Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
projekt dotyczy: implementacji dyrektywy Rady w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej oraz oceny potrzeb w zakresie poprawy jej ochrony: wprowadzenia definicji europejskiej infrastruktury krytycznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3387
- Data wpłynięcia: 2010-09-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 240, poz. 1600
3387
Druk nr 3387
Warszawa, 15 września 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-108-10
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o zarządzaniu
kryzysowym.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym1)
Art. 1. W ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym
(Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) infrastrukturze krytycznej – należy przez to rozumieć sys-
temy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą
funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urzą-
dzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa
państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu
sprawnego funkcjonowania organów administracji pu-
blicznej, a także instytucji i przedsiębiorców. Infrastruk-
tura krytyczna obejmuje systemy:
a) zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne
i paliwa,
b) łączności,
c) sieci teleinformatycznych,
d) finansowe,
e) zaopatrzenia w żywność,
f) zaopatrzenia w wodę,
g) ochrony zdrowia,
h) transportowe,
i) ratownicze,
j) zapewniające ciągłość działania administracji pu-
blicznej,
k) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania
substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym
rurociągi substancji niebezpiecznych;”,
b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) europejskiej infrastrukturze krytycznej – należy przez to
rozumieć systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane
ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane,
urządzenia i instalacje kluczowe dla bezpieczeństwa
państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu
sprawnego funkcjonowania organów administracji
publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców,
wyznaczone w systemach, o których mowa w pkt 2
lit. a i h, w zakresie energii elektrycznej, ropy naftowej
i gazu ziemnego oraz transportu drogowego, kolejowego,
lotniczego, wodnego śródlądowego, żeglugi oceanicznej,
żeglugi morskiej bliskiego zasięgu i portów, zlokalizo-
wane na terytorium państw członkowskich Unii Euro-
pejskiej, których zakłócenie lub zniszczenie miałoby
istotny wpływ na co najmniej dwa państwa człon-
kowskie;”;
2) w art. 5b w ust. 7 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) na podstawie szczegółowych kryteriów, o których mowa
w ust. 2 pkt 3, we współpracy z odpowiednimi ministrami
odpowiedzialnymi za systemy, sporządza jednolity wykaz
obiektów, instalacji, urządzeń i usług wchodzących w skład
infrastruktury krytycznej z podziałem na systemy. W wykazie
wyróżnia się także europejską infrastrukturę krytyczną zloka-
lizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz euro-
pejską infrastrukturę krytyczną zlokalizowaną na terytorium
innych państw członkowskich Unii Europejskiej, mogącą
mieć istotny wpływ na Rzeczpospolitą Polską. Wykaz ma
charakter niejawny;”;
3) po art. 6 dodaje się artykuły 6a – 6c w brzmieniu:
2
„Art. 6a. 1. Dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, we
współpracy z ministrami i kierownikami urzędów
centralnych odpowiedzialnymi za systemy, o których
mowa w art. 3 pkt 2a, na bieżąco rozpoznaje
potencjalną europejską infrastrukturę krytyczną,
badając, czy infrastruktura krytyczna spełnia kolejno
następujące wymogi:
1) kryteria sektorowe – progi liczbowe ustalone
przez Komisję Europejską i państwa członkowskie
Unii Europejskiej, charakteryzujące parametry,
wchodzących w skład systemów infrastruktury
krytycznej obiektów, urządzeń oraz instalacji lub
funkcje realizowane przez te obiekty, urządzenia,
instalacje, warunkujące identyfikację infra-
struktury krytycznej;
2) stanowi składnik, system lub część infrastruktury,
które mają podstawowe znaczenie dla utrzymania
niezbędnych funkcji społecznych, zdrowia,
bezpieczeństwa, ochrony, dobrobytu materialnego
lub społecznego ludności, oraz których zakłócenie
lub zniszczenie miałoby istotny wpływ na
Rzeczpospolitą Polską w wyniku utraty tych
funkcji;
3) jej zakłócenie lub zniszczenie miałoby istotny
wpływ na co najmniej dwa państwa członkowskie
Unii Europejskiej;
4) kryteria przekrojowe – w zakresie przybliżonych
progów ustalonych przez Komisję Europejską
i państwa członkowskie Unii Europejskiej –
obejmujące:
a) kryterium ofiar w ludziach – oceniane
w
odniesieniu do ewentualnej liczby ofiar
śmiertelnych lub liczby rannych,
3
b) kryterium skutków ekonomicznych – oceniane
w odniesieniu do znaczenia strat ekono-
micznych lub pogorszenia jakości towarów lub
usług, w tym potencjalnych skutków
ekologicznych,
c) kryterium skutków społecznych – oceniane
w odniesieniu do wpływu na zaufanie opinii
publicznej, cierpień fizycznych i zakłócenia
codziennego życia, w tym utraty podsta-
wowych usług.
2. Infrastruktura krytyczna jest uznawana za potencjalną
europejską infrastrukturę krytyczną po spełnieniu
łącznie kolejnych wymogów, o których mowa
w ust. 1 pkt 1 – 3 oraz co najmniej jednego
z wymogów, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Art. 6b. 1. O potencjalnej europejskiej infrastrukturze krytycznej
dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
informuje właściwe organy państw członkowskich
Unii Europejskiej, na które ta infrastruktura może
mieć istotny wpływ. Dyrektor Rządowego Centrum
Bezpieczeństwa podaje nazwę i lokalizację
potencjalnej europejskiej infrastruktury krytycznej
i przyczyny jej wyznaczenia.
2. W celu wyznaczenia europejskiej infrastruktury
krytycznej oraz dokładnych progów kryteriów
przekrojowych, dyrektor Rządowego Centrum
Bezpieczeństwa prowadzi rozmowy z właściwymi
organami państw członkowskich Unii Europejskiej:
1) na które potencjalna europejska infrastruktura
krytyczna zlokalizowana na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej może mieć istotny
wpływ;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3387
› Pobierz plik