Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
projekt dotyczy: wdrożenia przepisów zawartych w tzw. dyrektywie CDR II, tj. dyrektywie zmieniającej dyrektywy w odniesieniu do banków powiązanych z centralnymi instytucjami, niektórych pozycji funduszy własnych, dużych ekspozycji, uzgodnień w zakresie nadzoru oraz zarządzania w sytuacji kryzysowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3974
- Data wpłynięcia: 2011-03-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 763
3974
tajemnicy ustanowionego w porozumieniu, o którym mowa w ust. 13, Komisja
informuje Europejski Urząd Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi
o działaniach kolegium, w szczególności o sytuacjach nadzwyczajnych, oraz
przekazuje mu informacje, które są szczególnie istotne dla konwergencji praktyk
nadzorczych.
12f. Komisja informuje właściwe organy nadzoru państwa macierzystego lub
właściwe organy nadzoru sprawującego nadzór w ujęciu skonsolidowanym o woli
podjęcia współpracy w zakresie nadzoru nad istotnym oddziałem firmy inwestycyjnej.
12g. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od otrzymania przez właściwe organy nadzoru
informacji, o której mowa w ust. 12f, Komisja i właściwe organy nadzoru państwa
członkowskiego nie osiągną porozumienia, Komisja, biorąc pod uwagę opinię
wyrażoną przez właściwe władze nadzorcze, wydaje w ciągu kolejnych 2 miesięcy
decyzję w przedmiocie uznania oddziału firmy inwestycyjnej za istotny, jeżeli jego
działalność w Rzeczypospolitej Polskiej jest znacząca, w szczególności gdy spełnia on
co najmniej jedną z następujących przesłanek:
1) udział w ogólnej wartości wkładów pieniężnych jest wyższy niż 2 %;
2) liczba klientów oddziału jest znacząca w skali działalności wykonywanych
przez ten oddział;
3) zawieszenie bądź zakończenie działalności macierzystej instytucji kredytowej
może stanowić zagrożenie dla stabilności systemu finansowego lub dla
bezpieczeństwa funkcjonowania systemów płatności, rozrachunkowych
i rozliczeniowych w Rzeczypospolitej Polskiej.
12h. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 12g, Komisja bierze pod uwagę opinię
właściwego organu nadzoru oraz uwzględnia wszelkie istotne odstępstwa od tej opinii,
otrzymanej w terminie 2 miesięcy od otrzymania informacji, o której mowa w ust. 12f.
12i. Decyzję, o której mowa w ust. 12g, otrzymuje firma inwestycyjna, istotny oddział
firmy inwestycyjnej oraz właściwe organy nadzoru zainteresowanych państw
członkowskich.
12j. Decyzja, o której mowa w ust. 12g, jest ostateczna i podlega natychmiastowemu
wykonaniu. Decyzja ta nie wpływa na prawa i obowiązki właściwych organów
nadzoru w stosunku do tego oddziału.”,
10
c) ust. 13 otrzymuje brzmienie:
„13. Komisja może zawierać z właściwymi organami nadzoru innych państw
porozumienia określające zakres i tryb współpracy przy wykonywaniu nadzoru
w ujęciu skonsolidowanym nad firmami inwestycyjnymi, bankami zagranicznymi,
instytucjami kredytowymi, a także nadzoru nad istotnymi oddziałami firm
inwestycyjnych, oraz określające zakres i tryb działania kolegiów, o których mowa
w ust. 12b. Komisja może udzielić informacji dotyczących domu maklerskiego
właściwemu organowi nadzoru sprawującemu nadzór w ujęciu skonsolidowanym,
jeżeli:
1) w porozumieniu z tym organem nadzoru zapewnione jest wykorzystanie
udzielonych informacji tylko na potrzeby nadzoru w ujęciu skonsolidowanym;
2) zagwarantowane
jest,
że przekazywanie udzielonych informacji poza ten organ
możliwe jest wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zgody Komisji.”,
d) po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
„13a. W przypadku braku porozumienia, o którym mowa w ust. 13, Komisja
i właściwe władze nadzorcze w ramach współpracy przekazują sobie w szczególności
informacje niezbędne do wykonywania nadzoru w ujęciu skonsolidowanym nad
podmiotami powiązanymi kapitałowo i organizacyjnie oraz nadzoru nad istotnymi
oddziałami firm inwestycyjnych, a także podejmują działania określone
w art. 98c – 98g.”;
2) w art. 98b dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. W stosunku do podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej spółki, o której
mowa w ust. 1, Komisji przysługują przewidziane w ustawie o nadzorze uprawnienia
kontrolne w celu sprawdzenia uzyskanych informacji, o których mowa w ust. 1 – 4.”;
3) w art. 98c:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku powzięcia informacji o tym, że wystąpiła sytuacja nadzwyczajna,
w szczególności gdy wystąpi niekorzystny rozwój sytuacji na rynkach finansowych,
mogąca zagrozić płynności rynkowej lub stabilności sytemu finansowego w jednym
z państw członkowskich, w którym podmiot należący do grupy kapitałowej, w której
pozostaje dom maklerski, nad którym Komisja sprawuje nadzór w ujęciu
skonsolidowanym, uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności, lub w którym
11
ustanowiono istotny oddział firmy inwestycyjnej, Komisja niezwłocznie zawiadamia o
tym właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego dla takiego podmiotu lub
istotnego oddziału firmy inwestycyjnej, z zastrzeżeniem ust. 1b. Komisja przekazuje
równocześnie tym organom wszystkie informacje, które mogą mieć zasadnicze
znaczenie przy realizacji przez nie zadań z zakresu nadzoru.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. W przypadku gdy Narodowy Bank Polski poweźmie informację, o której mowa
w ust. 1, bezzwłocznie zawiadamia o tym Komisję.
1b. Komisja nie zawiadamia właściwych organów państw członkowskich o sytuacji,
o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy poweźmie informację, że właściwe organy
nadzoru państw członkowskich zostały już poinformowane o tej sytuacji.”,
c) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Komisja zawiadamia również bank centralny, będący w europejskim systemie
banków centralnych, o sytuacji, o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy uzna, że
uzyskane informacje są istotne dla wykonywania przez niego zadań przewidzianych
prawem, w szczególności prowadzenia polityki monetarnej i zapewniania związanej
z tym płynności, nadzoru nad systemami płatności, rozliczeń i rozrachunku oraz
zabezpieczenia stabilności systemu finansowego; przepis ust. 1b stosuje się
odpowiednio.
4. Komisja w przypadku zwrócenia się z prośbą przez właściwy organ państwa
członkowskiego, odpowiedzialnego za ustawodawstwo dotyczące nadzoru nad
instytucjami kredytowymi, instytucjami finansowymi, zakładami ubezpieczeń oraz
w zakresie usług inwestycyjnych, o udzielenie informacji o sytuacji, o której mowa
w ust. 1, ujawnia tę informację, jeżeli ma to znaczenie dla sprawowanego w tych
państwach nadzoru ostrożnościowego.”;
4) w art. 98e dodaje się ust. 4 – 12 w brzmieniu:
„4. Komisja, sprawując nadzór skonsolidowany nad unijnymi dominującymi firmami
inwestycyjnymi oraz domami maklerskimi kontrolowanymi przez unijne dominujące
finansowe spółki holdingowe, współpracuje z właściwymi organami nadzoru,
w szczególności gromadzi i rozpowszechnia istotne w tym zakresie informacje,
planuje i koordynuje działania przewidziane w art. 98h i 98i oraz w przepisach
wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 5, w celu określenia właściwego poziomu
skonsolidowanych kapitałów nadzorowanych.
12
5. Komisja w przypadku, o którym mowa w ust. 4, wydaje decyzję, w której wskazuje
poziom skonsolidowanych kapitałów nadzorowanych, dążąc przy tym do osiągnięcia
wspólnego stanowiska z właściwymi organami nadzoru sprawującymi nadzór nad
podmiotami, o których mowa w ust. 4, zarówno co do rozstrzygnięcia, jak i oceny
jego przesłanek.
6. Komisja wydaje decyzję, o której mowa w ust. 5, w terminie 4 miesięcy od dnia
przekazania, w celu zasięgnięcia opinii, właściwym organom nadzoru, o których
mowa w ust. 5, propozycji stanowiska zawierającego oceny ryzyka podmiotów,
o których mowa w ust. 4.
7. W braku wspólnego stanowiska Komisja może zasięgnąć opinii Europejskiego
Urzędu Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi. Komisja zasięga opinii
Europejskiego Urzędu Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi także na
wniosek właściwych organów nadzoru, o których mowa w ust. 5.
8. Jeżeli w terminie, o którym mowa w ust. 6, Komisja oraz właściwe organy nadzoru
nie osiągną porozumienia, Komisja, podejmując decyzję, o której mowa w ust. 5,
bierze pod uwagę opinie oraz uwzględnia wszelkie istotne odstępstwa od opinii
wyrażonych przez te organy, otrzymanych w terminie, o którym mowa w ust. 6.
9. W przypadku zasięgnięcia opinii, o której mowa w ust. 7, wydając decyzję, o której
mowa w ust. 6, Komisja bierze pod uwagę tę opinię oraz wszelkie istotne odstępstwa
od tej opinii. Wydając decyzję, Komisja może określić w jej treści warunki i terminy
osiągnięcia wskazanego poziomu skonsolidowanych kapitałów nadzorowanych.
10. W przypadku gdy właściwy organ nadzoru sprawujący nadzór w ujęciu
skonsolidowanym nad podmiotami, o których mowa w ust. 4, zwraca się do Komisji
o opinię w sprawie zastosowania środka w zakresie określonym w ust. 4, przepisy
ust. 5 – 8 stosuje się odpowiednio.
11. Komisja dokonuje corocznej aktualizacji decyzji, o której mowa w ust. 6. Decyzja
podjęta w przypadku braku wspólnego stanowiska, o którym mowa w ust. 5, może być
zaktualizowana również w przypadku, gdy wystąpi o to właściwy organ nadzoru,
o którym mowa w ust. 5.
12. Decyzja, o której mowa w ust. 5, jest ostateczna i podlega natychmiastowemu
wykonaniu.”;
5) w art. 98f:
13
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku gdy dom maklerski uchybił obowiązkom lub nie spełnił wymogów
w zakresie adekwatności kapitałowej, o których mowa w art. 98a ust. 1 pkt 1 – 4,
Komisja może, w drodze decyzji:
1) nakazać utrzymywanie przez dom maklerski kapitałów nadzorowanych na
poziomie wyższym niż wynikający z art. 98a ust. 3, jednakże nie wyżej niż 20 %
wielkości przychodów, rozumianych jako suma przychodów z działalności
maklerskiej, z instrumentów finansowych przeznaczonych do obrotu,
z
instrumentów finansowych utrzymywanych do terminu zapadalności,
z instrumentów finansowych dostępnych do sprzedaży, pozostałych przychodów
operacyjnych i przychodów finansowych wykazanych w sprawozdaniu
finansowym za ostatni rok obrotowy, które zostało zbadane przez podmiot
uprawniony do badania sprawozdań finansowych, a w przypadku gdy brak jest
takiego sprawozdania – 20 % prognozowanego przychodu określonego
w przedłożonej Komisji analizie ekonomiczno-finansowej, o której mowa
w art. 82 ust. 1 pkt 9, albo w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 82
ust. 2 pkt 6;
2) nakazać zmianę przez dom maklerski procedur, procesów, mechanizmów lub
strategii, które dom maklerski jest obowiązany wdrożyć w celu realizacji
obowiązku określonego w art. 98a ust. 3 pkt 2, zgodnie z wymogami określonymi
w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 5;
3) nakazać zastosowanie szczególnych zasad obliczania całkowitego wymogu
kapitałowego lub dokonywania odpisów z tytułu utraty wartości aktywów, lub
zastosowanie szczególnych zasad wyznaczania poziomu kapitałów
nadzorowanych;
4) nakazać ograniczenie rozmiaru prowadzonej przez dom maklerski działalności lub
zmniejszenie sieci jednostek organizacyjnych domu maklerskiego;
5) nakazać zmniejszenie przez dom maklerski ryzyka występującego w prowadzonej
przez ten dom maklerski działalności lub ryzyka związanego z określonym
produktem, usługą lub systemem wewnętrznym domu maklerskiego;
6) nałożyć na dom maklerski karę pieniężną w wysokości do 10 % całkowitego
przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym, a w
przypadku braku takiego sprawozdania – karę pieniężną do wysokości 10 %
14