eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawodawstwa krajowego do zmian, które zostały wprowadzone w prawodawstwie wspólnotowym w zakresie rynków owoców i warzyw, chmielu, tytoniu, suszu paszowego, zbóż, lnu i konopi uprawianych na włókno oraz uporządkowanie przepisów krajowych w zakresie rynków zbóż oraz lnu i konopi włóknistych, a także w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3424
  • Data wpłynięcia: 2010-09-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-10-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1486

3424

Materiałowych w związku ze zwolnieniem lub finansowaną ze środków budżetu państwa tego typu wpłata zostałaby
restrukturyzacją rezerw państwowych, sfinansowana ze środków budżetu państwa. Dlatego też zaproponowano
następującej
wyłączenie od naliczania wpłat na fundusze promocji w przypadku towarów
w trybie określonym w przepisach odrębnych.
sprzedawanych z zapasów interwencyjnych ARR.
Rozwiązanie legislacyjne, o którym mowa w projektowanym art. 3 ust. 6 pkt 3,
zapewni skuteczne i rzetelne planowanie wydatków i kosztów również w ramach
planu finansowego Agencji Rezerw Materiałowych oraz nie będzie prowadziło do
uszczuplenia środków pochodzących ze sprzedaży mienia stanowiącego
wyodrębniony majątek Skarbu Państwa, których celem jest realizacja celów w
obszarze jego obronności i bezpieczeństwa.
Art. 6 ust. 3 3a. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, deklaracje Zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o
określone w ust. 1pkt 2 lit. a składa się, jeżeli suma funduszach promocji produktów rolno-spożywczych wpłata jest dokonywana w
zobowiązań na rzecz danego funduszu promocji za dany tym kwartale, w którym suma zobowiązań wynosi więcej niż pięciokrotność
kwartał i kolejne kwartały przekracza pięciokrotnie kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tj. 44 PLN.
wysokość kosztów upomnienia w postępowaniu W świetle obowiązujących przepisów zasada ta nie dotyczy składania deklaracji,
egzekucyjnym w administracji.
które muszą być składane po każdym kwartale, co stanowi niepotrzebną
komplikację dla podmiotu. W związku z tym zaproponowano, aby deklaracja była
składana za kwartał, w którym zobowiązanie przekroczy pięciokrotnie wysokości
kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 4 pkt 3
projektu ustawy).

2)Przepisy Unii Europejskiej niewymienione w niniejszej tabeli lecz zawarte w wymienionych rozporządzeniach nie
wymagają wdrożenia bądź zostały już wcześniej wdrożone przepisami ustaw nowelizowanych projektowaną ustawą.
8-09-aa

73
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia …………………………2010 r.

w sprawie warunków wypowiedzenia członkostwa w organizacji producentów
owoców i warzyw oraz okresu, w którym występuj cy z organizacji
producentów owoców i warzyw nie będzie mógł przyst pić do wstępnie
uznanej grupy producentów owoców i warzyw w zakresie produktów, w
odniesieniu do których dana organizacja producentów została uznana

Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz
rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70, Nr 52,
poz. 303 i Nr 158, poz. 989 oraz z 2010 r. Nr …, poz. ….) zarządza się, co
następuje:

§ 1. 1. Członek organizacji producentów owoców i warzyw może
wypowiedzieć członkostwo w tej organizacji w formie pisemnej z podaniem przyczyn
wypowiedzenia.
2. Członek organizacji producentów owoców i warzyw wypowiada członkostwo
w tej organizacji w czasie realizacji programu operacyjnego z zachowaniem:
1) miesięcznego terminu wypowiedzenia, którego upływ rozpoczyna się z dniem:
a) 1 stycznia, jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło w okresie od dnia
2 września roku poprzedniego do dnia 1 stycznia,
b) 1 marca, jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło w okresie od dnia
2 stycznia do dnia 1 marca,
c) 1 lipca, jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło w okresie od dnia
2 marca do dnia 1 lipca,

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
d) 1 września, jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło w okresie od dnia
2 lipca do dnia 1 września
- jeżeli większość członków tej organizacji, reprezentujących łącznie ponad
połowę udziału w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok
złożenia wypowiedzenia, wyrazi na to zgodę w drodze uchwały;
2) 6 miesięcznego terminu wypowiedzenia, którego upływ rozpoczyna się
z dniem 1 lipca ostatniego roku realizacji bieżącego programu operacyjnego,
jeżeli organizacja producentów owoców i warzyw nie wyrazi zgody, o której
mowa w pkt 1.

§ 2. Producent, który wystąpił z organizacji producentów owoców i warzyw, nie
może przystąpić do wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw
w zakresie produktów, w odniesieniu do których dana organizacja producentów
została uznana, w okresie pięciu lat od dnia upływu terminu wypowiedzenia.

§ 3. Producent będący członkiem organizacji producentów owoców i warzyw,
której marszałek województwa wydał decyzję o cofnięciu uznania za organizację
producentów owoców i warzyw, nie może stać się członkiem wstępnie uznanej grupy
producentów owoców i warzyw w terminie pięciu lat od dnia, w którym decyzja
ta stała się ostateczna.

§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8
stycznia 2009 r. w sprawie warunków wypowiedzenia członkostwa w organizacji
producentów owoców i warzyw oraz okresu, w którym występujący z organizacji
producentów owoców i warzyw nie będzie mógł przystąpić do wstępnie uznanej
grupy producentów owoców i warzyw (Dz. U. Nr 17, poz. 92).

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI


2
UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego

w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców
i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu rynku suszu paszowego oraz rynków lnu
i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70, z pó n. zm.).
Przepisy rozporządzenia zastąpią przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia 8 stycznia 2009 r. w sprawie warunków wypowiedzenia
członkostwa w organizacji producentów owoców i warzyw oraz okresu, w którym
występujący z organizacji producentów owoców i warzyw nie będzie mógł przystąpić
do wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw (Dz. U. Nr 17 poz. 92).
Konieczność wydania nowego rozporządzenia związana jest ze zmianą brzmienia
upoważnienia, zawartego w art. 8 ust. 1 pkt 5 wyżej wymienionej ustawy wynikającą
m.in. przepisów Unii Europejskiej w zakresie wspólnej organizacji rynku owoców
i warzyw.
Przepisy rozporządzenia nr 1580/2007 (art. 38 ust. 2 lit. c) nakładają na państwo
członkowskie obowiązek ustanowienia okresu, w którym były członek organizacji
producentów będzie miał zakaz wstępowania do wstępnie uznanej grupy
producentów w zakresie produktów, w odniesieniu do których dana organizacja
producentów została uznana. Zważywszy, że organizacje producentów są
podstawowym i docelowym elementem wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw,
nie powinno dopuszczać się do sytuacji, w której producenci przechodzą do
podmiotów znajdujących się na niższym etapie zorganizowania. Ograniczenie
przechodzenia tylko i wyłącznie do grup mających tę samą grupę produktów ma
zagwarantować rozsądne wydatkowanie funduszy publicznych, gdyż grupy
producentów w okresie swojego funkcjonowania mogą wnioskować o wyższe
dofinansowanie niż organizacje producentów owoców i warzyw.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt niniejszego
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projektowane rozporządzenie jest objęte prawem Unii Europejskiej.

3
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i dlatego nie
podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny

Uznane organizacje producentów owoców i warzyw oraz ich członkowie.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
publicznego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zawarte w rozporządzeniu nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji ogrodniczej.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje zawarte w rozporządzeniu nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez następujące
organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskie
Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego Związku
Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”,
Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników, Kółek
i Organizacji Rolniczych, Rada Gospodarki ywnościowej, Związek Zawodowy
Centrum Narodowe Młodych Rolników, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację
Branżowych Związków Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polską
Izbę Ogrodniczą, Związek Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich, Krajowy
Związek Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw dla Przemysłu, Towarzystwo
Rozwoju Sadów Karłowych, Krajowy Związek Grup Producenckich oraz
Stowarzyszenie Grupy Wielkopolskie.
08/09/KC

4
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: