Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: wprowadzenia przepisów technicznych regulujących obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych; wprowadzenia zakazu organizowania gier w Internecie (z wyjątkiem zakładów wzajemnych przez internet), określenia warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, wprowadzenia rejestracji gości w ośrodkach gier i audiowizyjnego systemu kontroli gier w kasynach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3860
- Data wpłynięcia: 2011-02-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 779
3860
sposób postępowania z materiałami zawierającymi dane telekomunikacyjne
nieprzydatne dla postępowań o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.
Materiały takie będą podległy niezwłocznemu komisyjnemu niszczeniu.
Dodano także przepis art. 75e, który umożliwia organom Służby Celnej zabezpieczenie
na okres 72 godzin środków pochodzących z czynu, o którym mowa w art. 107 § 1
Kodeksu karnego skarbowego, w razie powzięcia uzasadnionego podejrzenia
popełnienia takiego czynu zabronionego. Celem projektowanej nowelizacji,
wzorowanej na kompetencjach Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, jest
wyposażenie Służby Celnej w szybkie i efektywne narzędzie zabezpieczenia wartości
majątkowych podmiotów urządzających lub prowadzących nielegalną grę losową, grę
na automacie lub zakład wzajemny. Zaproponowany 72-godzinny termin stanowi
kompromis pomiędzy potrzebą pozostawienia czasu na przygotowanie formalnego
postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym a potrzebą ochrony podmiotów przed
nieuzasadnionym zabezpieczeniem oraz przed przewlekłością postępowania. Zgodnie
bowiem z ust. 2, w przypadku gdy w powyższym terminie postanowienie nie zostanie
wydane, blokada rachunku upada.
Równocześnie z żądaniem blokady rachunku, organ Służby Celnej będzie obowiązany
wystąpić o wydanie postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym, co będzie stanowiło
jednocześnie poddanie kontroli organu zewnętrznego (prokuratora) jego działania
w tym zakresie.
Art. 8
Artykuł 8 stanowi przepis przejściowy, zgodnie z którym podmioty urządzające gry
w kasynach gry i w salonach gry bingo pieniężne zobowiązane do prowadzenia
rejestracji gości są obowiązane dostosować swoją działalność do nowych przepisów
w tym zakresie w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, a w zakresie
zainstalowania audiowizyjnego systemu kontroli gier w okresie 9 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy. Dotychczas rejestracja gości i system wizyjny kontroli
funkcjonują tylko w kasynach gry, a zgodnie z nowymi regulacjami rejestracja gości
będzie dotyczyła również działalności prowadzonej w salonach gry bingo pieniężne.
Ponadto do prowadzenia rejestracji gości będą zobowiązane także podmioty
prowadzące działalność w zakresie gier na automatach w salonach gier na automatach
25
przez okres pozostały do wygaśnięcia zezwolenia. Muszą one rozpocząć prowadzenie
rejestracji gości na zasadach takich jak kasyna gry i salony gry bingo pieniężne
w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Obowiązek ten wygaśnie wraz
wygaśnięciem zezwolenia. Przepis ten zobowiązuje także podmioty prowadzące
działalność w zakresie gier na automatach w salonach gier na automatach, tak jak
dotychczas, do wyposażenia tych salonów w niezależne od sieci ogólnodostępnej
zapasowe źródła energii elektrycznej oraz w instalacje przeciwzakłóceniowe
zapewniające ciągły i niezakłócony przebieg gier.
Przepis ma na celu określenie nowych zasad funkcjonowania ośrodków gier (w tym
salonów gier) w związku z nowymi przepisami, tak aby dotychczas działające ośrodki
gier działały na takich samych zasadach i miały takie same obowiązki jak ośrodki nowo
powstające.
Art. 9
Art. 9 stanowi przepis przejściowy, zgodnie z którym podmioty urządzające gry na
automatach są obowiązane dostosować eksploatowane automaty do wymogu
zaprogramowania wartości wygranych na poziomie nie niższym niż 75 %. Do tego
warunku automaty należy dostosować w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy. Obowiązek ten dotyczy automatów, na których są urządzane gry w kasynach
gry, jak również, do czasu wygaśnięcia zezwoleń, automatów w salonach gry na
automatach i automatów o niskich wygranych. Przepis ma na celu określenie nowych
zasad funkcjonowania automatów do gier w związku z projektowanymi przepisami, tak
aby dotychczas działające automaty działały na takich samych zasadach jak
wprowadzane do eksploatacji po wejściu w życie ustawy.
Art. 10
Zgodnie z tym przepisem (ust. 1) podmioty prowadzące działalność w zakresie gier na
automatach (w tym przypadku w kasynach gry) będą zobowiązane do dostosowania
prowadzonej przez nie działalności do nowych przepisów w terminie 3 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy. Dostosowanie działalności będzie polegało na zastosowaniu się
podmiotów do dyspozycji art. 23 ust. 1c, zgodnie z którym łączenie automatów do gier
w system umożliwiający kumulowanie wygranych możliwe jest wyłącznie w jednym
ośrodku gier (zatem nie można łączyć w ten sposób automatów np. z kilku kasyn). We
wskazanym w tym przepisie czasie podmioty powinny dokonać zmian w regulaminach
26
gier (wraz z zatwierdzeniem regulaminu przez Ministra Finansów). W przepisie
wskazano wystarczająco długi czas, aby podmiot mógł dokonać zmian i uzyskać
akceptację organu w zakresie regulaminu. Niedostosowanie działalności przez podmiot
w określonym terminie, a tym samym wykonywanie jej na dotychczasowych zasadach,
będzie oznaczało, że podmiot nie działa zgodnie z nowymi przepisami.
Przepis ten (ust. 2) wskazuje, że automaty w salonach gier na automatach, do czasu
wygaśnięcia zezwoleń, powinny być wyposażone w system trwałej rejestracji danych,
które pozwalają na ustalenie kwoty stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem od
gier, a w przypadku zastosowania urządzeń lub systemów do odczytywania danych dla
potrzeb wewnętrznych podmiotu eksploatującego i użytkującego automaty i urządzenia
do gier oraz systemów umożliwiających połączenie między automatami i innymi
urządzeniami, urządzenia i systemy te nie mogą ingerować w przebieg i rezultat gry.
Ponadto podobnie jak w poprzednim przypadku podmioty prowadzące działalność
w zakresie gier na automatach w salonach gier na automatach będą zobowiązane do
dostosowania działalności do wyżej wspomnianego wymogu określonego w art. 23
ust. 1c. Przepis określa analogiczny czas na dostosowanie działalności jak w przypadku
kasyn.
Podsumowując, zatwierdzane od 2004 r. regulaminy gier na automatach w salonach gier
na automatach i w kasynach gry będą wymagały zmiany w części umożliwiającej
łączenie automatów w system dla wspólnej wygranej w kilku ośrodkach gry.
Przepis art. 23 ust. 1b ma zastosowanie również do automatów o niskich wygranych,
przy czym automaty o niskich wygranych powinny być ponadto wyposażone w system
trwałej rejestracji i zapamiętywania danych, które pozwalają na ustalenie kwoty
uzyskanych przychodów. Przepis ma na celu określenie nowych zasad funkcjonowania
automatów do gier w związku z projektowanymi przepisami, tak aby dotychczas
działające automaty działały na takich samych zasadach jak wprowadzane do
eksploatacji po wejściu w życie ustawy.
W przepisie art. 10 wprowadza się również zakaz łączenia w system umożliwiający
kumulowanie wygranych automatów do gier, za wyjątkiem możliwości łączenia ich
w jednym ośrodku gier (przepis ten nie dotyczy automatów o niskich wygranych).
27
Art. 11
Artykuł 11 stanowi przepis przejściowy, zgodnie z którym zachowują ważność
i oznaczają rejestrację automatu lub urządzenia do gier poświadczenia rejestracji
dokonane na podstawie przepisów dotychczasowych w celu dopuszczenia do
eksploatacji i użytkowania automatów i urządzeń do gier. Poświadczenia te zachowują
ważność do czasu ich wygaśnięcia (z upływem okresu, na jaki zostały wydane, bądź
w razie wycofania automatu lub urządzenia z eksploatacji) lub cofnięcia przez
naczelnika urzędu celnego (jeżeli automat lub urządzenie nie spełnia warunków
określonych w ustawie).
Ponadto przepisy art. 23a – 23c i art. 23e ust. 1 i 2 oraz przepisy wykonawcze wydane
na podstawie art. 23d i art. 23e ust. 3 mają zastosowanie do eksploatacji automatów
w salonach gier na automatach i automatów o niskich wygranych do czasu wygaśnięcia
zezwoleń na działalność w takim zakresie, przy czym w przypadku automatów
o niskich wygranych właściwość miejscową naczelników urzędów celnych ustala się
według miejsca lokalizacji punktu gry na automatach o niskich wygranych. Oznacza to,
że do podmiotów wykonujących działalność w zakresie gier na automatach i gier na
automatach o niskich wygranych, do czasu wygaśnięcia zezwoleń na prowadzenie takiej
działalności, stosuje się przepisy dotyczące rejestracji automatów (art. 23a), badań
sprawdzających (art. 23b), obowiązków informacyjnych nałożonych na podmioty
(art. 23c) i organów właściwych w tych sprawach (art. 23e).
Art. 12
Art. 12 stanowi przepis przejściowy, zgodnie z którym podmioty będące w dniu wejścia
w życie ustawy jednostkami badającymi automaty i urządzenia do gier uznaje się za
jednostki badające upoważnione do badań technicznych automatów i urządzeń do gier
zgodnie z
art.
23f ustawy o grach hazardowych, umożliwiając tym jednostkom
kontynuowanie działalności w tym zakresie. Jednocześnie określa się warunki formalne,
jakie muszą dopełnić dotychczasowe jednostki badające, w ciągu 3 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy, aby móc w dalszym ciągu wykonywać badania zgodnie
z ustawą. Przepis ma na celu zapewnienie możliwości dokonywania badań automatów
i urządzeń przez jednostki badające funkcjonujące obecnie. Kontynuowanie
działalności przez te jednostki będzie możliwe, jeżeli spełnią one warunki określone
w nowych przepisach.
28
Art. 13
Artykuł 13 stanowi przepis przejściowy, odnoszący się do obowiązku, o którym mowa
w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zgodnie
z którym do czasu wygaśnięcia zezwoleń podmioty prowadzące salony gier na
automatach są obowiązane do identyfikacji osób wchodzących do tych salonów,
analogicznie jak do salonów gry bingo pieniężne czy kasyn gry. Zmiana jest związana z
rozciągnięciem obowiązku rejestracji gości na salony gier na automatach zgodnie z art.
9 ust. 2 projektowanej ustawy.
Art. 14
Artykuł 14 stanowi przepis przejściowy, zgodnie z którym do postępowań wszczętych
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy tej ustawy.
Oznacza to, że postępowania wszczęte pod rządami poprzednio obowiązujących
przepisów zakończą się w sposób określony w przepisach tej ustawy.
Art. 15
Artykuł 15 stanowi przepis przejściowy, zgodnie z którym proponuje się, aby do czasu
wejścia w życie przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie niniejszej ustawy,
obowiązywały dotychczasowe przepisy wykonawcze, nie dłużej jednak niż przez
6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 16
Artykuł 16 stanowi przepis końcowy, który wskazuje, że przepisy ustawy z dnia
29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, nieuchylone wcześniej ustawą
o grach hazardowych, tracą moc. Oznacza to, że nie będą już obowiązywać żadne
przepisy ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych.
Art. 17
Artykuł 17 stanowi przepis końcowy, który wskazuje termin wejścia w życie ustawy.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Do przedmiotowego projektu nowelizacji ustawy wpłynęło w trybie przepisów ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) zgłoszenie od Izby Gospodarczej
Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych, Stowarzyszenia Menedżerów
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3860
› Pobierz plik
-
3860-001
› Pobierz plik
-
3860-003
› Pobierz plik
-
3860-002
› Pobierz plik
-
3860-004
› Pobierz plik
-
3860-005
› Pobierz plik
-
3860-007.PDF
› Pobierz plik