eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawodawstwa krajowego do zmian, które zostały wprowadzone w prawodawstwie wspólnotowym w zakresie rynków owoców i warzyw, chmielu, tytoniu, suszu paszowego, zbóż, lnu i konopi uprawianych na włókno oraz uporządkowanie przepisów krajowych w zakresie rynków zbóż oraz lnu i konopi włóknistych, a także w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3424
  • Data wpłynięcia: 2010-09-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-10-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1486

3424

Z dniem 16 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Rady (WE) nr 13/2009
z
dnia 18 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005

w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej oraz (WE) nr 1234/2007 ustanawiające
wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych
produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) w celu
ustanowienia programu „Owoce w szkole” (Dz. Urz. UE L 5 z 09.01.2009, str. 1).
Rozporządzenie to wprowadziło zmianę do rozporządzenia nr 1234/2007 polegającą na
dodaniu do tego rozporządzenia przepisów ustanawiających program „Owoce
w szkole”.
Ustanowienie programu „Owoce w szkole” ma na celu zapobieżenie niskiemu spożyciu
owoców i warzyw przez dzieci dzięki trwałemu zwiększeniu udziału owoców
i warzyw w żywieniu dzieci na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe.
Zgodnie z art. 103ga rozporządzenia nr 1234/2007 od roku szkolnego 2009/2010, na
warunkach określonych przez Komisję Europejską, przyznaje się pomoc wspólnotową
na dostarczanie dzieciom w instytucjach oświatowych, w tym w żłobkach, innych
instytucjach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych i średnich,
produktów pochodzących z sektorów owoców i warzyw, przetworzonych owoców
i warzyw oraz bananów, a także na pokrycie niektórych związanych z tym kosztów
logistyki i dystrybucji, sprzętu, komunikacji, monitorowania i oceny. Zapewnienie
pomocy wspólnotowej na realizację programu „Owoce w szkole” powinno przyczynić
się do tego, że młodzi konsumenci docenią walory owoców i warzyw, dzięki czemu
będą ich w przyszłości więcej spożywać. Wdrożenie programu „Owoce w szkole” ma
jednocześnie w przyszłości spełnić cele Wspólnej Polityki Rolnej, w tym w zakresie
zwiększania przychodów w rolnictwie oraz stabilizacji rynków. Aby zagwarantować
właściwe wdrożenie programu „Owoce w szkole” państwa członkowskie zamierzające
wziąć udział na poziomie krajowym lub regionalnym w programie „Owoce w szkole”
powinny przygotować strategie krajowe lub regionalne dotyczące jego wdrażania,
obejmujące w szczególności budżet programu wraz z wkładem Wspólnoty i wkładami
krajowymi, czas trwania programu, grupę docelową, kwalifikujące się produkty oraz
udział zainteresowanych stron.
W roku szkolnym 2009/2010 program był realizowany zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2009 r. w sprawie realizacji przez Agencję Rynku

15
Rolnego zadań związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
programu „Owoce w szkole” w roku szkolnym 2009/2010 (Dz. U. Nr 129, poz. 1059,
z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2008 r.
Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o Agencji”. Również w roku
szkolnym 2010/2011 program będzie realizowany zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 21 lipca 2010 r. w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego
zadań związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu
„Owoce w szkole” w roku szkolnym 2010/2011 (Dz. U. Nr 136, poz. 913). Jednakże
biorąc pod uwagę, że program „Owoce w szkole” związany jest z organizacją
i funkcjonowaniem rynków owoców i warzyw proponuje się, aby kwestie związane
z realizacją programu zostały uregulowane w ustawie.
Proponuje się, aby minister właściwy do spraw rynków rolnych opracowywał projekt
strategii, o której mowa w art. 103ga ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007 (art. 1 pkt 20
projektu ustawy).
Szczegółowe zasady realizacji programu „Owoce w szkole” zostały określone przez
prawodawcę wspólnotowego w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 288/2009 z dnia
7 kwietnia 2009 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia
Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na
dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych
i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce w szkole”
(Dz. Urz. UE L 94 z 08.04.2009, str. 38).
W projekcie ustawy wskazano ARR jako jednostkę organizacyjną wykonującą zadania
i obowiązki państwa członkowskiego lub właściwej władzy państwa członkowskiego
związane z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu na zasadach,
w zakresie i w sposób określony w przepisach rozporządzenia nr 288/2009 oraz
w projekcie ustawy. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej prowadzenie realizacji
programu „Owoce w szkole” zależy od współpracy instytucji z sektora rolnictwa,
zdrowia i edukacji oraz podmiotów i szkół podstawowych uczestniczących w ww.
programie, tj. współdziałania ARR ze szkołami oraz zatwierdzonymi podmiotami
dostarczającymi do szkół owoce i warzywa, w tym ze szkołami będącymi również
zatwierdzonymi wnioskodawcami. Dlatego też transpozycja przepisów wspólnotowych

16
wymaga określenia zadań ARR oraz wynikających z tych zadań warunków, na jakich
inne podmioty realizujące program „Owoce w szkole” mają w nim uczestniczyć.
Szczegółowy zakres zadań realizowanych przez ARR związanych z wdrożeniem na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce w szkole” oraz sposób i tryb
realizacji tych zadań, mając na względzie zapewnienie skutecznego i efektywnego
wdrożenia tego programu, zostanie określony w rozporządzeniu wydanym na podstawie
art. 19b ustawy.
Zmiany w przepisach karnych, o których mowa w art. 1 pkt 30 lit. b, c i d, są wynikiem
zmian wprowadzonych w przepisach ustawy dotyczących rynków owoców i warzyw.
Rynek chmielu
Zmiana zaproponowana w art. 1 pkt 21 projektu ustawy (dotyczy art. 20 ust. 1 pkt 4
lit.
a ustawy) w zakresie rynku chmielu ma charakter porządkowy i została
wprowadzona w związku z włączeniem do rozporządzenia nr 1234/2007 przepisów
poprzednio objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 1952/2005 z dnia 23 listopada
2005 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków chmielu i uchylającego rozporządzenia
(EWG) nr 1696/71, (EWG) nr 1037/72, (EWG) nr 879/73 i (EWG) nr 1981/82
(Dz. Urz. UE L 317 z 03.12.2005, str. 29).
Natomiast zmiana brzmienia pkt 2 w art. 22 ust. 3 ustawy (art. 1 pkt 22 projektu
ustawy) wynika z art. 76 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.). W myśl tego przepisu na
30 dni przed oddaniem do użytkowania nowo zbudowanego lub przebudowanego
obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji, inwestor jest obowiązany
zawiadomić o tym fakcie wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, jeżeli
przedsięwzięcie jest realizowane jako mogące znacząco oddziaływać na środowisko
w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227,
z późn.
zm.). Wojewódzki inspektor ochrony środowiska stwierdza, że obiekty
budowlane i
urządzenia techniczne, przeznaczone do wykonywania działalności
gospodarczej, spełniają wymagania określone w przepisach o ochronie środowiska,
wyrażając zgodę na oddanie obiektu do użytkowania. Dodatkowe potwierdzanie tego
faktu zaświadczeniem w czasie prowadzenia działalności nie znajduje uzasadnienia.

17
Rynek tytoniu
W wyniku reformy przepisów wspólnej polityki rolnej przyjętej w 2004 r., której
ustalenia zostały potwierdzone postanowieniami przeglądu przepisów tej polityki
(ang. health-check) wprowadzonych:
1) rozporządzeniem Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającym
wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach
wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników,
zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE)
nr 378/2007 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 Dz. Urz. UE L
30 z 31.01.2009, str. 16),
2) rozporządzeniem Rady (WE) nr 72/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. w sprawie zmian
we wspólnej polityce rolnej poprzez zmianę rozporządzeń (WE) nr 247/2006, (WE)
nr 320/2006, (WE) nr 1405/2006, (WE) nr 1234/2007, (WE) nr 3/2008 oraz (WE)
nr 479/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 1883/78, (EWG) nr 1254/89,
(EWG) nr 2247/89, (EWG) nr 2055/93, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 2596/97, (WE)
nr 1182/2005 i (WE) nr 315/2007 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 1)
– od 2010 r. całość wsparcia w sektorze upraw polowych, w tym również tytoniu,
w państwach UE-15 została oddzielona od produkcji (ang. decoupled payments).
Rzeczpospolita Polska jest również zobligowana do wprowadzenia zreformowanych
przepisów – po ich przystosowaniu do przyjętego przez nasze państwo uproszczonego
systemu płatności bezpośrednich (ang. Single Area Payment Scheme – SAPS).
Uchylenie, z dniem 1 stycznia 2010 r., na podstawie art. 146 ust. 1 rozporządzenia Rady
(WE) nr 73/2009, przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia
29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia
bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy
wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93,
(WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94,
(WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71
i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz. L 270 z 21.10.2003, str. 1, z późn. zm.) wprowadziło
konieczność jednoczesnego uchylenia przepisów w zakresie płatności związanych
z produkcją surowca tytoniowego (ang. coupled payments), w tym przepisów w sprawie
rejonów produkcji tego surowca, przepisów dotyczących pierwszych przetwórców oraz

18
zawierania umów kontraktacji surowca tytoniowego. Należy dodać, że z początkiem
obecnego roku kalendarzowego uchyleniu uległo również rozporządzenie Komisji
(WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 1782/2003 w sprawie systemów wsparcia
przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania gruntów
zarezerwowanych do produkcji surowców (Dz. Urz. UE L 345 z 20.11.2004, str. 1,
z późn. zm.), określające przepisy wykonawcze w sektorze surowca tytoniowego.
Uchylenia tych przepisów dokonano rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1121/2009
z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania
rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do systemów wsparcia dla
rolników, ustanowionych w jego tytułach IV i V (Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2009,
str. 27). W ustawie powinny zatem pozostać jedynie przepisy dotyczące płatności
niezwiązanej z produkcją surowca tytoniowego, będącej częścią krajowych płatności
uzupełniających, a także przepisy w zakresie pozyskiwania i przekazywania informacji
do Komisji Europejskiej. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2095/2005 z dnia
20 grudnia 2005 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady
(EWG) nr 2075/92 w odniesieniu do przekazywania informacji dotyczących tytoniu
(Dz. Urz. UE L 335 z 21.12.2005, str. 6) nie zostało bowiem uchylone. Zgodnie
z informacjami przekazanymi podczas obrad Komitetu Zarządzającego do spraw
Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych, Komisja Europejska nie zamierza uchylić tego
aktu prawnego w całości. Rozważa jedynie ograniczenie zakresu informacji
dotyczących sektora tytoniu, przesyłanych przez państwa członkowskie Unii
Europejskiej.
W projekcie ustawy proponuje się zatem uchylenie art. 25 – 33f ustawy (art. 1 pkt 23
projektu ustawy), bowiem przepisy te odnoszą się do uchylonych przepisów Unii
Europejskiej, czyli przepisów w zakresie płatności związanych z produkcją surowca
tytoniowego, w tym z podziałem krajowej płatności uzupełniającej na 2 części –
związaną i niezwiązaną z produkcją surowca tytoniowego, procesem uznawania
pierwszych przetwórców (wpisywania ich do rejestru), zatwierdzania punktu odbioru
surowca tytoniowego, umów na uprawę tytoniu, a także płatności wyrównawczej (art. 1
pkt 24 projektu ustawy).
W związku z uchyleniem art. 33c ustawy, określającego przepisy w sprawie rejestru
podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności związanej z produkcją surowca

19
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: