Rządowy projekt ustawy - Prawo probiercze
projekt dotyczy: określenia zasad i warunków wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium RP, zasad i trybu przeprowadzenia badań i oznaczenia (prób) tych wyrobów, organizacji administracji probierczej i zasad nadzoru nad wykonaniem przepisów ustawy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3359
- Data wpłynięcia: 2010-08-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: - Prawo probiercze
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 529
3359
15 Dania
fakultatywny
z
obowiązku badania i cechowania zwolnione są
prawo nie określa prób dla wyrobów
TAK
wyroby złote, platynowe i palladowe o masie poniżej z metali szlachetnych, określona jest
1,0 g, oraz srebrne o masie < 3g
jedynie minimalna próba
16
Estonia
fakultatywny
brak jest limitów masy zwalniających wyroby z
dla wyrobów złotych – 4
obowiązku badania i cechowania
srebrnych – 3
platynowych – 1
palladowych – 2
17 Finlandia
fakultatywny
z
obowiązku badania i cechowania zwolnione są
dla wyrobów złotych – 5
TAK
wyroby złote i platynowe o masie poniżej 0,1g, oraz srebrnych – 4
srebrne o masie < 10g
platynowych – 4
18 Słowenia fakultatywny z
obowiązku badania i cechowania zwolnione są
dla wyrobów złotych – 12
wyroby złote, platynowe i palladowe o masie poniżej srebrnych – 4
1,0 g, oraz srebrne o masie < 3g
platynowych – 4
palladowych – 3
19 Szwecja
fakultatywny
z
obowiązku badania i cechowania zwolnione są
prawo nie określa prób dla wyrobów
TAK
wyroby złote i platynowe o masie poniżej 1,0 g,
z metali szlachetnych, określona jest
wyroby srebrne mogą być sprzedawane bez oznaczeń jedynie minimalna próba
próby
20 Niemcy
deklaracja
producenta
21 Grecja
deklaracja
producenta
22 Włochy fakultatywny
23 Luksemburg
deklaracja
producenta
24 Austria
deklaracja
producenta
TAK
107
Materiał uzupełniaj cy 1
do „Oceny skutków regulacji dla problemów w branży jubilerskiej. Założenia do działań
legislacyjnych i pozalegislacyjnych”
Głównym celem „Oceny skutków regulacji dla problemów w branży jubilerskiej. Założenia do
działań legislacyjnych i pozalegislacyjnych” jest zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorców oraz
zasadnicze podniesienie efektywności administracji probierczej w Polsce.
W dniu 29 lutego 2008 r. projekt dokumentu p.n. „Ocena skutków regulacji dla problemów w
branży jubilerskiej. Założenia do działań legislacyjnych i pozalegislacyjnych” został
skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych oraz został zamieszczony
na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki oraz w Biuletynie Informacji Publicznej MG.
Przygotowany został również „Kwestionariusz pytań do OSR – Prawo probiercze”, w którym
zawarte zostały pytania szczegółowe odnośnie proponowanych przez Ministerstwo Gospodarki
zmian.
Termin zgłaszania uwag w ramach konsultacji ww. dokumentu upłynął w dniu 15 kwietnia 2008 r.
Uwagi do dokumentu zgłosił: Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów, Główny Urząd
Miar, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Związek Rzemiosła Polskiego oraz dwa podmioty
prywatne.
Zgłoszone uwagi dotyczyły m.in.:
– strat i korzyści konsumentów związanych z proponowanymi regulacjami,
– kosztów badania i cechowania wyrobów,
– jakości i atrakcyjności wyrobów jubilerskich,
– rejestracji znaków imiennych,
– kontroli probierczych,
– zjawiska szarej strefy,
– katalogu prób,
– poziomu kwalifikacji złotników-jubilerów,
– kształcenia w zawodzie złotnik-jubiler,
– rzeczoznawców w branży złotniczo-jubilerskiej.
108
Jak wynika z „Oceny skutków regulacji dla problemów w branży jubilerskiej. Założenia do
działań legislacyjnych i pozalegislacyjnych” realizacja celu nadrzędnego, jakim jest poprawa
konkurencyjności sektora jubilerskiego, wymagała podjęcia działań legislacyjnych.
Zgłoszone w trakcie trwania konsultacji uwagi do ww. dokumentu zostały wykorzystane podczas
prac legislacyjnych nad nową ustawą.
Rekomendowane w „Ocenie” zmiany do ustawy – Prawo probiercze dotyczące:
− zmiany zasad rejestracji znaku imiennego oraz notyfikacji jego użytkowania ,
− zmiany katalogu kar,
− podniesienie progów wagowych, od których uzależniony jest obowiązek cechowania dla złota i
srebra,
− rozszerzenie katalogu prób,
zostały uwzględnione w projekcie nowej ustawy – Prawo probiercze.
Poniżej przedstawiono sposób wdrożenia do ustawy założonych w „Ocenie” opcji dla
poszczególnych celów konkretnych, takich jak: ograniczenie barier przy dopuszczaniu do obrotu
oraz poprawę jakości i atrakcyjności wyrobów poprzez zmiany legislacyjne.
Tabela 1. Opcje wdrożenia celów
Opcja
wdrożenia legislacyjna
Opcja wdrożenia legislacyjna
(proponowana)
(zrealizowana)
Cel konkretny: Poprawa jakości i atrakcyjności polskich produktów
Cel operacyjny: Wzrost kwalifikacji i poziomu wiedzy jubilerów
Dopasowanie programów
Zmiana rozporządzenia
szkolenia i wykształcenia do
(rozporządzeń) określającego zrealizowano – Rozporządzenie
potrzeb rynku
program szkolenia i wykształcenia
Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 23 grudnia 2008 r. w
sprawie podstawy
programowej wychowania
przedszkolnego oraz
Zwiększenie świadomości praw Wprowadzenie elementów nauki o kształcenia ogólnego w
własności intelektualnej
prawie własności intelektualnej do
programów nauczania
poszczególnych typach szkół
Cel operacyjny: Poprawa efektywności systemu kontroli i zmniejszenie liczby wykroczeń
Uaktualnienie rejestru znaków
Rejestracja znaku imiennego na
wprowadzono obowiązek
imiennych
określony czas (10 lat), konieczność zawiadamiania dyrektora
notyfikacji wykorzystywania znaku
okręgowego urzędu
probierczego o wszelkich
zmianach w danych objętych
wpisem do rejestru
109
Usprawnienie kontroli wtórnej
Nowelizacja przepisów o kontroli
dostosowano przepisy do ustawy
o swobodzie działalności
gospodarczej
Podwyższenie skuteczności
Zmiana katalogu kar (uzależnienie wprowadzono sankcje karne za
sankcji
wysokości kar pieniężnych od
nieuprawnione umieszczanie na
wartości zakwestionowanych
wyrobie cech probierczych lub
wyrobów i obrotu firmy)
wprowadzanie do obrotu
wyrobów z metali szlachetnych
oznakowanych fałszywymi
cechami probierczymi
Cel konkretny: Ograniczenie barier dla przedsiębiorców
Cel operacyjny: Ograniczenie barier przy dopuszczaniu wyrobów do obrotu
Ograniczenie obciążeń
Rezygnacja z obowiązku cechowania --------------------
administracyjnych nałożonych
Wprowadzenie zwolnienia z
---------------------
na przedsiębiorców
obligatoryjnego cechowania dla osób
posiadających kwalifikacje
zawodowe lub artystyczne
Podniesienie progów wagowych, od Podwyższono progi masy
których uzależniony jest obowiązek obowiązkowego cechowania
cechowania
srebra z 5 g do 8 g.
Zniesienie opłaty za cechowanie opłata nie została zniesiona
laserowe.
Rozszerzenie katalogu prób
Nowelizacja przepisów (przeniesienie przeniesiono regulacje
katalogu prób do przepisów rangi dotyczących próby dla wyrobów
ustawowej)
z metali szlachetnych z
rozporządzenia do ustawy
Wzrost znajomości i
Nie ma potrzeby zmian
--------------
wykorzystania Konwencji
legislacyjnych
Wiedeńskiej
Cel operacyjny: Poprawa jakości usług administracji probierczej
Zwiększenie dostępności
Ewentualnie w razie powołania Wprowadzenie możliwości
urzędów
nowych urzędów
tworzenia punktów probierczych
u przedsiębiorców
Zmniejszenie uciążliwości
Nowelizacja przepisów o kontroli Dostosowano przepisy do
kontroli
(zmniejszenie uciążliwości kontroli)
ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej
Poprawa obsługi
Nie ma potrzeby zmian
--------------
legislacyjnych
110
Materiał uzupełniaj cy 2
do „Oceny skutków regulacji dla problemów w branży jubilerskiej. Założenia do działań
legislacyjnych i pozalegislacyjnych”
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
PODWY SZENIE PROGU MASY OBOWI ZKOWEGO CECHOWANIA SREBRA
Wejście w życie projektowanego rozwiązania polegającego na podwyższeniu progu masy
obowiązkowego cechowania srebra z 5 g do 8 g może spowodować określone skutki dla budżetu
państwa, których szczegółowa analiza została przedstawiona poniżej.
I. Kształtowanie się dochodów administracji probierczej w latach 2007 – 2009
W roku 2008 dochody administracji probierczej wyniosły ok. 17 mln zł, natomiast wydatki
ukształtowały się na poziomie ok. 10,5 mln zł, czego wynikiem było dodatnie saldo na poziomie
ok. 6,5 mln zł. 2008 rok był wyjątkowo korzystny pod względem koniunkturalnym w zakresie
badania i cechowania, co przełożyło się na wysokość uzyskiwanych dochodów.
Jednak już pierwsze miesiące 2009 r. pokazały, że ustalone plany dochodów na rok bieżący, na
poziomie wykonania w 2008 r., nie będą wykonane z powodu wyraźnego zmniejszenia ilości
wyrobów zgłaszanych do badania i cechowania.
Tab. 1. Ilości i masa wyrobów zgłaszanych do urzędów probierczych w I półroczach lat
2007 – 2009
I półr.
Au
%
% Ag
%
%
sztuki
wzr./
masa
wzr./ sztuki wzr./ masa
wzr./
spad.
(g)
spad.
spad.
(g)
spad.
2007
K-w
855.818
-
2.660.976 -
1.170.417 -
12.175.678 -
Wwa
594.778
-
1.890.527 -
2.137.610 -
18.097.289 -
Suma 1.450.596
- 4.551.503 - 3.308.027 - 30.272.967
-
2008
K-w
946.760 +10,6
3.005.215
+12,9 1.520.193 +
29,9 13.926.943
+14,4
Wwa
612.822
+ 3,1
1.873.791
- 0,8 2.372.505 + 10,9 20.187.563 +11,5
Suma 1.559.582 + 7,5
4.879.006
+7,2 3.892.698 + 17,6 34.114.506 +12,7
2009
K-w
703.200
- 25,7 2.257.352 - 24,9 1.176.871 - 22,6 11.198.638 -19,6
Wwa
397.842
- 35,1 1.195.862 - 36,2 1.742.140 - 26,6 14.868.991 -26,4
Suma 1.101.042 - 29,4 3.453.214
- 29,2 2.919.011 - 25,0 26.067.629 -23,6
111