eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin

- projekt ma na celu rozszerzenie zakresu stosowania tzw. odstępstwa rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 25 ha możliwości korzystania z wyłącznego prawado odmiany bez konieczności uiszczania opłaty na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3603
  • Data wpłynięcia: 2010-09-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 186, poz. 1099

3603

Warszawa, 7 października 2010 r.
BAS-WAPEiM-1690/10


Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o ochronie prawnej odmian roślin
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir Zawiślak)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 25 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Analizując projekt pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
należy wziąć pod uwagę postanowienia rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z
dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin
(Dz. Urz. WE L 227 z 1.9.1994, str. 1, z późn. zm.).
Warto ponadto wskazać Międzynarodową konwencję o ochronie prawa do
nowych odmian roślin, która wiąże m.in. Unię Europejską (decyzja Rady
2005/524/WE z dnia 30 maja 2005 r. zatwierdzająca przystąpienie Wspólnoty
Europejskiej do Międzynarodowej konwencji o ochronie nowych odmian roślin,
Dz. Urz. UE L 192 z 22.7.2005, str. 63). Przywołane rozporządzenie uwzględnia
treść tej konwencji (por. motywy 34 i 35 preambuły rozporządzenia).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przywołany akt prawny Unii Europejskiej ustanawia wspólnotowy system
ochrony odmian roślin. Ustawa o ochronie prawnej odmian roślin określa z kolei
krajowy system ochrony odmian roślin, który jest odrębny i niezależny od
systemu wspólnotowego. Zgodnie z art. 3 rozporządzenia 2100/94, reguły
określające wspólnotowy system ochrony odmian roślin co do zasady pozostają
bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przyznawania krajowych
praw własności do odmian roślin. Wyjątek stanowi reguła z art. 92 ust. 1
rozporządzenia 2100/94, zgodnie z którą odmiana będąca przedmiotem
wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin nie może być przedmiotem
krajowego prawa do ochrony odmian roślin lub jakiegokolwiek patentu na tę
odmianę. Przepis ten stanowi ponadto, że prawa przyznane sprzecznie z tą
regułą nie wywierają skutku prawnego. W konsekwencji, w przypadku objęcia
odmiany roślin wspólnotowym systemem ochrony, ochrona krajowa traci
skuteczność. Warto wskazać, że, zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o ochronie
prawnej odmian roślin, jeżeli hodowca odmiany chronionej wyłącznym prawem
w Polsce uzyska wspólnotowe prawo ochronne do tej odmiany, to w okresie
wykonywania tego prawa nie może wykonywać krajowego prawa ochronnego.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, należy stwierdzić, że przedmiot
projektowanej regulacji mieści się w zakresie dyspozycji art. 3 w związku z art.
92 ust. 1 rozporządzenia 2100/94. Projekt nie narusza prawa Unii Europejskiej.

4. Konkluzje
Projekt nie narusza prawa Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski




2
Warszawa, 7 października 2010 r.
BAS-WAPEiM-1691/10


Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o ochronie prawnej odmian roślin (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Sławomir Zawiślak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej


Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 25 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.

Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski


strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: