Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji Rady Europy w sprawie działań przeciwko handlowi ludźmi, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r.
- projekt ustawy ma na celu wyrażenie zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 374
- Data wpłynięcia: 2008-03-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Konwencji Rady Europy w sprawie działań przeciwko handlowi ludźmi, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r.
- data uchwalenia: 2008-04-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 626
374
14
3. Na wniosek Strony przyjmującej Strona wezwana sprawdzi, czy osoba będąca
ofiarą jest jej obywatelem lub też czy posiadała prawo stałego pobytu na jej terytorium
w chwili wjazdu na terytorium Strony przyjmującej.
4. W celu ułatwienia powrotu ofierze nie posiadającej właściwych dokumentów,
Strona, której obywatelem jest ofiara lub na terytorium której ofiara posiadała prawo stałego
pobytu w chwili wjazdu na terytorium Strony przyjmującej, wyrazi zgodę, na wniosek Strony
przyjmującej, na wydanie takich dokumentów podróży lub innego upoważnienia, jakie mogą
okazać się konieczne dla umożliwienia danej osobie wielokrotnego wjazdu na jej terytorium.
5. Każda Strona podejmie takie działania ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać
się konieczne, dla stworzenia programów repatriacji, włączając w to odpowiednie instytucje
krajowe i międzynarodowe, w tym organizacje pozarządowe. Programy te mają na celu
ochronę ofiar przed ponowną wiktymizacją. Każda Strona powinna podjąć wszelkie starania
dla reintegracji ofiar ze społeczeństwem Strony, do której ofiary powracają łącznie
z reintegracją w systemie edukacji i na rynku pracy, w szczególności poprzez nabywanie
i doskonalenie ich zdolności zawodowych. W odniesieniu do dzieci, programy te powinny
obejmować korzystanie z prawa do edukacji oraz działania mające na celu zapewnienie
odpowiedniej opieki albo przyjęcie ich przez rodziny lub odpowiednie instytucje opiekuńcze.
6. Każda Strona podejmie takie działania ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać
się konieczne dla udostępnienia ofiarom, stosownie do okoliczności we współpracy
z jakąkolwiek inną zainteresowaną Stroną, informacji kontaktowych dotyczących instytucji
takich jak organy stosowania prawa, organizacje pozarządowe, przedstawiciele zawodów
prawniczych mogący udzielać porad oraz organy opieki społecznej, które mogą im udzielić
pomocy w kraju, do którego powracają, bądź są repatriowani.
7. Dzieci będące ofiarami nie będą zawracane do danego Państwa, jeżeli istnieje
wskazanie, będące następstwem oceny ryzyka i bezpieczeństwa, że powrót ten nie leży
w najlepszym interesie dziecka.
15
Artykuł 17
Równość płci
Każda Strona, stosując działania, do których odnosi się niniejszy rozdział, będzie
dążyć do promowania zasady równości płci oraz stosowania strategii równouprawnienia płci
w rozwoju, implementacji i ocenie tych działań.
Rozdział IV
Prawo karne materialne
Artykuł 18
Penalizacja handlu ludźmi
Każda Strona podejmie takie działania ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać się
konieczne dla uznania za przestępstwa czynów zawartych w artykule 4 niniejszej Konwencji,
jeżeli zostały popełnione umyślnie.
Artykuł 19
Penalizacja korzystania z usług ofiar handlu ludźmi
Każda Strona rozważy podjęcie takich działań ustawodawczych lub innych, jakie
mogą okazać się konieczne dla uznania za przestępstwa, zgodnie z jej prawem wewnętrznym,
korzystania z usług będących formami wykorzystywania osoby określonymi w artykule 4
litera a niniejszej Konwencji, ze świadomością, że osoba ta jest ofiarą handlu ludźmi.
Artykuł 20
Penalizacja czynów związanych z dokumentami podróży lub tożsamości
Każda Strona podejmie takie działania ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać się
konieczne dla uznania za przestępstwa następujących czynów, jeżeli zostały popełnione
umyślnie i w celu umożliwienia handlu ludźmi:
16
a) fałszowanie dokumentów podróży lub tożsamości,
b) podrabianie lub dostarczanie takich dokumentów,
c) zatrzymywanie, usuwanie, ukrywanie, uszkadzanie lub niszczenie dokumentów podróży
lub tożsamości należących do innej osoby.
Artykuł 21
Usiłowanie oraz pomocnictwo i podżeganie
1. Każda Strona podejmie takie działania ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać
się konieczne dla uznania za przestępstwa popełnionych umyślnie pomocnictwa lub
podżegania do dokonania któregokolwiek z przestępstw określonych zgodnie z artykułem 18
oraz artykułem 20 niniejszej Konwencji.
2. Każda Strona podejmie takie działania ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać
się konieczne dla uznania za przestępstwo, umyślnego usiłowania popełnienia przestępstw
określonych zgodnie z artykułem 18 oraz artykułem 20 litera a niniejszej Konwencji.
Artykuł 22
Odpowiedzialność osób prawnych
1. Każda Strona podejmie takie działania ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać
się konieczne dla zapewnienia, że osoba prawna może zostać pociągnięta do
odpowiedzialności za czyn uznany za przestępstwo zgodnie z niniejszą Konwencją,
popełniony dla jej korzyści przez jakąkolwiek osobę fizyczną, działającą bądź samodzielnie,
bądź wchodzącą w skład organu osoby prawnej, zajmującą pozycję wiodącą w obrębie danej
osoby prawnej z uwagi na:
a) uprawnienie do reprezentowania osoby prawnej,
b) kompetencję do podejmowania decyzji w imieniu osoby prawnej,
c) kompetencję do sprawowania kontroli w obrębie osoby prawnej.
2. Poza przypadkami przewidzianymi w ustępie 1, każda Strona podejmie niezbędne
działania dla zapewnienia, iż osoba prawna będzie mogła zostać pociągnięta do
17
odpowiedzialności wtedy, gdy brak nadzoru lub kontroli ze strony osoby fizycznej określonej
w ustępie 1, umożliwił popełnienie przestępstwa określonego zgodnie z niniejszą Konwencją
na korzyść tejże osoby prawnej przez osobę fizyczną działającą w ramach przysługujących jej
uprawnień.
3. Z zastrzeżeniem zasad prawnych Strony, odpowiedzialność osoby prawnej może
mieć charakter karny, cywilny lub administracyjny.
4. Powyższa odpowiedzialność nie wyklucza odpowiedzialności karnej osób
fizycznych, które dopuściły się popełnienia przestępstwa.
Artykuł 23
Sankcje i środki
1. Każda Strona podejmie takie środki ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać się
konieczne dla zapewnienia, że czyny uznane za przestępstwa zgodnie z artykułami od 18 do
21 są karalne za pomocą skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji. Sankcje te
w stosunku do przestępstw określonych zgodnie z artykułem 18, popełnionych przez osoby
fizyczne, obejmą kary pozbawienia wolności, które mogą dać podstawę do ekstradycji.
2. Każda Strona zapewni, że osoby prawne pociągnięte do odpowiedzialności zgodnie
z artykułem 22, będą podlegały skutecznym, proporcjonalnym i odstraszającym sankcjom lub
środkom karnym, w tym karom pieniężnym.
3. Każda Strona podejmie takie środki ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać się
konieczne dla umożliwienia jej skonfiskowania lub pozbawienia w inny sposób narzędzi
i korzyści pochodzących z popełnienia czynów uznanych za przestępstwa zgodnie
z artykułami 18 i 20 litera a niniejszej Konwencji, bądź też mienia, którego wartość
odpowiada tymże korzyściom.
4. Każda Strona podejmie takie środki ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać się
konieczne dla umożliwienia czasowego lub trwałego zamknięcia przedsiębiorstwa, które było
używane do prowadzenia handlu ludźmi, nie naruszając przy tym praw osób trzecich
18
działających w dobrej wierze lub dla umożliwienia odmówienia sprawcy, czasowo, bądź
trwale, wydania zezwolenia na prowadzenie działalności, przy wykonywaniu której doszło do
popełnienia tego przestępstwa.
Artykuł 24
Okoliczności obciążające
Każda Strona zapewni, iż następujące okoliczności będą uważane za obciążające przy
określaniu wysokości kary za popełnienie czynów uznanych za przestępstwa zgodnie
z artykułem 18 niniejszej Konwencji:
a) przestępstwo w sposób umyślny lub przez rażące niedbalstwo naraziło na
niebezpieczeństwo życie ofiary,
b) przestępstwo zostało popełnione przeciwko dziecku,
c) przestępstwo zostało popełnione przez urzędnika państwowego przy wykonywaniu
obowiązków,
d) przestępstwo zostało popełnione w ramach działania w zorganizowanej grupie
przestępczej.
Artykuł 25
Wcześniejsze wyroki skazujące
Każda Strona podejmie takie środki ustawodawcze lub inne, jakie mogą okazać się
konieczne dla umożliwienia uwzględnienia przy określaniu wysokości kary ostatecznych
wyroków wydanych przez inną Stronę, w związku z popełnieniem czynów uznanych za
przestępstwa zgodnie z niniejszą Konwencją.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
374
› Pobierz plik