Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: wprowadzenia przepisów technicznych regulujących obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych; wprowadzenia zakazu organizowania gier w Internecie (z wyjątkiem zakładów wzajemnych przez internet), określenia warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, wprowadzenia rejestracji gości w ośrodkach gier i audiowizyjnego systemu kontroli gier w kasynach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3860
- Data wpłynięcia: 2011-02-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 779
3860
informacji o przypadkach próby dokonania ingerencji w dane wraz z datą tych zdarzeń, a
także funkcję ich przechowywania i zabezpieczania przed ingerencją z zewnątrz.
2. Zapisywanie i archiwizacja danych w urządzeniu do archiwizacji danych odbywa się w
czasie rzeczywistym, z zastrzeżeniem § 8, w sposób gwarantujący rzetelność, kompletność i
poufność danych.
3. Przesyłanie danych do i z urządzenia do archiwizacji danych odbywa się w sposób
gwarantujący ich rzetelność, kompletność i poufność.
§ 5. 1. Urządzenie do archiwizacji danych powinno umożliwiać:
1) szyfrowanie i kodowanie gwarantujące poufność i integralność danych;
2) formatowanie, przeglądanie, filtrowanie danych;
3) kopiowanie danych z urządzenia na nośniki pamięci;
4) zdalny dostęp i pobieranie danych w formie elektronicznej.
2. Urządzenie do archiwizacji danych uniemożliwia usunięcie danych oraz informacji, o
których mowa w § 4 ust. 1, przed upływem pięciu lat od daty zdarzenia, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym dokonano archiwizacji danych.
§ 6. Urządzenie do archiwizacji danych zapewnia uzyskiwanie danych z podziałem na zakłady
wzajemne prowadzone na różnych stronach internetowych i w ramach poszczególnych
zezwoleń.
§ 7. W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet z wykorzystaniem
urządzenia przetwarzającego i przechowującego informacje oraz dane dotyczące tych
zakładów wzajemnych, a także ich uczestników, zainstalowanego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, urządzenie to powinno zapewniać realizację wszystkich funkcji
urządzenia do archiwizacji danych.
§ 8. Urządzenie do archiwizacji danych powinno umożliwiać uzupełnienie danych w przypadku
zdarzenia powodującego przerwę w rejestracji danych wynikającą w szczególności z jego
awarii, zniszczenia lub kradzieży. W przypadku przerwy w rejestracji lub archiwizacji
danych przez urządzenie do archiwizacji danych, dane podlegają zapisaniu i archiwizacji
natychmiast po ustaniu przyczyn uniemożliwiających ich rejestrację w czasie rzeczywistym,
z zachowaniem wszystkich warunków rozporządzenia.
§ 9. Urządzenie do archiwizacji danych powinno być zabezpieczone przed ingerencją z
zewnątrz.
§ 10. Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet obowiązany jest archiwizować:
1) dane pozwalające na ustalenie przebiegu i wyniku zakładów wzajemnych, w
szczególności:
a) liczbę przyjętych zakładów,
b) stawki poszczególnych zakładów,
c) liczbę wygranych,
d) liczbę przegranych,
e) typowania przez graczy wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt
oraz zaistnienia różnych zdarzeń będących przedmiotem zakładów,
f) wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt oraz zdarzeń będących
przedmiotem zakładów,
g) działania na kontach wykonane przez graczy,
h) operacje dotyczące zakładów wzajemnych zrealizowane przez graczy, a także wszelkie
dane związane z saldem na koncie gracza;
2) dane pozwalające na ustalenie przeprowadzonych transakcji wynikających z zakładu
wzajemnego, w szczególności dotyczące przepływów finansowych wynikających z
zawieranych zakładów przypisanych do poszczególnych graczy, w tym:
a) wpływów z tytułu wpłaty gracza,
b) wartości stawek,
c) wartości wygranych,
d) numeru rachunku bankowego, na które podmiot wpłaca wygrane gracza,
e) numeru rachunku bankowego podmiotu służącego do rozliczeń z graczem;
3) dane niezbędne do identyfikacji gracza, w szczególności:
a) nazwisko gracza,
b) imiona gracza,
c) adres zamieszkania, w braku adresu zamieszkania, adres poczty elektronicznej gracza,
d) identyfikator gracza pozwalający na dostęp do jego konta - „login”,
e) pseudonim - nazwę gracza,
f) adres IP gracza - adres „Internet Protocol” terminala, z którego gracz łączy się ze stroną
podmiotu;
4) inne dane, dotyczące w szczególności:
a) katalogu prowadzonych przez podmiot zakładów,
b) profili graczy,
c) daty założenia konta gracza,
d) zarządzania systemem informatycznym sterującym działaniem urządzenia, o którym
mowa w art. 15d ust. 1 ustawy, modyfikacji systemu oraz czynności technicznych w
toku jego eksploatacji;
e) kontroli przeprowadzanych z inicjatywy podmiotu i ich wyników, w szczególności
wykrytych oszustw i innych nieprawidłowości;
f) działania urządzenia do archiwizacji danych, w szczególności dotyczące dodania,
usunięcia lub modyfikacji danych lub próby dokonania tych działań, zawierające datę
zdarzenia.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem .............................r.
MINISTER FINANSÓW
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie wykonuje delegację zawartą w art. 15d ust. 8 ustawy z dnia 19
listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 127, poz. 857 oraz
z 2011r. Nr ......, poz.......) zawierającą upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do określenia:
1) zakresu danych, które podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest
obowiązany archiwizować, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej kontroli i
zapobiegania oszustwom oraz zapewnienia weryfikacji przestrzegania przez podmiot
przepisów regulujących ten rodzaj działalności;
2) sposobu archiwizacji danych, w tym warunków dotyczących urządzeń służących do
archiwizacji oraz ich oprogramowania, uwzględniających zapewnienie bezpieczeństwa,
integralności i kompletności przechowywanych i udostępnianych danych oraz możliwości
ich uzyskiwania z podziałem na zakłady wzajemne prowadzone na różnych stronach
internetowych i w ramach poszczególnych zezwoleń.
Celem projektu rozporządzenia jest zapewnienie możliwości skutecznego nadzoru i kontroli
zakładów wzajemnych przez sieć Internet, poprzez określenie zakresu danych wymaganych do
zapisu i archiwizacji przez podmioty urządzające zakłady wzajemne. Jednym z głównych
założeń rozporządzenia jest sposób pozyskiwania niezbędnych informacji w zakresie tych
zakładów poprzez zapewnienie jak najmniejszych obciążeń po stronie podmiotów (ograniczenie
do minimum fizycznego uczestnictwa podmiotu przy dostępie i kopiowaniu danych przez
funkcjonariuszy celnych), jak i samej administracji celnej. Możliwe to będzie dzięki
zapewnieniu przez podmiot zdalnego dostępu do urządzenia do archiwizacji danych jako
podstawowej formy pozyskiwania danych, natomiast kopiowanie danych w formie fizycznego
zapisu na nośniki pamięci będzie alternatywnym sposobem wykorzystywanym w sporadycznych
sytuacjach np. awarii Internetu po stronie administracji celnej, poboru plików o znacznej
wielkości.
W § 1 rozporządzenia określono zakres przedmiotowy i podmiotowy aktu. W § 2 wskazano
znaczenia określeń używanych w rozporządzeniu, w szczególności kierując się potrzebą
osiągnięcia przejrzystości rozporządzenia i jego właściwej objętości.
W § 3 zawarto obowiązek prawny rejestracji i archiwizacji danych przez urządzenia do
archiwizacji danych w postaci zawierającej jednoznaczne informacje o czasie zdarzenia oraz
czasie jego rejestracji. Ponieważ pojęcie czasu rzeczywistego nie podlega zdefiniowaniu w
niniejszym akcie prawnym uznano, iż należy wprowadzić rozwiązanie służące ułatwieniu
wykonywania kontroli przez umożliwienie porównywania czasów zdarzeń objętych kontrolą.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia urządzenie do archiwizacji danych powinno posiadać funkcję
zapisywania danych oraz informacji o przypadkach próby dokonania ingerencji w dane.
Zapisywanie, archiwizacja danych oraz przesyłanie danych do i z urządzenia do archiwizacji
danych winna odbyć się w sposób gwarantujący rzetelność, kompletność i poufność.
§ 5 rozporządzenia określa funkcjonalność urządzenia do archiwizacji danych. Jedną z głównych
funkcji urządzenia winno być zapewnienie bezpieczeństwa przechowywania danych oraz ich
pozyskiwania przez funkcjonariuszy celnych bez ponoszenia zbędnych nakładów. Wprowadzono
dwa sposoby pozyskiwania danych - w pierwszym z nich kopiowanie danych odbywa się
poprzez fizyczne zgranie danych z urządzenia na nośniki pamięci, co powoduje wymóg
obecności podmiotu przy zapewnieniu dostępu do urządzenia, natomiast w drugim przyjęto
zasadę uproszczoną zdalnego dostępu i poboru danych przez organ w formie elektronicznej, bez
konieczności udziału podmiotu. Funkcjonalność urządzenia do archiwizacji danych
przedstawiona w § 5 rozporządzenia jest zgodna z art. 15d ust. 5 i 6 ustawy, który stanowi, iż
podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet zapewnia bezpieczeństwo
przechowywanych i udostępnianych danych. Dostęp do tych danych, zapewniony przez podmiot
funkcjonariuszom celnym, powinien umożliwiać odczytywanie, kopiowanie i przetwarzanie
skopiowanych danych. Ust. 2 § 5 rozporządzenia wprowadza wymóg uniemożliwienia
usunięcia danych w określonym czasie. Konieczność wprowadzenia takiego wymogu wynika z
art. 15d ust. 7 ustawy, który stanowi, że „Dane, o których mowa w ust. 3, są przechowywane
przez okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ich
archiwizacji. Po upływie tego okresu podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet
usuwa dane”.
§ 6 rozporządzenia określa warunek dotyczący urządzenia służącego do archiwizacji danych,
polegający na zapewnieniu przez te urządzenie uzyskiwania danych z podziałem na zakłady
wzajemne prowadzone na różnych stronach internetowych i w ramach poszczególnych
zezwoleń. Przepis ten zapewnia uwzględnienie warunku wskazanego w art. 15d ust. 8 pkt 1
ustawy.
Przepis § 7 rozporządzenia ma na celu uniknięcie sytuacji, w której serwer służący do
prowadzenia zakładów wzajemnych miałby znajdować się na terytorium RP w innym miejscu
niż urządzenie do archiwizacji danych. Urządzenie do archiwizacji danych ma umożliwiać
organowi kontroli dostęp do istotnych danych o procesie urządzania zakładów wzajemnych,
które to dane w sytuacji działania serwera poza granicami RP byłyby niedostępne. W związku z
tym posadowienie serwera w RP umożliwia bezpośredni dostęp do tychże danych bez
konieczności stosowania rozwiązania z wykorzystaniem urządzenia do archiwizacji danych, ale
z zachowaniem wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu. Proponowany przepis
upraszcza prowadzenie działalności i jej kontrolę oraz obniża koszty tych procesów.
§ 8 rozporządzenia zakłada, iż w pewnych ściśle określonych sytuacjach w szczególności awarii,
kradzieży lub zniszczenia urządzenia do archiwizacji danych, możliwe jest urządzanie przez
podmiot zakładów wzajemnych przez sieć Internet przez pewien (nieustalony) czas przy
złamaniu zasady archiwizacji danych w czasie rzeczywistym. W takich sytuacjach przyjęto
rozwiązanie, iż dane będą podlegały zapisaniu i archiwizacji natychmiast po ustaniu przyczyn
uniemożliwiających ich rejestrację w czasie rzeczywistym, z zachowaniem wszystkich
warunków rozporządzenia, natomiast samo urządzenie powinno umożliwiać uzupełnienie
danych w takich sytuacjach.
W § 9 rozporządzenia wprowadzono zasadę zabezpieczenia urządzenia do archiwizacji danych
przed ingerencją z zewnątrz. Zabezpieczenie to polega na fizycznej ochronie integralności tego
urządzenia (usytuowanie urządzenia w zabezpieczonym pomieszczeniu, jak i zabezpieczeniu
obudowy tegoż urządzenia w ten sposób, aby można było ustalić fakt nieuprawnionej
ingerencji).
W § 10 rozporządzenia dane, które podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet
obowiązany jest archiwizować podzielono na cztery grupy:
1) dane pozwalające na ustalenie przebiegu i wyniku zakładów wzajemnych;
2) dane pozwalające na ustalenie przeprowadzonych transakcji wynikających z zakładu
wzajemnego, w szczególności dotyczące przepływów finansowych wynikających z
zawieranych zakładów przypisanych do poszczególnych graczy;
3) dane niezbędne do identyfikacji gracza;
4) inne dane.
Idea konstrukcji tego paragrafu wynika z art. 15d ust. 3 ustawy, który stanowi, iż „podmiot
urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest obowiązany prowadzić, w czasie
rzeczywistym, w urządzeniu służącym do archiwizacji danych usytuowanym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, archiwizację wszelkich danych wymienianych pomiędzy tym
podmiotem a uczestnikiem zakładu wzajemnego” (dane te zawarto w § 10 pkt 3 i 4
rozporządzenia), „w tym pozwalających na ustalenie przebiegu i wyniku zakładu wzajemnego”
(dane te wymieniono w § 10 pkt 1 rozporządzenia) „oraz przeprowadzanych transakcji
wynikających z tego zakładu oraz danych niezbędnych do identyfikacji uczestnika zakładu
wzajemnego” (dane te przedstawiono w § 10 pkt 2 rozporządzenia).
W § 10 pkt. 4 w zakresie innych danych wprowadzono pojęcie profilu gracza, który staje się
aktywny z dniem założenia konta gracza i zawiera historię zawieranych zakładów, ich przebieg,
zachowania gracza w związku z zawieranymi zakładami.
Projektowane rozporządzenie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zagadnienia regulowane niniejszym projektem rozporządzenia nie są objęte prawem Unii
Europejskiej.
Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl) - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca
2005r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3860
› Pobierz plik
-
3860-001
› Pobierz plik
-
3860-003
› Pobierz plik
-
3860-002
› Pobierz plik
-
3860-004
› Pobierz plik
-
3860-005
› Pobierz plik
-
3860-007.PDF
› Pobierz plik