eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami

projekt ustawy dotyczy uzupełnienia katalogu państwowych jednostek organizacyjnych o Prokuraturę Generalną, co pozwoli jej na uzyskanie nieodpłatnie trwałego zarządu nieruchomościami z zasobów Skarbu Państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3964
  • Data wpłynięcia: 2011-03-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 129, poz. 732

3964


Druk nr 3964

Warszawa, 3 marca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o gospodarce
nieruchomościami.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Ryszarda Kalisza.


(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balicki; (-) Anna
Bańkowska; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Henryk Gołębiewski; (-) Tadeusz
Iwiński; (-) Ryszard Kalisz; (-) Tomasz Kamiński; (-) Jacek Kasprzyk;
(-) Jan Kochanowski; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Jacek Kowalik;
(-) Zbigniew Kruszewski; (-) Wacław Martyniuk; (-) Zbigniew Matuszczak;
(-) Jarosław Matwiejuk; (-) Henryk Milcarz; (-) Artur Ostrowski;
(-) Stanisława Prządka; (-) Stanisław Rydzoń; (-) Stanisław Stec; (-) Jerzy
Wenderlich; (-) Stanisław Wziątek.

Ustawa
z dnia .........................2011 r.
o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami
Art. 1. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo ciami (Dz.
U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.. 60 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Nieruchomo ciami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomo ci Skarbu Państwa
przeznaczonymi na potrzeby statutowe Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu,
Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału Konstytucyjnego,
Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Sądu Najwyższego,
Naczelnego Sądu Administracyjnego i innych sądów administracyjnych, Najwyższej
Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prokuratury Generalnej,
Krajowego Biura Wyborczego, Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji cigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Państwowej Inspekcji Pracy
gospodaruje minister wła ciwy do spraw Skarbu Państwa w sposób okre lony w ust.
2, 3 i 4 . " .
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.







1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106,
poz. 675, Nr 143, poz. 963, Nr 155, poz. 1043, Nr 197, poz. 1307 i Nr 200, poz. 1323.

UZASADNIENIE
Z dniem 31 marca 2010 r., w wyniku przekształceń ustrojowych prokuratury,
dokonanych ustawą z dnia 9 października 2009 r. o zmianie ustawy o prokuraturze
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 178, poz. 1376), wraz z rozdzieleniem
funkcji Prokuratora Generalnego od stanowiska Ministra Sprawiedliwo ci została
zniesiona Prokuratura Krajowa, wchodząca w skład Ministerstwa Sprawiedliwo ci.
Powołana została - jako jednostka organizacyjna prokuratury - Prokuratura
Generalna. Jednostka ta ma wykonywać okre lone w ustawie zadania, w tym
zapewniać obsługę Prokuratora Generalnego, będącego naczelnym organem
prokuratury. Prokuraturą Generalną kieruje Prokurator Generalny.
Bez wątpienia Prokuratura Generalna jest państwową jednostką organizacyjną
szczebla centralnego. Wraz ze zmianami ustrojowymi prokuratury nie dokonano
odpowiedniej zmiany w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomo ciami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.), umożliwiającej
uzyskanie nieodpłatne w trwały zarząd nieruchomo ci wchodzących w skład
zasobu nieruchomo ci Skarbu Państwa, tak jak to ma miejsce, na mocy art. 60 i 60a
tej ustawy w stosunku do szeregu państwowych jednostek organizacyjnych. Obecnie
beneficjentami uregulowań pozwalających na nieodpłatne przekazywanie
nieruchomo ci wchodzących w skład tego zasobu są: Kancelaria Sejmu, Kancelaria
Senatu, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunał Konstytucyjny,
Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Sąd Najwyższy, Naczelny
Sąd Administracyjny i inne sądy administracyjne, Najwyższa Izba Kontroli, Krajowa
Rada Radiofonii i Telewizji, Krajowe Biuro Wyborcze, Instytut Pamięci Narodowej -
Komisja
cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Państwowa
Inspekcja Pracy (art. 60 ust. 1 ustawy), a także ministerstwa, urzędy centralne i
urzędy wojewódzkie oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (art. 60a
ust. 1 ustawy).
Pominięcie Prokuratury Generalnej w art. 60 ust. 1 ustawy o gospodarce
nieruchomo ciami spowodowało, że nie tylko nie może ona uzyskać nieodpłatnie
trwałego zarządu nieruchomo ci z zasobów Skarbu Państwa, ale nawet nie mogła, w
ramach, podziału składników majątkowych, przewidzianego w art. 23 ustawy z dnia
9 października 2009 r. dokonanego przez Ministra Sprawiedliwo ci otrzymać
nieruchomo ci, spo ród pozostających w trwałym zarządzie tego Ministra. W
rezultacie Prokuratura Generalna obecnie ma ulokowaną siedzibę w
wynajmowanym budynku, za uzyskanie przez nią trwałego zarządu jakąkolwiek
nieruchomo cią z zasobu Skarbu Państwa na terenie Warszawy mogłoby nastąpić
wyłącznie odpłatnie, na podstawie decyzji starosty. Takie rozwiązanie jednak nie
byłoby korzystne z punktu widzenia interesów finansowych państwa.
Proponowana zmiana, polegająca na uzupełnieniu katalogu państwowych
jednostek organizacyjnych o Prokuraturę Generalną pozwoli na wyposażenie tej
jednostki w nieruchomo ć odpowiadająca jej potrzebom oraz randze i powadze
sprawowanych obowiązków.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Projektowana ustawa będzie oddziaływać na Prokuraturę Generalną oraz
po rednio na Skarb Państwa i zasoby jego nieruchomo ci, z tym, że stworzy
jedynie możliwo ć przekazania nieruchomo ci, przez ministra wła ciwego do
spraw Skarbu Państwa, nie powodując po jego stronie takiego obowiązku.
2. Projekt ustawy będzie podlegał opiniowaniu przez Krajową Radę Prokuratury,
zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2008
r. Nr 7, poz. 39 z późn. zm.).
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa. Regulacja nie wpłynie bezpo rednio na budżet państwa. Niemniej jeżeli
powstała na skutek jej wprowadzenia możliwo ć zostanie wykorzystana, przez
przekazanie odpowiedniej nieruchomo ci w trwały zarząd Prokuraturze
Generalnej, powstaną oszczędno ci w jej wydatkach na najem pomieszczeń
obecnie przez nią zajmowanych.
4. Wpływ na rynek pracy i na konkurencyjno ć i przedsiębiorczo ć. Projektowana
regulacja nie będzie miała bezpo redniego wpływu na rynek pracy ani na
konkurencyjno ć i przedsiębiorczo ć. Dopiero uzyskanie przez Prokuraturę
Generalną trwałego zarządu nieruchomo ci budynkowej, w której znajdzie się jej
siedziba, spowoduje konieczno ć zatrudnienia nieznacznej liczby pracowników
administrujących nieruchomo cią.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny. Wej cie w życie ustawy nie będzie
oddziaływać na sytuację i rozwój regionalny.
6. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy jest zgodny z prawem
Unii Europejskiej. Nie podlega również notyfikacji, zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: