Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3655
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192
3655
wymagań stawianych osobom ubiegającym się o stanowisko asystenta sędziego.
Trzeba ponadto wskazać, że uregulowania zawarte w niniejszym rozporządzeniu nie pogarszają
sytuacji ekonomicznej osób zatrudnionych na stanowisku asystenta sędziego określając wynagrodzenie
zasadnicze w kwotach, które – w porównaniu z kwotami wskazanymi w dotychczas obowiązującym
rozporządzeniu – zostały zwiększone o średniorocznych wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej
sferze budżetowej w 2010 r. Wskaźnik ten, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy budżetowej
na rok 2010 z dnia 22 stycznia 2010 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 102), wynosi 101,0%.
Konieczność waloryzacji wynagrodzeń asystentów sędziów wynika z unormowania zawartego
w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze
budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1125 ze zm.), które przewiduje,
że wynagrodzenia osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń waloryzowane są
średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń na dany rok. Zgodnie zaś z dyspozycją art. 14a
ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162 poz. 1125 ze zm.) w związku z art. 155 § 4
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.)
powyższe zasady dotyczące waloryzacji wynagrodzeń znajdują zastosowanie do asystentów sędziów.
Proponowane stawki wynagrodzenia zasadniczego asystenta sędziego uwzględniają zatem
konieczny wzrost wynagrodzeń o 1,0% w roku 2010 w stosunku do stawek (najniższej i najwyższej)
określonych w przepisach dotychczas obowiązującego rozporządzenia.
Górna granica wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów została ustalona przy
uwzględnieniu dotychczasowych regulacji w tym przedmiocie, zawartych w rozporządzeniu Ministra
Sprawiedliwości z dnia 16 czerwca 2009 r. w sprawie wynagrodzenia asystentów sędziów (Dz. U. Nr 99,
poz. 834). Zgodnie unormowaniami zawartymi w tym rozporządzeniu, asystent sędziego zatrudniony
w sądzie apelacyjnym mógł otrzymywać wynagrodzenie zasadnicze, którego górną granicę ustalono na
kwotę 3.824 zł. Kwota ta, zwaloryzowana średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń
w państwowej sferze budżetowej w roku 2010, nie może być wyższa, z uwagi na ograniczone możliwości
budżetowe wynikające z trudnej sytuacji finansowej sektora finansów publicznych.
3
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji prawa
wspólnotowego.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie wymaga
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Rozporządzenie dotyczy osób zatrudnionych na stanowiskach asystentów sędziów w sądach
powszechnych.
2. Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła skutków społecznych, ani nie wpłynie na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz
na sytuację i rozwój regionalny.
3. Skutki finansowe.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), bowiem nie oznacza automatycznie podniesienia
poziomu wynagrodzeń asystentów sędziów. Ewentualne podwyżki wynagrodzeń mogą zostać
dokonane jedynie w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, a więc w ramach środków
zabezpieczonych na ten cel w przyjętym budżecie w części 15 „Sądy powszechne”.
4. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania Krajowej Radzie Sądownictwa, a w ramach
konsultacji społecznych – Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Asystentów Sędziów, Związkowi
Zawodowemu Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Rzeczpospolitej Polskiej oraz
Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu Pracowników Wymiaru
Sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej.
50/11/KC
5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia ..........................................
w sprawie konkursu na stanowisko asystenta sędziego
Na podstawie art. 155a § 7 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania oraz etapy i przebieg konkursu na stanowisko
asystenta sędziego, zwanego dalej „konkursem”;
2) skład komisji konkursowej, zwanej dalej „komisją”, oraz sposób i tryb jej działania;
3) zakres i sposób udostępniania kandydatowi informacji o przebiegu i wynikach konkursu.
§ 2. 1. Prezes sądu wyznacza termin i miejsce konkursu, a następnie informuje o konkursie
co najmniej na 60 dni przed jego rozpoczęciem.
2. Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1) nazwę i adres sądu;
2) oznaczenie konkursu;
3) wskazanie liczby wolnych stanowisk asystenta sędziego;
4) termin i miejsce przeprowadzenia konkursu;
5) wskazanie wymaganych dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1;
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304,
Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr
167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044
i Nr 218, poz.1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766,
Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976 i Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr 41, poz. 251, Nr 223, poz.
1457, Nr 228, poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571, z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz.57, Nr 26, poz. 156 i poz. 157, Nr
56, poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr 178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777.
6) termin i miejsce złożenia przez kandydata zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu, zwanego
dalej "zgłoszeniem".
3. Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, nie może być krótszy niż 21 dni od dnia
opublikowania ogłoszenia o konkursie w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 3. 1. Do zgłoszenia kandydat dołącza:
1) wniosek o zatrudnienie na stanowisku asystenta sędziego;
2) życiorys i informację o przebiegu kariery zawodowej;
3) urzędowo poświadczony odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych
w Polsce i uzyskania tytułu magistra prawa lub zagranicznych studiów prawniczych
uznanych w Polsce albo zaświadczenie o zdanym egzaminie magisterskim;
4) oświadczenie, o którym mowa w art. 155a § 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo
o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej „ustawą”;
5) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby
konkursu;
6) 3 zdjęcia.
2. Do zgłoszenia kandydat może dołączyć dokumenty potwierdzające dodatkowe
kwalifikacje i osiągnięcia.
§ 4. Kandydat składa wymagane dokumenty bezpośrednio w siedzibie sądu albo nadaje
drogą pocztową, z podaniem oznaczenia konkursu. W przypadku nadania dokumentów drogą
pocztową, za datę ich złożenia uważa się datę stempla pocztowego.
§ 5. 1. Zgłoszenia kandydatów przyjmuje prezes sądu w terminie wskazanym w ogłoszeniu
o konkursie.
2. Po sprawdzeniu czy zgłoszenia spełniają wymogi formalne określone w § 3 ust. 1 oraz czy
kandydaci odpowiadają wymaganiom określonym w art. 155 § 2 ustawy, prezes sądu ustala listę
kandydatów dopuszczonych do konkursu i umieszcza ją w miejscu powszechnie dostępnym
w siedzibie sądu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, nie później niż na 14 dni przed
terminem rozpoczęcia konkursu.
2