Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939
przeprowadzonych kontrolach, uwzględniając w szczególności:
1) oznaczenie organu dozoru jądrowego;
2) oznaczenie upoważnienia do kontroli;
3) zakres przedmiotowy kontroli;
4) datę podjęcia i zakończenia kontroli;
5) informacje o wydanych nakazach lub zakazach, o których mowa w
art. 68 ust.1;
6) uzasadnienie wszczęcia kontroli bez upoważnienia.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej dokonuje wpisów w
książce kontroli o wykonaniu nakazów i zakazów, o których mowa w art.
68 ust. 1, decyzji nakazujących usunięcie nieprawidłowości, zaleceń
pokontrolnych oraz wpisów o uchyleniu tych nakazów, zakazów, decyzji
lub zaleceń.
Art. 69b. 1. W przypadku wszczęcia kontroli kierownik kontrolowanej
jednostki organizacyjnej niezwłocznie okazuje kontrolującemu książkę
kontroli.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej jest zwolniony z
obowiązku okazania książki kontroli jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze
względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim
przypadku kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej okazuje
książkę kontroli w siedzibie organu dozoru jądrowego w terminie trzech dni
roboczych od dnia zwrotu tej książki przez organ dozoru jądrowego.”;
54) w art. 123:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Za czyny, o których mowa w ust. 1, kierownikowi jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność polegającą na budowie,
rozruchu, eksploatacji lub likwidacji elektrowni jądrowej wymierza się
karę pieniężną w wysokości nieprzekraczającej dwustukrotności kwoty
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku
kalendarzowym poprzedzającym popełnienie czynu, ogłaszanego przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1
lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353,
z późn. zm.).”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Jednostce organizacyjnej, wykonującej działalność polegającą na
39
budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji elektrowni jądrowej,
która:
1) wykonuje tę działalność bez wymaganego zezwolenia lub
wbrew jego warunkom;
2) wprowadza bez pisemnej zgody Prezesa Agencji lub wbrew jej
warunkom modernizację systemu lub elementu konstrukcji i
wyposażenia elektrowni jądrowej istotnych z punktu widzenia
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
3) uruchamia reaktor po przerwie na załadunek paliwa jądrowego
lub na modernizację systemu lub elementu konstrukcji i
wyposażenia jądrowego elektrowni jądrowej bez pisemnej
zgody Prezesa Agencji;
4) prowadzi eksploatację elektrowni jądrowej mimo odmowy
zatwierdzenia przez Prezesa Agencji raportu z oceny
okresowej bezpieczeństwa
- wymierza się karę pieniężną w wysokości nieprzekraczającej
pięćsetkrotności kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej w roku kalendarzowym poprzedzającym popełnienie
czynu, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.).”.
12.
Art. 4 ust. Państwa członkowskie T
Art. 1 pkt Art. 1 pkt 13 i 15 jw. w lp. 8.
2
zapewniają, aby ramy krajowe
13, 15 i 48
były utrzymywane i ulepszane z
48) po art. 113 dodaje się art. 113a w brzmieniu:
odpowiednim uwzględnieniem
„art.113a. 1. Prezes Agencji nie rzadziej niż co 3 lata przeprowadza ocenę
doświadczeń z eksploatacji,
funkcjonowania dozoru jądrowego oraz analizę obowiązującego stanu
wniosków z analiz
prawnego, pod kątem jego adekwatności do potrzeb zapewnienia
bezpieczeństwa
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
przygotowywanych dla
2. Prezes Agencji nie rzadziej niż co 10 lat poddaje funkcjonowanie
eksploatowanych obiektów
krajowego systemu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, w
jądrowych, rozwoju technologii i
tym funkcjonowania dozoru jądrowego, międzynarodowym przeglądom
wyników badań nad
zewnętrznym.
bezpieczeństwem, gdy są
3. Informację o wynikach oceny i analizy, o których mowa w ust. 1, oraz
dostępne i stosowne do potrzeb.
przeglądu, o którym mowa w ust. 2, Prezes Agencji niezwłocznie
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska i Prezesowi Rady
Ministrów.
4. Informację o wynikach przeglądu, o którym mowa w ust. 2, Prezes
Agencji niezwłocznie przekazuje także Komisji Europejskiej oraz
40
właściwym organom Państw Członkowskich Unii Europejskiej.”;
13.
Art. 5 ust. Państwa członkowskie T
Art. 1 pkt Jw. w lp. 10.
1
ustanawiają i utrzymują właściwy
28 lit. c,
organ regulacyjny w zakresie
pkt 30,
bezpieczeństwa jądrowego
31, 33 i 39
obiektów jądrowych.
14.
Art. 5 ust. Państwa członkowskie T
Art. 1 pkt
10) w art. 33 wprowadza się następujące zmiany:
2
zapewniają, aby właściwy organ
10, 46 i 47
a) ust. 1 - 2 otrzymują brzmienie:
regulacyjny był operacyjnie
„1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
oddzielony od innych organów
radiologicznej kraju przy stosowaniu promieniowania jonizującego w
lub organizacji zaangażowanych
warunkach normalnych i w sytuacji zdarzeń radiacyjnych minister
w promowanie lub
wykorzystywanie energii
właściwy do spraw gospodarki może udzielać dotacji celowych na
jądrowej, w tym w produkcję
wykonywanie działalności, o której mowa w ust. 2.
energii elektrycznej, w celu
2. Dotacja może być przeznaczona na:
zapewnienia jego faktycznej
1) eksploatację badawczych reaktorów jądrowych;
niezależności w regulacyjnym
2) likwidację badawczych reaktorów jądrowych;
procesie decyzyjnym.
3)
utrzymanie i rozwój programów zapewnienia jakości
związanych z wykorzystaniem przez jednostki naukowe i instytuty
badawcze oraz państwowe instytuty badawcze wiązek
promieniowania jonizującego na potrzeby medyczne do celów
innych niż diagnostyka i radioterapia;
4)
zapewnienie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej oraz ochrony fizycznej obiektów jądrowych i
materiałów jądrowych w jednostkach organizacyjnych
działających w Otwocku- wierku;
5) sporządzanie ocen oddziaływania obiektów jądrowych,
miejsc wydobywania rud uranu i toru oraz składowisk odpadów
promieniotwórczych na środowisko oraz wykonywanie badań i
analiz niezbędnych do sporządzenia tych ocen;
6)
utrzymanie wzorców promieniowania jonizującego oraz
utrzymanie i rozwoj systemów zapewnienia jakości wzorcowania
przyrządów dozymetrycznych;
7) akredytację laboratoriów wykonujących działalność, o
której mowa w art. 21 ust. 2 oraz w art. 27 ust. 2;
8) inwestycje
służące wykonywaniu działalności, o której
mowa w pkt 1-7.
b) uchyla się ust. 3,
41
c) ustęp 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wysokość dotacji nie może być większa niż koszty poniesione
w związku z wykonywaną działalnością, pomniejszone o dochody
uzyskane z tej działalności i środki pochodzące z innych źródeł, a
ponadto w przypadku działalności, o której mowa w ust. 2 pkt 1, 3,
4, 6 i 7, nie może przekraczać 85% kosztów wykonywanej
działalności.”,
d) w ust. 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) jest organizacją badawczą w rozumieniu art. 30 pkt 1
rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008
r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym
rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne
rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L
214 z 09.08.2008 r., str. 3).”,
e) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw gospodarki dokonuje oceny
wniosku o udzielenie dotacji pod względem merytorycznym i
finansowym, w tym analizy wpływu działalności będącej
przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji na stan bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej kraju.”,
f) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku minister
właściwy do spraw gospodarki wzywa podmiot, który złożył
wniosek do uzupełnienia go w terminie 7 dni od dnia otrzymania
wezwania.”,
42
g) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 6, minister
właściwy do spraw gospodarki udziela dotacji i określa jej
wysokość albo odmawia jej udzielenia, o czym zawiadamia na
piśmie podmiot, który złożył wniosek o udzielenie dotacji.”,
h) uchyla się ust. 11 – 20,
i) ust. 21 otrzymuje brzmienie:
„21. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór wniosku o udzielenie dotacji i termin składania
wniosku oraz dokumenty, jakie należy dołączyć do
wniosku,
2) termin zawiadomienia przez ministra właściwego do
spraw gospodarki podmiotu, który złożył wniosek o
udzielenie dotacji, o udzieleniu dotacji i jej wysokości
albo o odmowie udzielenia dotacji,
3) sposób dokumentowania wykorzystania dotacji,
- kierując się koniecznością zapewnienia właściwego
dokumentowania przez ubiegających się o udzielenie
dotacji spełniania warunków jej udzielenia oraz kontroli
wykorzystania dotacji, a także prawidłowego jej
rozliczenia przez wykonawcę.”.
46) w art. 110:
a) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) prowadzenie działań związanych z informacją społeczną,
edukacją i popularyzacją oraz informacją naukowo-techniczną i
prawną w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej, w tym przekazywanie ludności informacji na
43
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik