eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: wprowadzenia przepisów technicznych regulujących obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych; wprowadzenia zakazu organizowania gier w Internecie (z wyjątkiem zakładów wzajemnych przez internet), określenia warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, wprowadzenia rejestracji gości w ośrodkach gier i audiowizyjnego systemu kontroli gier w kasynach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3860
  • Data wpłynięcia: 2011-02-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 779

3860

Firm Działających w Zakresie Gier Losowych, Stowarzyszenia Pracodawców
i Pracowników
Firm
Bukmacherskich,
Europejskiego Stowarzyszenia Gier

i Zakładów Wzajemnych (EGBA), Casinos Poland Sp. z o.o., Viewpoint Group
Sp. z o.o. i Wspólnicy Spółka Komandytowa, Central European Consulting Sp. z o.o.
oraz Stowarzyszenia Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich.





30


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływała projektowana ustawa
Ze względu na zakres zmian zaproponowany w nowelizacji ustawy o grach
hazardowych – niniejsza ustawa oddziaływać będzie na wszystkie podmioty
prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych, w tym zakładów
wzajemnych. Podmioty prowadzące działalność w zakresie zakładów wzajemnych
będą mogły ubiegać się o udzielanie zezwoleń na urządzanie zakładów wzajemnych
przez sieć Internet. Również inne podmioty oferujące zakłady przez sieć Internet
spoza obszaru Polski, jeżeli będą chciały oferować zakłady na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, będą zobowiązane do ubiegania się o zezwolenie
ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Niniejsza nowelizacja będzie wpływać także na działalność urzędów celnych i izb
celnych, jednostek badających, podmiotów świadczących usługi telekomunikacyjne,
banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, oddziałów instytucji
kredytowych lub banków zagranicznych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W ramach konsultacji społecznych projekt był wysłany do Izby Gospodarczej
Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych, Związku Pracodawców
Prowadzących Gry Losowe i Zakłady Wzajemne, Stowarzyszenia Menedżerów
Firm Działających w Zakresie Gier Losowych, Bussines Center Club, Krajowej
Izby Gospodarczej, Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Promocji Odpowiedzialnej
Gry, Stowarzyszenia Producentów i Pracowników Firm Bukmacherskich,
Stowarzyszenia Forum Solidarnego Rozwoju, Polskiej Federacji Pokera
Sportowego, Konfederacji Pracodawców Polskich oraz Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Ponadto projekt oraz pisma otrzymane w trakcie konsultacji zostały zamieszczone
w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Ministerstwa Finansów
(="http://www.mofnet.gov.pl/") w zakładce projekty aktów prawnych/cło.

31
W toku konsultacji społecznych uwagi zgłosiły: Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Polska Telefonia Komórkowa Centertel, Stowarzyszenie
Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich, Związek Pracodawców
Prowadzących Gry Losowe i Zakłady Wzajemne, Helsińska Fundacja Praw
Człowieka, Fundacja Panoptykon, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Izba
Gospodarcza Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych, Polska Grupa
Użytkowników Linuxa, Stowarzyszenie Blogmedia24.pl, Polska Izba Komunikacji
Elektronicznej, Związek Pracodawców Branży Internetowej oraz Stowarzyszenie
Menedżerów Firm Działających w Zakresie Gier Losowych.
Zgłoszono uwagi dotyczące przepisów:
a) art. 15a projektowanego w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych, proponując rozszerzenie obowiązku rejestracji gości również na
punkty gier na automatach o niskich wygranych (Stowarzyszenie Menedżerów
Firm Działających w Zakresie Gier Losowych).
Uwaga nie została uwzględniona. Obowiązek rejestracji gości w kasynie gry jest
związany z wydawaniem przez kasyno gry zaświadczeń o uzyskanej wygranej.
System rejestracji pozwala zatem na ustalenie, czy osoba, dla której zostało
wystawione zaświadczenie, rzeczywiście była w danym czasie w kasynie gry.
Analogiczne rozwiązania są projektowane również w stosunku do salonów gier
na automatach i salonów gry bingo pieniężne. Ponieważ brak podstawy prawnej
do wydawania zaświadczeń w przypadku wygranych w grach na automatach
o niskich wygranych, zatem nie istnieje potrzeba wprowadzania obowiązku
rejestracji gości.
b) art. 15b projektowanego w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych, proponując rezygnację z wprowadzenia obowiązku instalacji
audiowizyjnego systemu kontroli gier z uwagi na wysokie koszty
przechowywania danych oraz trudności z ustaleniem szczegółowych wymogów
technicznych (Stowarzyszenie Menedżerów Firm Działających w Zakresie Gier
Losowych, PTK Centertel).
Uwaga nie została uwzględniona. Podstawą opodatkowania w grach
urządzanych w kasynie gry (gry cylindryczne, gry w kości i gry w karty) jest
kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłat gotówkowych z tytułu wymiany

32
żetonów w kasie i na stole gry a sumą wypłaconych z kasy kwot za zwrócone
żetony. Zapis sygnału audiowizyjnego z gier urządzanych na stołach do gry jest
bardzo ważnym materiałem dowodowym potwierdzającym podstawę
opodatkowania podatkiem od gier w kasynie gry. Mając powyższe na uwadze,
niezbędne jest ustanowienie odpowiedniego okresu przechowywania zapisu
audiowizyjnego umożliwiającego weryfikację rezultatów gier urządzanych
w kasynie gry. Wskazany okres przechowywania dokumentów ma na celu
zapewnienie organom kontrolnym możliwości skutecznego wykonywania
kontroli, zwłaszcza w związku z rezygnacją z formy kontroli w kasynach gry,
jaką było sprawowanie stałego nadzoru. Ustawa nie określa szczegółowych
wymogów technicznych, uznając jedynie, że zapis powinien być trwały
i czytelny, a sposób zapisu i przechowywania powinien go chronić przed
zniszczeniem, modyfikacją i ukryciem. Zdaniem wnioskodawcy projektu koszty
wskazane w uwadze wydają się być przeszacowane. Ponieważ projekt nie
wskazuje wymogów technicznych dokonania zapisu, przedsiębiorca może
skorzystać z rozwiązań do archiwizacji niewymagających tak dużych i zarazem
drogich pojemności powierzchni dyskowych.
c) art. 15c projektowanego w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych, wskazując na praktyczne trudności przy tworzeniu
„bezawaryjnego” systemu i proponując rezygnację z tego przepisu w projekcie
(Stowarzyszenie Menedżerów Firm Działających w Zakresie Gier Losowych).
Uwaga nie została uwzględniona. Przepis w takim brzmieniu obowiązuje
obecnie na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach
wzajemnych (art. 23). Wyrażony w nim obowiązek nakładany na podmioty
i jego właściwa realizacja zapewnia uczestnikom gier doprowadzenie do
zakończenia gry, dzięki zapasowemu źródłu energii oraz sprawnie działającym
instalacjom przeciwzakłóceniowym.
d) art. 23b projektowanego w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych, wskazując na konieczność wprowadzenia trybu odwoławczego od
żądania naczelnika urzędu celnego poddania urządzenia badaniu
sprawdzającemu (Stowarzyszenie Menedżerów Firm Działających w Zakresie
Gier Losowych).

33
Uwaga nie została uwzględniona. Uprawnienie naczelnika urzędu celnego
przewidziane w
tym przepisie ma na celu jednoznaczne ustalenie, czy
urządzenie spełnia warunki określone w ustawie, i wyeliminowanie z obrotu
urządzenia, które ich nie spełnia. Uprawnienie to może mieć zastosowanie, gdy
istnieje uzasadnione podejrzenie niespełniania przez urządzenie warunków
określonych w ustawie.
e) art. 29a ust. 2 projektowanego w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych, wskazując, iż zakaz uczestnictwa w grach hazardowych
urządzanych przez sieć Internet jest praktycznie niewykonalny i nieefektywny,
gdyż operator w Polsce nie może kontrolować całego Internetu (PKPP
Lewiatan).
Uwaga nie została uwzględniona. Przepis ten jest skierowany do potencjalnych
uczestników gier urządzanych przez sieć Internet. Odpowiadają mu
obowiązujące przepisy karne sankcjonujące uczestnictwo w grach urządzanych
wbrew przepisom ustawy lub w grach zagranicznych (art. 107 § 2 i art. 109
Kodeksu karnego skarbowego).
f) art. 3aa projektowanego w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług
drogą elektroniczną, wskazując, że przepis „w przypadku, w którym chociażby
usługobiorca posiada miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, świadczenie usług drogą elektroniczną w zakresie
gier hazardowych podlega prawu polskiemu” może okazać się niewykonalny ze
względu na trudności w ocenie przesłanki spełnienia postulatu miejsca
zamieszkania (PTK Centertel).
Uwaga została uwzględniona. Dokonano zmiany brzmienia projektu tego
przepisu, tak iż świadczenie usług drogą elektroniczną w zakresie gier
hazardowych podlega prawu polskiemu, w przypadku gdy: gra hazardowa jest
urządzana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, usługobiorca uczestniczy na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w grze hazardowej lub usługa jest
kierowana do usługobiorców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
g) art. 3b projektowanego w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług
drogą elektroniczną, wskazując, że przepis ten jest niecelowy i pozbawiony
znaczenia praktycznego (Polska Izba Komunikacji Elektronicznej).

34
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: