Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: wprowadzenia przepisów technicznych regulujących obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych; wprowadzenia zakazu organizowania gier w Internecie (z wyjątkiem zakładów wzajemnych przez internet), określenia warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, wprowadzenia rejestracji gości w ośrodkach gier i audiowizyjnego systemu kontroli gier w kasynach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3860
- Data wpłynięcia: 2011-02-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 779
3860
z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732,
Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r.
Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850,
Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173,
poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166, poz. 1317, Nr 168,
poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589 oraz z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 40,
poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018 i 1021, Nr 182,
poz. 228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 249, poz. 1602.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703,
z 2005 r. Nr 132, poz. 1111 i Nr 178, poz. 1479, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 192, poz. 1380 oraz z 2009 r.
Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540.
15-01-tg
25
U Z A S A D N I E N I E
Projekt nowelizacji ustawy o grach hazardowych został opracowany w związku
z koniecznością wprowadzenia do tej ustawy przepisów technicznych regulujących
obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych.
Rozwiązania zaproponowane w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych regulują rynek gier i zakładów wzajemnych. Ze względu na obowiązek
notyfikowania norm i przepisów technicznych, stosownie do wymogów dyrektywy
98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji
w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa
informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.), przepisy
dotyczące takich zagadnień wyłączono do odrębnego niniejszego projektu. Umożliwiło to
przeprowadzenie procesu legislacyjnego i
uchwalenie przepisów ustawy o grach
hazardowych, które nie podlegały obowiązkowi notyfikacji.
Niedopełnienie obowiązku notyfikacji skutkuje niestosowaniem przepisów
technicznych i
pozbawieniem ich mocy wiążącej wobec osób fizycznych
i prawnych w postępowaniu przed sądami krajowymi. Ponadto Komisja Europejska,
jeżeli zachodzi podejrzenie, że państwo członkowskie ominęło procedurę notyfikacji,
może wszcząć postępowanie przeciwko temu państwu na podstawie art. 258 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, łącznie ze skierowaniem sprawy do Trybunału
Sprawiedliwości UE. Dlatego przepisy objęte niniejszą nowelizacją, z uwagi na ich
techniczny charakter, zostaną przekazane do Komisji Europejskiej w celu ich notyfikacji.
Celem zmian zaproponowanych w niniejszym projekcie jest zwiększenie
praworządności i ochrony społeczeństwa przed negatywnymi skutkami hazardu, przez:
a) wprowadzenie wyraźnego zakazu organizowania gier w sieci Internet i uczestnictwa
w grach urządzanych w sieci Internet (z wyjątkiem urządzania zakładów
wzajemnych przez sieć Internet) oraz możliwości jego egzekwowania przez
przyznanie służbom kontrolnym uprawnień umożliwiających skuteczną kontrolę
organizowania takich gier i dokonanych transakcji finansowych, a także ściganie
osób organizujących nielegalne gry; w świetle orzecznictwa unijnego możliwe jest
przedsięwzięcie środków zapobiegających oferowaniu przez operatorów spoza
Polski gier w sieci Internet, gdy będzie to usprawiedliwione nadrzędnym interesem
dobra publicznego (bezpieczeństwem i zdrowiem, ochroną konsumentów,
zapobieganiem oszustwom i zachęcaniu do trwonienia pieniędzy na gry i zakłady
wzajemne, jak również generalną potrzebę zachowania porządku publicznego),
b) określenie warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, w tym warunków
badań sprawdzających,
c) wprowadzenie systemu rejestracji gości we wszystkich ośrodkach gier i audio-
wizyjnego systemu kontroli gier w kasynach gry.
Uzasadniony interes państwa w monitorowaniu i regulowaniu rynku gier hazardowych
wynika również z zagrożenia uzależnieniem od hazardu. Problem uzależnienia od
hazardu dotyczy w takim samym stopniu dorosłych, jak i nastolatków. Praktycznie
nieograniczony i poza kontrolą państwa dostęp do różnorakich form hazardu w sieci
Internet skutkuje, według specjalistów od uzależnień, niepokojącym wzrostem w Polsce
liczby osób uzależnionych. Szczególnie internetowe gry kasynowe, których dostępność
jest znacznie większa niż gier w kasynach gry, niosą ze sobą zwiększone ryzyko
uzależnienia i zagrożenia dla nieletnich. Z tego względu niezbędne jest uregulowanie
zagadnień związanych z oferowaniem gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych
urządzanych przez sieć Internet.
Projektowane w powyższym zakresie regulacje uwzględniają różnicę między grami
cylindrycznymi, grami w karty, grami na automatach a zakładami wzajemnymi zarówno
w zakresie ich urządzania, jak i generowania wyniku.
Pierwszy rodzaj gier są to gry należące do grupy tzw. hard gambling – gry o wysokim
stopniu uzależnienia (stąd ich urządzanie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest
limitowane), których urządzanie w sieci niesie za sobą zarówno niebezpieczeństwo
szybkiego uzależnienia, jak i możliwość popełniania szeregu oszustw przez
urządzającego gry poprzez odpowiednie programy, czego grający, a często też
kontrolujący, nie mają możliwości sprawdzić. Czym innym natomiast jest zakład
wzajemny zawierany przez gracza i podmiot urządzający takie zakłady, dla którego
zawarcie zakładu przez sieć Internet jest tylko kanałem dystrybucji i w tym wypadku
nie ma możliwości oszustwa w sieci. Gracz, wykorzystując swoją wiedzę,
doświadczenie, znajomość danej dziedziny, zawiera zakład albo w punkcie
przyjmowania zakładów, albo za pośrednictwem sieci Internet, zaś wynik zakładu nie
jest wygenerowany elektronicznie, tylko zależy od wyniku danego współzawodnictwa
2
czy zdarzenia. W tym wypadku zawarcie zakładu przez sieć Internet jest tylko kwestią
wykorzystania określonej technologii.
Projekt, dopuszczając urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet, nakłada na
podmioty oferujące takie zakłady szereg ograniczeń mających na celu ochronę osób
biorących w nich udział (weryfikacja ukończenia 18. roku życia przez uczestników
zakładów, zabezpieczenie dowodów udziału przed ingerencją osób nieuprawnionych),
jak również możliwość sprawowania skutecznej kontroli państwowej nad
prowadzeniem takiej działalności.
Ponadto w celu przeciwdziałania niektórym negatywnym zjawiskom w sieci Internet
wprowadzono rozwiązania mające na celu zapewnienie Służbie Celnej możliwości
efektywnego rozpoznawania i ścigania przestępstw skarbowych z obszaru gier
hazardowych poprzez umożliwienie dostępu do danych telekomunikacyjnych
o osobach, które urządzają nielegalne gry hazardowe lub w nich uczestniczą oraz
w
przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego
nielegalnego urządzania gier, żądania, na czas ograniczony, blokady rachunku
bankowego.
3
Uzasadnienie proponowanych zmian
Art. 1
Pkt 1
Ustawa o grach hazardowych pozostawiła ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych kompetencję do rozstrzygania, czy dane przedsięwzięcie ma cechy gry lub
zakładu wzajemnego, nie określiła natomiast, jakie dokumenty powinien przedstawić
wnioskodawca ubiegający się o decyzję Ministra Finansów, czy dane przedsięwzięcie
jest grą losową, zakładem wzajemnym, grą na automacie w rozumieniu ustawy.
W przeszłości ta kwestia nie była regulowana w przepisach ustawy o grach i zakładach
wzajemnych, co powodowało, że podmioty zwracały się o rozstrzygnięcie, nie
przedstawiając dokumentów niezbędnych do rozstrzygnięcia. Pojawiały się też
trudności, gdy Minister Finansów wszczynał z urzędu postępowanie w sprawie
rozstrzygnięcia, czy dane przedsięwzięcie ma cechy gry lub zakładu wzajemnego i na
podstawie dotychczasowych przepisów nie mógł żądać od podmiotu dokumentacji
dotyczącej tego przedsięwzięcia.
Proponuje się zatem określenie, jakie dokumenty powinien przedstawić wnioskodawca
ubiegający się o rozstrzygnięcie oraz aby Minister Finansów, prowadząc postępowanie
z urzędu, także mógł żądać od strony takich dokumentów; zatem w przypadku złożenia
wniosku o wydanie takiej decyzji, strona jest obowiązana załączyć opis planowanego
albo realizowanego przedsięwzięcia, zawierający w szczególności zasady jego
urządzania, przewidywane nagrody, sposób wyłaniania zwycięzców oraz, w przypadku
gry na automatach, badanie techniczne danego automatu przeprowadzone przez
jednostkę badającą upoważnioną do badań technicznych automatów i urządzeń do gier.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może z kolei zażądać przedłożenia
takich dokumentów także od strony uczestniczącej w postępowaniu prowadzonym
z urzędu.
Pkt 2
Proponuje się, aby przyjmowanie zakładów wzajemnych mogło odbywać się
w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub w sieci Internet. Jak będzie
mowa poniżej projekt niniejszej nowelizacji jednoznacznie zakazuje urządzania gier
w sieci Internet. Jednocześnie dopuszcza się możliwość urządzania zakładów
wzajemnych przez sieć Internet jako jednej z form dystrybucji zakładów, pod
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3860
› Pobierz plik
-
3860-001
› Pobierz plik
-
3860-003
› Pobierz plik
-
3860-002
› Pobierz plik
-
3860-004
› Pobierz plik
-
3860-005
› Pobierz plik
-
3860-007.PDF
› Pobierz plik