eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3655
  • Data wpłynięcia: 2010-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192

3655

poinformować o konkursie przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie
dostępnym w siedzibie sądu, we właściwym ze względu na siedzibę sądu urzędzie
pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej lub w inny sposób, w szczególności przez
umieszczenie ogłoszenia w prasie.
Obowiązki związane z przeprowadzeniem konkursu należą do prezesa sądu
apelacyjnego. Do właściwości w tym zakresie nie ma zastosowania art.155a ustawy.
Komisję konkursową prezes sądu jest zobowiązany powołać nie później niż na 21 dni
przed terminem rozpoczęcia konkursu (§ 6 ust.1 projektu).Do zadań komisji należy
przygotowanie zadań testowych i kazusów i przeprowadzenie konkursu.
Konkurs ma trwać 150 minut i będzie przeprowadzany w wydzielonej sali,
w warunkach zapewniających kandydatom samodzielną pracę, w obecności wszystkich
członków komisji.
Konkurs będzie przeprowadzany w formie pisemnej i będzie składał się
z dwóch części: testu i dwóch kazusów, obejmujących co do zasady problematykę
z zakresu prawa cywilnego materialnego oraz procesowego, w szczególności dotyczącą
ksiąg wieczystych i rejestrów sądowych. Konkurs nie obejmie problematyki z zakresu
prawa karnego, gdyż referendarze sądowi wykonują czynności z zakresu ochrony
prawnej, nie uczestniczą natomiast w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości, a tym
samym nie podejmują czynności w sprawach karnych.
Sprawdzenia każdej pracy konkursowej dokonywać będą dwaj członkowie
komisji. Oceny każdej części konkursu, zarówno testu, jak i rozwiązania kazusów będą
dokonywane w systemie punktowym: za każde prawidłowe rozwiązanie zadania
testowego komisja przyznaje 1 punkt, a każdy z kazusów komisja ocenia

w skali od 0 do 6 punktów (§ 7 ust.4).
Po zakończeniu konkursu komisja niezwłocznie obliczy liczbę punktów
uzyskanych przez poszczególnych kandydatów i wskaże kandydata, który uzyskał liczbę
najwyższą, ewentualnie dokona wyboru kandydata w przypadku uzyskania przez kilku z
nich takiej samej liczby punktów (§ 9 ust. 1.).
Do zatrudnienia na stanowisku referendarza sądowego będą mogli zostać
zakwalifikowani ci kandydaci, którzy uzyskali z części testowej konkursu co najmniej 28
punktów oraz z rozwiązania kazusów co najmniej 8 punktów (§ 8).

7
Informację o wynikach konkursu prezes sądu umieszcza w miejscu powszechnie
dostępnym w siedzibie sądu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej (§12 ust. 1),
natomiast w sekretariacie prezesa sądu kandydatowi udostępnia się do wglądu, po
okazaniu dokumentu tożsamości, protokół przebiegu konkursu w części obejmującej
jego wyniki i oceny (§ 12 ust.3).
Projekt rozporządzenia uwzględnia sytuację osób, które nie uzyskają zatrudnienia
w trybie art. 153b ustawy. Z tego względu w katalogu dokumentów, które powinny być
dołączone do zgłoszenia wskazano również dokument potwierdzający ukończenie
aplikacji ogólnej (§ 3 pkt4).
Materia regulowana projektem rozporządzenia nie jest objęta zakresem prawa
Unii Europejskiej.



W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia przedstawiono:
Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, Ogólnopolskiemu

Stowarzyszeniu Referendarzy Sądowych, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”
oraz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.
W przypadku zgłoszenia przez wymienione podmioty uwag do projektu,
uzasadnienie zostanie uzupełnione o informację dotyczącą wyników konsultacji.
W toku konsultacji społecznych uwagi do projektu zgłosiło ………..
Ponadto projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia zawiera regulacje, które oddziaływać będą przede
wszystkim na kandydatów na stanowisko referendarza sądowego, ponadto na prezesów
sądów apelacyjnych, którzy będą zobowiązaniu do przeprowadzania konkursu i
wykonywania wszystkich związanych z procedurą konkursową czynności
2. Wpływ na budżet państwa
Skutki finansowe związane z konkursem obejmą przede wszystkim koszty ogłoszeń
o konkursie w prasie lokalnej, jeśli w konkretnej sytuacji prezes sądu podejmie decyzję o

8
skorzystaniu również z tej formy poinformowania o konkursie. Ten wydatek ma jednak
charakter fakultatywny, natomiast w każdym przypadku wystąpią koszty związane z
obsługą administracyjną konkursu.
Ustawa nie przewiduje wynagrodzenia dla członków komisji konkursowej.
3. Wpływ na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek
pracy, nie wiąże się ze zwiększeniem liczby miejsc pracy. Natomiast pośredni wpływ
może wynikać z faktu poszerzenia warunków jakie muszą spełnić osoby zainteresowane
zatrudnieniem na stanowisku referendarza sądowego i przez to utrudnić tej grupie
zawodowej uzyskanie zatrudnienia w sądzie.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym

na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.



51/11/KC

9
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia …………………. 2010 r.
w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów


Na podstawie art. 155 § 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa wysokość wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów
w sądach powszechnych.
§ 2. Ustala się wynagrodzenie zasadnicze asystentów sędziów w wysokości od 2.702 zł
do 3.863 zł.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 czerwca 2009 r.
w sprawie wynagrodzenia asystentów sędziów (Dz. U. Nr 99, poz. 834).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI


1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr
130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167,
poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr
218, poz.1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr
136, poz. 959, Nr 138, poz. 976 i Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr 41, poz. 251, Nr 223, poz.
1457, Nr 228, poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571, z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz.57, Nr 26, poz. 156 i poz. 157, Nr 56,
poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr 178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777.
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie wynagrodzenia asystentów sędziów
stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 155 § 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo
o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm., zwanej dalej „u.s.p.”). Projektowana
nowelizacja ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych zmienia brzmienie przepisu delegującego,
zawartego w art. 155 § 6, rezygnując z wytycznej wyrażającej zasadę różnicowania wynagrodzenia
asystentów sędziów w zależności od tego, czy zatrudnieni są w sądzie rejonowym, okręgowym czy
apelacyjnym. Konieczne stanie się zatem wydanie na podstawie art. 155 § 6 u.s.p. nowego
rozporządzenia.
Przepis art. 155 § 6 u.s.p. w nowym brzmieniu upoważnia Ministra Sprawiedliwości do wydania
rozporządzenia określającego wysokość wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów przy
uwzględnieniu rodzaju i charakteru czynności wykonywanych przez asystentów sędziów oraz poziomu
wynagrodzeń urzędników sądowych.
Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 155 § 1 u.s.p. asystent sędziego wykonuje
samodzielnie czynności zmierzające do przygotowania spraw sądowych do rozpoznania oraz czynności
z zakresu działalności administracyjnej sądów, polegającej na zapewnieniu właściwego toku
wewnętrznego urzędowania sądu, bezpośrednio związanego z wykonywaniem przez sąd zadań z zakresu
ochrony prawnej, w tym sprawowania wymiaru sprawiedliwości.
Rodzaj i charakter zadań wykonywanych przez asystentów sędziów wskazuje, że są one w istocie
zbliżone do zadań wykonywanych przez osoby zatrudnione na stanowiskach wspomagających pion
orzeczniczy, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
30 marca 2010 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych
pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego (Dz. U. Nr 49, poz. 299).
Osobom zatrudnionym na stanowiskach wspomagających pion orzeczniczy oraz na pozostałych
stanowiskach wspomagających, zgodnie z załącznikiem nr 3 do powołanego powyżej rozporządzenia,
przysługuje wynagrodzenie zasadnicze ustalane kwotowo między 1.500 zł a 5.200 zł.
Przyjmuje się wobec tego, że wysokość wynagrodzenia zasadniczego asystenta sędziego będzie
ustalana w granicach między 2 675 zł a 3 824 zł, a więc w sposób uwzględniający średni poziom
wynagrodzeń urzędników sądowych zatrudnionych na stanowiskach wspomagających pion orzeczniczy.
Biorąc zaś pod uwagę wymagania kwalifikacyjne stawiane osobom zatrudnianym na stanowisku asystenta
sędziego uznano, że dolna granica wynagrodzeń zasadniczych asystentów sędziów powinna być wyższa
aniżeli dolna granica wynagrodzeń zasadniczych osób zatrudnionych na stanowiskach wspomagających
pion orzeczniczy. Wymogiem zatrudnienia na niektórych stanowiskach wspomagających pion

2
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: