Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3772
- Data wpłynięcia: 2010-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586
3772
produkty stanowiące poważne zagrożenie lub
sprawić, że staną się one bezużyteczne w
przypadkach, gdy uznają to za niezbędne.
W przypadku gdy podmioty gospodarcze
przedstawiają sprawozdania z badań lub certyfikaty
poświadczające zgodność, wydane przez
akredytowaną jednostkę oceniającą zgodność, organy
nadzoru rynku należycie uwzględniają te
sprawozdania lub certyfikaty.
2. Organy nadzoru rynku podejmują stosowne
Art. 2 W ustawie z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym
środki w celu ostrzeżenia w odpowiednim terminie T
pkt 2
bezpieczeństwie produktów w art. 31 w ust. 2 pkt
użytkowników na ich terytorium o odkrytym przez
3 otrzymuje brzmienie:
nie zagrożeniu związanym z danym produktem w
„3) wyrobach niezgodnych z zasadniczymi,
celu zmniejszenia ryzyka zranienia lub innych szkód.
szczegółowymi lub innymi wymaganiami; wyrób
Organy nadzoru współpracują z podmiotami
zostaje objęty systemem po wpisaniu go do
gospodarczymi w zakresie działań, które mogą
rejestru wyrobów niezgodnych z zasadniczymi,
zapobiec lub ograniczyć zagrożenia powodowane
szczegółowymi lub innymi wymaganiami, o
przez produkty udostępniane przez te podmioty.
którym mowa w przepisach o systemie oceny
zgodności;”
3. W przypadku gdy organy nadzoru rynku danego
państwa członkowskiego decydują o wycofaniu
N
produktu wytworzonego w innym państwie
członkowskim, wysyłają one zainteresowanemu
podmiotowi gospodarczemu powiadomienie pod
adres wskazany na danym produkcie lub w
dokumentacji towarzyszącej produktowi.
4. Organy nadzoru rynku wykonują swoje obowiązki
w sposób niezależny, bezstronny i wolny od
N
uprzedzeń.
5. Organy nadzoru rynku przestrzegają zasad
poufności, gdy jest to konieczne dla ochrony
tajemnicy handlowej lub dla ochrony danych
osobowych zgodnie z krajowym ustawodawstwem, z
zastrzeżeniem, że na mocy niniejszego
N
rozporządzenia informacja zostaje upubliczniona w
jak najszerszym zakresie koniecznym dla ochrony
interesów użytkowników we Wspólnocie.
19
Art.20 Produkty stwarzające poważne zagrożenie
T
Art. 1 W art. 40k ust. 1, 3 i 4 otrzymują brzmienie:
1. Państwa członkowskie zapewniają, że produkty
pkt 29 „Art. 40k. 1. W przypadku gdy w wyniku
stwarzające poważne zagrożenie, wymagające
kontroli organ wyspecjalizowany, który ją
szybkiej interwencji, włącznie z zagrożeniem,
przeprowadził stwierdzi, że wyrób nie spełnia
którego skutki nie są odczuwalne bezpośrednio, są
zasadniczych, szczegółowych lub innych
wycofane z obrotu lub odzyskiwane, lub że ich
wymagań, może, w drodze decyzji, zakazać
udostępnianie na ich rynku jest zabronione, oraz
udostępniania wyrobu na okres nie dłuższy niż 2
informują o tym niezwłocznie Komisję zgodnie z
miesiące.
art. 22.
2. Decyzja o tym, czy produkt stwarza poważne
3. W przypadku gdy działania, o których mowa
zagrożenie, powinna opierać się na właściwej ocenie
w ust. 2, nie zostaną podjęte, protokół kontroli
ryzyka, uwzględniającej charakter zagrożenia i
wraz z aktami kontroli przekazuje się organowi
prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Możliwość
wyspecjalizowanemu właściwemu do wszczęcia
osiągnięcia wyższego poziomu bezpieczeństwa lub
postępowania, o którym mowa w art. 41.
dostępność innych produktów o mniejszym poziomie
4. W przypadku wszczęcia postępowania w
ryzyka nie stanowi podstawy do uznania produktu za
sprawie wprowadzenia do obrotu lub oddania do
produkt stwarzający poważne zagrożenie.
użytku wyrobu niezgodnego z zasadniczymi,
szczegółowymi lub innymi wymaganiami, organ
wyspecjalizowany prowadzący postępowanie
może, w drodze decyzji, przedłużyć okres
obowiązywania zakazu, o którym mowa w ust.
1, do czasu zakończenia postępowania.”
Art.21
rodki ograniczające
1. Państwa członkowskie zapewniają, że każdy
środek, podjęty na mocy odpowiedniego
wspólnotowego prawodawstwa harmonizacyjnego w N
celu zakazania lub ograniczenia udostępniania
produktu na rynku albo jego wycofania z obrotu bądź
odzyskania, jest współmierny i zawiera dokładną
podstawę, w oparciu o którą środek ten podjęto.
2. rodki te są niezwłocznie podawane do
wiadomości właściwego podmiotu gospodarczego,
który jednocześnie otrzymuje informacje na temat
środków odwoławczych dostępnych na mocy prawa N
krajowego obowiązującego w danym państwie
członkowskim oraz terminu na ich wniesienie.
3. Przed przyjęciem środka określonego w ust. 1
zainteresowany podmiot gospodarczy ma możliwość
przedstawienia swojego stanowiska w odpowiednim
terminie, nie krótszym niż 10 dni, chyba że takie
20
konsultacje nie są możliwe ze względu na stopień
pilności środka, który ma być podjęty, uzasadniony
N
wymogami zdrowia lub bezpieczeństwa, albo z
uwagi na innego rodzaju powody związane z
interesem publicznym objęte odpowiednim
prawodawstwem wspólnotowym. Jeżeli działanie
zostało podjęte bez wysłuchania podmiotu, powinien
on mieć możliwość bycia wysłuchanym jak
najszybciej, a podjęte działanie powinno zostać
natychmiast poddane przeglądowi.
4. rodki, o których mowa w ust. 1, są natychmiast T
Art. 1 W art. 40k ust. 5 otrzymuje brzmienie:
wycofywane lub zmieniane, gdy tylko podmiot
pkt 29 „5. W przypadku gdy organ wyspecjalizowany
gospodarczy udowodni, że podjął skuteczne
prowadzący postępowanie stwierdzi, że wyrób
działania.
spełnia wymagania, uchyla decyzję, o której
mowa w ust. 1.
Art.22 Wymiana informacji - wspólnotowy system
szybkiego informowania
Art. 1 W art. 44 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Przekazywanie informacji
1. W przypadku gdy państwo członkowskie
T
pkt 36
o środkach zastosowanych wobec
„2. W przypadku stwierdzenia przez organ
podejmuje lub zamierza podjąć środki zgodnie z art.
wyrobów stwarzających poważne
wyspecjalizowany, że wyrób stwarza poważne
20 i uznaje, że przyczyny uzasadniające te środki lub
zagrożenie, za pomocą systemu
zagrożenie, Prezes UOKiK przekazuje, na
skutki stosowania tych środków wykraczają poza
RAPEX, będzie realizował Prezes
zasadach określonych w art. 29 ustawy z dnia 12
jego terytorium, niezwłocznie notyfikuje Komisji
UOKiK, jako organ monitorujący
grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie
te środki zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu.
system kontroli wyrobów. Prezes
produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275, z późn.
Powiadamia również niezwłocznie Komisję o
UOKiK realizuje już analogiczne
zm.1)), informacje określone w ust. 1 oraz
zmianie lub wycofaniu każdego tego rodzaju środka.
zadanie – informowanie
informacje o działaniach podjętych z własnej
2. W przypadku gdy produkt stwarzający poważne T
(w systemie RAPEX) o
inicjatywy przez producenta, jego
zagrożenie został udostępniony na rynku państwa
produktach niebezpiecznych na
upoważnionego przedstawiciela, importera lub
członkowskie, notyfikują Komisji wszystkie środki
podstawie dyrektywy o ogólnym
dystrybutora w celu wyeliminowania zagrożenia
podjęte dobrowolnie przez podmiot gospodarczy,
bezpieczeństwie produktów.
stwarzanego przez wyrób.”
o których ten podmiot poinformował.
3. Informacje przekazywane zgodnie z ust. 1 i 2
zawierają wszystkie dostępne szczegóły, przede
T
wszystkim dane umożliwiające identyfikację
produktu, informacje na temat pochodzenia produktu
i łańcucha dostaw, charakteru występującego
zagrożenia, rodzaju i okresu obowiązywania
przyjętego środka krajowego oraz środków podjętych
dobrowolnie przez podmioty gospodarcze.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 215, z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 20, poz. 106.
21
4. Do celów ust. 1, 2 i 3 stosuje się nadzór rynku i
system wymiany informacji przewidziane w art. 12 T
dyrektywy 2001/95/WE. Artykuł 12 ust. 2, 3 i 4 tej
dyrektywy stosuje się odpowiednio.
Art.23 Ogólny system wspierający wymianę informacji
1. Komisja opracowuje i utrzymuje, przy użyciu
narzędzi elektronicznych, ogólny system
archiwizowania i wymiany informacji związany z
kwestiami odnoszącymi się do działalności w
N
zakresie nadzoru rynku, programami i odnośnymi
informacjami dotyczącymi braku zgodności ze
wspólnotowym prawodawstwem harmonizacyjnym.
System ten odzwierciedla odpowiednio
powiadomienia oraz informacje przekazywane na
podstawie art. 22.
2. Do celów ust. 1 państwa członkowskie
W art. 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Przekazywanie informacji
przekazują Komisji informacje, będące w ich
Art. 1
pozostaje zadaniem Prezesa
„1. Prezes UOKiK, jako organ monitorujący
posiadaniu i które nie zostały przekazane na
T
pkt 36
UOKiK, jako organu
funkcjonowanie systemu kontroli wyrobów,
podstawie art. 22, dotyczące produktów
monitorującego system kontroli
niezwłocznie informuje Komisję Europejską o
stanowiących zagrożenie, obejmujące identyfikację
wyrobów.
decyzjach, o których mowa w:
zagrożeń, wyniki wykonanych badań, przyjęte
1) art. 41c ust. 3 pkt 1-3 i ust. 5,
tymczasowe środki restrykcyjne, dane kontaktowe
2) art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2, art. 31 ust. 1 pkt
zainteresowanych podmiotów gospodarczych oraz
2 i 3 i ust. 2 oraz art. 31a ust. 3 ustawy z dnia 16
uzasadnienie podjętych działań lub braku działania.
kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych
3. Bez uszczerbku dla art. 19 ust. 5 lub krajowego
- jeżeli dotyczą one wyrobów, które zostały lub
prawodawstwa w zakresie poufności, zapewnia się
mogą zostać udostępnione na terytorium państwa
zabezpieczenie poufności treści informacji. Ochrona
członkowskiego Unii Europejskiej innego niż
poufności nie może stanowić przeszkody w
Rzeczpospolita Polska lub państwa
przekazywaniu organom nadzoru rynku informacji
N
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o
istotnych dla zapewnienia skuteczności działań w
Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o
dziedzinie nadzoru rynku.
Europejskim Obszarze Gospodarczym.”
Art.24 Zasady współpracy między państwami
członkowskimi i Komisją
1. Państwa członkowskie gwarantują skuteczną
współpracę i wymianę informacji pomiędzy
własnymi organami nadzoru rynku a analogicznymi
N
organami z innych państw członkowskich, jak
również pomiędzy własnymi władzami i Komisją
oraz odpowiednimi agencjami wspólnotowymi na
22
temat ich programów nadzoru rynku oraz wszelkich
kwestii odnoszących się do produktów stwarzających
zagrożenie.
2. Do celów ust. 1 organy nadzoru rynku jednego
państwa członkowskiego udzielają pomocy we
Art. 1 W art. 39 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
właściwym zakresie organom nadzoru rynku
T
pkt 23 „5. Organy wyspecjalizowane mogą podejmować
innych państw członkowskich poprzez
lit. c
współpracę z podmiotami, o których mowa w art.
dostarczanie informacji lub dokumentów,
24 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 765/2008, w
prowadzenie odpowiednich dochodzeń lub
zakresie kontroli wyrobów, która obejmuje w
stosowanie innych środków bądź uczestniczenie w
szczególności wymianę doświadczeń, informacji
dochodzeniach wszczętych w innych państwach
i dokumentów oraz udział we wspólnych
członkowskich.
działaniach kontrolnych.”
3. Komisja zbiera i porządkuje takie dane na temat
krajowych środków nadzoru rynku, które umożliwią
jej wykonanie obowiązków.
N
4. Wszelkie informacje przekazane przez podmioty
gospodarcze na podstawie art. 21 ust. 3 lub w inny
sposób powinny zostać uwzględnione, gdy dane
państwo członkowskie powiadamia inne państwa
członkowskie oraz Komisję o wynikach analiz i
N
podjętych działaniach. Każda tego rodzaju
informacja zostaje jasno określona jako związana z
poprzednio dostarczoną informacją.
Wspólne korzystanie z zasobów
Art.25 1. Programy nadzoru rynku, przeznaczone do
dzielenia się przez właściwe organy państw
członkowskich zasobami i wiedzą, mogą być
inicjowane przez Komisję lub zainteresowane
N
państwa członkowskie. Takie programy są
koordynowane przez Komisję.
2. Do celów ust. 1 Komisja, we współpracy z
państwami członkowskimi:
a)
opracowuje i organizuje programy szkoleniowe
oraz wymianę urzędników krajowych;
N
b)
opracowuje, organizuje i tworzy programy w
celu wymiany doświadczeń, informacji i
najlepszych praktyk, programy i działania na
rzecz wspólnych przedsięwzięć, kampanie
informacyjne, programy wspólnych wizyt oraz
programy na rzecz wspólnego korzystania z
23