Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
projekt dotyczy: wdrożenia przepisów zawartych w tzw. dyrektywie CDR II, tj. dyrektywie zmieniającej dyrektywy w odniesieniu do banków powiązanych z centralnymi instytucjami, niektórych pozycji funduszy własnych, dużych ekspozycji, uzgodnień w zakresie nadzoru oraz zarządzania w sytuacji kryzysowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3974
- Data wpłynięcia: 2011-03-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 763
3974
Finansowego wydając decyzję, o której mowa w ust. 1, bierze pod uwagę tę opinię oraz
wszelkie istotne odstępstwa od tej opinii. Wydając decyzję, Komisja Nadzoru
Finansowego może określić w jej treści warunki i terminy zastosowania środków,
o których mowa w art. 138a ust. 1 pkt 2 i ust. 2.
6. W przypadku gdy właściwa władza nadzorcza sprawująca nadzór skonsolidowany
nad bankiem krajowym działającym w jednym z holdingów, o których mowa
w art. 141f ust. 1 pkt 2 – 5, zwraca się do Komisji Nadzoru Finansowego o opinię w
sprawie zastosowania środka określonego w art. 138a ust. 2, przepisy ust. 1 – 4 stosuje
się odpowiednio.
7. Komisja Nadzoru Finansowego dokonuje corocznej aktualizacji decyzji, o której
mowa w ust. 1. Decyzja podjęta w przypadku braku wspólnego stanowiska może być
zaktualizowana również w przypadku, gdy wystąpi o to właściwy organ nadzoru.”;
8) w art. 141f:
a) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Komisja Nadzoru Finansowego może zawierać z właściwymi władzami
nadzorczymi innych państw porozumienia określające zakres i tryb współpracy przy
wykonywaniu nadzoru skonsolidowanego nad bankami działającymi w holdingach,
o których mowa w ust. 1, nadzoru nad istotnymi oddziałami banków krajowych
i istotnymi oddziałami instytucji kredytowych oraz określające zakres i tryb działania
kolegiów, o których mowa w ust. 17; przepisy art. 131 ust. 3 pkt 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
4. W przypadku braku porozumienia, o którym mowa w ust. 3, Komisja Nadzoru
Finansowego i właściwe władze nadzorcze nad instytucjami kredytowymi w ramach
współpracy przekazują sobie w szczególności informacje niezbędne do wykonywania
nadzoru skonsolidowanego, nadzoru nad istotnymi oddziałami banków krajowych
i istotnymi oddziałami instytucji kredytowych oraz podejmują działania określone
w art. 138a i 138b, z zachowaniem warunków określonych w art. 131 ust. 3 pkt 2 i 3.”,
b) dodaje się ust. 12 – 21 w brzmieniu:
„12. Komisja Nadzoru Finansowego informuje właściwe władze nadzorcze państwa
macierzystego lub właściwe władze nadzorcze sprawujące nadzór skonsolidowany nad
instytucją kredytową o woli podjęcia współpracy w zakresie nadzoru nad istotnym
oddziałem tej instytucji kredytowej.
5
13. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od otrzymania przez właściwe władze nadzorcze
informacji, o której mowa w ust. 12, Komisja Nadzoru Finansowego oraz właściwe
władze nadzorcze nie osiągną porozumienia, Komisja Nadzoru Finansowego, biorąc
pod uwagę opinię wyrażoną przez właściwe władze nadzorcze, wydaje w ciągu
kolejnych 2 miesięcy decyzję w przedmiocie uznania oddziału instytucji kredytowej za
istotny, jeżeli jego działalność w Rzeczypospolitej Polskiej jest znacząca,
w szczególności gdy spełnia on co najmniej jedną z następujących przesłanek:
1) udział w ogólnej wartości wkładów pieniężnych jest wyższy niż 2 %,
2) liczba klientów oddziału jest znacząca w skali czynności bankowych
wykonywanych przez ten oddział,
3) zawieszenie bądź zakończenie działalności macierzystej instytucji kredytowej
może stanowić zagrożenie dla stabilności systemu finansowego lub dla
bezpieczeństwa funkcjonowania systemów płatności, rozrachunkowych
i rozliczeniowych w Rzeczypospolitej Polskiej.
14. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 13, Komisja Nadzoru Finansowego bierze
pod uwagę opinię właściwej władzy nadzorczej oraz wszelkie istotne odstępstwa od tej
opinii, otrzymanej w terminie 2 miesięcy od otrzymania informacji, o której mowa
w ust. 12.
15. Decyzję, o której mowa w ust. 13, otrzymuje instytucja kredytowa, oddział oraz
właściwe władze nadzorcze zainteresowanych państw członkowskich.
16. Decyzja, o której mowa w ust. 13, nie wpływa na prawa i obowiązki właściwych
władz nadzorczych w stosunku do tego oddziału.
17. W przypadku otrzymania informacji o działaniu istotnego oddziału banku krajowego
na terytorium państwa goszczącego, w szczególności oddziału, którego:
1) udział w ogólnej wartości wkładów pieniężnych w państwie goszczącym tego
oddziału jest wyższy niż 2 % lub
2) liczba klientów oddziału jest znacząca w skali czynności bankowych
wykonywanych przez ten oddział, lub
3) zawieszenie bądź zakończenie działalności banku krajowego może stanowić
zagrożenie dla stabilności systemu finansowego lub dla bezpieczeństwa
funkcjonowania systemów płatności, rozrachunkowych i rozliczeniowych
w państwie goszczącym
6
– Komisja Nadzoru Finansowego bezzwłocznie, nie później niż w terminie
2 miesięcy od otrzymania informacji o działaniu tego oddziału, podejmuje
współpracę z właściwymi władzami nadzorczymi z tego państwa zgodnie z ust. 18,
przekazując w szczególności informacje niezbędne do wykonywania nadzoru przez
właściwe władze nadzorcze, z zachowaniem warunków określonych w art. 131
ust. 3 pkt 2 i 3.
18.
W celu wykonywania nadzoru skonsolidowanego nad bankami działającymi
w holdingach, o których mowa w ust. 1, Komisja Nadzoru Finansowego ustanawia
i przewodniczy kolegiom właściwych władz nadzorczych, zwanym dalej „kolegiami”,
zapewniając współpracę z właściwymi władzami nadzorczymi z państw trzecich,
właściwymi władzami nadzorczymi z państw goszczących istotny oddział banku
krajowego oraz z bankami centralnymi, w przypadku gdy jest to niezbędne do realizacji
przez nie zadań przewidzianych prawem, w celu należytej współpracy i wymiany
informacji, o których mowa w ust. 17.
19. W przedmiocie uczestnictwa oraz działania właściwej władzy nadzorczej
w kolegium, a także w przedmiocie zakresu i trybu funkcjonowania kolegiów
rozstrzyga Komisja Nadzoru Finansowego po przeprowadzeniu konsultacji
z zainteresowanymi właściwymi władzami nadzoru. Komisja Nadzoru Finansowego,
z
wyprzedzeniem i w sposób wyczerpujący, powiadamia wszystkich członków
kolegium o terminach posiedzeń, głównych zagadnieniach będących przedmiotem
spotkań, działaniach, które należy przeanalizować lub podjąć, oraz o zastosowanych
środkach nadzorczych.
20. Komisja Nadzoru Finansowego planując i koordynując działania w celu podjęcia
decyzji w ramach sprawowania nadzoru skonsolidowanego, uwzględnia zasadność
działania właściwych władz nadzorczych, w tym środki nadzoru oraz praktykę ich
stosowania, a także jego ewentualny wpływ na stabilność systemów finansowych
w zainteresowanych państwach członkowskich.
21. Z zastrzeżeniem obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, Komisja Nadzoru
Finansowego informuje Europejski Urząd Nadzoru Bankowego o działaniach kolegium,
w szczególności o sytuacjach nadzwyczajnych, oraz przekazuje mu informacje, które są
szczególnie istotne dla konwergencji praktyk nadzorczych.”.
7
Art. 2. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U.
z 2010 r. Nr 211, poz. 1384) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 98a:
a) w ust. 2:
– pkt 13 i 14 otrzymują brzmienie:
„13) instytucja – rozumie się dom maklerski, zagraniczną firmę inwestycyjną, bank
krajowy, bank zagraniczny oraz instytucję kredytową;
14) instytucja finansowa – rozumie się podmiot, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 7
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, z wyłączeniem firmy
inwestycyjnej; na potrzeby spełniania norm adekwatności kapitałowej w ujęciu
skonsolidowanym podmiot jest uważany za instytucję finansową, jeżeli spełnia
warunki określone w art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo
bankowe, na podstawie swojego skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
a w przypadku jego braku – na podstawie swojej skonsolidowanej sytuacji
finansowej lub na podstawie swojej jednostkowej sytuacji finansowej;”,
– pkt 19 otrzymuje brzmienie:
„19) finansowa spółka holdingowa dominująca w państwie członkowskim – rozumie
się finansową spółkę holdingową działającą na podstawie zezwolenia, która nie jest
podmiotem zależnym od instytucji działającej na podstawie zezwolenia udzielonego
w tym samym państwie członkowskim ani od finansowej spółki holdingowej
z siedzibą na terytorium tego samego państwa członkowskiego;”,
– dodaje się pkt 22 w brzmieniu:
„22) podmioty powiązane kapitałowo lub organizacyjnie – co najmniej dwa podmioty,
z których przynajmniej jeden bezpośrednio lub pośrednio wywiera znaczący wpływ na
pozostałe, lub które stanowią dla domu maklerskiego jedno ryzyko ze względu na to,
że kondycja finansowa jednego z nich, w szczególności trudności z pozyskiwaniem
źródeł finansowania lub spłatą zobowiązań, może mieć wpływ na pogorszenie
zdolności do pozyskiwania źródeł finansowania lub spłatę zobowiązań przez
którykolwiek z pozostałych.”,
b) po ust. 12 dodaje się ust. 12a – 12j w brzmieniu:
„12a. W przypadku otrzymania informacji o działaniu istotnego oddziału domu
maklerskiego na terytorium państwa goszczącego, w szczególności oddziału, którego:
8
1) udział w ogólnej wartości wkładów pieniężnych w państwie goszczącym tego
oddziału jest wyższy niż 2 % lub
2) liczba klientów oddziału jest znacząca w skali działalności wykonywanej przez
ten oddział, lub
3) zawieszenie bądź zakończenie działalności domu maklerskiego może stanowić
zagrożenie dla stabilności systemu finansowego lub bezpieczeństwa
funkcjonowania systemów płatności, rozrachunkowych i rozliczeniowych
w państwie goszczącym
– Komisja bezzwłocznie, nie później niż w terminie 2 miesięcy od otrzymania
informacji o działaniu tego oddziału, podejmuje współpracę z właściwymi
organami nadzoru z tego państwa zgodnie z ust. 12b, w tym polegającą na
realizowaniu działań, o których mowa w art. 98c ust. 1 i 2, oraz przekazywaniu
informacji niezbędnych do wykonywania nadzoru przez właściwe organy
nadzoru, w szczególności informacje, o których mowa w art. 98c ust. 3 i 4.
12b. W celu wykonywania nadzoru w ujęciu skonsolidowanym nad podmiotami
powiązanymi kapitałowo lub organizacyjnie, w tym nad domem maklerskim, Komisja
ustanawia i przewodniczy kolegiom właściwych organów nadzoru, zwanym dalej
„kolegiami”, zapewniając współpracę z właściwymi organami nadzoru z państw
trzecich, właściwymi organami nadzoru z państw goszczących istotny oddział firmy
inwestycyjnej oraz z bankami centralnymi, w przypadku gdy jest to niezbędne do
realizacji przez nie zadań przewidzianych prawem, w celu należytej współpracy
i wymiany informacji, w tym realizacji zadań, o których mowa w art. 98c – 98g.
12c. W przedmiocie uczestnictwa oraz działania właściwego organu nadzoru
w kolegium rozstrzyga Komisja. Komisja z wyprzedzeniem i w sposób wyczerpujący
powiadamia wszystkich członków kolegium o terminach posiedzeń, głównych
zagadnieniach będących przedmiotem spotkań, działaniach, które należy
przeanalizować lub podjąć, oraz o zastosowanych środkach nadzorczych.
12d. Komisja, planując i koordynując działania w celu podjęcia decyzji w ramach
sprawowania nadzoru w ujęciu skonsolidowanym, uwzględnia zasadność działania
właściwych organów nadzoru, w tym środki nadzoru i praktykę ich stosowania,
a także jego ewentualny wpływ na stabilność systemów finansowych
w zainteresowanych państwach członkowskich.
9