eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

członkowskiego w celu
przyznania odpowiedzialności za
lokalizację, projektowanie,
budowę, rozruch i eksploatację
lub likwidację obiektów
jądrowych;
7.
Art. 3 pkt 5)
„posiadacz zezwolenia"
N


5
oznacza osobę prawną lub
fizyczną odpowiedzialną za
całość obiektu jądrowego na
podstawie zezwolenia.
8.
Art. 4 ust. Państwa członkowskie T
Art. 1 pkt
11) art. 34 i 35 otrzymują brzmienie:

1 lit. a
ustanawiają i utrzymują krajowe
11 – 15,

„Art. 34. Zabronione jest wykonywanie przez jednostkę organizacyjną
ramy prawne, regulacyjne i
17, 21 -
działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie, rozruchu,
organizacyjne (dalej zwane
23
eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego w sytuacji, w której jednostka
"ramami krajowymi")
ta nie spełnia wymagań bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
bezpieczeństwa jądrowego
ochrony fizycznej lub zabezpieczeń materiałów jądrowych.
obiektów jądrowych, które
przypisują odpowiedzialność i
Art. 35. 1.
Za zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony
zapewniają koordynację między
radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych
właściwymi organami państwa.
odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na
Ramy krajowe określają zakresy
wykonywanie działalności związaną z narażeniem, polegającej na budowie,
odpowiedzialności za:
rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego.
a) przyjęcie krajowych wymogów
2. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, ustaje z dniem zatwierdzenia
bezpieczeństwa jądrowego. W
przez Prezesa Agencji raportu z likwidacji obiektu jądrowego.
gestii państw członkowskich
pozostaje określanie sposobu ich
3. Niezależnie od obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej w
przyjmowania oraz instrumentów
procesie budowy obiektu jądrowego obowiązek spełnienia wymagań
ich realizacji;
bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i

6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2004 r. 96, poz. 959, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz.
1832, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 98, poz. 817 i 818 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 oraz z 2011 r. Nr… , poz….
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199,
poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr
21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz.
1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz.
1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 6, poz. 18.

4
zabezpieczeń materiałów jądrowych spoczywa także na innych
uczestnikach procesu inwestycyjnego, odpowiednio do zakresu ich zadań.
4. W procesie lokalizacji, projektowania, budowy, rozruchu, eksploatacji, w
tym napraw i modernizacji obiektu jądrowego, a także w procesie jego
likwidacji należy stosować rozwiązania techniczne i organizacyjne, które są
niezbędne do spełnienia wymagań, o których mowa w art. 9 ust. 1, na
wszystkich etapach funkcjonowania obiektu jądrowego.”;

12) po art. 35 dodaje się art. 35a – 35b w brzmieniu:
„Art. 35a. 1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego pisemnej
informacji o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko
naturalne oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki, nie rzadziej niż raz
na 12 miesięcy, informację o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na
środowisko naturalne oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień
substancji promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego informuje niezwłocznie Prezesa Agencji, władze gminy, na
której terenie jest zlokalizowany obiekt jądrowy, oraz władze gmin
sąsiadujących z tą gminą o zdarzeniach w obiekcie jądrowym mogących
spowodować lub powodujących powstanie zagrożenia.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki organizacyjnej oraz
przekazuje Prezesowi Agencji informację o zaistniałych w okresie
poprzednich 12 miesięcy zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących
powstanie zagrożenia.
5. Prezes Agencji udostępnia na zasadach określonych w przepisach o

5
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko:
1)
informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektów jądrowych, ich wpływie na zdrowie
ludzi i środowisko naturalne;
2)
informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień
substancji promieniotwórczych z obiektów jądrowych do
środowiska;
3)
informacje o zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących
powstanie zagrożenia;
4)
informacje o wydanych zezwoleniach dotyczących obiektów
jądrowych;
5)
coroczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów
jądrowych.
6. Informacje dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów
jądrowych oraz informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie podlegają
udostępnieniu.
Art. 35b. 1. Obiekt jądrowy lokalizuje się na terenie, który umożliwia
zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej i ochrony
fizycznej podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji tego obiektu, a także
przeprowadzenie sprawnego postępowania awaryjnego w przypadku
wystąpienia zdarzenia radiacyjnego.
2. Przed wyborem lokalizacji obiektu jądrowego inwestor przeprowadza
badania i pomiary terenu, a na ich podstawie ocenę terenu przeznaczonego
pod lokalizację obiektu jądrowego. Ocena ta dotyczy:
1)
warunków sejsmicznych, tektonicznych, geologiczno-
inżynierskich, hydrogeologicznych, hydrologicznych i
meteorologicznych;
2)
zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działalności
człowieka;
3)
zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działania sił
przyrody ;

6
4)
gęstości zaludnienia i sposobu zagospodarowania terenu;
5)
możliwości realizacji planów postępowania awaryjnego w
sytuacji wystąpienia zdarzenia radiacyjnego.
3. Na podstawie oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu
jądrowego inwestor opracowuje raport lokalizacyjny i przedstawia go
Prezesowi Agencji. Raport lokalizacyjny podlega ocenie Prezesa Agencji w
toku postępowania o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres
przeprowadzania oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu
jądrowego, przypadki wykluczające możliwość uznania terenu za
spełniający wymogi, o których mowa w ust. 1, a także wymagania
dotyczące raportu lokalizacyjnego dla obiektu jądrowego, mając na uwadze
konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego, ochrony
radiologicznej i ochrony fizycznej podczas rozruchu, eksploatacji i
likwidacji tego obiektu oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego
postępowania awaryjnego w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego,
a także biorąc pod uwagę zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii
Atomowej wydane w tym zakresie.”;

13) po art. 36 dodaje się art. 36a – 36k w brzmieniu:
„Art. 36a. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
budowę inwestor obiektu jądrowego może wystąpić do Prezesa Agencji z
wnioskiem o wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej
lokalizacji obiektu jądrowego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie inwestora, jego siedzibę i adres;
2)
numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze
Sądowym;
3)
określenie rodzaju obiektu jądrowego, którego dotyczy
wniosek;
4)
określenie granic terenu, na którym ma być zlokalizowany
obiekt jądrowy.
3. Do wniosku inwestor dołącza raport lokalizacyjny.
4. Prezes Agencji wydaje opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 3

7
miesięcy od dnia złożenia wniosku.
5. Za wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji
elektrowni jądrowej inwestor wnosi opłatę w wysokości 198 000 zł na
rachunek Państwowej Agencji Atomistyki. Opłata ta stanowi dochód
budżetu państwa.
Art. 36b. W projekcie i procesie budowy obiektu jądrowego nie stosuje się
rozwiązań i technologii, które nie zostały sprawdzone w praktyce w
obiektach jądrowych lub za pomocą prób, badań oraz analiz.
Art. 36c. 1. Projekt obiektu jądrowego:
1)
uwzględnia konieczność zapewnienia bezpieczeństwa
jądrowego, ochrony radiologicznej i ochrony fizycznej podczas
budowy, rozruchu, eksploatacji, w tym napraw i modernizacji,
a także likwidacji tego obiektu oraz możliwość
przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego w
przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego;
2)
uwzględnia sekwencję poziomów bezpieczeństwa
zapewniających zapobieganie powstawaniu odchyleń od
warunków normalnej eksploatacji, przewidywanych zdarzeń
eksploatacyjnych, awarii przewidzianych w założeniach
projektowych i wykraczających poza te założenia ciężkich
awarii, a jeżeli nie uda się zapobiec tym odchyleniom,
zdarzeniom czy awariom – kontrolowanie ich oraz
minimalizację radiologicznych skutków awarii;
3)
zawiera rozwiązania, które umożliwiają pewną, stabilną, łatwą i
bezpieczną w zarządzaniu eksploatację obiektu jądrowego, ze
szczególnym uwzględnieniem czynników związanych ze
współdziałaniem człowieka i eksploatowanych systemów oraz
elementów konstrukcji i wyposażenia, w tym urządzeń, o
których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o
dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321, z późn. zm.6)).
2. W przypadku awarii ze stopieniem rdzenia reaktora projekt obiektu
jądrowego zawiera rozwiązania, które, z maksymalnym
prawdopodobieństwem, zapobiegają:
1)
sekwencjom zdarzeń prowadzącym do wczesnych uwolnień

8
strony : 1 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: