Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3655
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192
3655
jak i części opisowej konkursu, określając jednocześnie minimalne progi kwalifikacyjne, które wprowadza
się odrębnie w zakresie części testowej i opisowej. Takie rozwiązanie wydaje się konieczne, biorąc pod
uwagę założenie ustawodawcy o konieczności zapewnienia właściwego doboru kadry na stanowiska
asystenta sędziego, tak aby ta grupa zawodowa stanowiła rzeczywistych i samodzielnych pomocników
sędziów w ich pracy. Ustalenie progów kwalifikacyjnych w przepisach projektowanego rozporządzenia
ma zatem na celu wyeliminowanie praktyki zatrudniania na stanowiskach asystentów sędziów osób
prezentujących niewystarczający poziom wiedzy, umiejętności, zdolności i predyspozycji do
wykonywania obowiązków asystenta sędziego – lecz uzyskujących najlepszy, choć poniżej oczekiwań,
wynik w danym konkursie. Temu też celowi służy wprowadzenie zasady, że w przypadku braku
kandydatów, którzy uzyskali minimalną wymaganą liczbę punktów, prezes sądu zarządza
przeprowadzenie nowego konkursu.
Biorąc natomiast pod uwagę konieczność zapewnienia przejrzystego i prawidłowego
informowania kandydatów o przebiegu i wynikach konkursu, w tym o wynikach jego poszczególnych
etapów, ustalono w przepisach rozporządzenia zakres obowiązków organizatora konkursu w tym zakresie.
Kandydaci, po przystąpieniu do konkursu, będą mogli uzyskiwać niezbędne informacje
o wynikach konkursu i ewentualnych decyzjach komisji konkursowej w Biuletynie Informacji Publicznej
oraz w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie sądu, w którym przeprowadzany jest nabór.
Niezależnie, po przeprowadzeniu konkursu, każdy z kandydatów będzie mógł uzyskać wgląd do
protokołu przebiegu konkursu.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji prawa
wspólnotowego.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie wymaga
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
8
Ocena skutków regulacji
1.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie:
Projektowane
rozwiązania dotyczą osób ubiegających się o zatrudnienie na stanowiska asystentów
sędziów w sądach powszechnych, mając jednocześnie pewien wpływ na organizację i funkcjonowanie
sądów powszechnych.
2. Skutki
społeczno-gospodarcze oraz finansowe rozporządzenia:
Wejście w życie projektowych rozwiązań nie wpłynie na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny,
nie wywoła również skutków finansowych.
3. Konsultacje:
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania Krajowej Radzie Sądownictwa,
Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Stowarzyszeniu Sędziów „Themis”, Ogólnopolskiemu
Stowarzyszeniu Asystentów Sędziów.
48/11/KC
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
Ministra Sprawiedliwości
z dnia …………………..
w sprawie szczegółowego trybu i sposobu dokonywania
okresowej oceny pracy prokuratorów
Na podstawie art. 62l ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U.
z 2008 r. Nr 7, poz. 39, z późn. zm.1)), zwanej dalej „ustawą”, zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy tryb i sposób dokonywania
okresowej oceny pracy prokuratorów, zwanej dalej „okresową oceną”.
§ 2. Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o okresowej ocenie bez
bliższego określenia, należy przez to rozumieć także dodatkową ocenę pracy
prokuratora, przewidzianą w art. 62i ust. 5 ustawy.
§ 3. 1. Okresowej oceny dokonuje się tylko w wypadkach przewidzianych w
ustawie.
2. Okresowa ocena nie może dotyczyć okresu uwzględnionego przy
poprzedniej okresowej ocenie, z zastrzeżeniem § 18 ust. 4.
3. Do okresów przewidzianych w art. 62i ust. 1-3 ustawy nie wlicza się
okresów delegowania na czas określony lub pełnienia funkcji, o których mowa w
art. 62e ust. 2 ustawy.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 4,
Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 178, poz. 1375, Nr 190, poz. 1474, Nr 219, poz. 1706,
Nr 223, poz. 1777.
4. Wizytację, w toku której dokonuje się ustaleń będących podstawą
okresowej oceny prokuratora wymienionego w art. 62f ust. 2 ustawy, przeprowadza
się w terminach określonych w art. 62i ust. 1 i 2 ustawy.
§ 4. Okresowa ocena powinna być przeprowadzona w terminie nie dłuższym
niż 7 dni, a gdy jej podstawą są ustalenia dokonane w toku wizytacji jednostki – nie
dłuższym niż czas wymagany dla sporządzenia sprawozdania z wizytacji.
§ 5. 1. Sprawy podlegające badaniu przez wizytatora w celu wydania opinii, o
której mowa w art. 62f ust. 1 pkt 2 ustawy, w liczbie ustalonej w zarządzeniu o
przeprowadzeniu okresowej oceny, wybiera się losowo spośród wszystkich spraw
danego rodzaju, z zastrzeżeniem § 6.
2. Jeżeli wybrana losowo sprawa nie nadaje się do wydania opinii ze względu
na nikły wkład pracy prokuratora wymienionego w art. 62f ust. 1 ustawy, ponawia się
wybór.
3. Wybór określony w ust. 1 i 2 odbywa się nie później niż w dniu
poprzedzającym rozpoczęcie przeprowadzania okresowej oceny, z udziałem
wizytatora.
§ 6. 1. Prokurator wymieniony w art. 62f ust. 1 ustawy może zgłosić żądanie
zbadania akt wskazanych przez siebie spraw w liczbie ustalonej w zarządzeniu o
przeprowadzeniu okresowej oceny, stanowiącej 1/3 część ustalonej w tym
zarządzeniu liczby spraw podlegających badaniu przez wizytatora w celu wydania
opinii, o której mowa w art. 62f ust. 1 pkt 2 ustawy.
2.
ądanie określone w ust. 1 zgłasza się prokuratorowi dokonującemu
okresowej oceny nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem przeprowadzania
okresowej oceny.
3. Brak zgłoszenia żądania w terminie określonym w ust. 2 uważa się za
rezygnację z uprawienia, o którym mowa w ust. 1.
§ 7. 1. Podczas przeprowadzania okresowej oceny podlegający jej prokurator,
zwany dalej „prokuratorem ocenianym”, może złożyć, ustnie lub na piśmie,
wyjaśnienia w każdej kwestii mogącej mieć wpływ na określenie okresowej oceny w
sposób wskazany w art. 62g ustawy, jak również zgłosić żądanie przeprowadzenia
2
dodatkowo hospitacji rozprawy lub posiedzenia sądowego z jego udziałem. Z ustnych
wyjaśnień i hospitacji prokurator dokonujący oceny lub wizytator sporządza notatkę
urzędową.
2. W razie potrzeby prokurator dokonujący okresowej oceny lub wizytator albo
przewodniczący zespołu wizytacyjnego mogą zwrócić się do prokuratora ocenianego
o złożenie wyjaśnień określonych w ust. 1 lub zarządzić dodatkowo hospitację
rozprawy lub posiedzenia sądowego z jego udziałem.
3. Wyjaśnienia prokuratora ocenianego i notatkę z hospitacji włącza się do
materiałów okresowej oceny.
§ 8. Przeprowadzenie okresowej oceny zarządza prokurator dokonujący
oceny, z tym że prokurator zarządzający przeprowadzenie wizytacji, o której mowa w
art. 62f ust. 2 lit. b, określa jednocześnie zakres ustaleń niezbędnych do dokonania
okresowej oceny oraz wskazuje wizytatora lub prokuratora właściwych do wpisania
tych ustaleń do formularza, o którym mowa w § 14 ust. 3.
§ 9. 1. W zarządzeniu o przeprowadzeniu okresowej oceny wyznacza się
termin i miejsce przeprowadzenia tej oceny oraz wskazuje się jej podstawę prawną,
cel, zakres przedmiotowy i okres, którego ona dotyczy, jak również prokuratora lub
wizytatora właściwych do wydania opinii będącej podstawą okresowej oceny, z
zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W zarządzeniu o przeprowadzeniu okresowej oceny w stosunku do
prokuratora wymienionego w art. 62f ust. 1 ustawy ustala się nadto liczbę spraw
podlegających badaniu przez wizytatora w celu wydania opinii, o której mowa w
art. 62f ust. 1 pkt 2 ustawy, nie niższą niż 12 oraz 1/3 część tej liczby odpowiadającą
liczbie spraw badanych na żądanie prokuratora ocenianego, a także rodzaj spraw
wybieranych losowo do tego badania.
3. W zarządzeniu o przeprowadzeniu okresowej oceny zamieszcza się też:
1) pouczenie o uprawnieniach, o których mowa w § 7 ust. 1;
2) wezwanie prokuratora wymienionego w art. 62f ust. 1 ustawy do wskazania akt
spraw podlegających badaniu przez wizytatora w celu wydania opinii, o której mowa
w art. 62f ust. 1 pkt 2 ustawy, w liczbie ustalonej w tym zarządzeniu, w terminie
określonym w § 6 ust. 2, z pouczeniem o skutkach prawnych przekroczenia tego
terminu.
3