Rządowy projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia nowych zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3737
- Data wpłynięcia: 2010-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 63, poz. 322
3737-1
badań wynika z przepisów o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.
XVIII. Następstwem zmian terminologicznych są zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii, która w art. 3 ust. 2 odwołuje się do substancji
i mieszanin chemicznych będących prekursorami w zakresie nieregulowanym ustawą
o substancjach chemicznych i ich mieszaninach. W związku z powyższym, konieczne
stało się także wprowadzenie zmian redakcyjnych w art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, w którym to następuje odwołanie do
rejestru producentów, importerów i innych podmiotów wprowadzających do obrotu
prekursory kategorii 2, prowadzonego przez Inspektora do spraw Substancji
Chemicznych.
XIX. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
wprowadzono zmiany wynikające z ujednolicenia nazewnictwa. Ze względu na zmianę
tytułu nowej ustawy oraz zmiany związane z ujednoliceniem nazewnictwa
wymienionego w rozporządzeniu nr 1272/2008 niezbędne stało się wprowadzenie nowej
terminologii. Art. 3 ust. 1 pkt 7 tego aktu wprowadza termin składnika niebezpiecznego,
definiując go jako substancję spełniającą kryteria klasyfikacji dla określonych klas
i kategorii zagrożenia zawartych w załączniku I do rozporządzenia nr 1272/2008 lub
mieszaninę niebezpieczną w rozumieniu ustawy o substancjach chemicznych i ich
mieszaninach. W związku z dostosowaniem prawodawstwa krajowego do dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/112/WE (art.
5 dyrektywy 2008/112/WE
wprowadza zmiany w dyrektywie 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego)
w art. 81 w pkt 2 wprowadzono nową definicję składnika niebezpiecznego.
XX. Zmiana wprowadzona w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom
w środowisku została podyktowana zmianami terminologicznymi dotyczącymi
wprowadzenia w nowej ustawie pojęcia „mieszanina” oraz definicji substancji
i mieszaniny stwarzającej zagrożenie.
XXI. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej wprowadzono zmiany
terminologiczne. Art. 2 ust. 1 pkt 4 tejże ustawy odnosi się do mieszanin chemicznych.
22
XXII. Przepisy przejściowe i końcowe.
Z uwagi na zmianę brzmienia nazwy urzędu dotychczasowy Inspektor do Spraw Substancji
i
Preparatów Chemicznych staje się Inspektorem do spraw Substancji Chemicznych.
W wyniku wprowadzenia zmian terminologicznych wynikających z dostosowania przepisów
krajowych do rozporządzenia nr 1272/2008 zmieniono również nazwę Biura do Spraw
Substancji i Preparatów Chemicznych na Biuro do spraw Substancji Chemicznych.
W związku z tym dotychczasowi pracownicy Biura do Spraw Substancji i Preparatów
Chemicznych staną się pracownikami Biura do Spraw Substancji Chemicznych.
Dodano także, iż dotychczas obowiązujący statut Biura zachowuje moc do dnia wejścia
w życie przepisów wydanych na podstawie art. 13 ust. 2, nie dłużej jednak niż przez okres
12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.
Wprowadzono także generalną klauzulę pozwalającą na zmianę istniejących
w odrębnych aktach prawnych odwołań do Inspektora do Spraw Substancji i Preparatów
Chemicznych, Biura do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych czy też ustawy (lub
przepisów) o substancjach i preparatach chemicznych, a także odwołań do preparatów, na
aktualnie wprowadzane nazwy.
Wprowadzono także klauzulę wskazującą, że do postępowań wszczętych i niezakończonych
na podstawie przepisów o substancjach i preparatach chemicznych stosuje się przepisy
dotychczasowe. Ponadto wprowadzono klauzulę dotyczącą opłat wnoszonych w systemie
Dobrej Praktyki Laboratoryjnej na podstawie dotychczasowych przepisów oraz klauzulę
dotyczącą obowiązywania certyfikatów potwierdzających spełnianie przez jednostkę
badawczą zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej, wydanych na podstawie decyzji Inspektora
do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych przed dniem wejścia w życie ustawy.
Projektodawca po dokonaniu analizy aktów wykonawczych wydanych na podstawie
dotychczasowych przepisów utrzymał, w art. 86 projektu, niektóre z nich w mocy przez okres
nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Do tego czasu zostaną
przygotowane i wejdą w życie nowe akty wydane na podstawie upoważnień ustawowych
określonych w nowej ustawie.
W art. 89 określono termin zastosowania art. 20 ust. 3, to jest termin, do kiedy Inspektor do
spraw Substancji Chemicznych wydaje zgodę na stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej
dla niektórych substancji chemicznych zawartych w mieszaninach. Po tym terminie, zgodnie
23
z przepisami rozporządzenia nr 1272/2008, zgodę taką wydaje dyrektor Europejskiej Agencji
Chemikaliów.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i
organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
24
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Ustawa swoim zakresem obejmie:
1) Ministra Zdrowia i jednostki nadzorowane przez Ministra Zdrowia:
a) Biuro do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych,
b) Państwową Inspekcję Sanitarną,
2) Ministra Gospodarki,
3) Ministra Środowiska oraz Inspekcję Ochrony Środowiska,
4) Ministra Finansów oraz Służbę Celną,
5) Ministra Obrony Narodowej oraz Wojskową Inspekcję Sanitarną,
6) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcję Handlową,
7) Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Państwową Inspekcję Sanitarną
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i Państwową Straż Pożarną,
8) Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
9) Państwową Inspekcję Pracy,
10) przedsiębiorców działających jako producenci, producenci wyrobów, importerzy,
dystrybutorzy i dalsi użytkownicy w rozumieniu przepisów rozporządzenia (WE)
nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie
rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie
chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów,
zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady
(EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę
Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE
i 2000/21/WE (Dz. Urz. WE L 396 z 30.12.2006, str. 1, sprost. Dz. Urz. UE L 136
z 29.05.2007, str. 3), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1907/2006”,
11) pracodawców i pracowników w zakresie prowadzenia przez nich działalności
związanej ze stosowaniem substancji chemicznych i ich mieszanin podlegających
regulacji ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.
25
2.
Zakres konsultacji społecznych
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja została
przekazana do konsultacji następującym podmiotom:
1) Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego,
2) Polskiemu Stowarzyszeniu Producentów Kosmetyków i Środków Czystości,
3) Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego,
4) Polskiemu Stowarzyszeniu Przetwórców Tworzyw Sztucznych,
5) Instytutowi Chemii Przemysłowej,
6) Instytutowi Przemysłu Organicznego,
7) Instytutowi Ochrony Środowiska,
8) Instytutowi Medycyny Pracy im. prof. dr med. J. Nofera w Łodzi,
9) WWF Polska,
10) Greenpeace Polska,
11) Radzie Krajowej Federacji Konsumentów,
12) Polskiemu Związkowi Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej,
13) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
14) Federacji
Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie”,
15) Forum Związków Zawodowych,
16) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
17) Narodowemu Instytutowi Zdrowia Publicznego – Państwowemu Zakładowi
Higieny,
18) Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy,
19) Centrum Prawa Ekologicznego,
20) Lidze Ochrony Przyrody,
21) Towarzystwu na Rzecz Ziemi,
22) Państwowej Radzie Ochrony Środowiska,
23) Państwowej Radzie Ochrony Przyrody.
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3737-1
› Pobierz plik
-
3737-c2
› Pobierz plik