eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3772
  • Data wpłynięcia: 2010-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586

3772

przeglądy funkcjonowania systemu kontroli wyrobów, przekazywanie do KE informacji
o środkach zastosowanych wobec wyrobów stwarzających poważne zagrożenie oraz
o dobrowolnych działaniach przedsiębiorców, poszerzenie zakresu istniejącego systemu
informatycznego oraz utworzenie nowego systemu archiwizacji i wymiany informacji.
Ze względu na nowe obowiązki, niezbędne będzie utworzenie dwóch dodatkowych
stanowisk pracy w UOKiK (Departament Nadzoru Rynku).
Szacunkowe wyliczenie potrzeb finansowych, dokonane przez UOKiK i UKE,
przedstawiono w załączniku do OSR.
Zwiększenie nakładów na realizację zadań w zakresie nadzoru rynku powinno być
równoważone przez wpływy z tytułu efektywnego sprawowania tego nadzoru (opłaty za
badania ponosi przedsiębiorca w przypadku stwierdzenia niezgodności wyrobu, kwoty
grzywny w przypadku stwierdzonego naruszenia przepisów), które stanowią dochód budżetu
państwa, oraz korzyści wynikające z poprawy skuteczności działania organów
wyspecjalizowanych, jak zmniejszenie liczby wypadków, których przyczyną są wyroby
niezgodne z wymaganiami.

4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Przyjęcie projektowanej ustawy nie wpłynie negatywnie na przedsiębiorców,
w szczególności nie będzie wymagać dodatkowych kosztów na dostosowanie ich działalności
do nowych przepisów.
Projektowane uregulowania wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie rynku
wewnętrznego, zapewniając przedsiębiorcom spójne stosowanie prawa unijnego

na obszarze całej UE oraz znaczącą poprawę w zakresie stosowania zasady swobodnego
przepływu towarów.
Konsekwencją wejścia w życie projektowanej regulacji będzie zapewnienie bardziej
skutecznego egzekwowania przepisów i eliminowania z rynku wyrobów niebezpiecznych

26
(stwarzających zagrożenie) oraz poprawa bezpieczeństwa konsumentów i użytkowników
wyrobów, a także ochrony środowiska.
Wprowadzane zmiany pozwolą, w większym stopniu, na podejmowanie
przez przedsiębiorców dobrowolnych działań naprawczych w przypadku nieświadomego
lub niecelowego uchybienia przepisom, zapewniając jednocześnie możliwość bardziej
skutecznego eliminowania z rynku nieuczciwych podmiotów gospodarczych,
wprowadzających do obrotu wyroby niezgodne z wymaganiami celowo i uporczywie.
Projektowana ustawa będzie zatem mieć pozytywny wpływ na tworzenie warunków
dla uczciwej konkurencji, wzmacnianie pozycji wytwórców i dostawców produktów
bezpiecznych i spełniających wymagania UE, przyczyniając się również do wzrostu
konkurencyjności gospodarki.

6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.

27
Załącznik do OSR


Potrzeby osobowe i finansowe organów wyspecjalizowanych
– zgłoszone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej

UOKiK


W przypadku Inspekcji Handlowej, która poza 13 dyrektywami nowego podejścia
realizuje kontrole w wielu innych obszarach, np. kontrole żywności, paliw i usług, konieczne
jest przyznanie jej dodatkowych etatów do realizacji nowych zadań. W przeciwnym wypadku
Inspekcja będzie zmuszona do ograniczenia działań kontrolnych w dotychczasowym zakresie.
W celu realizacji dotychczasowych zadań i przyjęcia nowych niezbędne jest zwiększenie
zatrudnienia w każdym wojewódzkim inspektoracie IH o 1 etat.
Kontrole w zakresie dyrektywy 2009/125/WE (d. 2005/32/WE) wymagać będą
przeprowadzania badań laboratoryjnych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie
posiada laboratoriów, które mogłyby prowadzić badania w tym zakresie. Zajdzie zatem
konieczność korzystania z laboratoriów zewnętrznych i ponoszenia kosztów badań.
Z przeprowadzonego rozeznania wynika, iż na obecnym etapie nie jest możliwe
określenie środków finansowych, jakie będą potrzebne na ten cel.
Wejście w życie rozporządzenia (WE) nr 765/2008 oraz projektowanej ustawy
nakłada również na Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nowe zadania.
Podkreślenia wymaga że Prezes UOKiK występuje w ustawie o systemie oceny
zgodności w podwójnej roli, po pierwsze jako organ monitorujący system kontroli wyrobów
i po drugie jako organ wyspecjalizowany prowadzący postępowania w sprawie
wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z zasadniczymi i innymi niż zasadnicze
wymaganiami, ujawnionych w toku kontroli przeprowadzanej przez organy Inspekcji
Handlowej. Zważywszy, że Inspekcji Handlowej przypisuje się kompetencje w zakresie
kontroli wymagań wynikających z ekoprojektu, przewidzieć należy, że wzrośnie liczba
prowadzonych postępowań administracyjnych. Rocznie w zakresie dyrektyw nowego
podejścia wszczyna się od 200 do ponad 350 postępowań. Prowadzi je zaledwie 7 osób.

28
W celu zapewnienia właściwej organizacji i poprawności merytorycznej prowadzonych
kontroli przez Inspekcję Handlową do obowiązków Prezesa UOKiK będzie należało
opracowywanie programów kontroli wymagań określonych w ekoprojekcie. Obecnie
opracowywanych jest w UOKiK 13 takich programów dla 13 dyrektyw. Po wejściu w życie
projektowanej ustawy liczba tych programów znacznie się zwiększy.


Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 765/2008 do nowych obowiązków Prezesa
UOKiK należeć będzie informowanie Komisji oraz obywateli o organach nadzoru rynku ich
kompetencjach, koordynowanie prac nad programem lub programami sektorowymi
w zakresie nadzoru rynku informowanie innych państw członkowskich oraz Komisji
o programach nadzoru rynku w Polsce, podawanie ich do publicznej wiadomości. Zgodnie
z nowymi regulacjami do obowiązków Prezesa UOKiK należeć będzie dokonywanie
okresowych przeglądów i ocen funkcjonowania nadzoru rynku w Polsce i powiadamianie
o ich wynikach innych krajów członkowskich oraz Komisji. Ponadto poszerzeniu ulega
obowiązek przekazywania przez Prezesa UOKiK do Komisji informacji o zastosowanych
środkach wobec wyrobów stwarzających poważne zagrożenie lub niezgodnych
z wymaganiami. Ustawa nakłada na Prezesa UOKiK obowiązek informowania Komisji
również o dobrowolnych działaniach przedsiębiorców podjętych na skutek ujawnienia przez
organy nadzoru rynku niezgodności z wymaganiami.

Wskazać także należy, że rozporządzenie (WE) nr 765/2008 przewiduje rozszerzenie
istniejącego Systemu informacji o produktach niebezpiecznych oraz stworzenie nowego
systemu archiwizacji i wymiany informacji w zakresie działań dotyczących nadzoru rynku
i braku zgodności wyrobów z unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym. Przewiduje się, że
punkt kontaktowy obu systemów będzie zlokalizowany w UOKiK.

Ze względu na powyższe nowe obowiązki Prezesa UOKiK niezbędne jest utworzenie
w Departamencie Nadzoru Rynku UOKiK dwóch dodatkowych etatów.
29
UKE

1) Zwiększenie zatrudnienia

Nowe zadania wymagają zwiększenia zatrudnienia w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej
o 17 etatów (1 etat w Departamencie Kontroli i Egzekucji oraz po jednym etacie
w 16 delegaturach UKE).

2) Wyposażenie laboratorium badań technicznych

W celu realizacji zadań kontrolnych zgodnie z wymogami dotyczącymi ekoprojektu, które
zostały określone w:
a) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie
wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez
elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe
w trybie czuwania i wyłączenia (Dz. Urz. UE L 339 z 18.12.2008, str. 45);
b) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 107/2009 z dnia 4 lutego 2009 r. w sprawie
wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu
do wymogów dotyczących ekoprojektu dla prostych set-top boksów (Dz. Urz. UE L
36 z 5.02.2009, str. 8);
c) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 278/2009 z dnia 6 kwietnia 2009 r. w sprawie
wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu
do wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie zużycia energii elektrycznej przez
zasilacze zewnętrzne w stanie bez obciążenia oraz ich średniej sprawności podczas
pracy (Dz. Urz. UE L 93 z 7.04.2008, str. 3);
d) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 642/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie
wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu
do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów (Dz. Urz. UE L 191
z 23.07.2009, str. 42)


30
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: