Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw
znowelizowanie przepisów w zakresie:- zniesienia zasady zaskarżalności wszystkich postanowień w postępowaniu wykonawczym i wprowadzenie możliwości zaskarżania tylko orzeczeń najbardziej istotnych dla skazanego, jak np. tych związanych z pozbawieniem wolności,- zniesienia zasady udziału stron we wszystkich posiedzeniach,- odwrócenia zasady dotyczącej wykonalności postanowień w postępowaniu wykonawczym, - ograniczenia przesłanek materialnych udzielania warunkowego zwolnienia do postawy, właściwości i warunków osobistych skazanego oraz okoliczności dotyczących jego zachowania po popełnieniu przestępstwa, w tym również w czasie odbywania kary,- rezygnacji z odraczania wykonania kary grzywny lub rozłożenia na raty;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3961
- Data wpłynięcia: 2011-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
3961
powrotu do przestępstwa, w tym ewentualnie wniosek o zakwalifikowanie skazanego do innej
grupy ryzyka;
4) postępy readaptacyjne i ocenę skuteczności podjętych działań;
5) ewentualne zmiany w warunkach osobistych i bytowych skazanego, metodach prowadzenia dozoru
i
kontroli zachowania skazanego, zamierzeniach readaptacyjnych oraz możliwościach
i przeszkodach w ich realizacji;
6) źródła informacji o skazanym i datę ich pozyskania.
2. Po złożeniu kolejnego sprawozdania z dozoru kierownik zespołu albo sąd, jeżeli zażądał złożenia
kolejnego sprawozdania, akceptuje wniosek o utrzymanie bądź zmianę grupy ryzyka albo kwalifikuje
skazanego do innej grupy ryzyka.
§ 11. 1. Sprawozdanie z objęcia dozoru, kolejne sprawozdania z przebiegu dozoru oraz
sprawozdanie z zakończenia dozoru należy sporządzić na formularzu, którego wzór stanowi załącznik
nr 1 do rozporządzenia.
2. Kurator sądowy może odmówić ujawnienia skazanemu danych osób, których wypowiedzi
stanowiły źródła informacji o skazanym.
§ 12. 1.W stosunku do osób, wobec których prowadzony jest dozór ustala się trzy grupy ryzyka
powrotu do przestępstwa:
1) grupa obniżonego ryzyka (A);
2) grupa podstawowa (B);
3) grupa podwyższonego ryzyka (C).
2. Do grupy obniżonego ryzyka (A) kwalifikuje się osoby wobec których zastosowano warunkowe
umorzenie postępowania, a także osoby dotychczas nie karane, których właściwości oraz warunki
osobiste i środowiskowe, dotychczasowy sposób życia oraz zachowanie się po popełnieniu przestępstwa
uzasadniają przekonanie, że będą one w okresie próby przestrzegać porządku prawnego,
a w szczególności nie popełnią ponownie przestępstwa. W szczególnie uzasadnionych przypadkach
kierownik zespołu lub sąd może zakwalifikować do grupy obniżonego ryzyka osoby spełniające
przesłanki grupy podstawowej.
3. Do grupy podwyższonego ryzyka (C) kwalifikuje się osoby, wobec których zaistniały określone
czynniki kryminogenne, a w szczególności:
1) skazanych określonych w art. 64 § 1 i 2 kk;
2) skazanych, którzy po wydaniu wyroku lub w okresie próby rażąco naruszyli porządek prawny;
lub popełnili przestępstwo;
3) skazanych uzależnionych od alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych;
4) skazanych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej lub obyczajności na szkodę
małoletniego, a także za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej popełnione w związku
z zakłóceniem czynności psychicznych o podłożu seksualnych innym niż choroba psychiczna;
5) skazanych z zaburzeniami psychicznymi, jeżeli zaburzenia te miały związek z popełnieniem
przestępstwa;
6) skazanych w związku ze stosowaniem przemocy w rodzinie, którzy pozostają z osobą
pokrzywdzoną we wspólnym gospodarstwie domowym w okresie próby;
7) skazanych związanych z subkulturami przestępczymi lub grupami mającymi związek
ze środowiskiem przestępczym;
8) skazanych, którzy ze względu na dotychczasową karalność, sposób życia, właściwości osobiste
i zachowanie się w okresie próby, w tym stopień wykonania orzeczonych obowiązków albo inne
okoliczności wymagają intensywnych działań w okresie próby.
4. Dozory wobec osób zakwalifikowanych do grupy podwyższonego ryzyka (C), wykonują
kuratorzy zawodowi.
4
§ 13. W stosunku do skazanego grupy obniżonego ryzyka (A) kurator zawodowy zobowiązany jest
w szczególności do:
1) przeprowadzenia wywiadu środowiskowego w tym rozmowy z dozorowanym w miejscu jego
zamieszkania lub pobytu, co najmniej raz na 6 miesięcy;
2) co najmniej 2 razy na 6 miesięcy skutecznego wezwania dozorowanego do stawienia
się w siedzibie zespołu celem udzielenia wyjaśnień co do przebiegu dozoru i wykonania
nałożonych obowiązków, a także w razie potrzeby przedstawienia odpowiednich dokumentów
potwierdzających wykonanie obowiązków;
3) żądania kontaktu telefonicznego od dozorowanego co najmniej raz w miesiącu.
§ 14. W stosunku do skazanego grupy podstawowej (B) kurator zawodowy zobowiązany jest
w szczególności do:
1) przeprowadzenia wywiadu środowiskowego w tym rozmowy ze skazanym w miejscu jego
zamieszkania lub pobytu, co najmniej raz na 2 miesiące;
2) co najmniej raz na 2 miesiące skutecznego wezwania skazanego do stawienia się w siedzibie
zespołu celem udzielenia wyjaśnień co do przebiegu dozoru i wykonania nałożonych obowiązków,
a także w razie potrzeby przedstawienia odpowiednich dokumentów potwierdzających wykonanie
obowiązków;
3) żądania kontaktu telefonicznego od skazanego co najmniej 2 razy w miesiącu.
§ 15. W stosunku do skazanego grupy obniżonego ryzyka (A) oraz grupy podstawowej (B) kurator
społeczny zobowiązany jest w szczególności do:
1) przeprowadzenia wywiadu środowiskowego w tym rozmowy ze skazanym w miejscu jego
zamieszkania lub pobytu, co najmniej raz w miesiącu;
2) żądania kontaktu telefonicznego od skazanego co najmniej raz w miesiącu.
§ 16. W stosunku do skazanego grupy podwyższonego ryzyka (C) kurator zawodowy zobowiązany
jest w szczególności do:
1) przeprowadzenia wywiadu środowiskowego w tym rozmowy ze skazanym miejscu
jego zamieszkania lub pobytu, co najmniej 2 razy w miesiącu;
2) co najmniej 2 razy w miesiącu skutecznego wezwania skazanego do stawienia się w siedzibie
zespołu celem udzielenia wyjaśnień co do przebiegu dozoru i wykonania nałożonych obowiązków,
a także w razie potrzeby przedstawienia odpowiednich dokumentów potwierdzających wykonanie
obowiązków;
3) żądania kontaktu telefonicznego od skazanego co najmniej raz w tygodniu.
§ 17. 1. Sąd lub kierownik zespołu kuratorskiej służby sądowej mogą określić kuratorowi
zawodowemu, a ten kuratorowi społecznemu, inną częstotliwość i formę kontaktów ze skazanym.
2. W przypadku zakwalifikowania skazanego do grupy podwyższonego ryzyka (C) w czasie
wykonywania dozoru przez kuratora społecznego, kolejne czynności w sprawie wykonuje kurator
zawodowy, który przejmuje od tego momentu sprawę do dalszego prowadzenia.
§ 18. 1. Przebieg dozoru i podejmowane na bieżąco czynności kurator sądowy dokumentuje
w karcie czynności dozoru, prowadzonej osobno dla każdego dozorowanego, w której zapisuje:
1) rodzaj czynności;
2) godziny, datę i miejsce czynności;
3) uzyskane dokumenty i informacje;
4) źródła informacji;
5) własne uwagi i zamierzenia w zakresie sprawowania dozoru;
6) ewentualne uwagi lub oświadczenia skazanego;
7) uwagi kierownika zespołu.
5
2. Wzór formularza karty czynności dozoru stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 19. Kurator sądowy, wykonując swoje obowiązki w zakresie powierzonego mu dozoru, ma prawo
do:
1) żądania niezbędnych informacji od skazanego oraz wzywania go do osobistego stawienia
się w wyznaczonym terminie w siedzibie zespołu kuratorskiej służby sądowej;
2) zapoznawania się z aktami sprawy karnej skazanego oraz innymi źródłami informacji o skazanym,
będącymi w posiadaniu organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego
lub pracodawców, szkół i organizacji społecznych w zakresie niezbędnym do efektywnego
sprawowania dozoru.
§ 20. 1. Kurator sądowy powinien w czasie wykonywania dozoru ocenić potrzebę zastosowania
przez sąd obowiązków, adekwatnych do sytuacji materialnej, rodzinnej i zdrowotnej skazanego, a także
do jego postawy i zachowywania się po wydaniu orzeczenia.
2.
W razie stwierdzenia potrzeby lub konieczności orzeczenia przez sąd w przedmiocie
obowiązków skazanego, kurator zawodowy występuje do sądu o ustanowienie, rozszerzenie, zmianę
lub uchylenie obowiązków w okresie próby.
3. We wniosku kurator zawodowy podaje propozycje ustanowienia, rozszerzenia, zmiany lub
uchylenia konkretnego obowiązku wraz z uzasadnieniem potrzeby takiego rozstrzygnięcia, a także
wskazuje podmiot lub instytucję, współuczestniczącą w realizacji tego obowiązku przez skazanego.
§ 21. 1. W przypadku orzeczonego dozoru wobec sprawcy przestępstwa popełnionego w stanie
ograniczonej poczytalności lub w związku z uzależnieniem od alkoholu, środka odurzającego
lub substancji psychotropowej, kurator zawodowy powinien nadto:
1) zaznajomić się, w zakresie dostępnym, z wynikami leczenia, rehabilitacji skazanego
lub oddziaływań terapeutycznych;
2) utrzymywać kontakt z osobami prowadzącymi leczenie, rehabilitację, oddziaływanie terapeutyczne,
lub inne formy specjalistycznego oddziaływania oraz zapoznać się z ewentualnymi wskazówkami
tych osób dotyczącymi przebiegu dozoru;
3) podjąć działania, aby skazany przestrzegał zaleceń lekarskich bądź zaleceń innych specjalistów
z zakresu rehabilitacji lub oddziaływań terapeutycznych;
4) konsultować, sposób prowadzenia dozoru ze specjalistami, o których mowa w pkt 2;
5) w razie potrzeby występować do sądu z wnioskiem o nałożenie na skazanego lub modyfikację
obowiązku powstrzymania się od nadużywania alkoholu lub używania innych środków
odurzających, a także poddania się leczeniu, w szczególności odwykowemu lub rehabilitacyjnemu,
albo oddziaływaniom terapeutycznym, wraz ze wskazaniem funkcjonującego ośrodka leczniczego,
rehabilitacyjnego lub terapeutycznego;
6) zapoznać się z realizowanymi przez miejscowe organy administracji rządowej i samorządowej
programami przeciwdziałania alkoholizmowi lub przeciwdziałania narkomanii i w miarę
możliwości w nich uczestniczyć;
7) w razie potrzeby podjąć współpracę ze specjalistycznymi stowarzyszeniami, instytucjami
lub organizacjami społecznymi zajmującymi się problematyką pomocy osobom uzależnionym;
8) nawiązać i utrzymywać ścisły kontakt z rodziną skazanego;
9) w razie wątpliwości co do przestrzegania przez skazanego obowiązków powstrzymywania się
od nadużywania alkoholu albo używania środków odurzających lub substancji psychotropowych,
poddawać skazanych badaniom na obecność alkoholu oraz środków odurzających lub substancji
psychotropowych w organizmie.
2. Do teczki dozoru należy dołączyć odpisy sprawozdań z nadzoru w sprawach, odnotowanych
w wykazie „Alkk”.
6
§ 22. 1. W przypadku orzeczonego dozoru wobec sprawcy przemocy w rodzinie do obowiązków
kuratora zawodowego należy ponadto:
1) nawiązanie i utrzymywanie stałego kontaktu z osobami pokrzywdzonymi przemocą w rodzinie
w
sytuacji, gdy pozostają one w okresie dozoru we wspólnym gospodarstwie domowym
ze skazanym;
2) nawiązanie współpracy z Policją, organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
zaangażowanymi w pomoc osobom pokrzywdzonym przemocą w danej rodzinie i organizacjami
pozarządowymi funkcjonującymi na terenie miejsca zamieszkania osób pokrzywdzonych, w celu
uzyskania w niezbędnym zakresie informacji o rodzinie dotkniętej przemocą oraz koordynacji
działań pomocowych i ochronnych;
3) występowanie w razie potrzeby do sądu z wnioskami w szczególności o nałożenie na sprawcę
przemocy w rodzinie lub modyfikację obowiązku wykonywania ciążącego na nim obowiązku
łożenia na utrzymanie innej osoby, powstrzymania się od nadużywania alkoholu lub używania
innych środków odurzających, poddania się leczeniu, w szczególności odwykowemu
lub rehabilitacyjnemu, albo oddziaływaniom terapeutycznym lub uczestnictwu w programach
korekcyjno-edukacyjnych, powstrzymania się od przebywania w określonych środowiskach
lub miejscach, powstrzymywania się od kontaktowania się z pokrzywdzonym lub innymi osobami
w określony sposób, opuszczenia lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym;
4) zapoznanie się z realizowanymi przez miejscowe organy administracji rządowej i samorządowej
programami przeciwdziałania przemocy w rodzinie i w miarę możliwości uczestniczenie w nich.
2. W razie wystąpienia do sądu z wnioskiem o zastosowanie wobec sprawcy obowiązku
uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych, kurator zawodowy powinien jednocześnie
wskazać sądowi typ programu oraz funkcjonujący ośrodek realizujący dany program.
§ 23. 1. W razie sprawowania dozoru wobec sprawcy przejawiającego zachowania agresywne
kurator sądowy powinien bezwzględnie informować kierownika zespołu kuratorskiej służby sądowej o
każdym spotkaniu ze skazanym poza siedzibą zespołu.
2. W każdym przypadku takiego dozoru kurator sądowy powinien rozważyć możliwość zwrócenia
się do sądu o zastosowanie wobec skazanego obowiązku uczestniczenia w programach korekcyjno-
edukacyjnych pozwalających na radzenie sobie z zachowaniem agresywnym.
3. Kurator sądowy powinien także nawiązać i utrzymywać kontakt z rodziną skazanego
i odpowiednio reagować na zachowania agresywne ze strony skazanego.
§ 24. 1. W przypadku orzeczonego dozoru wobec skazanych w warunkach art. 64 § 1 i 2 kk,
członków subkultur lub innych grup nieformalnych związanych ze środowiskiem przestępczym, kurator
zawodowy powinien nawiązać współpracę z Policją, w celu uzyskania i wymiany informacji w zakresie
przestrzegania porządku prawnego przez osoby oddane pod dozór.
2. Kurator zawodowy powinien być informowany przez Policję o każdorazowym naruszeniu
porządku prawnego przez skazanego oddanego pod dozór, w tym także o popełnieniu przez niego
wykroczenia.
3. Kurator zawodowy powinien także nawiązać ścisłą współpracę z organizacjami pozarządowymi,
specjalizującymi się w pracy socjalizacyjnej z członkami subkultur lub grup związanych
ze środowiskiem przestępczym w celu zintensyfikowania działań kontrolnych i resocjalizacyjnych
nad skazanym będącym członkiem danej subkultury lub grupy.
4. Do sprawowania dozoru nad członkiem subkultury lub grupy kierownik zespołu kuratorskiej
służby sądowej powinien wyznaczyć kuratora zawodowego mającego stosowne predyspozycje
i przeszkolenie, pozwalające na nawiązanie prawidłowego kontaktu ze skazanym i dalszą pracę
kontrolną i resocjalizacyjną.
7
§ 25. 1. W razie orzeczonego dozoru wobec osoby skazanej za przestępstwo przeciwko wolności
seksualnej, kurator sądowy powinien nawiązać i utrzymywać kontakt z rodziną skazanego
oraz niezwłocznie reagować na wszelkie niepokojące informacje o zachowaniu się skazanego.
2. Kurator zawodowy powinien także w razie potrzeby wystąpić do sądu o orzeczenie wobec
skazanego obowiązku poddania się leczeniu albo oddziaływaniom terapeutycznym. Do wniosku kurator
zawodowy dołącza informacje o funkcjonującym ośrodku leczniczym albo terapeutycznym, w którym
skazany może realizować nałożony na niego obowiązek.
3. Kurator zawodowy w razie potrzeby występuje do sadu w szczególności z wnioskiem
o powstrzymanie się od przebywania w określonych środowiskach lub miejscach, powstrzymywanie się
od kontaktowania się z pokrzywdzonym lub innymi osobami w określony sposób lub opuszczenie
lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym.
§ 26.
1.
W przypadku sprawowania dozoru wobec skazanego, osadzonego w jednostce
penitencjarnej w innej sprawie, jeżeli sąd nie orzekł inaczej, kurator zawodowy, właściwy ze względu
na miejsce położenia jednostki penitencjarnej, w której skazany przebywa, nawiązuje kontakt
i współpracę z administracją jednostki penitencjarnej oraz prowadzi dalsze czynności w niezbędnym
zakresie, wykorzystując informacje o skazanym uzyskane od administracji jednostki penitencjarnej.
2. Dalsze czynności w dozorze, w szczególności związane z osobistym kontaktem ze skazanym,
można ograniczyć w stosownym zakresie, po uzgodnieniu działań kontrolnych i resocjalizacyjnych
z administracją jednostki penitencjarnej.
§ 27. 1. Do obowiązków kuratora zawodowego należy ponadto:
1) kontrolowanie prawidłowości i efektywności sprawowania dozorów oraz innych czynności
zleconych kuratorom społecznym oraz osobom godnym zaufania;
2) udzielanie pomocy kuratorom społecznym i osobom godnym zaufania, zwłaszcza poprzez
udzielanie instruktażu w zakresie metod i form pracy oraz organizowanie szkolenia;
3) sporządzanie co najmniej raz w roku, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od powierzenia dozoru
kuratorowi społecznemu, wywiadu środowiskowego w stosunku do skazanego, w celu kontroli
wykonywania dozoru przez kuratora społecznego;
4) pozyskiwanie osób do sprawowania funkcji kuratora społecznego;
5) informowanie kierownika zespołu kuratorskiej służby sądowej o nieprawidłowym sprawowaniu
funkcji przez kuratora społecznego;
6) uczestniczenie w posiedzeniach sądu, dotyczących osób znajdujących się pod dozorem;
7) występowanie do sądu z wnioskiem o uznanie orzeczonych środków karnych za wykonane oraz
o zwolnienie z dozoru, w razie oceny, że ze względu na przestrzeganie przez skazanego porządku
prawnego i jego postawę w okresie próby, cele dozoru zostały osiągnięte;
8) bezzwłoczne zawiadomienie sądu o zaistnieniu okoliczności uzasadniających rozważenie celowości
ponownego umieszczenia w zakładzie leczenia odwykowego lub w zakładzie karnym skazanego
skierowanego uprzednio na leczenie ambulatoryjne lub rehabilitację w placówce leczniczo-
rehabilitacyjnej;
9) sygnalizowanie jednostkom nadrzędnym organów i instytucji państwowych, organów samorządu
terytorialnego oraz organom statutowym stowarzyszeń i organizacji przypadków bezzasadnej
odmowy udzielenia kuratorowi sądowemu żądanej pomocy.
§ 28. 1. Kurator zawodowy przyjmuje od kuratora społecznego i analizuje, pod kątem potrzeby
stosownego wykorzystania, informacje o okolicznościach wymagających podjęcia czynności,
do których uprawniony jest kurator zawodowy, w szczególności w zakresie:
1) wystąpienia z wnioskami w sprawie zmiany orzeczenia sądu;
2) udzielenia materialnej lub innej pomocy skazanemu albo jego rodzinie;
3) wystąpienia z wnioskami o dopuszczenie sądowego kuratora społecznego do udziału w posiedzeniu
sądu w postępowaniu wykonawczym, jeżeli jego udział może mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia.
8