Rządowy projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia nowych zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3737
- Data wpłynięcia: 2010-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 63, poz. 322
3737-1
niniejszego rozporządzenia substancje, które
zaklasyfikowano, oznakowano i opakowano zgodnie
z dyrektywą 67/548/EWG oraz wprowadzono już do
obrotu przed dniem 1 grudnia 2010 r., zgodnie z
niniejszym rozporządzeniem do dnia
1 grudnia 2012 r. nie muszą być ponownie
oznakowane ani pakowane.
W drodze odstępstwa od drugiego akapitu art. 62
niniejszego rozporządzenia mieszaniny, które
zaklasyfikowano, oznakowano i opakowano zgodnie
z dyrektywą 1999/45/EWG oraz wprowadzono
już do obrotu przed dniem 1 czerwca 2015 r., do
dnia 1 czerwca 2017 r. zgodnie z niniejszym
rozporządzeniem nie muszą być ponownie
oznakowane ani pakowane.
5. Jeżeli substancja lub mieszanina została
zaklasyfikowana zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG
lub 1999/45/WE, odpowiednio, przed dniem 1
grudnia 2010 r. lub dniem 1 czerwca 2015 r.,
producenci, importerzy i dalsi użytkownicy mogą
zmienić klasyfikację tej substancji lub mieszaniny,
wykorzystując do tego tabelę konwersji znajdującą
Art. 7
1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie T Art.
23
W przypadku uznania, że obrót określonymi kategoriami
dyrektywy
środki konieczne do wykonania niniejszej
ust 1
substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych
74/556/
dyrektywy w ciągu sześciu miesięcy od daty jej
lub substancji stwarzających zagrożenie i mieszanin
EWG
ogłoszenia i niezwłocznie powiadamiają o tym
stwarzających zagrożenie może spowodować
Komisję.
niedopuszczalne zagrożenie dla ogółu społeczeństwa,
2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty
minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z
podstawowych przepisów prawa krajowego
ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w
przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy, o
drodze rozporządzenia:
czym Komisja informuje pozostałe Państwa
1) kategorie tych substancji niebezpiecznych i
Członkowskie.
mieszanin niebezpiecznych lub substancji
stwarzających zagrożenie i mieszanin
Art. 8
Państwa Członkowskie przyjmują środki niezbędne
stwarzających zagrożenie,
dyrektywy
do zapewnienia zgodności z niniejszą dyrektywą w
2) wymagania dotyczące kwalifikacji, które muszą
74/557/
ciągu sześciu miesięcy od jej ogłoszenia i
posiadać osoby prowadzące na terytorium
EWG
bezzwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
Rzeczypospolitej Polskiej obrót tymi substancjami
niebezpiecznymi i mieszaninami niebezpiecznymi
lub substancjami stwarzającymi zagrożenie i
mieszaninami stwarzającymi zagrożenie,
3) sposób stwierdzania posiadania kwalifikacji
obywateli państw członkowskich Unii
49
Europejskiej oraz państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej
– biorąc pod uwagę konieczność ochrony zdrowia ludzi i
ochrony środowiska przed zagrożeniami stwarzanymi przez
substancje niebezpieczne i mieszaniny niebezpieczne lub
substancje stwarzające zagrożenie i mieszaniny stwarzające
zagrożenie.
Art. 26
Wszelka reklama substancji należących, do co T Art.
24
1. Zabroniona jest reklama substancji niebezpiecznej bez
dyrektywy
najmniej jednej kategorii, określonych w art. 2 ust. 2
ust. 1
wymienienia kategorii, do której albo do których substancja
67/548/
jest zakazana, jeśli nie zawiera wzmianki o
ta została zaklasyfikowana.
EWG
zakwalifikowaniu substancji do tej lub do tych
kategorii.
Art. 13
Jakiekolwiek ogłoszenie dotyczące preparatu w T Art.
24
Każda reklama mieszaniny niebezpiecznej lub mieszaniny,
dyrektywy
rozumieniu niniejszej dyrektywy, które umożliwia
ust. 2
dla której w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust.
1999/45/WE zawarcie kontraktu kupna bez uprzedniego
11, jest wymagane oznakowanie, a która umożliwia nabycie
sprawdzenia etykiety tego preparatu, musi zawierać
takiej mieszaniny konsumentom bez uprzedniego
wzmiankę o rodzaju lub rodzajach
obejrzenia oznakowania opakowania, zawiera informację o
niebezpieczeństwa.
rodzaju lub rodzajach zagrożeń wymienionych na
Niniejszy wymóg pozostaje bez uszczerbku dla
oznakowaniu opakowania.
dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 20 maja 1977 r. w sprawie ochrony
konsumentów w przypadku umów zawieranych na
odległość (1).
Art. 129
Jeżeli państwo członkowskie ma uzasadnione N Art.
26
1. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek
Rozporządze powody, by uważać, że w związku z daną
ust. 1
ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra
nia (WE)
substancją, w jej postaci własnej, jako składnika
właściwego do spraw środowiska lub ministra właściwego
1907/2006
preparatu lub w wyrobie konieczne jest pilne
do spraw rolnictwa, w przypadku stwierdzenia, że
działanie w celu ochrony zdrowia człowieka lub
produkcja, obrót lub stosowanie substancji niebezpiecznej
ochrony środowiska, nawet jeżeli spełnia ona
lub mieszaniny niebezpiecznej bądź substancji stwarzającej
wymagania niniejszego rozporządzenia, może ono
zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie,
zastosować odpowiednie środki tymczasowe.
stwarzają nieuzasadnione ryzyko dla zdrowia człowieka lub
Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia o
środowiska, lub gdy wynika to z porozumień
tej sytuacji Komisję, Agencję i inne państwa
międzynarodowych, określi, w drodze rozporządzenia,
członkowskie, podając powody swojej decyzji
ograniczenia:
i przedkładając informacje naukowe lub techniczne,
1) produkcji, obrotu lub stosowania takiej substancji
na których oparte są środki tymczasowe.
lub mieszaniny,
2) wprowadzania do obrotu lub stosowania wyrobów
zawierających taką substancję lub mieszaninę
– uwzględniając w szczególności zastosowania takiej
50
substancji lub mieszaniny, stosowanie w stężeniu lub
proporcjach przewyższających określony poziom,
występowanie w określonych stężeniach lub ilościach w
określonych wyrobach.
Załącznik
Przepisy załącznika XVII do rozporządzenia (WE) N Art.
26
W przypadkach określonych w załączniku XVII do
XVII do
1907/2006 (REACH) zezwalają państwom
ust. 2
rozporządzenia nr 1907/2006 minister właściwy do spraw
Rozporządze członkowskim w przypadku niektórych ograniczeń
gospodarki może określić, w drodze rozporządzenia, sposób
nia (WE)
na zastosowanie derogacji
stosowania ograniczeń określonych w tym załączniku
1907/2006
uwzględniając cele tych ograniczeń.
Art. 8 ust. 1
Do celów niniejszej dyrektywy, w szczególności jej N Art.
27
Jeżeli istnieją uzasadnione podstawy by przypuszczać, że
lit. e
art. 6, właściwe władze Państw Członkowskich
ust. 1
mieszanina stwarza niedopuszczalne zagrożenie dla
dyrektywy
uprawnione są między innymi do podejmowania w
człowieka lub środowiska, nawet
2001/95/WE
miarę potrzeb środków wyszczególnionych
w przypadku gdy osoba wprowadzająca taką mieszaninę do
w poniższych lit. a) i b) do f):
obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spełnia
a) w odniesieniu do każdego produktu:
wszystkie wymogi ustawy, Inspektor może, na czas
i) organizowanie, nawet po wprowadzeniu na rynek
określony nie dłuższy niż 3 miesiące, zakazać, w drodze
produktu jako bezpiecznego, odpowiednich kontroli
decyzji, wprowadzania takiej mieszaniny do obrotu na
bezpieczeństwa produktu na wystarczającą skalę, aż
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub określić warunki,
do ostatecznego etapu użytkowania czy konsumpcji;
jakie muszą zostać spełnione podczas wprowadzania jej do
ii) żądanie od zainteresowanych stron wszystkich
obrotu.
niezbędnych informacji;
iii) pobieranie próbek produktów i poddawanie ich
kontrolom bezpieczeństwa;
b) w odniesieniu do produktu, który mógłby
stanowić zagrożenie w pewnych warunkach:
i) wymaganie, aby produkt był sprzedawany z
odpowiednimi, jasno sformułowanymi i
zrozumiałymi ostrzeżeniami odnośnie do zagrożeń,
jakie może stanowić, w urzędowych
językach Państwa Członkowskiego, w którym jest
wystawiany na sprzedaż;
ii) dopuszczanie do obrotu w zależności od
spełnienia uprzednich warunków bezpieczeństwa;
c) w odniesieniu do produktu, który mógłby
stanowić zagrożenie dla niektórych osób:
wydawanie zarządzeń o obowiązku ostrzegania o
zagrożeniu, w odpowiednim czasie i w stosownej
formie, łącznie z publikacją specjalnych ostrzeżeń;
d) w odniesieniu do produktu, który mógłby być
niebezpieczny: w okresie koniecznym do
przeprowadzenia rozmaitych ocen bezpieczeństwa –
51
sprawdzenie i kontrole, tymczasowy zakaz
dostarczania, oferowania i prezentacji produktu;
e) w odniesieniu do produktu niebezpiecznego:
zakaz sprzedaży produktu i wprowadzenie
dodatkowych
środków, wymaganych w celu zapewnienia
stosowania zakazu;
f) w odniesieniu do produktu niebezpiecznego, który
został już wprowadzony na rynek:
i) zarządzenie lub organizowanie jego faktycznego i
niezwłocznego wycofania i ostrzeganie
konsumentów przed zagrożeniami, jakie stanowi
dany produkt;
ii) zarządzenie lub koordynacja albo, w miarę
potrzeb, organizowanie wraz z producentami i
dystrybutorami działań w celu odzyskania
produktów oraz zniszczenia produktów
w odpowiednich warunkach.
Art. 8 ust. 1 Do celów niniejszej dyrektywy, w szczególności jej N Art.
27
Decyzja, o której mowa w ust. 1, może być wydana także
lit. e
art. 6, właściwe władze Państw Członkowskich
ust. 2
na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego lub
dyrektywy
uprawnione są między innymi do podejmowania w
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
2001/95/WE miarę potrzeb środków wyszczególnionych
w poniższych lit. a) i b) do f):
a) w odniesieniu do każdego produktu:
i) organizowanie, nawet po wprowadzeniu na rynek
produktu jako bezpiecznego, odpowiednich kontroli
bezpieczeństwa produktu na wystarczającą skalę, aż
do ostatecznego etapu użytkowania czy konsumpcji;
ii) żądanie od zainteresowanych stron wszystkich
niezbędnych informacji;
iii) pobieranie próbek produktów i poddawanie ich
kontrolom bezpieczeństwa;
b) w odniesieniu do produktu, który mógłby
stanowić zagrożenie w pewnych warunkach:
i) wymaganie, aby produkt był sprzedawany z
odpowiednimi, jasno sformułowanymi i
zrozumiałymi ostrzeżeniami odnośnie do zagrożeń,
jakie może stanowić, w urzędowych
językach Państwa Członkowskiego, w którym jest
wystawiany na sprzedaż;
ii) dopuszczanie do obrotu w zależności od
spełnienia uprzednich warunków bezpieczeństwa;
c) w odniesieniu do produktu, który mógłby
52
stanowić zagrożenie dla niektórych osób:
wydawanie zarządzeń o obowiązku ostrzegania o
zagrożeniu, w odpowiednim czasie i w stosownej
formie, łącznie z publikacją specjalnych ostrzeżeń;
d) w odniesieniu do produktu, który mógłby być
niebezpieczny: w okresie koniecznym do
przeprowadzenia rozmaitych ocen bezpieczeństwa –
sprawdzenie i kontrole, tymczasowy zakaz
dostarczania, oferowania i prezentacji produktu;
e) w odniesieniu do produktu niebezpiecznego:
zakaz sprzedaży produktu i wprowadzenie
dodatkowych środków, wymaganych w celu
zapewnienia stosowania zakazu;
f) w odniesieniu do produktu niebezpiecznego, który
został już wprowadzony na rynek:
i) zarządzenie lub organizowanie jego faktycznego i
niezwłocznego wycofania i ostrzeganie
konsumentów przed zagrożeniami, jakie stanowi
dany produkt;
ii) zarządzenie lub koordynacja albo, w miarę
potrzeb, organizowanie wraz z producentami i
dystrybutorami działań w celu odzyskania
produktów oraz zniszczenia produktów
w odpowiednich warunkach.
Art. 15
1. Jeśli Państwo Członkowskie ma uzasadnione N Art.
28
Jeżeli istnieją uzasadnione podstawy by przypuszczać, że
rozporządzenia podstawy by przypuszczać,
że specyficzny
ust. 1
detergent, mimo że spełnia wymagania rozporządzenia nr
(WE)
detergent, chociaż spełniający wymagania
648/2004, stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa lub
648/2004
niniejszego rozporządzenia, stwarza zagrożenie dla
zdrowia człowieka, lub zagrożenie dla środowiska,
bezpieczeństwa zdrowia ludzkiego lub zwierząt lub
Inspektor, po uzyskaniu opinii Głównego Inspektora
zagrożenie dla środowiska, może ono tymczasowo
Sanitarnego i opinii Głównego Inspektora Ochrony
zakazać wprowadzenia do obrotu tego detergentu na
Środowiska, może, na czas określony, nie dłuższy niż 6
swoim terytorium albo może go tymczasowo objąć
miesięcy, w drodze decyzji, zakazać wprowadzania takiego
specjalnymi warunkami.
detergentu do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej
Państwo Członkowskie niezwłocznie powiadamia o
Polskiej lub określić warunki, jakie muszą zostać spełnione
tym inne Państwa Członkowskie i Komisję, podając
podczas wprowadzania go do obrotu, spełniając
przyczyny takiej decyzji.
jednocześnie wymagania, o których mowa w art. 15 ust. 1
2.
Po konsultacji, Państwo Członkowskie lub,
rozporządzenia nr 648/2004.
jeśli to właściwe, odpowiedni techniczny lub
naukowy komitet Komisji, powinno podjąć decyzję
w tej sprawie w okresie dziewięćdziesięciu dni,
zgodnie z procedurą określoną w art. 12 ust. 2.
Art. 15
1. Jeśli Państwo Członkowskie ma uzasadnione N Art.
28
Inspektor, w drodze decyzji, uchyla albo przedłuża o
rozporządzenia podstawy by przypuszczać,
że specyficzny
ust. 2
następne 6 miesięcy zakaz, o którym mowa w ust. 2,
53
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3737-1
› Pobierz plik
-
3737-c2
› Pobierz plik