Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: wprowadzenia przepisów technicznych regulujących obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych; wprowadzenia zakazu organizowania gier w Internecie (z wyjątkiem zakładów wzajemnych przez internet), określenia warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, wprowadzenia rejestracji gości w ośrodkach gier i audiowizyjnego systemu kontroli gier w kasynach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3860
- Data wpłynięcia: 2011-02-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 779
3860
zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na
urządzanie zakładów w ten sposób. Zawarcie zakładu przez sieć Internet jest tylko
wykorzystaniem, przy zawieraniu zakładu, określonego kanału dystrybucji i w tym
wypadku nie ma możliwości oszustwa w sieci. Gracz, wykorzystując swoją wiedzę,
doświadczenie, znajomość danej dziedziny, zawiera zakład albo w punkcie
przyjmowania zakładów, albo za pośrednictwem sieci Internet, zaś wynik zakładu nie
jest wygenerowany elektronicznie, tylko zależy od wyniku danego współzawodnictwa
czy zdarzenia. W tym wypadku zawarcie zakładu przez sieć Internet jest tylko kwestią
wykorzystania określonej technologii.
Pkt 3
Do realizacji celów kontrolnych proponuje się rozszerzenie dotychczasowych
wymogów dotyczących wyposażenia ośrodków gier w system rejestracji gości
w ośrodkach gier (rejestracja dotyczyć będzie wszystkich ośrodków gier) zawierający
dane o osobie wchodzącej do ośrodka gier (imię, nazwisko, rodzaj i nr dokumentu
potwierdzającego tożsamość i wiek, adres zamieszkania, obywatelstwo oraz nr PESEL,
jeżeli posiada, a w przypadku jego braku – datę urodzenia). Rejestracja będzie
warunkiem wstępu gości do ośrodka gier.
System rejestracji gości jest niezbędny z powodu kontroli zaświadczeń o uzyskanej
wygranej (pozwala na ustalenie, czy dana osoba tego dnia rzeczywiście uczestniczyła
w grach), jak i z powodu kontroli osób, wobec których orzeczono zakaz wstępu do
ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych.
W projektowanych przepisach wprowadzono regulację, zgodnie z którą dane objęte
rejestracją gości są udostępniane wyłącznie funkcjonariuszom celnym, inspektorom
kontroli skarbowej, Policji, uczestnikom gry zgłaszającym reklamacje w zakresie ich
dotyczącym, a także sądowi i prokuratorowi w związku z toczącym się postępowaniem.
Do celów kontrolnych wprowadzono obowiązek przechowywania tych danych przez
okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiła rejestracja.
W kasynach gry do celów kontrolnych obowiązkowy będzie system kontroli gier
(audiowizyjny) służący kontroli przebiegu i urządzania gier. System ma umożliwić
rozstrzyganie wątpliwości związanych z urządzanymi grami oraz weryfikację
prawidłowości określania ich rezultatów, rozliczania żetonów i pieniądza gotówkowego
5
w kasie, prawidłowości wydawania zaświadczeń o uzyskanej wygranej i prowadzenia
ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych oraz kontrolę osób wchodzących do
kasyna gry. Z uwagi na dynamicznie zmieniające się i rozwijające technologie nie
wskazano techniki tego systemu. Wskazanie analogowego charakteru tego systemu
w ustawie o grach i zakładach wzajemnych spowodowało, że przepis ten szybko stał
się przestarzały i niedostosowany do teraźniejszości. Rozszerzenie rejestracji o zapis
dźwięku – w tym przede wszystkim komend wydawanych przez graczy i krupierów –
jako istotnego elementu prowadzenia gry jest niezbędne do pełnego odtworzenia
przebiegu gry. Proponowany przepis wskazuje konieczność rejestracji wszystkich
czynności związanych z ustalaniem wyników gier, również wymiany pieniądza w kasie.
W projektowanych przepisach określono, iż dane objęte zapisem sygnału
audiowizyjnego są udostępniane wyłącznie funkcjonariuszom celnym, inspektorom
kontroli skarbowej, uczestnikom gry zgłaszającym reklamacje w zakresie ich
dotyczącym, a także sądowi i prokuratorowi w związku z toczącym się postępowaniem.
Do celów kontrolnych wprowadzono obowiązek przechowywania tych danych przez
okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zapis.
Udostępnienie zapisu przez podmiot urządzający gry jest nieodpłatne. Wskazuje się
także, że zapis sygnału audiowizyjnego powinien być trwały i czytelny, a sposób
dokonania zapisu sygnału audiowizyjnego i jego przechowywania powinien chronić
zapis przed zniszczeniem, modyfikacją i ukryciem.
Projektowana regulacja zawiera także delegację ustawową upoważniającą ministra
właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia,
szczegółowych warunków dotyczących instalacji i wykorzystania systemu
audiowizyjnego, z
uwzględnieniem w szczególności konieczności zapewnienia
możliwości odtworzenia przebiegu każdej gry. Przepisy rozporządzenia wskażą między
innymi miejsca i elementy gier podlegające rejestracji przez system.
Ustawa zachowuje jednocześnie dotychczasowy obowiązek podmiotów prowadzących
ośrodki gier wyposażenia tych ośrodków w dodatkowe źródło zasilania prądem oraz
w instalacje przeciwzakłóceniowe zapewniające ciągły i niezakłócony przebieg gier.
Kolejne przepisy określają wymogi urządzania zakładów wzajemnych przez sieć
Internet. Do wymogów tych należą:
6
− urządzenia przetwarzające i przechowujące informacje, jak również dane dotyczące
zakładów wzajemnych i ich uczestników powinny być zainstalowane
i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
− strona internetowa wykorzystywana do przyjmowania zakładów wzajemnych
powinna być przypisana do polskich stron internetowych,
− transakcje wynikające z zakładów wzajemnych powinny być realizowane przez
bank krajowy lub poprzez oddział banku zagranicznego, bądź poprzez instytucje
kredytowe prowadzące działalność przez oddział lub w ramach działalności
transgranicznej,
− obowiązek zabezpieczenia dowodów udziału w zakładach wzajemnych przed
ingerencją osób nieuprawnionych oraz zapewnienie możliwości weryfikacji ich
autentyczności (art. 1 pkt 4 projektu – nowy art. 17 ust. 3).
Przepisy ustawy zobowiązują podmioty przyjmujące zakłady wzajemne przez sieć
Internet w oparciu o zezwolenia udzielone na podstawie ustawy o grach hazardowych
do korzystania, przy urządzaniu tych zakładów wzajemnych, z urządzeń
zainstalowanych na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Wprowadzenie takiego rozwiązania
umożliwi podmiotom urządzającym takie zakłady wybór na wskazanym terytorium
miejsca, w którym zostaną zainstalowane urządzania, nie ograniczając go do terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednocześnie z możliwością umiejscowienia urządzeń na całym wskazanym obszarze
proponuje się, aby podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet
prowadził, w czasie rzeczywistym, archiwizację wszelkich danych wymienianych
pomiędzy tym podmiotem a uczestnikiem zakładu wzajemnego, w urządzeniu służącym
do archiwizacji danych usytuowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wprowadzenie przedmiotowej regulacji ma na celu zapewnienie możliwości
sprawowania efektywnej kontroli nad całym procesem związanym z urządzaniem
zakładów wzajemnych przez sieć Internet. Z uwagi na popularność zakładów
wzajemnych urządzanych przez sieć Internet oraz możliwość popełniania przestępstw,
7
a także konieczność zapewnienia ochrony interesów konsumentów niezbędne jest
stworzenie odpowiednich warunków do sprawowania efektywnego nadzoru. Stworzenie
możliwości lokalizacji serwerów do prowadzenia działalności w zakresie zakładów
wzajemnych zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i UE wymaga,
zwłaszcza w tym ostatnim przypadku, dla celów sprawowania skutecznego nadzoru
możliwości dostępu do danych dotyczących urządzanych zakładów wzajemnych.
Pozwoli to organowi sprawującemu nadzór na skuteczne i efektywne żądanie
dokumentacji związanej z urządzaniem zakładów wzajemnych przez sieć Internet, co
zwłaszcza w przypadku podmiotu, który zlokalizuje urządzenia przetwarzające
i przechowujące informacje oraz dane w urządzeniach zlokalizowanych poza Polską
byłoby znacznie utrudnione oraz czasochłonne. Szybkość pozyskiwania danych ma
znaczenie m. in. dla zabezpieczenia interesów finansowych grających, w szczególności
w sytuacjach spornych – grający przeciwko urządzającemu zakłady wzajemne, w tym
w celu skutecznego zapewnienia możliwości skorzystania z zabezpieczenia
finansowego składanego organowi wydającemu zezwolenie przez urządzającego
zakłady wzajemne z tytułu roszczeń związanych z wypłatą wygranych.
Jednocześnie należy wskazać, że uzyskiwanie tych danych w ramach pomocy prawnej
z innych państw UE jest długotrwałe. Z praktyki wynika, że czynności dowodowe
w takich sytuacjach trwają nawet kilka lat, co często mogłoby uniemożliwić
wykorzystanie zabezpieczenia finansowego ze szkodą dla grającego.
W tym zakresie wskazano, iż podmiot urządzający zakłady wzajemne w sieci Internet
ma obowiązek usytuowania na terytorium RP jedynie urządzenia do archiwizacji
danych wymienianych pomiędzy tym podmiotem a uczestnikiem zakładu wzajemnego
oraz danych niezbędnych do identyfikacji uczestnika zakładu wzajemnego.
Rozwiązanie to pozwoli odciążyć podmioty prowadzące działalność w zakresie
zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet od szeregu czynności
związanych z dokumentowaniem prowadzonej działalności oraz zwiększyć ochronę
danych osobowych grających poprzez określenie sposobu i warunków archiwizacji tych
danych. Dodać należy, że tego rodzaju rozwiązanie funkcjonuje już w innych krajach
członkowskich UE – np. we Francji. Na podmiot nałożono również obowiązek
zapewnienia bezpieczeństwa danych, który polega nie tylko na odpowiedniej ochronie
danych przed nieuprawnionym dostępem, ale również na zabezpieczeniu, aby
zarchiwizowane dane nie uległy zniszczeniu. Przepis ust. 4 wskazuje na obowiązek
8
zapewnienia funkcjonariuszowi celnemu przez podmiot urządzający zakłady wzajemne
przez sieć Internet dostępu do danych zawartych na urządzeniu archiwizującym, przy
czym podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet ma możliwość wyboru
formy wykonania tego obowiązku. Podmiot może bowiem zapewnić funkcjonariuszom
celnym dostęp do danych przechowywanych w urządzeniu archiwizującym w miejscu
ich przechowywania albo poprzez zdalny dostęp do danych zgromadzonych
w urządzeniu archiwizującym. Podmiot powinien dostarczyć odpowiednie narzędzia
i oprogramowanie umożliwiające odczytywanie, przetwarzanie i kopiowanie danych.
Określony został również okres przechowywania danych – wynoszący 5 lat,
a jednocześnie wskazano na obowiązek usunięcia tych danych po upływie tego terminu.
Regulacja ust. 8 stanowi delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do określenia w drodze rozporządzenia sposobu archiwizacji danych, w
tym warunków dotyczących urządzeń służących do archiwizacji oraz ich
oprogramowania, oraz zakres danych, które podmiot urządzający zakłady wzajemne
przez sieć Internet jest obowiązany archiwizować. W tym zakresie minister powinien
uwzględnić zapewnienie bezpieczeństwa, integralności i kompletności
przechowywanych i udostępnianych danych oraz zapewnienie możliwości ich
uzyskiwania z podziałem na zakłady wzajemne prowadzone na różnych stronach
internetowych i w ramach poszczególnych zezwoleń, a w przypadku określenia zakresu
danych powinien uwzględnić konieczność zapewnienia prawidłowej kontroli i
zapobiegania oszustwom oraz zapewnienia weryfikacji przestrzegania przez podmiot
przepisów regulujących ten rodzaj działalności.
Art. 15e dotyczy przeprowadzania transakcji wynikających z zakładów. Zgodnie
z prawodawstwem wtórnym UE dotyczącym sektora bankowego, tj. dyrektywą
2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie
podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe, ma zastosowanie
zasada jednolitej licencji bankowej UE. Zasada ta oznacza, że instytucje kredytowe
uprawnione do prowadzenia operacji bankowych w dowolnym państwie członkowskim,
pod warunkiem spełnienia wszystkich kryteriów określonych w wyżej wspomnianej
dyrektywie, mają prawo do wykonywania swych działań w trybie swobodnego
świadczenia usług na terytorium innego państwa członkowskiego, a zatem, dodatkowo,
bez obowiązku tworzenia oddziału na terytorium tego państwa członkowskiego. Z tych
też względów w celu zapewnienia zgodności projektowanych przepisów z prawem
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3860
› Pobierz plik
-
3860-001
› Pobierz plik
-
3860-003
› Pobierz plik
-
3860-002
› Pobierz plik
-
3860-004
› Pobierz plik
-
3860-005
› Pobierz plik
-
3860-007.PDF
› Pobierz plik