eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

projekt dotyczy: zasad i form wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zasad sprawowania pieczy zastępczej, określenia zadań administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej, zasad finansowania i zadań administracji publicznej w zakresie postępowania adopcyjnego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3378
  • Data wpłynięcia: 2010-09-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 149, poz. 887

3378


Tabela. Zestawienie skutków finansowych proponowanych rozwiązań w latach 2011 – 2013


Kalkulacja dla
S
kutek dla budżetów
Lp. Zmiana
Założenia
2011 r.
2011 r.
2012 r.
2013 r.

1. Przeniesienie
reali-
– 90% obecnych rodzin Liczba dzieci
Wzrost wydatków gmin w związku z dotacja
zacji zadań związa-
zastępczych spokrew-
(38,8 tys.)
otrzymaną z powiatów
nych z rodzinami
nionych spełni nową x średnia wyso-
spokrewnionymi
definicję rodziny spo-
kość
świad-
i ich
finansowania
krewnionej,
czenia (683 zł+
z powiatów
do – spadek liczby dzieci 1500 zł jed-
gmin
w rodzinach spokrew-
norazowo – ok.
nionych na skutek 1 tys. dzieci)
319,22 302,88 307,89
pracy asystenta rodzi-
x 12 miesięcy
ny,
– waloryzacja
świad-
czeń, gdy wskaźnik
inflacji przekroczy
105% (na podstawie
aktualizacji programu
konwergencji)
2. Wprowadzenie
– Udział gminy w finansowaniu wyniesie
Wzrost wydatków gmin w związku z dotacja
współfinansowania
50 % wydatków związanych z pobytem
otrzymaną z powiatów
przez gminy pobytu dziecka w rodzinie zastępczej nieza-
407,13 386,61 379,44
dziecka w poszcze-
wodowej, rodzinie zastępczej zawodowej
gólnych formach
lub rodzinnym domu dziecka oraz 50 %
opieki, w tym:
średnich miesięcznych wydatków
2.1. w rodzinach zastęp-
przeznaczonych na utrzymanie dziecka
czych niespokrew-
w placówce
opiekuńczo-wychowawczej,
63,11 57,73 60,21
nionych
regionalnej placówce opiekuńczo-tera-
2.2. w rodzinach zastęp-
peutycznej lub interwencyjnym ośrodku
czych zawodowych preadopcyjnym,
15,37 17,11 18,72
(wynagrodzenia)

2.3. w rodzinach zastęp-
Coroczna waloryzacja wynagrodzeń
czych zawodowych wskaźnikiem 103,9%,
33,80 34,30 34,30
(świadczenia na

dziecko)

29 
 
2.4. w rodzinnych do-


18,63 39,58 41,31
mach dziecka
Waloryzacja świadczeń na utrzymanie
2.5. w placówkach soc-
dziecka w rodzinach zastępczych
91,50 82,08 67,19
jalizacyjnych
i rodzinnych domach dziecka, gdy wskaźnik
2.6. w
placówkach
inter-
inflacji przekroczy 105 % (na podstawie
5,86 5,60 4,57
wencyjnych
aktualizacji programu konwergencji),
2.7. w placówkach wie-

lofunkcyjnych
Spadek liczby dzieci na skutek pracy
178,86 150,21 153,14

asystenta rodziny.
3. Stworzenie
– docelowo na każdą 2 971 asysten-
Wzrost wydatków budżetu państwa w formie
stanowiska
gminę przypada co tów x 3 .500 zł
dotacji celowej
asystenta rodzin w
najmniej 1 asystent,
x 12 miesięcy
gminie (program)
– stopniowy
przyrost
liczby asystentów –
od 700 w 2011 r. do
2 971 w 2020 r.,
– miesięczny koszt za-
trudnienia asystenta:
29,30 44,50 60,89
ok. 3 500 zł (na
poziomie ok. 150 %
przeciętnego wyna-
grodzenia pracownika
socjalnego),
– coroczna waloryzacja
wynagrodzeń wskaź-
nikiem 103,9%,
4. Stworzenie
– docelowo na każdy 784 koordyna-
Wzrost wydatków
stanowiska
powiat przypada co torów x 4 300
budżetu państwa w formie dotacji celowej
koordynatora rodzin
najmniej 1 koordy-
zł x 12 miesię-
zastępczych w nator,
cy
powiecie (program)
– stopniowy
przyrost
liczby koordynatorów
– od 80 w 2011 r. do
4,29 8,91
13,89
784 w 2020 r.,
– miesięczny koszt za-
trudnienia koordyna-
tora: ok. 4 300 zł (na
poziomie ok. 150 %
przeciętnego wyna-
30 
 
grodzenia starszego
specjalisty pracy
z rodziną),
– coroczna waloryzacja
wynagrodzeń wskaź-
nikiem 103,9 %
5. Szkolenia
dla
– dodatkowo o ok. 500 Liczba rodzin
Wzrost wydatków budżetu państwa w formie
kandydatów na rodzin rocznie
(500) x koszt
dotacji celowej
rodziny zastępcze i
szkolenia
0,50 0,50 0,50
prowadzących
(1 000 zł)
rodzinne domy
dziecka (program)
6. Szkolenia
dla
– 2 szkolenia w roku
Liczba
rodzin
Wzrost wydatków budżetu państwa w formie
istniejących rodzin
(1 712) x koszt
dotacji celowej
zastępczych
szkolenia
zawodowych
w przeliczeniu
0,43 0,46 0,48
(program)
na osobę (125
zł) x 2 szko-
lenia


31 
 

Projektowane zmiany w ustawie o podatku od spadków i darowizn będą miały wpływ
na dochody jednostek samorządu terytorialnego, jednakże ze względu na brak danych brak
możliwości oszacowania jego wielkości.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa będzie miała wpływ na rynek pracy przez stworzenie nowych
miejsc pracy dla asystentów rodziny, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej, rodziców
zastępczych zawodowych i osób prowadzących rodzinne domy dziecka.
Ponadto w związku z rozwiązaniem zakładającym przeniesienie ośrodków adopcyjnych
na poziom województwa i związaną z tym likwidacją tych ośrodków na poziomie powiatu
i powołaniem ich na poziomie województwa, pracownicy likwidowanych publicznych ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych staną się pracownikami starostwa powiatowego. Jeśli natomiast starosta
wyznaczy, jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, jednostkę organizacyjną powiatu,
pracownicy likwidowanych publicznych ośrodków adopcyjno-opiekuńczych staną
się pracownikami tej jednostki.
W przypadku, gdy likwidowany publiczny ośrodek adopcyjno-opiekuńczy prowadził
wojewódzki bank danych, pracownicy takiego ośrodka, którzy zajmowali się procedurami
adopcyjnymi, staną się pracownikami urzędu marszałkowskiego. Natomiast, gdy marszałek
województwa utworzy ośrodek adopcyjny i wyznaczy go do prowadzenia wojewódzkiego banku
danych, pracownicy ci staną się pracownikami tego ośrodka.

Projektowana ustawa może mieć również wpływ na stosunki pracy pracowników
zatrudnionych w niepublicznych ośrodkach adopcyjno – opiekuńczych. Ośrodki te bowiem
będą mogły przygotowywać osoby zgłaszające gotowość do przysposobienia dziecka oraz
prowadzić procedury przysposobienia dziecka, do czasu wygaśnięcia zawartej ze starostą
umowy o realizacji zadania, którego przedmiotem jest prowadzenie ośrodka adopcyjno-opie-
kuńczego, nie dłużej jednak niż przez okres 3 lat od dnia wejścia ustawy w życie. Po tym
okresie marszałek województwa będzie mógł podjąć decyzję, czy podpisać z tymi ośrodkami
umowę o prowadzenie procedur adopcyjnych, tak jak obecnie starosta podejmuje decyzję, czy
umowy przedłużać. Tym samym sytuacja pracowników tych ośrodków będzie uzależniona od
decyzji marszałka województwa, tak jak obecnie jest uzależniona od decyzji starosty.

32 
 
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym

na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wywiera wpływu na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.







12/09/em
33 
 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: