Rządowy projekt ustawy - Prawo probiercze
projekt dotyczy: określenia zasad i warunków wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium RP, zasad i trybu przeprowadzenia badań i oznaczenia (prób) tych wyrobów, organizacji administracji probierczej i zasad nadzoru nad wykonaniem przepisów ustawy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3359
- Data wpłynięcia: 2010-08-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: - Prawo probiercze
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 529
3359
i 6 – 11, są pobierane podczas przyjmowania wyrobów do badania i oznaczenia cechą
probierczą, przyjmowania wniosku o wpis znaku imiennego oraz wniosku o udostępnianie
danych z rejestru znaków imiennych lub dotyczących utworzenia punktu probierczego.
6. Jeżeli potrzeba zastosowania laserowej metody oznaczenia wyrobu
z metalu szlachetnego cechą probierczą wystąpi po zbadaniu wyrobu, opłatę, o której mowa
w ust. 1 pkt 3, można pobrać podczas wydawania wyrobu.
7. Opłaty za czynności probiercze, o których mowa w ust. 1 pkt 5, są
obliczane na podstawie stawki godzinowej, po zakończeniu czynności badawczych.
8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu
opinii Prezesa Głównego Urzędu Miar, określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat
i tryb ich pobierania, uwzględniając w szczególności rodzaje wyrobów oraz rodzaje metali
szlachetnych, z których je wykonano, a także koszty wykonywanych czynności.
Rozdział 6
Nadzór nad wykonywaniem przepisów ustawy
Art. 37. 1. Organy administracji probierczej sprawują nadzór nad wykonywaniem
przepisów ustawy przez:
1)
wycofanie z obrotu, w drodze decyzji, wyrobów z metali
szlachetnych nieoznaczonych cechami probierczymi albo
nieposiadających świadectwa badania, z jednoczesnym poleceniem
dostarczenia tych wyrobów do właściwego okręgowego urzędu
probierczego w celu zbadania i oznaczenia cechami probierczymi
albo wydania świadectw badania;
2) zabezpieczenie w formie postanowienia:
a)
wyrobów z metali szlachetnych oznaczonych cechami
probierczymi albo nieposiadających świadectwa badania,
w
przypadkach gdy autentyczność cech probierczych albo
świadectw badania budzi wątpliwości, z jednoczesnym
poleceniem dostarczenia ich do właściwego okręgowego urzędu
probierczego w celu wykonania ekspertyzy,
20
b) wyrobów z metali szlachetnych, o których mowa w art. 6 ust. 1
pkt 1, w celu wykonania ekspertyzy,
c) innych dowodów naruszenia przepisów ustawy;
3)
stosowanie egzekucji obowiązków niepieniężnych, zgodnie
z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
4) wydawanie zaleceń pokontrolnych i sprawdzanie stanu ich realizacji;
5) kierowanie do właściwego organu zawiadomień o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa fałszowania cech probierczych albo
świadectw badania.
2. Do badań wykonywanych w ramach ekspertyz, o których mowa w ust. 1
pkt 2 lit. a i b, stosuje się przepis art. 9 ust. 2.
3. Organy administracji probierczej sprawują nadzór, o którym mowa
w ust. 1, na podstawie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy przeprowadzonej
przez upoważnionych pracowników administracji probierczej.
Art. 38. 1. Kontrolę działalności gospodarczej przedsiębiorcy przeprowadza zespół
składający się z co najmniej dwóch pracowników administracji probierczej, zwany dalej
„zespołem kontrolującym”.
2. Skład zespołu kontrolującego wyznacza organ administracji probierczej,
wskazując jednocześnie jego przewodniczącego.
Art. 39. 1. Organy administracji probierczej mogą upoważnić przewodniczącego
zespołu kontrolującego do wydania, w ich imieniu, w toku kontroli decyzji i postanowień,
o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i 2.
2. Decyzja, o której mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1, podlega
natychmiastowemu wykonaniu.
Art. 40. 1. Czynności kontrolne są wykonywane przez zespół kontrolujący po
okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowych oraz
po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
21
2. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego przedsiębiorcy
lub w miejscu wykonywania przez niego działalności gospodarczej w godzinach pracy lub
w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego.
3. Zespół kontrolujący jest uprawniony do wstępu oraz poruszania się
w obiektach i pomieszczeniach na terenie kontrolowanego przedsiębiorcy bez obowiązku
uzyskiwania przepustki przewidzianej regulaminami wewnętrznymi oraz nie podlega,
przewidzianej tymi regulaminami, rewizji osobistej.
4. Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne, za zgodą kontrolo-
wanego przedsiębiorcy, mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu, jeżeli może
to usprawnić prowadzenie kontroli.
Art. 41. 1. Zespół kontrolujący dokonuje ustaleń na podstawie zebranych w trakcie
kontroli informacji i wyjaśnień uzyskanych od kontrolowanego przedsiębiorcy i jego pracow-
ników oraz zgromadzonych dowodów, w szczególności dokumentów i zabezpieczonych
wyrobów z metali szlachetnych.
2. Zespół kontrolujący jest uprawniony do:
1) dokonywania oględzin wyrobów z metali szlachetnych
wprowadzonych do obrotu;
2) badania dokumentów oraz zbierania ustnych i pisemnych wyjaśnień
w sprawach objętych zakresem kontroli;
3) zabezpieczenia wyrobów z metali szlachetnych;
4) gromadzenia oraz zabezpieczenia dowodów naruszenia przepisów
ustawy;
5) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego albo kierowania
wniosków o ukaranie do właściwego organu orzekającego
w sprawach o wykroczenia.
3. Zespół kontrolujący dokonuje zabezpieczenia wyrobów z metali
szlachetnych oraz innych dowodów naruszenia ustawy, w przypadku wyrobów:
1) o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. a, oraz innych dowodów
naruszania przepisów ustawy, przez umieszczanie ich w pakiecie
i nałożenie pieczęci oraz oddanie na przechowanie kontrolowanemu
22
przedsiębiorcy z poleceniem niezwłocznego dostarczenia do
właściwego okręgowego urzędu probierczego;
2) o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. b, przez pobranie ich za
pokwitowaniem do właściwego okręgowego urzędu probierczego.
4. Zabezpieczenia wyrobów z metali szlachetnych, o których mowa
w ust. 3, dokonuje się na czas niezbędny do przeprowadzenia czynności mających na celu
ustalenie i wyjaśnienie okoliczności sprawy będącej przedmiotem kontroli, nie dłużej jednak
niż na okres 30 dni, licząc od dnia dostarczenia pakietu do właściwego urzędu probierczego
albo pobrania za pokwitowaniem.
Art. 42. 1. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół kontroli.
2. Protokół kontroli powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, z uwzględ-
nieniem czasu trwania przerwy w kontroli;
2) oznaczenie organu kontrolującego;
3) imiona i nazwiska członków zespołu kontrolującego;
4) wskazanie numeru upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
5) nazwę i adres kontrolowanego przedsiębiorcy;
6) określenie zakresu kontroli;
7) wskazanie
ustaleń kontroli;
8) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do
ustaleń zawartych w protokole kontroli;
9) pouczenie o prawie do odmowy podpisania protokołu;
10) podpisy członków zespołu kontrolującego.
3. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany przedsiębiorca albo osoba przez
niego upoważniona.
4. Protokół kontroli podpisują członkowie zespołu kontrolującego
i kontrolowany przedsiębiorca.
23
5.
W razie odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego
przedsiębiorcę, przewodniczący zespołu kontrolującego sporządza w protokole adnotację
w tej sprawie.
6.
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego
przedsiębiorcę nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.
Art. 43. W uzasadnionych przypadkach, jeżeli zespół kontrolujący natrafi na
opór, który uniemożliwia lub utrudnia wykonywanie czynności kontrolnych, może wezwać
do pomocy funkcjonariuszy Policji.
Art. 44. Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców stosuje się przepisy
rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.2)).
Rozdział 7
Przepisy karne
Art. 45. Kto wbrew przepisom art. 4 wprowadza do obrotu lub dokonuje obrotu
wyrobami z metali szlachetnych, podlega karze grzywny.
Art. 46. Kto uniemożliwia lub utrudnia organom administracji probierczej
wykonywanie zadań w zakresie sprawowania nadzoru przez:
1) uniemożliwianie lub utrudnianie wstępu na teren nieruchomości lub
pomieszczeń,
2) odmowę udostępnienia dokumentów, o których mowa w art. 41,
3) uniemożliwianie gromadzenia i zabezpieczania dowodów naruszenia
przepisów ustawy
– podlega karze grzywny.
Art. 47. Kto nie dopełnia obowiązków określonych w art. 6 ust. 2 i 3, art. 8 oraz
art. 19 ust. 1, podlega karze grzywny.
24