eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych

projekt ustawy dotyczy przesunięcia części składki emerytalnej na nowo utworzone specjalne subkonto prowadzone przez ZUS, zmiany limitów inwestycyjnych OFE i wprowadzenia zachęt podatkowych do dodatkowego oszczędzania na emeryturę

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3946
  • Data wpłynięcia: 2011-03-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 75, poz. 398

3946

Do 2020 r. projektowany limit zaangażowania OFE w instrumenty udziałowe osiągnie
poziom 62 %. Jednocześnie, biorąc pod uwagę możliwości inwestycyjne OFE i ich wpływ na
stopy zastąpienia, proponuje się w kolejnych latach dalsze zwiększanie limitu lokat
w powyższe instrumenty, aż do uzyskania limitu w wysokości 90 % w 2034 r. Podwyższanie
limitu lokat w instrumenty udziałowe pozwoli na osiąganie stóp zwrotu z całego II filara nie
niższych niż oczekiwane stopy zwrotu przy składce trafiającej do OFE na obecnym poziomie
7,3 % podstawy wymiaru wraz z limitem lokat w akcje wynoszącym obecnie 40 %.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Do Ministerstwa nie wpłynęły żadne
opinie w trybie wyżej wymienionej ustawy.



5
CENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Zakres podmiotowy oddziaływania regulacji obejmuje:
- członków OFE oraz ubezpieczonych w FUS,
- OFE oraz zarządzające nimi powszechne towarzystwa emerytalne,
- sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa,
- Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

2. Omówienie wyników konsultacji
Projekt zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz do konsultacji z następującymi
podmiotami:
- Komisja Nadzoru Finansowego,
- Narodowy Bank Polski,
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Najwyższa Izba Kontroli,
- Rzecznik Praw Obywatelskich,
- Główny Urząd Statystyczny,
- Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
- Polska Izba Ubezpieczeń,
- Rzecznik Ubezpieczonych,
- Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych,
- Związek Banków Polskich,
- Związek Maklerów i Doradców,
- Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami.

3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:

− sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego:

stopniowe podnoszenie limitu lokat OFE w instrumenty udziałowe, przy jednoczesnym
ograniczeniu części składki emerytalnej przekazywanej do OFE, będzie prowadzić do
zmniejszenia lokat OFE w skarbowe papiery dłużne, a w konsekwencji do obniżenia potrzeb
pożyczkowych państwa oraz zmniejszenia tempa narastania jawnego długu publicznego.

− rynek pracy:
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.

− konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:

wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
Jednocześnie, można oczekiwać, iż stopniowe zwiększanie limitu lokat OFE w instrumenty
udziałowe zrekompensuje po części spadki przychodów (z tytułu pobieranych opłat) oraz
rentowności PTE, spowodowane zmniejszeniem części składki emerytalnej przekazywanej do
OFE.


6
− sytuację i rozwój regionalny:
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.

4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej
przez fundusze emerytalne
Na podstawie art. 155 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189, Nr 127, poz. 858 i Nr 182,
poz. 1228) zarządza się, co następuje:

§ 1. Obligacje i inne dłużne papiery wartościowe, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11
i 12 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
powinny być zabezpieczone co najmniej w jeden z następujących sposobów:
1) ustanowienie zastawu rejestrowego lub hipoteki na nieruchomości;
2) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez bank krajowy, w rozumieniu
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. − Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665,
z późn. zm), posiadający kapitał własny w wysokości nie niższej niż równowartość
50.000.000 euro w walucie polskiej;
3) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez Skarb Państwa;
4) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez bank zagraniczny lub
międzynarodową instytucję finansową, mające siedzibę w państwach będących członkami
OECD, posiadające kapitał własny w wysokości nie niższej niż równowartość 50.000.000
euro;
5) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez jednostki samorządu terytorialnego;
6) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez podmiot posiadający ocenę na
poziomie inwestycyjnym, nadaną przez wyspecjalizowaną agencję ratingową, uznaną na
międzynarodowym rynku kapitałowym;
7) posiadanie przez emisję oceny, o której mowa w pkt 6.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 116, poz. 1216,
z 2001 r. Nr 111, poz. 1195 i Nr 130, poz. 1450, z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144,
poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385, Nr 169, poz. 1387 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 50,
poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260, Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594,
Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808,
z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708,
Nr 157, poz. 1119, Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775, z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769, z 2008 r.
Nr 171, poz. 1056, Nr 192, poz. 1179, Nr 209, poz. 1315 i Nr 231, poz. 1546, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42,
poz. 341, Nr 65, poz. 545, Nr 71, poz. 609, Nr 127, poz. 1045, Nr 131, poz. 1075, Nr 144, poz. 1176, Nr 165,
poz. 1316, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 226, Nr 81,
poz. 530, Nr 126, poz. 853, Nr 182, poz. 1228 i Nr 257, poz. 1724.

1
§ 2. 1. W przypadku lokat aktywów funduszu w akcje, prawa do akcji, prawa poboru
i kwity depozytowe, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 4 − 6 i 13c ustawy dnia 28 sierpnia
1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, lokaty funduszu nie mogą
stanowić więcej niż 10 % jednej emisji, a gdy udział papierów wartościowych spółki
w aktywach funduszu nie przekracza 1 %, lokaty funduszu mogą stanowić nie więcej niż 20
% jednej emisji akcji spółki. Suma aktywów funduszu ulokowanych w emisjach akcji spółek,
w których lokaty funduszu stanowią więcej niż 10 % jednej emisji akcji, nie może stanowić
więcej niż 5 % wartości aktywów tego funduszu. W przypadku lokat aktywów funduszu
w kategoriach lokat, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 7 ustawy dnia 28 sierpnia 1997 r.
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, lokaty funduszu nie mogą stanowić
więcej niż 35 % jednej emisji.
2. Jeżeli pomiędzy papierami wartościowymi różnych emisji, ale tego samego emitenta,
nie występują żadne różnice w zakresie uprawnień przysługujących ich posiadaczom,
ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się łącznie do tych wszystkich emisji.
3. Łączna wartość lokat aktywów funduszu ulokowanych w listach zastawnych jednego
emitenta albo dwóch lub większej liczby emitentów, będących podmiotami związanymi, nie
może przekroczyć 10 % wartości tych aktywów.
4. Koszty zakupu akcji nowej emisji, do których uprawniają prawa poboru, są
uwzględniane przy stosowaniu ograniczeń lokat aktywów funduszu w kategoriach lokat,
o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 4 − 6 ustawy dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji
i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

§ 3. 1. Aktywa funduszu nie mogą być lokowane w banku, który jest:
1) akcjonariuszem towarzystwa zarządzającego funduszem;
2) podmiotem związanym w stosunku do towarzystwa;
3) podmiotem związanym w stosunku do akcjonariuszy towarzystwa.
2. Fundusz nie może zawierać z podmiotami, o których mowa w ust. 1, umów lub
dokonywać innych czynności prawnych związanych z lokowaniem aktywów funduszu.
3. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie dotyczy lokat w depozytach bankowych
o terminie zapadalności nie dłuższym niż 14 dni, o łącznej wartości nie większej niż 2 %
wartości aktywów funduszu.
4. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy świadczenia usług w ramach
działalności maklerskiej w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384).
5. Fundusz nie może nabywać jednostek uczestnictwa zbywanych przez fundusze
inwestycyjne otwarte lub specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte, lub certyfikatów
inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte, zarządzane przez
towarzystwo funduszy inwestycyjnych, którego akcjonariuszami są akcjonariusze
powszechnego towarzystwa zarządzającego funduszem lub podmioty z nimi związane.
6. Fundusz nie może nabywać tytułów uczestnictwa emitowanych przez instytucję
wspólnego inwestowania mającą siedzibę w państwach będących członkami OECD lub
innych państwach, określonych w ogólnym zezwoleniu przez ministra właściwego do spraw
instytucji finansowych, jeżeli akcjonariuszami (udziałowcami) tej instytucji są akcjonariusze
powszechnego towarzystwa zarządzającego funduszem lub jednostki dominujące w stosunku
do tych akcjonariuszy w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.).


2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241
i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.

2
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: