Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3772
- Data wpłynięcia: 2010-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586
3772
N
Dziedzinie Akredytacji, pod warunkiem że zawarła
ona umowę określoną w ust. 2.
ROZDZIAŁ III
WSPÓLNOTOWE RAMY DLA NADZORU RYNKU I
KONTROLI PRODUKTÓW PRZYWO ONYCH DO
WSPÓLNOTY
SEKCJA 1
Przepisy ogólne
Art.15 Zakres
T
Art. 1 Art. 3a otrzymuje brzmienie:
Włączenie w zakres systemu
1. Artykuły 16-26 stosuje się w odniesieniu do
pkt 2
kontroli wyrobów, oprócz
„Art. 3a. System kontroli wyrobów obejmuje:
produktów objętych wspólnotowym
wymagań zawartych w
1) kontrolę spełniania przez wyroby
prawodawstwem harmonizacyjnym.
dyrektywach nowego podejścia,
zasadniczych, szczegółowych i innych wymagań;
2. Wszystkie przepisy art. 16-26 mają zastosowanie
również szczegółowych i innych
2) postępowanie w sprawie wprowadzonych do
w takim zakresie, w jakim brak jest przepisów
wymagań określonych w innych
obrotu lub oddanych do użytku wyrobów
szczególnych we wspólnotowym prawodawstwie
aktach wspólnotowych, zapewni
niezgodnych z zasadniczymi, szczegółowymi lub
harmonizacyjnym mających ten sam cel.
zgodność ustawy z przepisami
innymi wymaganiami.”;
3. Stosowanie niniejszego rozporządzenia nie
rozporządzenia 765/2008 o
stanowi przeszkody dla organów nadzoru rynku w
stosowaniu nadzoru rynku i
W art. 5 pkt 24 otrzymuje brzmienie:
podejmowaniu bardziej szczegółowych środków
Art. 1
kontroli na granicach wobec
ustanowionych w dyrektywie 2001/95/WE.
pkt 3
„24) innych wymaganiach - należy przez to
wszystkich wyrobów objętych
4. Do celów art. 16-26 "produkt" oznacza substancję,
lit. e
rozumieć wymagania związane z wyrobem lub
prawem UE.
preparat lub produkt wytworzony w procesie
projektem wyrobu, określone w dyrektywach
produkcji, niebędący produktem żywnościowym,
nowego podejścia lub w przepisach wydanych na
paszą, żywym zwierzęciem lub rośliną, produktem
podstawie art. 10 ust. 1 ustawy, inne niż
pochodzenia ludzkiego ani produktem uzyskanym z
zasadnicze lub szczegółowe wymagania.”
roślin lub zwierząt związanym bezpośrednio z ich
przyszłą reprodukcją.
Art. 1 Użyte w art. 38 ust. 2 i 3, art. 39 ust. 2 pkt 2 i 3 i
5. Artykuły 27, 28 i 29 stosuje się do wszystkich
pkt 38 ust. 3 pkt 1 i 2, art. 40 ust. 1, art. 40a, art. 40b ust.
produktów objętych prawodawstwem
2, art. 40l, art. 40m, art. 41 w ust. 1, art. 41a w
wspólnotowym, o ile inne prawodawstwo
ust. 1 oraz art. 41c ust. 2 pkt 1 i 2 i ust. 3, w art.
wspólnotowe nie zawiera przepisów szczególnych
42 oraz w art. 43a ust. 1, 2 i 4, w różnej liczbie i
dotyczących organizacji kontroli granicznej.
przypadku, wyrazy „zasadnicze lub inne
wymagania” zastępuje się użytymi w
odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami
„zasadnicze, szczegółowe lub inne wymagania”.
Art.16 Wymagania ogólne
Projekt ustawy nie wprowadza
1. Państwa członkowskie organizują i wykonują
N
zmian w strukturze systemu
14
nadzór rynku zgodnie z przepisami niniejszego
kontroli wyrobów (nadzoru
rozdziału.
rynku), który został zbudowany
2. Nadzór rynku gwarantuje, że objęte
w związku z członkostwem RP w
wspólnotowym prawodawstwem harmonizacyjnym
UE i stosunkowo skutecznie
produkty, które przy zastosowaniu zgodnie z ich
N
funkcjonuje od 1 maja 2004 r.
przeznaczeniem i w przewidywalnych warunkach
oraz zapewnia realizację celu
oraz przy właściwym montażu i konserwacji
ustawy o systemie oceny
zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu użytkowników
zgodności, określonego w art. 2
lub które są niezgodne ze stosownymi wymaganiami
pkt 1 („eliminowanie zagrożeń
ustanowionymi we wspólnotowym prawodawstwie
stwarzanych przez wyroby dla
harmonizacyjnym, zostaną wycofane z obrotu lub ich
życia lub zdrowia użytkowników i
udostępnianie na rynku zostanie zakazane lub
konsumentów oraz mienia, a także
ograniczone, a opinia publiczna, Komisja i pozostałe
zagrożeń dla środowiska”), który
państwa członkowskie zostaną należycie o tym
jest zgodny z celem
poinformowane.
rozporządzenia (WE) 765/2008.
3. Krajowe struktury i programy nadzoru rynku
zapewniają możliwość podjęcia skutecznych działań
w odniesieniu do każdej kategorii produktów
podlegającej wspólnotowemu prawodawstwu
harmonizacyjnemu.
4. Nadzorem rynku objęte są produkty montowane
bądź wytwarzane na użytek własny producenta w
przypadkach, w których przepisy wspólnotowego
prawodawstwa harmonizacyjnego obejmują takie
produkty.
SEKCJA 2
Wspólnotowe ramy dla nadzoru rynku
Art.17 Obowiązki w zakresie przekazywania informacji
1. Państwa członkowskie przekazują Komisji
informacje na temat ich organów
T
Art. 1 W art. 39 w ust. 2
Zadania będą realizowane przez
przeprowadzających nadzór rynku i obszarów ich
pkt 23 - dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
Prezesa UOKiK, który monitoruje
kompetencji. Komisja przekazuje te informacje
lit. a
„5) podawanie do publicznej wiadomości
system kontroli wyrobów.
pozostałym państwom członkowskim.
i przekazywanie Komisji Europejskiej informacji
2. Państwa członkowskie zapewniają, że
o organach wyspecjalizowanych
społeczeństwo jest poinformowane o istnieniu,
T
i ich kompetencjach;”
obowiązkach i tożsamości krajowych organów
nadzoru rynku oraz o sposobach kontaktowania się z
nimi.
Art.18 Obowiązki państw członkowskich w zakresie
15
organizacji
1. Państwa członkowskie ustanawiają odpowiednie
mechanizmy komunikacji i koordynacji pomiędzy
N
swoimi organami nadzoru rynku.
2. Państwa członkowskie ustanawiają odpowiednie
procedury w celu:
a)
rozpatrywania skarg lub analizy sprawozdań na
temat zagadnień odnoszących się do zagrożeń
związanych z produktami objętymi
wspólnotowym prawodawstwem
harmonizacyjnym;
b)
monitorowania wypadków i szkód dla zdrowia,
co do których istnieją przypuszczenia, iż
zostały spowodowane przez te produkty;
c)
sprawdzania, czy działania korygujące
T
Art. 1 W art. 41b ust. 2 otrzymuje brzmienie:
zostały przeprowadzone; oraz
pkt 31 „2. Organ prowadzący postępowanie może
przeprowadzić albo zlecić organowi,
o którym mowa w art. 38 ust. 2, przeprowadzenie
kontroli mającej na celu ustalenie, czy
niespełnienie przez wyrób zasadniczych,
szczegółowych lub innych wymagań zostało
faktycznie usunięte albo wyrób został wycofany z
obrotu lub z użytku. Przepisy art. 40 ust. 2 i 3
oraz art. 40a-40j stosuje się odpowiednio”
W art. 41c ust. 10 otrzymuje brzmienie:
Art. 1
pkt 32 „10. W celu stwierdzenia, czy decyzja, o której
lit. c
mowa w ust. 3, została wykonana, organ
prowadzący postępowanie może przeprowadzić
kontrolę lub zlecić jej przeprowadzenie organowi,
o którym mowa w art. 38 ust. 2. Przepisy art. 40
ust. 2 i 3 oraz art. 40a-40j stosuje się
odpowiednio.”
d) uzupełniania wiedzy naukowej i technicznej w N
zakresie kwestii bezpieczeństwa.
3. Państwa członkowskie powierzają organom
nadzoru rynku uprawnienia, zasoby i umiejętności T
Art. 1 W art. 38 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
niezbędne do prawidłowego wykonywania ich
pkt 22 „4. Kompetencje organów wyspecjalizowanych
zadań.
lit. b
określają przepisy odrębne.”
16
4. Państwa członkowskie zapewniają, że organy
T
Art. 1 W art. 40k ust. 2 otrzymuje brzmienie:
nadzoru rynku wykonują swoje uprawnienia
pkt 29 „2. W przypadku stwierdzenia niezgodności z
zgodnie z zasadą proporcjonalności.
wymaganiami niepowodujących poważnego
zagrożenia, organ wyspecjalizowany może
zwrócić się do właściwego producenta, jego
upoważnionego przedstawiciela, importera lub
dystrybutora o usunięcie niezgodności lub
wycofanie wyrobu z obrotu oraz przedstawienie
dowodów podjętych działań w terminie
określonym przez organ wyspecjalizowany.”
W art. 41b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 „1. Organ prowadzący postępowanie może, w
pkt 31 drodze postanowienia, wyznaczyć stronie
postępowania termin na usunięcie niezgodności
wyrobu z zasadniczymi, szczegółowymi lub
innymi wymaganiami albo wycofanie wyrobu z
obrotu lub z użytku oraz powiadomienie
konsumentów lub użytkowników wyrobu o
stwierdzonych niezgodnościach, określając
termin i sposób powiadomienia.”
W art. 41c ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
Art. 1
pkt 32 „5. W przypadku stwierdzenia, że wyrób stwarza
lit. b
poważne zagrożenie, organ prowadzący
postępowanie może nakazać zniszczenie wyrobu
na koszt strony postępowania, jeżeli zagrożenia
nie można wyeliminować w inny sposób.
6. rodki, o których mowa w ust. 3-5, stosuje się
w zależności od rodzaju niezgodności wyrobu z
zasadniczymi, szczegółowymi lub innymi
wymaganiami oraz stopnia zagrożenia
powodowanego przez wyrób, mając na celu w
szczególności odwrócenie grożącego
niebezpieczeństwa lub usunięcie już istniejącego
zagrożenia dla życia i zdrowia konsumentów lub
użytkowników wyrobu, a także zagrożenia dla
mienia lub środowiska.”
17
5. Państwa członkowskie tworzą, wdrażają
i okresowo aktualizują programy nadzoru rynku.
Państwa członkowskie opracowują ogólny program
nadzoru rynku albo odrębne programy dla sektorów,
które objęte są nadzorem rynku, informują o swoich
W art. 39 w ust. 2 dodaje się pkt 6
programach pozostałe państwa członkowskie
T
w brzmieniu:
i Komisję oraz podają je do publicznej
„6) sporządzanie okresowych planów
wiadomości, między innymi w drodze komunikacji
i sprawozdań dotyczących funkcjonowania
elektronicznej oraz, w stosownych przypadkach, za
Art. 1 systemu kontroli wyrobów oraz podawanie ich do
pomocą innych środków. Pierwszy taki komunikat
pkt 23 publicznej wiadomości i przekazywanie Komisji
powinien nastąpić do dnia 1 stycznia 2010 r. Kolejne
lit. a
Europejskiej, państwom członkowskim Unii
aktualizacje programów są podawane do wiadomości
Europejskiej i państwom członkowskim
publicznej w taki sam sposób. W tym celu państwa
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
członkowskie mogą nawiązać współpracę z
(EFTA) - stronom umowy o Europejskim
zainteresowanymi stronami.
Obszarze Gospodarczym.”
6. Państwa członkowskie okresowo dokonują
przeglądu i oceny funkcjonowania swojej
działalności w zakresie nadzoru. Takie przeglądy i
oceny są przeprowadzane co najmniej raz na cztery
lata, a o ich wynikach powiadamia się pozostałe
państwa członkowskie i Komisję, a także
T
udostępnia się je opinii publicznej, między innymi
w drodze komunikacji elektronicznej oraz, w
stosownych przypadkach, za pomocą innych
środków.
Art.19
rodki nadzoru rynku
1. Organy nadzoru rynku przeprowadzają
odpowiednie kontrole właściwości produktów w
wymaganym zakresie poprzez badanie dokumentacji N
oraz, w stosownych przypadkach, poprzez fizyczne
oględziny i badania laboratoryjne w oparciu o
odpowiednie próbki. Wykonując te czynności, biorą
one pod uwagę ustalone zasady oceny ryzyka, skargi
oraz inne informacje.
Organy nadzoru rynku mogą wymagać udostępnienia
przez podmioty gospodarcze dokumentów i
informacji, które w ich ocenie są niezbędne do celów
prowadzenia przez nie działań, co obejmuje w razie
konieczności i jeżeli jest to uzasadnione wejście na
teren podmiotów gospodarczych i pobieranie
18