Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy dostosowania prawa krajowego do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenie (WE) w zakresie dotyczącym przepływu osób posiadających wizy długoterminowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3423
- Data wpłynięcia: 2010-09-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-12-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1593
3423
WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ
Awers
Rewers
5
Załącznik nr 3
WZÓR LEGITYMACJI KONSULARNEJ
Awers
Rewers
6
Załącznik nr 4
WZÓR LEGITYMACJI KONSULA HONOROWEGO
Awers
Rewers
7
Załącznik nr 5
WZÓR LEGITYMACJI SPECJALNEJ
Awers
Rewers
8
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 48f ustawy
z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.).
Przepis zobowiązuje ministra właściwego do spraw zagranicznych do określenia,
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, w drodze rozporządzenia:
1) dokumentów potwierdzających pełnienie funkcji szefów i członków personelu misji
dyplomatycznych, kierowników urzędów konsularnych i członków personelu
konsularnego państw obcych oraz innych osób zrównanych z nimi pod względem
przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych
zwyczajów międzynarodowych, a także statusu członków ich rodzin, uprawniających do
wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) wzorów dokumentów, o których mowa w pkt 1,
3) oznaczenia wiz Schengen lub wiz krajowych wydawanych osobom, o których mowa
w pkt 1.
Dotychczas problematyka ta była uregulowana w rozporządzeniu Ministra Spraw
Zagranicznych z dnia 22 października 2009 r. w sprawie dokumentów oraz wiz dla szefów
i członków personelu misji dyplomatycznych, kierowników urzędów konsularnych
i członków personelu konsularnego państw obcych oraz innych osób (Dz. U. Nr 192, poz.
1490).
W związku ze zmianami wprowadzonymi w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach, dokonanymi ustawą z dnia …………… o zmianie ustawy o cudzoziemcach
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr …, poz. …), polegającymi na nadaniu nowego
brzmienia pkt 1 w art. 48 f, konieczne było wydanie nowego rozporządzenia.
W ustawie z dnia …………… o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych
innych ustaw, która dostosowała prawo krajowe do przepisów rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 265/2010 z dnia 25 marca 2010 roku zmieniającego konwencję
wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenie (WE) nr 562/2006 w zakresie
dotyczącym przepływu osób posiadających wizy długoterminowe (Dz. Urz. UE L 85
z
31.03.2010, str. 1), przewidziano, że dotychczasowe dokumenty wydawane szefom
i członkom personelu misji dyplomatycznych, kierownikom urzędów konsularnych
i członkom personelu konsularnego państw obcych, innym osobom oraz członkom ich rodzin,
potwierdzające pełnienie określonych funkcji przez te osoby oraz status ich rodzin, są
jednocześnie dokumentami uprawniającymi do wjazdu i pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Przed wprowadzeniem ww. zmian ustawowych szefom i członkom personelu misji
dyplomatycznych, kierownikom urzędów konsularnych i członkom personelu konsularnego
państw obcych, innym osobom oraz członkom ich rodzin wydawano wizy Schengen lub wizy
krajowe na okres pełnienia funkcji, z którą było związane uprawnienie do uzyskania danego
rodzaju wizy. Jednocześnie ww. osobom wydawano dokumenty (legitymacje dyplomatyczne,
służbowe, konsularne, konsula honorowego i zaświadczenie) na podstawie rozporządzenia
Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 22 października 2009 r. w sprawie dokumentów oraz
wiz dla szefów i członków personelu misji dyplomatycznych, kierowników urzędów
konsularnych i członków personelu konsularnego państw obcych, innych osób oraz członków
ich rodzin (Dz. U. Nr 192, poz. 1490). Dokumenty te potwierdzały pełnienie określonych
funkcji przez te osoby oraz status ich rodzin. Zostały one notyfikowane innym państwom
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3423
› Pobierz plik