eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3772
  • Data wpłynięcia: 2010-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586

3772

niezbędnych próbek produktów. Mogą one niszczyć



produkty stanowiące poważne zagrożenie lub



sprawić, że staną się one bezużyteczne w



przypadkach, gdy uznają to za niezbędne.



W przypadku gdy podmioty gospodarcze



przedstawiają sprawozdania z badań lub certyfikaty



poświadczające zgodność, wydane przez



akredytowaną jednostkę oceniającą zgodność, organy


nadzoru rynku należycie uwzględniają te



sprawozdania lub certyfikaty.



2. Organy nadzoru rynku podejmują stosowne

Art. 2 W ustawie z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym
środki w celu ostrzeżenia w odpowiednim terminie T
pkt 2
bezpieczeństwie produktów w art. 31 w ust. 2 pkt
użytkowników na ich terytorium o odkrytym przez

3 otrzymuje brzmienie:
nie zagrożeniu związanym z danym produktem w

„3) wyrobach niezgodnych z zasadniczymi,
celu zmniejszenia ryzyka zranienia lub innych szkód.
szczegółowymi lub innymi wymaganiami; wyrób
Organy nadzoru współpracują z podmiotami

zostaje objęty systemem po wpisaniu go do
gospodarczymi w zakresie działań, które mogą

rejestru wyrobów niezgodnych z zasadniczymi,
zapobiec lub ograniczyć zagrożenia powodowane

szczegółowymi lub innymi wymaganiami, o
przez produkty udostępniane przez te podmioty.

którym mowa w przepisach o systemie oceny


zgodności;”




3. W przypadku gdy organy nadzoru rynku danego

państwa członkowskiego decydują o wycofaniu
N
produktu wytworzonego w innym państwie

członkowskim, wysyłają one zainteresowanemu

podmiotowi gospodarczemu powiadomienie pod

adres wskazany na danym produkcie lub w

dokumentacji towarzyszącej produktowi.

4. Organy nadzoru rynku wykonują swoje obowiązki
w sposób niezależny, bezstronny i wolny od
N
uprzedzeń.

5. Organy nadzoru rynku przestrzegają zasad

poufności, gdy jest to konieczne dla ochrony

tajemnicy handlowej lub dla ochrony danych

osobowych zgodnie z krajowym ustawodawstwem, z
zastrzeżeniem, że na mocy niniejszego
N
rozporządzenia informacja zostaje upubliczniona w
jak najszerszym zakresie koniecznym dla ochrony
interesów użytkowników we Wspólnocie.

19
Art.20 Produkty stwarzające poważne zagrożenie
T
Art. 1 W art. 40k ust. 1, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

1. Państwa członkowskie zapewniają, że produkty
pkt 29 „Art. 40k. 1. W przypadku gdy w wyniku
stwarzające poważne zagrożenie, wymagające
kontroli organ wyspecjalizowany, który ją
szybkiej interwencji, włącznie z zagrożeniem,
przeprowadził stwierdzi, że wyrób nie spełnia
którego skutki nie są odczuwalne bezpośrednio,
zasadniczych, szczegółowych lub innych
wycofane z obrotu lub odzyskiwane, lub że ich
wymagań, może, w drodze decyzji, zakazać
udostępnianie na ich rynku jest zabronione, oraz
udostępniania wyrobu na okres nie dłuższy niż 2
informują o tym niezwłocznie Komisję zgodnie z
miesiące.
art. 22.
2. Decyzja o tym, czy produkt stwarza poważne
3. W przypadku gdy działania, o których mowa
zagrożenie, powinna opierać się na właściwej ocenie
w ust. 2, nie zostaną podjęte, protokół kontroli
ryzyka, uwzględniającej charakter zagrożenia i
wraz z aktami kontroli przekazuje się organowi
prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Możliwość
wyspecjalizowanemu właściwemu do wszczęcia
osiągnięcia wyższego poziomu bezpieczeństwa lub
postępowania, o którym mowa w art. 41.
dostępność innych produktów o mniejszym poziomie
4. W przypadku wszczęcia postępowania w
ryzyka nie stanowi podstawy do uznania produktu za
sprawie wprowadzenia do obrotu lub oddania do
produkt stwarzający poważne zagrożenie.
użytku wyrobu niezgodnego z zasadniczymi,
szczegółowymi lub innymi wymaganiami, organ
wyspecjalizowany prowadzący postępowanie
może, w drodze decyzji, przedłużyć okres
obowiązywania zakazu, o którym mowa w ust.
1, do czasu zakończenia postępowania.”
Art.21
rodki ograniczające




1. Państwa członkowskie zapewniają, że każdy



środek, podjęty na mocy odpowiedniego



wspólnotowego prawodawstwa harmonizacyjnego w N


celu zakazania lub ograniczenia udostępniania



produktu na rynku albo jego wycofania z obrotu bądź


odzyskania, jest współmierny i zawiera dokładną



podstawę, w oparciu o którą środek ten podjęto.



2. rodki te są niezwłocznie podawane do



wiadomości właściwego podmiotu gospodarczego,



który jednocześnie otrzymuje informacje na temat



środków odwoławczych dostępnych na mocy prawa N


krajowego obowiązującego w danym państwie



członkowskim oraz terminu na ich wniesienie.



3. Przed przyjęciem środka określonego w ust. 1



zainteresowany podmiot gospodarczy ma możliwość


przedstawienia swojego stanowiska w odpowiednim



terminie, nie krótszym niż 10 dni, chyba że takie




20
konsultacje nie są możliwe ze względu na stopień



pilności środka, który ma być podjęty, uzasadniony
N


wymogami zdrowia lub bezpieczeństwa, albo z



uwagi na innego rodzaju powody związane z



interesem publicznym objęte odpowiednim



prawodawstwem wspólnotowym. Jeżeli działanie



zostało podjęte bez wysłuchania podmiotu, powinien


on mieć możliwość bycia wysłuchanym jak



najszybciej, a podjęte działanie powinno zostać



natychmiast poddane przeglądowi.



4. rodki, o których mowa w ust. 1, są natychmiast T
Art. 1 W art. 40k ust. 5 otrzymuje brzmienie:
wycofywane lub zmieniane, gdy tylko podmiot
pkt 29 „5. W przypadku gdy organ wyspecjalizowany
gospodarczy udowodni, że podjął skuteczne
prowadzący postępowanie stwierdzi, że wyrób
działania.
spełnia wymagania, uchyla decyzję, o której
mowa w ust. 1.
Art.22 Wymiana informacji - wspólnotowy system




szybkiego informowania

Art. 1 W art. 44 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Przekazywanie informacji
1. W przypadku gdy państwo członkowskie
T
pkt 36
o środkach zastosowanych wobec
„2. W przypadku stwierdzenia przez organ
podejmuje lub zamierza podjąć środki zgodnie z art.
wyrobów stwarzających poważne
wyspecjalizowany, że wyrób stwarza poważne
20 i uznaje, że przyczyny uzasadniające te środki lub
zagrożenie, za pomocą systemu
zagrożenie, Prezes UOKiK przekazuje, na
skutki stosowania tych środków wykraczają poza

RAPEX, będzie realizował Prezes
zasadach określonych w art. 29 ustawy z dnia 12
jego terytorium, niezwłocznie notyfikuje Komisji

UOKiK, jako organ monitorujący
grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie
te środki zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu.

system kontroli wyrobów. Prezes
produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275, z późn.
Powiadamia również niezwłocznie Komisję o

UOKiK realizuje już analogiczne
zm.1)), informacje określone w ust. 1 oraz
zmianie lub wycofaniu każdego tego rodzaju środka.
zadanie – informowanie
informacje o działaniach podjętych z własnej
2. W przypadku gdy produkt stwarzający poważne T
(w systemie RAPEX) o
inicjatywy przez producenta, jego
zagrożenie został udostępniony na rynku państwa

produktach niebezpiecznych na
upoważnionego przedstawiciela, importera lub
członkowskie, notyfikują Komisji wszystkie środki
podstawie dyrektywy o ogólnym
dystrybutora w celu wyeliminowania zagrożenia
podjęte dobrowolnie przez podmiot gospodarczy,
bezpieczeństwie produktów.
stwarzanego przez wyrób.”
o których ten podmiot poinformował.

3. Informacje przekazywane zgodnie z ust. 1 i 2

zawierają wszystkie dostępne szczegóły, przede
T
wszystkim dane umożliwiające identyfikację

produktu, informacje na temat pochodzenia produktu
i łańcucha dostaw, charakteru występującego

zagrożenia, rodzaju i okresu obowiązywania

przyjętego środka krajowego oraz środków podjętych
dobrowolnie przez podmioty gospodarcze.


1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 215, z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 20, poz. 106.

21
4. Do celów ust. 1, 2 i 3 stosuje się nadzór rynku i

system wymiany informacji przewidziane w art. 12 T
dyrektywy 2001/95/WE
. Artykuł 12 ust. 2, 3 i 4 tej

dyrektywy stosuje się odpowiednio.
Art.23 Ogólny system wspierający wymianę informacji




1. Komisja opracowuje i utrzymuje, przy użyciu




narzędzi elektronicznych, ogólny system




archiwizowania i wymiany informacji związany z




kwestiami odnoszącymi się do działalności w
N



zakresie nadzoru rynku, programami i odnośnymi




informacjami dotyczącymi braku zgodności ze




wspólnotowym prawodawstwem harmonizacyjnym.




System ten odzwierciedla odpowiednio




powiadomienia oraz informacje przekazywane na




podstawie art. 22.




2. Do celów ust. 1 państwa członkowskie


W art. 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Przekazywanie informacji
przekazują Komisji informacje, będące w ich

Art. 1
pozostaje zadaniem Prezesa
„1. Prezes UOKiK, jako organ monitorujący
posiadaniu i które nie zostały przekazane na
T
pkt 36
UOKiK, jako organu
funkcjonowanie systemu kontroli wyrobów,
podstawie art. 22, dotyczące produktów

monitorującego system kontroli
niezwłocznie informuje Komisję Europejską o
stanowiących zagrożenie, obejmujące identyfikację

wyrobów.
decyzjach, o których mowa w:
zagrożeń, wyniki wykonanych badań, przyjęte

1) art. 41c ust. 3 pkt 1-3 i ust. 5,
tymczasowe środki restrykcyjne, dane kontaktowe

2) art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2, art. 31 ust. 1 pkt
zainteresowanych podmiotów gospodarczych oraz

2 i 3 i ust. 2 oraz art. 31a ust. 3 ustawy z dnia 16
uzasadnienie podjętych działań lub braku działania.

kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych
3. Bez uszczerbku dla art. 19 ust. 5 lub krajowego

- jeżeli dotyczą one wyrobów, które zostały lub
prawodawstwa w zakresie poufności, zapewnia się

mogą zostać udostępnione na terytorium państwa
zabezpieczenie poufności treści informacji. Ochrona
członkowskiego Unii Europejskiej innego niż
poufności nie może stanowić przeszkody w

Rzeczpospolita Polska lub państwa
przekazywaniu organom nadzoru rynku informacji
N
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o
istotnych dla zapewnienia skuteczności działań w
Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o
dziedzinie nadzoru rynku.
Europejskim Obszarze Gospodarczym.”
Art.24 Zasady współpracy między państwami




członkowskimi i Komisją



1. Państwa członkowskie gwarantują skuteczną



współpracę i wymianę informacji pomiędzy



własnymi organami nadzoru rynku a analogicznymi
N


organami z innych państw członkowskich, jak



również pomiędzy własnymi władzami i Komisją



oraz odpowiednimi agencjami wspólnotowymi na




22
temat ich programów nadzoru rynku oraz wszelkich



kwestii odnoszących się do produktów stwarzających


zagrożenie.



2. Do celów ust. 1 organy nadzoru rynku jednego



państwa członkowskiego udzielają pomocy we

Art. 1 W art. 39 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
właściwym zakresie organom nadzoru rynku
T
pkt 23 „5. Organy wyspecjalizowane mogą podejmować
innych państw członkowskich poprzez

lit. c
współpracę z podmiotami, o których mowa w art.
dostarczanie informacji lub dokumentów,


24 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 765/2008, w
prowadzenie odpowiednich dochodzeń lub

zakresie kontroli wyrobów, która obejmuje w
stosowanie innych środków bądź uczestniczenie w

szczególności wymianę doświadczeń, informacji
dochodzeniach wszczętych w innych państwach

i dokumentów oraz udział we wspólnych
członkowskich.

działaniach kontrolnych.”
3. Komisja zbiera i porządkuje takie dane na temat

krajowych środków nadzoru rynku, które umożliwią
jej wykonanie obowiązków.
N
4. Wszelkie informacje przekazane przez podmioty

gospodarcze na podstawie art. 21 ust. 3 lub w inny

sposób powinny zostać uwzględnione, gdy dane

państwo członkowskie powiadamia inne państwa

członkowskie oraz Komisję o wynikach analiz i
N
podjętych działaniach. Każda tego rodzaju
informacja zostaje jasno określona jako związana z
poprzednio dostarczoną informacją.

Wspólne korzystanie z zasobów




Art.25 1. Programy nadzoru rynku, przeznaczone do



dzielenia się przez właściwe organy państw



członkowskich zasobami i wiedzą, mogą być



inicjowane przez Komisję lub zainteresowane
N


państwa członkowskie. Takie programy są



koordynowane przez Komisję.



2. Do celów ust. 1 Komisja, we współpracy z



państwami członkowskimi:



a)
opracowuje i organizuje programy szkoleniowe


oraz wymianę urzędników krajowych;
N


b)
opracowuje, organizuje i tworzy programy w



celu wymiany doświadczeń, informacji i



najlepszych praktyk, programy i działania na



rzecz wspólnych przedsięwzięć, kampanie



informacyjne, programy wspólnych wizyt oraz


programy na rzecz wspólnego korzystania z




23
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: