Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3655
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192
3655
zamieszkania.
§ 6. 1. Prezes sądu powołuje komisję składającą się z trzech sędziów, w tym przedstawiciela
prezesa sądu, który przewodniczy komisji, nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia
konkursu.
2. Przewodniczący komisji wyznacza spośród jej członków sekretarza komisji.
3. Członkiem komisji nie może być sędzia, który z kandydatem przystępującym do konkursu
pozostaje w stosunku małżeństwa, pokrewieństwa albo powinowactwa do czwartego stopnia,
w stosunku przysposobienia, bądź też we wspólnym pożyciu. Członkiem komisji nie może być
również sędzia, co do którego zachodzą okoliczności mogące wywołać uzasadnione wątpliwości
co do jego bezstronności przy przeprowadzaniu konkursu. Sędziowie przy powołaniu do składu
komisji składają w tym przedmiocie stosowne oświadczenia.
4. Jeżeli sędzia powołany na członka komisji nie może brać udziału w jej pracach, prezes
sądu niezwłocznie wyznacza innego sędziego.
§ 7. 1. Konkurs przeprowadzany jest w formie pisemnej. Praca konkursowa składa się
z dwóch części:
1) testu obejmującego 36 pytań z zakresu prawa karnego i cywilnego materialnego oraz
procesowego;
2) dwóch kazusów, których rozwiązanie polega na opracowaniu uzasadnienia postanowienia sądu
– po jednym z zakresu prawa procesowego karnego i cywilnego.
2. Komisja przygotowuje zadania testowe i kazusy, o których mowa w ust. 1, mając na
względzie konieczność oceny:
1) podstawowej wiedzy kandydatów w dziedzinach prawa wskazanych w ust. 1 pkt 1;
2) umiejętności stosowania przepisów prawa oraz formułowania wypowiedzi, z uwzględnieniem
wymogów poprawności językowej, logiki wywodu i argumentacji prawniczej.
3. Konkurs trwa 90 minut i odbywa się w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających
kandydatom samodzielną pracę, w obecności wszystkich członków komisji. Opuszczenie sali
w trakcie konkursu dopuszczalne jest w wyjątkowych wypadkach, pod nadzorem członka
komisji, wskazanego przez przewodniczącego komisji.
3
4. Każda praca konkursowa podlega sprawdzeniu przez dwóch członków komisji. Za każde
prawidłowe rozwiązanie zadania testowego komisja przyznaje 1 punkt. Każdy z kazusów
komisja ocenia w skali od 0 do 6 punktów.
§ 8. Do zatrudnienia na stanowisku asystenta mogą być zakwalifikowani kandydaci, którzy
uzyskali z części testowej konkursu co najmniej 28 punktów oraz z rozwiązania kazusów co
najmniej 8 punktów.
§ 9. 1. Po zakończeniu konkursu komisja niezwłocznie oblicza liczbę punktów uzyskanych
przez poszczególnych kandydatów i wskazuje kandydata, który uzyskał liczbę najwyższą.
W razie uzyskania przez kilku kandydatów tej samej liczby punktów komisja dokonuje wyboru
kandydata, biorąc pod uwagę doświadczenie w stosowaniu prawa oraz dodatkowe kwalifikacje
i osiągnięcia, wynikające z dokumentów dołączonych do zgłoszenia.
2. Jeżeli nabór był prowadzony na więcej niż jedno stanowisko asystenta sędziego, komisja
ustala listę kandydatów zakwalifikowanych do zatrudnienia. Przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przy wyłanianiu rezerwowej listy kandydatów,
o której mowa w art. 155a ustawy.
§ 10. 1. Sekretarz komisji sporządza protokół przebiegu konkursu, obejmujący
w szczególności:
1) listę kandydatów, którzy przystąpili do konkursu;
2) wyniki i oceny uzyskane przez poszczególnych kandydatów;
3) wskazanie kandydata albo listy kandydatów zakwalifikowanych do zatrudnienia, a jeżeli
komisja wyłoniła listę rezerwową kandydatów – także wskazanie tej listy.
2. Protokół przebiegu konkursu, wraz z dokumentacją komisja przekazuje niezwłocznie
prezesowi sądu.
§ 11. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyskał liczby punktów określonej w § 8, prezes sądu
zarządza przeprowadzenie kolejnego konkursu.
4
§ 12. 1. Informację o wynikach konkursu prezes sądu umieszcza w miejscu powszechnie
dostępnym w siedzibie sądu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1 obejmują listę kandydatów biorących udział
w
konkursie, z podaniem ich imion i nazwisk oraz liczby punktów uzyskanych przez
poszczególnych kandydatów, a także wskazanie kandydata, bądź listy kandydatów, o których
mowa w § 9 ust. 1-3.
3. Kandydatom udostępnia się w sekretariacie prezesa sądu, po okazaniu dokumentu
tożsamości, do wglądu protokół przebiegu konkursu w części obejmującej jego wyniki i oceny.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
5
U ZA S A D N I E N I E
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. nr 98, poz. 1070
ze zm., zwana dalej „u.s.p.”) przewiduje przeprowadzanie naboru na stanowiska asystenta sędziego
w drodze konkursu, określając jedynie pewne elementy procedury konkursowej. Przepisy ustawy
wskazują przede wszystkim organ organizujący konkurs, którym jest właściwy prezes sądu, oraz sposób
informowania o organizowanym konkursie w drodze publicznych ogłoszeń. Przepisy ustawy określają
również organ przeprowadzający konkurs, którym jest komisja konkursowa powoływana przez prezesa
organizującego konkurs, oraz zasadnicze kryteria oceny kandydatów w trakcie konkursu, którymi mają
być: wiedza, kwalifikacje, predyspozycje oraz zdolności ogólne kandydatów, niezbędne do wykonywania
obowiązków asystenta sędziego.
Niezależnie od przytoczonych regulacji, dotyczących formuły naboru na stanowiska asystenta
sędziego, przepisy u.s.p. określają wymagania, które muszą spełnić osoby zatrudniane na stanowisku
asystenta sędziego.
W tak zakreślonych ramach Minister Sprawiedliwości został upoważniony do uzupełnienia
regulacji ustawowej o określenie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania konkursów, w tym
w szczególności: składu komisji konkursowych oraz sposobu i trybu ich działania; etapów i przebiegu
konkursu; zakresu i sposobu udostępniania kandydatom informacji – przy uwzględnieniu założenia,
że formuła konkursu służyć ma właściwemu doborowi kadry asystentów sędziego w sądach
powszechnych (art. 155a § 7 u.s.p.).
Projektowana nowelizacja u.s.p. dokonuje zmiany brzmienia przepisu delegującego, zawartego
w art. 155a § 7, niemniej jednak jest to zmiana o charakterze redakcyjnym. W tej sytuacji rozporządzenie
stanowiące wykonanie wskazanego ustawowego upoważnienia, powtarzać będzie dotychczasowe,
obowiązujące w tym zakresie rozwiązania, uwzględniając role, jakie w procesie naboru na stanowiska
asystentów sędziów, ustawa przydzieliła prezesowi sądu i komisji konkursowej.
Właściwy prezes sądu pełni zatem rolę organizatora konkursu i do niego, poza ustawowym
obowiązkiem dokonania ogłoszenia o konkursie, należy wyznaczenie terminu i miejsca konkursu,
przyjmowanie zgłoszeń i ich formalna weryfikacja, przede wszystkim z punktu widzenia kompletności
dokumentów wymaganych od kandydatów przy złożeniu zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu oraz
spełniania przez kandydatów wymagań formalnych określonych w art. 155 § 2 u.s.p. Warunki formalne
zgłoszenia zostały określone w przepisach rozporządzenia. Po powołaniu komisji konkursowej, której
zadaniem jest przeprowadzenie konkursu, prezes sądu pozostaje jego organizatorem, odpowiedzialnym
w szczególności za zapewnienie prawidłowego przekazywania kandydatom informacji o wynikach
konkursu.
6
Prezes sądu wyznacza termin oraz miejsce konkursu informując o tym na co najmniej 60 dni
przed rozpoczęciem konkursu w sposób wskazany w treści art. 155a § 2 u.s.p. Przepisy rozporządzenia
precyzują natomiast informacje, jakie powinno zawierać ogłoszenie o konkursie. Wskazuje się ponadto,
że wyznaczony w ogłoszeniu o konkursie termin składania przez kandydatów na stanowisko asystenta
sędziego zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu nie może być krótszy niż 21 dni. Ustalenie co najmniej 21-
dniowego terminu ma na celu zapewnienie kandydatom realnych możliwości uzyskania informacji
o ogłoszeniu i jednocześnie ma stanowić gwarancję udziału w konkursie możliwie największej liczby
kandydatów, co stwarzać będzie możliwość wyłonienia kandydata lub kandydatów o najwyższych
kwalifikacjach zawodowych.
Konkurs, przeprowadzany w formie pisemnej, która składać się ma z części testowej i części
opisowej, polegającej na rozwiązaniu kazusów. Ma to służyć sprawdzeniu podstawowych wiadomości
teoretycznych i umiejętności praktycznych z zakresu prawa karnego oraz cywilnego materialnego
i procesowego, niezbędnych do wykonywania obowiązków asystenta sędziego, a także sprawdzeniu
umiejętności formułowania wypowiedzi i argumentacji.
W projektowanym rozporządzeniu przyjęto, że członkami komisji konkursowej będą wyłącznie
sędziowie, przy czym jeden z nich pełnić będzie rolę przedstawiciela prezesa sądu i jednocześnie
przewodniczącego komisji. Można założyć, że w praktyce do składu komisji konkursowej będą
powoływani przewodniczący wydziałów lub sędziowie orzekający w wydziałach, w których obsadzane
będą stanowiska asystenta sędziego. W przepisach rozporządzenia przewidziano natomiast okoliczności
wyłączające sędziego od udziału w pracach komisji, w danym konkursie.
Zadania komisji konkursowej to przede wszystkim: opracowanie zadań na część testową
i kazusów na część opisową konkursu – przy uwzględnieniu omówionych wyżej założeń przyjętych dla
poszczególnych części konkursu, ocena prac kandydatów oraz wyłonienie kandydata lub listy kandydatów
zakwalifikowanych do zatrudnienia, a ewentualnie także listy rezerwowej, o której mowa w art. 155a
u.s.p.
Dalszy proces obsadzania stanowiska asystenta sędziego będzie polegał przede wszystkim na
zasięgnięciu przez prezesa sądu informacji z Krajowego Rejestru Karnego (zgodnie z art. 155 § 3 u.s.p.),
a także inne niezbędne czynności zmierzające już bezpośrednio do nawiązania stosunku pracy.
W przepisach rozporządzenia został określony sposób oceniania kandydatów przez komisję
konkursową w poszczególnych częściach konkursu, ustalone również zostały zasady wyłonienia
kandydata, bądź listy kandydatów zakwalifikowanych do zatrudnienia. Te same zasady będą
obowiązywały w sytuacji, gdy po przeprowadzeniu konkursu komisja zdecyduje się wyłonić rezerwową
listę kandydatów.
7