eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy dostosowania prawa krajowego do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenie (WE) w zakresie dotyczącym przepływu osób posiadających wizy długoterminowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3423
  • Data wpłynięcia: 2010-09-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1593

3423

przez te osoby oraz status ich rodzin, są jednocześnie dokumentami uprawniającymi do
wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W obecnym stanie prawnym, zgodnie z art. 28 i 29 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach, szefom i członkom personelu misji dyplomatycznych, kierownikom
urzędów konsularnych i członkom personelu konsularnego państw obcych, innym
osobom oraz członkom ich rodzin wydaje się wizy Schengen lub wizy krajowe na okres
pełnienia funkcji, z którą jest związane uprawnienie do uzyskania danego rodzaju wizy.
Jednocześnie ww. osobom są wydawane dokumenty (legitymacje dyplomatyczne,
służbowe, konsularne, konsula honorowego i zaświadczenie) na podstawie
rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 22 października 2009 r. w sprawie
dokumentów oraz wiz dla szefów i członków personelu misji dyplomatycznych,
kierowników urzędów konsularnych i członków personelu konsularnego państw obcych,
innych osób oraz członków ich rodzin (Dz. U. Nr 192, poz. 1490). Dokumenty te
potwierdzają pełnienie określonych funkcji przez te osoby oraz status ich rodzin. Zostały
one notyfikowane innym państwom członkowskim jako dokumenty pobytowe, o których
mowa w art. 2 ust. 15 rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólny kodeks zasad regulujących
przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 105
z 13.04.2006, str. 1) – w Wykazie dokumentów pobytowych zgodnie z art. 2 ust. 15
rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca
2006 r. ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez
granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE C 247 z 13.10.2006, str. 1), oraz
w Aktualizacji wykazu dokumentów pobytowych, o których mowa w art. 2 ust. 15
rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego
wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny
Schengen) (Dz. Urz. UE C 198 z 22.08.2009, str. 9).
Ponadto art. 18 Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu
z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. między Rządami Państw Unii Gospodarczej
Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie
stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Dz. Urz. UE L 239
z 22.09.2000, str. 19, z późn. zm.), zwanej dalej „Konwencją Wykonawczą z dnia
19 czerwca 1990 r. do Układu z Schengen”, przewiduje możliwość wydawania wiz
długoterminowych wyłącznie do roku oraz zakłada konieczność zastępowania ich

2
dokumentami pobytowymi przed upływem ważności tych wiz. Zachodzi zatem potrzeba
wyraźnego nadania dokumentom wydawanym obecnie na podstawie ww. rozporządzenia
statusu dokumentów pobytowych.
2) w art. 4:
a) w pkt 5 zmiana definicji wizy wynika z konieczności podkreślenia, że warunki wjazdu
i pobytu określa także Konwencja Wykonawcza z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu
z Schengen,
b) w pkt 5b zdefiniowano pojęcie wizy krajowej poprzez odesłanie do art. 18 Konwencji
Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu z Schengen, bez określania, że
wiza ta uprawnia tylko do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
z pozostawieniem doprecyzowania, że chodzi o wizę wydaną przez organ polski.
3) zmiana art. 21 ust. 1 pkt 9 ma charakter legislacyjny i polega na zastąpieniu pełnej nazwy
Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu z Schengen, do której
odsyła ten przepis, skrótem, który został wprowadzony w art. 4 pkt 5,
4) zmiana w art. 26 w ust. 1 polega na uchyleniu przepisu, który wskazywał na możliwość
wydania tzw. wizy proceduralnej w postępowaniach w sprawie zezwoleń: na
zamieszkanie na czas oznaczony, na pobyt rezydenta długoterminowego WE lub na
osiedlenie się.
5) zmiana art. 28 jest związana ze zmianami wprowadzonymi w art. 3 pkt 1 oraz art. 48f
pkt 1 i sprowadza się do usunięcia wyrazów „na okres pełnienia funkcji, z którą jest
związane uprawnienie do uzyskania tego rodzaju wizy”.
6) w art. 29 usunięto wyrazy „na okres pełnienia funkcji, z którą jest związane uprawnienie
do uzyskania tego rodzaju wizy” – zmiana jest związana ze zmianami wprowadzonymi
w art. 3 pkt 1 oraz art. 48f pkt 1.
7) zmiana w art. 30 polega na dodaniu nowej przesłanki odmowy wydania wizy krajowej,
tj. figurowania danych cudzoziemca w Systemie Informacyjnym Schengen do celów
odmowy wjazdu, oraz wprowadzeniu wyjątku od zasady odmowy wydania wizy
w takim przypadku, gdy przemawiają za tym poważne przyczyny, zwłaszcza względy
humanitarne lub zobowiązania międzynarodowe, co wynika z art. 25 ust. 1 i 3
Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu z Schengen.

3
8) w art. 31 ust. 3 skraca się okres ważności wizy krajowej z 5 lat do 1 roku, czego wymaga
zmieniany przedmiotowym rozporządzeniem art. 18 ust. 2 Konwencji Wykonawczej
z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu z Schengen.
9) zmiana proponowana w art. 33 ust. 1 polega na doprecyzowaniu zawartego w przepisie
odesłania do art. 30, który dotychczas był bezustępowy, a w związku ze zmianą
zaproponowaną w art. 1 pkt 3 projektowanej ustawy uległ podziałowi na ustępy.
10) w art. 34a określa się tryb konsultacji przy wydawaniu wizy krajowej, w przypadku gdy
dane cudzoziemca ubiegającego się o wydanie tej wizy znajdują się w Systemie
Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, a zachodzą poważne przyczyny do
jej wydania, co wynika z art. 25 Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do
Układu z Schengen.
11) przewiduje się uchylenie art. 39 określającego zawartość naklejki wizowej wizy
krajowej, gdyż kwestie te reguluje rozporządzenie Rady (WE) nr 1683/95 z dnia 25 maja
1995 r. ustanawiające jednolity formularz wizowy (Dz. Urz. WE L 164 z 14.07.1995,
str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 1, str. 13,
z późn. zm.), zgodnie z regulacjami wynikającymi z art. 1 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady nr 265/2010.
12) zmiana w art. 43 ust. 1 polega na wykreśleniu z przepisu wyrazów „oraz wniosek
o przedłużenie wizy krajowej, o której mowa w art. 61 ust. 3 lub art. 71a ust. 3”.
Powyższe jest konsekwencją rezygnacji z wydawania tzw. wiz proceduralnych
i uchylenia w art. 26 ust. 1 pkt 21, a także wprowadzenia zmian brzmienia art. 61 ust. 3
i art. 71a ust. 3.
13) w art. 43a jest regulowany tryb postępowania przy przedłużaniu wizy krajowej,
w przypadku gdy dane cudzoziemca ubiegającego się o przedłużenie tej wizy znajdują
się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, a zachodzą
poważne przyczyny do jej przedłużenia.
14) zmiana brzmienia ust. 2 w art. 48a stała się konieczna po wprowadzeniu nowej
okoliczności odmowy wydania wizy krajowej, w przypadku gdy dane cudzoziemca
ubiegającego się o wydanie tej wizy znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen
do celów odmowy wjazdu. Wpisanie bowiem danych cudzoziemca do SIS już po
wydaniu wizy nie skutkuje automatycznie koniecznością jej cofnięcia.

4
15) dodawany art. 48aa nakłada na organy właściwe do unieważnienia lub cofnięcia wizy
krajowej obowiązek ustalenia, czy zachodzą przesłanki do unieważnienia lub cofnięcia
wizy krajowej, gdy inne niż Rzeczpospolita Polska państwo obszaru Schengen zasięga
opinii na podstawie art. 25 ust. 2 Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do
Układu z Schengen oraz obowiązek poinformowania, że nie ma podstaw w przepisach
krajowych do wydania takich decyzji.
16) w art. 48f zmieniono pkt 1 zawierający upoważnienie do określenia dokumentów
potwierdzających pełnienie funkcji szefów i członków personelu misji dyplomatycznych,
kierowników urzędów konsularnych i członków personelu konsularnego państw obcych
oraz innych osób zrównanych z nimi pod względem przywilejów i immunitetów na
podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych,
a także status członków ich rodzin, uprawniających do wjazdu i pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej – zmiana związana ze zmianą brzmienia art. 3 pkt 1 oraz
art. 28 i 29.
17) zmiana przepisu upoważniającego (art. 48g) polega na:
a) uchyleniu upoważnienia do:
– określenia wzoru naklejki wizowej wizy krajowej, ponieważ jej wzór reguluje
rozporządzenie Rady (WE) nr 1683/95 z dnia 25 maja 1995 r. ustanawiające
jednolity formularz wizowy zgodnie z regulacjami wynikającymi z art. 1
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 265/2010,
– określenia sposobu anulowania wizy krajowej wydawanej w toku postępowań
o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego WE oraz zezwolenia na osiedlenie się, ponieważ
odstępuje się od wydawania takich wiz,
b) dostosowaniu w ust. 2 wytycznych do rozporządzenia w związku z usunięciem
w ust. 1 upoważnienia do określenia sposobu anulowania wizy krajowej wydawanej
w toku postępowań o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony,
zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE oraz zezwolenia na osiedlenie
się,
c) usunięciu ust. 4, który dotyczył zmiany wzoru naklejki wizowej, gdyż w roz-
porządzeniu wydawanym na podstawie tego przepisu nie będzie określany wzór
naklejki wizowej wizy krajowej.

5
18) zmiany w art. 61 dotyczą postępowania w sprawie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, w którym dotychczas wydawane były tzw. wizy proceduralne, legalizujące
pobyt cudzoziemca na terytorium Polski przez okres postępowania. Z uwagi na
rozwiązania przyjęte przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr
265/2010, gdzie wpis danych cudzoziemca do SIS powinien skutkować co do zasady
odmową wydania wizy, a wiza krajowa w warunkach określonych art. 21 Konwencji
Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu z Schengen ma uprawniać do
podróży po terytorium państw obszaru Schengen, należało zrezygnować z wydawania
takich wiz na czas postępowania o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, a w to miejsce wprowadzić rozwiązanie przyjęte już w postępowaniach
w sprawie przedłużania wiz. Dla potwierdzenia, że cudzoziemiec złożył w terminie
wniosek o wydanie zezwolenia i wniosek nie zawiera braków formalnych lub braki
formalne zostały uzupełnione w terminie, stosowany będzie odcisk stempla
w dokumencie podróży. Pobyt takiego cudzoziemca będzie uważany za legalny do czasu
wydania decyzji ostatecznej w sprawie zezwolenia.
19) zmianie ulega delegacja do wydania rozporządzenia zawarta w art. 63 w celu
zamieszczenia upoważnienia do określenia wzoru stempla potwierdzającego złożenie
wniosku o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony.
20) w art. 71a przyjmuje się w odniesieniu do postępowań o udzielenie zezwolenia na
osiedlenie się i na pobyt rezydenta długoterminowego WE stosowanie odcisku stempla
w dokumencie podróży dla potwierdzenia, że cudzoziemiec złożył w terminie wniosek
o wydanie zezwolenia i wniosek nie zawiera braków formalnych lub braki formalne
zostały uzupełnione w terminie, ze względów opisanych w pkt 18.
21) zmianie ulega delegacja do wydania rozporządzenia zawarta w art. 71d w celu
zamieszczenia upoważnienia do określenia wzorów stempli potwierdzających złożenie
wniosku o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się lub wniosku o udzielenie zezwolenia
na pobyt rezydenta długoterminowego WE.
Odejście od wydawania wiz proceduralnych w postępowaniach o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenia na osiedlenie się lub zezwolenia
na pobyt rezydenta długoterminowego WE powoduje ponadto potrzebę następujących zmian:
– art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
– zmiana zawarta w art. 2 projektu ustawy,

6
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: