Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939-czesc-II
narażenie na promieniowanie.
§ 41. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego opracowuje i wdraża program bezpiecznej gospodarki odpadami
promieniotwórczymi, stanowiący część zintegrowanego systemu zarządzania.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, obejmuje gromadzenie, segregowanie, obróbkę,
przetwarzanie, transport i składowanie na terenie obiektu, oraz wysyłkę odpadów
promieniotwórczych.
§ 42. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego prowadzi systematyczne analizy bezpieczeństwa dla uwolnień
substancji promieniotwórczych do środowiska celem sprawdzenia, czy oddziaływanie
radiologiczne i dawki otrzymywane przez ludność nie przekraczają rocznych wartości
dopuszczalnych dla obszaru ograniczonego użytkowania wokół obiektu jądrowego,
oraz utrzymywane są na minimalnym rozsądnie osiągalnym poziomie.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej przedkłada analizy, o których mowa w ust. 1,
Prezesowi Agencji na jego żądanie.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej opracowuje i realizuje program monitoringu
radiologicznego środowiska w otoczeniu obiektu jądrowego w celu oceny wpływu
radiologicznego uwolnień substancji promieniotwórczych na środowisko.
§ 43. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego opracowuje i stosuje procedury zarządzania dokumentami
i rejestrami związanymi z bezpieczeństwem obiektu jądrowego, w szczególności
takimi jak:
1) specyfikacje projektowe;
2) analizy bezpieczeństwa i oceny zagrożenia pożarowego;
3) dane o dostawach urządzeń i materiałów;
4) dokumentacja pomontażowa;
5) dokumentacja elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego
dostarczona przez producentów;
6) dokumentacja rozruchowa;
7) dane z eksploatacji obiektu (raporty ruchowe);
8) raporty dotyczące zdarzeń i incydentów w obiekcie jadrowym;
9) rejestry ilości i przemieszczeń: materiałów rozszczepialnych i paliworodnych,
substancji promieniotwórczych, oraz innych specjalnych materiałów i substancji;
10) dokumenty z utrzymania i remontów, badań, nadzoru i kontroli;
11) historia i dokumentacja modernizacji obiektu jądrowego;
12) dokumentacja zapewnienia jakości;
13) dane o kwalifikacjach pracowników, obsadzie stanowisk, badaniach lekarskich
i szkoleniu;
14) raporty dotyczące reżimu wodno-chemicznego;
15) rejestry dawek otrzymanych przez pracowników;
17
16) dane z nadzoru zagrożeń radiologicznych w pomieszczeniach i na terenie obiektu;
17) rejestry uwolnień substancji promieniotwórczych do środowiska;
18) dane z monitoringu radiologicznego środowiska;
19) dane dotyczące magazynowania i transportów odpadów promieniotwórczych;
20) okresowe analizy bezpieczeństwa.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 pkt 1÷4, 8, 11 i 15 kierownik jednostki
organizacyjnej przechowuje w dwóch egzemplarzach, w dwóch fizyczne
oddzielonych od siebie pomieszczeniach, zabezpieczonych przed ogniem i zalaniem.
3. System zarządzania dokumentami w obiekcie jądrowym zapewnia, że
wykorzystywane są jedynie ich najnowsze, aktualne wersje.
§ 44. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego poddaje systematycznej ocenie doświadczenia z eksploatacji
obiektu jądrowego, w tym w szczególności nadzwyczajne zdarzenia w obiekcie
jądrowym, w celu bezpośrednich i źródłowych przyczyn.
2.
Tam gdzie jest to zasadne, kierownik jednostki organizacyjnej podejmuje
niezwłocznie odpowiednie działania korygujące na podstawie wniosków z oceny, o
której mowa w ust. 1.
3. Informacje wynikające z badań zdarzeń nadzwyczajnych są zwrotnie przekazywane
pracownikom obiektu jądrowego.
4.
Kierownik jednostki organizacyjnej pozyskuje i ocenia informacje o
doświadczeniach eksploatacyjnych innych obiektów jądrowych, w kraju i za granicą,
zwłaszcza podobnego typu, w celu wyciągnięcia wniosków dla eksploatacji własnego
obiektu.
5. W celu wykrycia stanów, sytuacji lub niedociągnięć mogących potencjalnie
prowadzić do poważnych zdarzeń wyznaczeni kompetentni pracownicy obiektu
jądrowego prowadzą analizy doświadczeń eksploatacyjnych, tak aby można było
podjąć konieczne działania zaradcze celem zapobieżenia takim zdarzeniom.
6. Procedury wewnętrzne obowiązujące w obiekcie jądrowym zobowiązują
pracowników obiektu jądrowego do zgłaszania kierownikowi jednostki
organizacyjnej wszelkich zdarzeń mających związek z bezpieczeństwem jądrowym,
oraz zachęcają do informowania także o zdarzeniach, które potencjalnie mogą
doprowadzić do skutków niekorzystnych z punktu widzenia bezpieczeństwa
jądrowego lub ochrony radiologicznej.
7.
Kierownik jednostki organizacyjnej ma obowiązek utrzymywać kontakty z
producentami urządzeń, projektantami i jednostkami badawczo-rozwojowymi celem
wymiany informacji o doświadczeniach eksploatacyjnych i, w razie potrzeby,
uzyskiwania odpowiednich porad w przypadku wystąpienia uszkodzeń urządzeń lub
zdarzeń nadzwyczajnych.
8.
Dane o doświadczeniach eksploatacyjnych są gromadzone, dokumentowane
i
przechowywane w sposób umożliwiający ich łatwe odszukanie, uzyskanie
i przeprowadzenie oceny przez wyznaczonych pracowników obiektu jądrowego.
18
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 45. Przepisów rozporządzenia dotyczących rozruchu obiektu jądrowego, limitów
i warunków eksploatacyjnych, uruchomienia obiektu jądrowego po przeładunku
paliwa oraz utrzymania i remontów, badań, nadzoru i kontroli stanu technicznego
konstrukcji, układów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa nie stosuje się do
obiektów jądrowych eksploatowanych w dniu jego wejścia w życie.
§ 46. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów
19
Uzasadnienie
Przedstawiony projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia
zawartego w art. 38 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z
2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm).
Do tej pory w zakresie regulowanym niniejszym projektem rozporządzenia nie
obowiązywały w Rzeczypospolitej Polskiej żadne przepisy szczegółowe.
Projekt rozporządzenia podlega notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 z
późn. zm.).
Projekt rozporządzenia podlega obowiązkowi przedstawienia, na podstawie
art. 33 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Traktat
Euratom), do zaopiniowania Komisji Europejskiej.
20
Projekt
ROZPORZ DZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia ………………………..
w sprawie wymagań bezpieczeństwa j drowego i ochrony radiologicznej dla
etapu likwidacji obiektów j drowych oraz zawartości raportu z likwidacji
obiektu j drowego
Na podstawie art. 38c ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz.
U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.1)) zarządza się co następuje
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. W rozumieniu niniejszego rozporządzenia użyte określenia oznaczają:
1) jądrowy blok energetyczny – zespół składający się z jądrowego układu
wytwarzania pary, obiegu wodno-parowego, turbozespołu, wraz układami
pomocniczymi i układami elektrycznymi, tworzący skoordynowany system
konwersji energii cieplnej paliwa jądrowego w energię elektryczną;
2) Prezes Agencji - Prezes Państwowej Agencji Atomistyki;
3) ustawa – ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 207 r.
Nr 42, poz. 276 z późn. zm.).
Rozdział 2
Przygotowanie likwidacji obiektu j drowego
§ 2. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wybiera i opracowuje strategię likwidacji
obiektu jądrowego, stanowiącą podstawę do planowania procesu jego likwidacji,
która określa się czas trwania i kolejność prac związanych z likwidacją.
2. Strategia likwidacji obiektu jądrowego może być oparta na jednym w dwóch
następujących sposobów podejścia:
1) niezwłoczny po zakończeniu eksploatacji demontaż i usunięcie wszystkich
odpadów promieniotwórczych z terenu obiektu, pozwalające przekazać ten teren
do nieograniczonego użytkowania;
2) likwidacja odłożona i rozłożona w czasie, realizowana w kilku kolejnych etapach
ograniczonych w czasie i co do zakresu prac, pomiędzy którymi występują
odstępy czasowe.
§ 3. 1. Niezależnie od wybranej i przyjętej strategii prace likwidacyjne obiektu
jądrowego planuje się i realizuje w określonych etapach obejmujących: zakończenie
eksploatacji, przygotowania do likwidacji, oraz samą likwidację, która może zostać
podzielona na kilka etapów.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 583
i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679.
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik