Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3772
- Data wpłynięcia: 2010-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586
3772
w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr
odnoszące się do produktu, procesu, usługi,
765/2008;”
Zastępuje się obecne wyliczenie
systemu, osoby lub jednostki;
jednostek (laboratoriów, jednostek
13) "jednostka oceniająca zgodność" to jednostka,
T
Art. 1 Użyte w art. 15, 16, 17 oraz 26, w różnej liczbie i certyfikujących i kontrolujących,
która wykonuje czynności z zakresu oceny
pkt 6, przypadku, wyrazy „jednostka certyfikująca lub
podmiotów przeprowadzających
zgodności, w tym wzorcowanie, badanie,
7-9 i
kontrolująca, laboratorium lub inny podmiot
ocenę zgodności i weryfikatorów),
certyfikację i inspekcję;
14
przeprowadzający oceny zgodności lub
którym udzielana jest akredytacja,
14) "odzyskanie produktu" oznacza dowolny środek
weryfikacje” zastępuje się użytymi w
terminem „jednostka oceniająca
mający na celu doprowadzenie do zwrotu produktu, N
odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami
zgodność” – zdefiniowanym w
który już został udostępniony użytkownikowi
„jednostka oceniająca zgodność”
rozporządzeniu 765/2008 (pkt 13).
końcowemu;
Zmiana jest niezbędna, ponieważ
15) "wycofanie z obrotu" oznacza dowolny środek,
„podmiotami przeprowadzającymi
którego celem jest zapobieżenie udostępnieniu na
N
ocenę zgodności” mogą być sami
rynku produktu w danym łańcuchu dostaw;
producenci wyrobów, jeśli stosują
16) "ocena wzajemna" oznacza proces oceny
moduł A, którzy jednak nie mogą
krajowej jednostki akredytującej przez inne krajowe
ubiegać się o akredytację
jednostki akredytujące przeprowadzany zgodnie z
w rozumieniu rozporządzenia
wymaganiami niniejszego rozporządzenia i w
N
(WE) nr 765/2008.
stosownych przypadkach zgodnie z dodatkowymi
sektorowymi specyfikacjami technicznymi;
17) "nadzór rynku" oznacza czynności wykonywane N
i środki stosowane przez organy władzy publicznej
w celu zapewnienia, że produkty spełniają
wymagania prawne określone w odpowiednim
wspólnotowym prawodawstwie harmonizacyjnym
lub nie stanowią zagrożenia dla zdrowia,
bezpieczeństwa ani dla innych kwestii
z zakresu ochrony interesu publicznego;
18) "organ nadzoru rynku" oznacza organ lub organy
każdego państwa członkowskiego odpowiedzialne
N
za wykonywanie nadzoru rynku na jego terytorium;
19) "dopuszczenie do swobodnego obrotu" oznacza
procedurę określoną w art. 79 rozporządzenia Rady N
(EWG) nr 2913/92
z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego
Wspólnotowy Kodeks Celny;
20) "oznakowanie CE" oznacza oznakowanie, za
pomocą którego producent wskazuje, że produkt
N
spełnia mające zastosowanie wymagania określone
we wspólnotowym prawodawstwie
4
harmonizacyjnym przewidującym jego
umieszczanie;
21)"wspólnotowe prawodawstwo harmonizacyjne"
N
oznacza każdy akt prawny Wspólnoty harmonizujący
warunki wprowadzania produktów do obrotu.
Rozdział II Akredytacja
Art. 3
Zakres
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do
akredytacji stosowanej obowiązkowo lub
dobrowolnie związanej z oceną zgodności
N
niezależnie, czy taka ocena jest obowiązkowa, czy
nie, i bez względu na status prawny jednostki
dokonującej akredytacji.
Art. 4
Zasady ogólne
1. Każde państwo członkowskie wyznacza jedną
N
W art. 25:
Formalne uznanie i upoważnienie
krajową jednostkę akredytującą.
Art. 1 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
PCA do przeprowadzania
2. W przypadku gdy państwo członkowskie uznaje,
pkt 13 „4. Centrum Akredytacji jest uprawnione do
akredytacji zapewniają
że ze względów ekonomicznych utrzymywanie
używania wizerunku orła ustalonego dla godła
obowiązujące przepisy ustawy
krajowej jednostki akredytującej lub wykonywanie
N
Rzeczypospolitej Polskiej.”;
o systemie oceny zgodności.
niektórych usług z zakresu akredytacji jest
Uprawnienie PCA do
nieuzasadnione lub niewykonalne, korzysta w miarę
posługiwania się symbolami RP
możliwości z usług krajowej jednostki akredytującej
pozwoli na lepsze rozpoznawanie
w innym państwie członkowskim.
PCA jako (krajowej) polskiej
3. Państwo członkowskie informuje Komisję
jednostki akredytującej.
i inne państwa członkowskie o przypadkach
N
korzystania, zgodnie z ust. 2, z usług krajowej
jednostki akredytującej w innym państwie
członkowskim.
4. W oparciu o powyższe informacje
N
i informacje określone w art. 12 ust. 3 Komisja
sporządza i aktualizuje listę krajowych jednostek
akredytujących oraz udostępnia ją do wiadomości
publicznej.
5. W przypadku gdy akredytacja nie jest
przeprowadzana bezpośrednio przez samą władzę
N
publiczną, państwa członkowskie upoważniają swoją
krajową jednostkę akredytującą do przeprowadzania
akredytacji w charakterze władzy publicznej i uznają
ją formalnie.
6. Zakres obowiązków i zadań krajowej jednostki
N
5
akredytującej różni się wyraźnie od zakresu
odpowiedzialności innych władz krajowych.
7. Krajowa jednostka akredytująca prowadzi
N
działalność nie nastawioną na zysk.
8. Krajowa jednostka akredytująca nie proponuje
działań i nie świadczy usług realizowanych przez
jednostki oceniające zgodność ani nie świadczy
komercyjnych usług doradczych, nie posiada akcji
N
ani innych interesów finansowych lub zarządczych w
odniesieniu do jednostki oceniającej zgodność.
9. Każde państwo członkowskie zapewnia, by jego
krajowa jednostka akredytująca dysponowała
odpowiednimi zasobami, zarówno finansowymi, jak i N
ludzkimi, w celu właściwego wykonywania swoich
zadań, w tym wypełniania zadań specjalnych, takich
jak działalność w ramach europejskiej i
międzynarodowej współpracy akredytacyjnej i
działania konieczne do wspierania polityki
publicznej, a które nie mają samofinansującego się
charakteru.
10. Krajowa jednostka akredytująca jest członkiem
N
jednostki uznanej na mocy art 14.
11. Krajowe jednostki akredytujące ustanawiają i
utrzymują odpowiednie struktury w celu zapewnienia
skutecznego i zrównoważonego zaangażowania
N
wszystkich zainteresowanych stron zarówno w
ramach własnych organizacji, jak i w ramach
jednostki uznanej na mocy art. 14.
Art. 5
Dokonanie akredytacji
1. Krajowa jednostka akredytująca, na wniosek
jednostki oceniającej zgodność, sprawdza, czy ta
jednostka oceniająca zgodność posiada kompetencje
do wykonywania określonych czynności z zakresu
N
oceny zgodności.
W przypadku gdy zostanie stwierdzone, że posiada
ona takie kompetencje, krajowa jednostka
akredytująca wydaje certyfikat akredytacji
poświadczający te kompetencje.
2. W przypadku gdy państwo członkowskie
Art. 1 W art. 19 w ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiana przepisu jest niezbędna
zdecyduje o niewykorzystaniu akredytacji, dostarcza
pkt 10 „1. Jednostki certyfikujące, jednostki
dla skorelowania zakresu
6
Komisji i innym państwom członkowskim wszelkich
lit a
kontrolujące oraz laboratoria w celu uzyskania
akredytacji z zakresem, do
pisemnych dowodów koniecznych do sprawdzenia
T
notyfikacji mogą ubiegać się o autoryzację w
którego jednostka ubiega się o
kompetencji jednostek oceniających zgodność, które
zakresie nieprzekraczającym zakresu posiadanej
autoryzację w celu uzyskania
wybiera do wdrożenia tego wspólnotowego
akredytacji, z zastrzeżeniem ust. 6.”
statusu jednostki notyfikowanej
prawodawstwa harmonizacyjnego.
do wykonywania zadań w ramach
3. Krajowe jednostki akredytujące monitorują każdą
procedur oceny zgodności
jednostkę oceniającą zgodność, której wydały
N
przewidzianych w dyrektywach
certyfikat akredytacji.
nowego podejścia.
4. W przypadku gdy krajowa jednostka akredytująca
uzyskuje pewność, że jednostka oceniająca zgodność,
która otrzymała certyfikat akredytacji, nie posiada
już kompetencji do wykonywania określonych
czynności z zakresu oceny zgodności lub dopuściła
się rażącego naruszenia swoich obowiązków,
N
krajowa jednostka akredytująca podejmuje wszelkie
stosowne działania w rozsądnym terminie w celu
ograniczenia, zawieszenia lub cofnięcia
wystawionego przez siebie certyfikatu akredytacji.
5. Państwa członkowskie ustanawiają procedury
T
Art. 1 W art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Ustawa określa procedurę
rozpatrywania odwołań, w tym w stosownych
pkt 9
„2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, odwoławczą. Niezbędne jest
przypadkach środki prawne, wobec decyzji
jednostce oceniającej zgodność przysługuje
doprecyzowanie przepisu, na
dotyczących udzielenia akredytacji lub jej odmowy.
skarga do sądu administracyjnego, za
podstawie którego jednostka
pośrednictwem Komitetu Odwoławczego, w
oceniająca zgodność może
terminie 30 dni od dnia doręczenia
zaskarżyć do sądu niekorzystne
zawiadomienia o oddaleniu odwołania; w
rozstrzygnięcie Komitetu
postępowaniu przed sądem stosuje się
Odwoławczego.
odpowiednio przepisy o zaskarżaniu do sądu
decyzji administracyjnych.”,
Art. 6
Zasada niekonkurowania
Przepisy
stosują się bezpośrednio
1. Krajowe jednostki akredytujące nie konkurują z
N
jednostkami oceniającymi zgodność.
2. Krajowe jednostki akredytujące nie konkurują z
innymi krajowymi jednostkami akredytującymi.
N
3. Krajowym jednostkom akredytującym zezwala się
na prowadzenie działalności poza granicami
krajowymi, na terytorium innego państwa
członkowskiego, albo na wniosek jednostki
oceniającej zgodność w okolicznościach określonych N
w art. 7 ust. 1, albo w przypadku wniosku
otrzymanego od krajowej jednostki akredytującej
7
zgodnie z art. 7 ust. 3 we współpracy z krajową
jednostką akredytującą danego państwa
członkowskiego.
Art. 7
Akredytacja transgraniczna
1. W przypadku gdy jednostka oceniająca zgodność
składa wniosek o akredytację, kieruje go do krajowej
jednostki akredytującej w państwie członkowskim, w
którym prowadzi działalność, lub do krajowej
jednostki akredytującej, z której usług dane państwo N
członkowskie korzysta zgodnie z art. 4 ust. 2.
Jednakże jednostka oceniająca zgodność może
ubiegać się o dokonanie akredytacji przez krajową
jednostkę akredytującą inną niż jednostki określone
w akapicie pierwszym, o ile zachodzi jedna z
następujących sytuacji:
a)
w przypadku gdy państwo członkowskie, w
którym ma swoją siedzibę, postanowiło nie
N
ustanawiać krajowej jednostki akredytującej i
nie korzysta z usług krajowej jednostki
akredytującej w innym państwie członkowskim
zgodnie z art. 4 ust. 2;
b) w
przypadku
gdy krajowe jednostki
Art. 1 W art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Obowiązujący przepis
akredytujące określone w akapicie pierwszym
pkt 7
(„Akredytacja jest udzielana przez
„1. Akredytacja jest udzielana,
nie dokonują akredytacji w odniesieniu do
T
lit. a
PCA”) został uzupełniony
z zastrzeżeniem art. 7 ust. 1 lit. b i c
czynności z zakresu oceny zgodności będących
zastrzeżeniem, aby umożliwić
rozporządzenia (WE) nr 765/2008, przez Polskie
przedmiotem starań o akredytację;
jednostkom oceniającym
Centrum Akredytacji, zwane dalej „Centrum
c) w
przypadku
gdy krajowe jednostki
zgodność ubieganie się o
Akredytacji”, na wniosek jednostki oceniającej
akredytujące, o których mowa w akapicie
akredytację „zagraniczną” w
zgodność.”,
pierwszym, nie przeszły jeszcze pozytywnej
sytuacji, gdyby PCA nie udzielało
weryfikacji w trybie oceny wzajemnej
akredytacji w jakimś obszarze lub
przewidzianej w art. 10 bądź wynik tej
T
nie uzyskało pozytywnej oceny
weryfikacji był negatywny, w odniesieniu do
w ramach weryfikacji (oceny
czynności z zakresu oceny zgodności będących
wzajemnej) prowadzonej przez
przedmiotem starań o akredytację.
EA (Europejskiej współpracy w
2. W przypadku gdy krajowa jednostka akredytująca
dziedzinie Akredytacji).
otrzymuje wniosek na podstawie ust. 1 lit. b) lub c),
informuje o tym krajową jednostkę akredytującą w
N
państwie członkowskim, w którym wnioskująca
jednostka oceniająca zgodność prowadzi działalność.
W takich przypadkach krajowa jednostka
8