Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939-czesc-II
zatwierdzane, modyfikowane i wycofywane zgodnie z procedurą opracowaną przez
kierownika jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację.
3.
Procedury eksploatacyjne obiektu jądrowego opracowuje się w oparciu o
dokumentację projektową, a w szczególności raport bezpieczeństwa, limity i warunki
eksploatacyjne oraz wyniki rozruchu.
4.
Procedury eksploatacyjne obiektu jądrowego opracowuje się dla normalnej
eksploatacji, przewidywanych zdarzeń eksploatacyjnych, oraz stanów awaryjnych.
5. Procedury eksploatacyjne mają jednoznaczne oznaczenia identyfikacyjne i są na
stałe udostępnione personelowi w nastawni (sterowni) oraz innych miejscach pracy w
obiekcie jądrowym.
6.
Procedury eksploatacyjne dla warunków normalnej eksploatacji zapewniają
bezpieczne prowadzenie ruchu obiektu jądrowego, w zakresie limitów i warunków
eksploatacyjnych.
7. Procedury eksploatacyjne poddawane są okresowym przeglądom i w razie potrzeby
aktualizowane, z uwzględnieniem doświadczeń eksploatacyjnych, modyfikacji
konstrukcji, urządzeń i układów ważnych dla bezpieczeństwa, wyników nowych
analiz bezpieczeństwa, oraz postępu naukowo-technicznego.
§ 31. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego określa na piśmie:
1) zakresy odpowiedzialności i kompetencje operatorów nastawni (sterowni) oraz
zmianowych pracowników dozoru ruchu kierujących wyłączeniem reaktora;
2) zakresy odpowiedzialności i kompetencje sytuacji ponownego uruchomienia
reaktora po jego zatrzymaniu.
2. Pracą obiektu jądrowego kierują jedynie pracownicy ruchu wyznaczeni zgodnie z
ust. 1.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej określa na piśmie sposób postępowania w
sytuacji, gdy pracownicy eksploatacji stwierdzą, że stan lub warunki działania
systemów lub elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego nie są zgodne
z procedurami eksploatacyjnymi.
§ 32. 1. W reaktorze dopuszczalne jest jedynie stosowanie paliwa jądrowego o
konstrukcji i wzbogaceniu określonym w zezwoleniu na eksploatację obiektu
jądrowego wydanym przez Prezesa Agencji.
2.
Dla celów prowadzenia gospodarki paliwem w rdzeniu reaktora kierownik
jednostki organizacyjnej opracowuje specyfikacje (warunki techniczne) i procedury
zakupu, załadunku, prowadzenia kampanii paliwowej, wyładunku oraz prowadzenia
badań paliwa i elementów rdzenia reaktora.
3. Paliwo jądrowe załadowuje się do reaktora oraz wyładowuje z niego zgodnie z
programem przeładunku paliwa jądrowego opracowanym zgodnie z założeniami
projektowymi i zatwierdzonym przez Prezesa Agencji.
4. Stan rdzenia reaktora podczas przeładunku paliwa jest stale monitorowany, a
program przeładunku podlega w razie konieczności przeglądowi i modyfikacjom.
12
5. Po zakończeniu przeładunku paliwa i przed uruchomieniem reaktora przeprowadza
się testy w celu sprawdzenia, czy rdzeń reaktora funkcjonuje zgodnie z założeniami
projektowymi.
§ 33. 1. Przy przechowywaniu paliwa jądrowego i operacjach związanych z paliwem
jądrowym kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na
eksploatację obiektu jądrowego podejmuje działania, które wykluczają możliwość
zaistnienia reakcji łańcuchowej rozszczepienia, uszkodzeń paliwa oraz
niekontrolowanych uwolnień substancji promieniotwórczych do środowiska.
2.
Kierownik jednostki organizacyjnej opracowuje pisemne procedury operacji
związanych z paliwem i elementami rdzenia, obejmujące ruch paliwa
nienapromieniowanego i napromieniowanego, jego przechowywanie na terenie
obiektu jądrowego oraz przygotowanie do wysyłki z terenu obiektu jądrowego.
3.
Plan przechowywania paliwa nienapromieniowanego i napromieniowanego
kierownik jednostki organizacyjnej przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
4.
Kierownik jednostki organizacyjnej określa kryteria i opracowuje pisemne
procedury postępowania z uszkodzeniami paliwa lub prętów regulacyjnych, celem
minimalizacji zawartości produktów rozszczepienia lub aktywacji w chłodziwie
reaktora lub w uwolnieniach gazowych.
§ 34. 1. Rozpoczęcie uruchomienia obiektu jądrowego po przeładunku paliwa do
stanu krytycznego reaktora jest dopuszczalne, jeżeli systemy oraz elementy
konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego niezbędne dla eksploatacji obiektu
jądrowego są w stanie sprawności funkcjonalnej dla zapewnienia niezawodnej
i bezpiecznej pracy obiektu zgodnie z projektem, raportem bezpieczeństwa, limitami i
warunkami eksploatacyjnymi, oraz innymi wymaganiami wynikającymi z zezwolenia
wydanego przez Prezesa Agencji oraz z obowiązujących przepisów.
2. Przed rozpoczęciem uruchomienia obiektu do stanu krytycznego reaktora
kierownik jednostki organizacyjnej sprawdza:
1) czy zakończone zostały prace próby i testy związane z przeładunkiem paliwa oraz
planowane czynności utrzymania i remontów;
2) czy zostały wypełnione kryteria odbioru działań wymienionych w pkt 1;
3) gotowość obiektu i jego pracowników do uruchomienia reaktora do stanu
krytycznego i dalszej pracy na mocy.
3. Przed uruchomieniem obiektu jądrowego do stanu krytycznego reaktora po
przeładunku paliwa kierownik jednostki organizacyjnej przedkłada Prezesowi
Agencji, w terminie określonym w warunkach zezwolenia na eksploatację:
1) charakterystyki neutronowo-fizyczne rdzenia;
2) dokumenty o gotowości obiektu do rozruchu po przeładunku paliwa obejmujące:
a) uzupełnienia i poprawki do raportu bezpieczeństwa zawierające opis zmian
wprowadzonych w poprzedzającym okresie,
b) oświadczenie o: zaktualizowaniu limitów i warunków bezpiecznej
eksploatacji, oraz aktualizacji kompletu procedur i instrukcji
eksploatacyjnych, w oparciu o modyfikacje obiektu wprowadzone w
poprzedzającym okresie,
13
c) dokumentację i protokoły dotyczące prób i gotowości eksploatacyjnej
wszystkich określonych urządzeń,
d) dokumentację i protokoły z kontroli stanu technicznego określonych urządzeń
i o wypełnieniu przez nie kryteriów akceptacji,
e) dokument podsumowujący sprawdzenie gotowości obiektu i personelu do
dalszej eksploatacji.
3) harmonogram dalszej eksploatacji obiektu, włączając program uruchomienia po
przeładunku paliwa, obejmujący rozruch fizyczny i energetyczny w koniecznym
zakresie.
§ 35. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego opracowuje i wdraża program utrzymania i remontów, badań,
nadzoru i kontroli systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu
jądrowego ważnych dla bezpieczeństwa, stanowiący część zintegrowanego systemu
zarządzania.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia limity i warunki eksploatacyjne, jak
również inne wymagania zawarte w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego,
oraz podlega okresowym przeglądom w świetle doświadczenia eksploatacyjnego.
§ 36. 1. Czynności utrzymania i remontów, badań, nadzoru i kontroli konstrukcji,
systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego istotnych dla
bezpieczeństwa prowadzi się zgodnie z pisemnymi instrukcjami i procedurami, z
częstotliwością zapewniającą niezawodność i funkcjonowanie określonej tych
systemów i elementów zgodnie z założeniami projektowymi oraz ocenami zawartymi
w raporcie bezpieczeństwa.
2. Przy określeniu częstotliwości czynności, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się:
1) znaczenie określonych systemów i elementów dla zapewnienia bezpieczeństwa;
2) typowy dla nich poziom niezawodności;
3) szacowaną możliwość ich degradacji podczas pracy oraz charakterystyki starzenia
się;
4) doświadczenie eksploatacyjne.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej zapewnia, że:
1) systemy oraz elementy wyposażenia obiektu jądrowego będą odłączane dla celów
wykonania czynności utrzymania, remontów, badań, prób, lub kontroli jedynie za
zgodą upoważnionych pracowników ruchu, oraz zgodnie z limitami i warunkami
eksploatacyjnymi;
2) po wykonaniu czynności utrzymania, nie są one ponownie wprowadzane do pracy
bez dokonania udokumentowanego sprawdzenia ich konfiguracji, a gdzie jest to
uzasadnione – bez przeprowadzenia próby funkcjonalnej.
§ 37. 1. Po wystąpieniu jakiegokolwiek nienormalnego zdarzenia kierownik jednostki
organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację obiektu jądrowego ponownie
ocenia możliwości wypełniania funkcji bezpieczeństwa i integralność konstrukcyjną
wszystkich elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego, które zostały
narażone na uszkodzenie w wyniku tego zdarzenia i w razie konieczności dokonuje
ich napraw.
14
2. Przed wznowieniem pracy po każdym postoju reaktora, podczas którego układ
chłodzenia reaktora był rozszczelniany albo jego szczelność mogła zostać utracona
przeprowadza się próby szczelności granicy ciśnieniowej tego układu.
3. Pod koniec każdego interwału kontrolnego zgodnie z programem, o którym mowa
w § 35, granica ciśnieniowa układu chłodzenia reaktora musi być poddawana próbie
ciśnieniowej.
§ 38. 1. Zmiany na etapie eksploatacji obiektu jądrowego mogą polegać na:
1) modernizacji systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu
jądrowego;
2) modyfikacji limitów i warunków eksploatacyjnych;
3) modyfikacji instrukcji i procedur;
4) modyfikacji organizacji jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na
eksploatację obiektu jądrowego.
2. Proponowane:
1) modernizacje elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego istotnych
dla bezpieczeństwa, wpływające na założenia, w oparciu o które wydane zostało
zezwolenie na eksploatację,
2) modyfikacje limitów i warunków eksploatacyjnych,
3) modyfikacje instrukcji i procedur uprzednio zatwierdzonych przez Prezesa
Agencji
- kierownik jednostki organizacyjnej przedkłada Prezesowi Agencji w celu uzyskania
zgody na proponowaną modernizację lub modyfikację.
3.
Kierownik jednostki organizacyjnej przedkłada Prezesowi Agencji opisy
modyfikacji organizacyjnych mających znaczenie dla bezpiecznej eksploatacji
obiektu.
4. Propozycje modernizacji i modyfikacji inne, niż określone w ust. 2 i 3, kierownik
jednostki organizacyjnej przedkłada do zatwierdzenia przez Prezesa Agencji na jego
żądanie.
§ 39. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego opracowuje procedurę zapewniającą prawidłowe projektowanie,
ocenę, kontrolowanie i wdrażanie wszelkich stałych oraz tymczasowych zmian w
obiekcie jądrowym w trakcie eksploatacji obiektu jądrowego.
2. Procedura, o której mowa w ust. 1, zapewnia wypełnienie wymagań zawartych w
raporcie bezpieczeństwa obiektu oraz stosownych przepisach technicznych i normach.
3. Proponowane zmiany w trakcie eksploatacji obiektu jądrowego poddawane są
wszechstronnym analizom bezpieczeństwa, przez specjalistów lub organizacje
niezależne od specjalistów lub organizacji odpowiedzialnych za zaprojektowanie
i wprowadzenie określonej modyfikacji.
4. Zmiany tymczasowe, w tym usunięcie blokad, montaż zworek i przewodów
wyprowadzających, oznakowuje się w sposób wyraźny w miejscu ich wprowadzenia
oraz w miejscu sterowania obiektem jądrowym.
15
5. Kierownik jednostki organizacyjnej niezwłocznie informuje pracowników ruchu
obiektu jądrowego o tymczasowych zmianach oraz o ich skutkach dla prowadzenia
ruchu obiektu jądrowego.
6. Przed ponownym wprowadzeniem obiektu jądrowego do eksploatacji po dokonaniu
zmiany lub modernizacji kierownik jednostki organizacyjnej aktualizuje dokumenty
mające istotne znaczenie dla prowadzenia ruchu obiektu jądrowego, w szczególności
procedury ruchowe dla operatorów, oraz zapewnia przeszkolenie pracowników
obiektu jądrowego w tym zakresie.
§ 40. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację
obiektu jądrowego opracowuje i wdraża w ramach programu zapewnienia jakości
program ochrony radiologicznej pracowników obiektu jądrowego, stanowiący
element zintegrowanego systemu zarządzania, celem zapewnienia, że we wszelkich
stanach eksploatacyjnych, dawki na skutek narażenia na promieniowanie jonizujące w
obiekcie, oraz na skutek planowanych uwolnień substancji promieniotwórczych
utrzymywane są poniżej wartości dopuszczalnych oraz na najniższym rozsądnie
osiągalnym poziomie.
2. Program, o którym mowa w ust. 1 uwzględnia co najmniej:
1) podział lokalizacji miejsc pracy oraz kontrolę dostępu pracowników i ruchu
materiałów, z informacją o rzeczywistych mocach dawki i skażeniach;
2) zasady współpracy w opracowywaniu procedur ruchowych i utrzymania dla prac
w warunkach przewidywanego narażenia na promieniowanie;
3) aparaturę pomiarową i sprzęt do monitorowania zagrożenia radiologicznego;
4) wyposażenie indywidualnej i zbiorowej ochrony radiologicznej pracowników;
5) szkolenie lub instruktarz pracowników obiektu i wykonawców zewnętrznych w
zakresie ochrony radiologicznej;
6) monitoring radiologiczny na terenie obiektu;
7) dezaktywację pracowników oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu
jądrowego;
8) nadzór i monitoring radiologiczny środowiska;
9) monitoring uwolnień ciekłych i gazowych substancji promieniotwórczych;
10) kontrolę wysyłki substancji promieniotwórczych, włączając przemieszczenia i
usuwanie stałych odpadów promieniotwórczych.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej zapewnia komórce organizacyjnej obiektu
jądrowego odpowiedzialnej za ochronę radiologiczną w obiekcie niezależność od
komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za eksploatację obiektu jądrowego,
zwłaszcza odnośnie proponowania środków i działań mających na celu zapewnienie
ochrony radiologicznej oraz wystarczające środki do realizacji jej zadań.
4.
Kierownik jednostki organizacyjnej weryfikuje prawidłowość wdrożenia
zintegrowanego systemu zarządzania w zakresie ochrony radiologicznej, oraz ocenia
czy spełnia on założone cele i w razie potrzeby podejmuje odpowiednie działania
korygujące i aktualizacje w świetle doświadczeń eksploatacyjnych.
W szczególności cały personel obiektu jądrowego musi być świadom zagrożeń
radiologicznych związanych z wykonywaniem określonych działań oraz być
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik