”;
b) ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:
„c) objaśnienia wyłączeń przewidzianych
w art. 113;”;
Art. 1 art. 153 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
T
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie
pkt 36
art. 128 ustawy - Prawo bankowe z dnia 29
„Do dnia 31 grudnia 2015 r. przy
obliczaniu kwot ekspozycji ważonych
sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz.
ryzykiem do celów załącznika VI część 1
665 z późn. zm.)
pkt 4w odniesieniu do ekspozycji wobec
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie
rządów centralnych państw
art. 94 ust. 1 pkt 2 ustawy obrocie
członkowskich lub banków centralnych
instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca
denominowanych i finansowanych w
2005 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 211, poz.1384)
walucie krajowej państwa członkowskiego
stosowana jest ta sama waga ryzyka, która
byłaby przypisana do takich ekspozycji
denominowanych i finansowanych w ich
walucie krajowej.”;
Art. 1 w art. 154 dodaje się ustępy w brzmieniu:
T
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie
pkt 37
art. 128 ustawy - Prawo bankowe z dnia 29
„8. Instytucje kredytowe, które nie
spełniają limitów określonych w art. 66
sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz.
ust. 1a do dnia 31 grudnia 2010 r.,
665 z późn. zm.)
opracowują strategie i procesy dotyczące
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie
podjęcia
środków koniecznych do
art. 94 ust. 1 pkt 2 ustawy obrocie
rozwiązania tej sytuacji przed upływem
instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca
terminów określonych w ust. 9
2005 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 211, poz.1384)
niniejszego artykułu.
rodki te poddawane są przeglądowi na
mocy art. 124.
9. Instrumenty, które do dnia 31 grudnia
2010 r. zgodnie z prawem krajowym były
uznawane za równoważne z pozycjami, o
których mowa w art. 57 lit. a), b) i c), ale
nie wchodzą w zakres art. 57 lit. a) lub nie
spełniają kryteriów określonych w art.
63a, uznawane są za wchodzące w zakres
art. 57 lit. ca) do dnia 31 grudnia 2040 r.,
z zastrzeżeniem następujących