Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- projekt dotyczy ujednolicenia warunków wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz zapewnienia wysokiego poziomu ich bezpieczeństwa. Ponadto nowelizacja dotyczy wzrostu konkurencyjności sektora paszowego, a w rezultacie uproszczenia przepisów technicznych oraz uchylenia niektórych nadmiernie rozbudowanych przepisów administracyjnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3358
- Data wpłynięcia: 2010-08-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1511
3358
Mieszanki
paszowe,
Próbki do badań, w celu
z wyjątkiem
identyfikacji, pobiera się
pasz dla zwierząt
w sposób określony w
futerkowych,
rozporządzeniu Komisji
zwierząt domowych
(WE) nr 152/2009.
i ryb
Badania wykonuje się
przy u yciu metod
określonych w
rozporządzeniu
nr152/2009.
Je eli zostanie
stwierdzone, e
zawartość dioksyn w
paszach jest wy sza ni
określona w kolumnie 4,
przeprowadza się
powtórną analizę i
obliczenia średniej co
najmniej z dwóch
oznaczeń. Je eli średnia
przekracza poziom
zawartości substancji
niepo ądanych, po
stwierdzeniu której
nale y podjąć działania,
przy uwzględnieniu
niepewności pomiaru
0,5 ng WHO-
oraz mając na względzie
PCB-TEQ/kg 2) 3)
przeciwdziałanie
obecności dioksyn i
związków
dioksynopodobnych
w materiałach
przeznaczonych do
53
ywienia zwierząt,
nale y zapisać
Pasza dla ryb
Nie przeprowadza się
badań dotyczących
Karma dla zwierząt
ródła zanieczyszczenia,
domowych
w przypadku gdy
poziom stę eń
substancji
niepo ądanych jest
zbli ony do zawartości,
od której są
podejmowane działania.
W przypadku
przekroczenia
zawartości, od której są
podejmowane działania,
nale y zapisać
3,5 ng WHO-
następujące informacje:
PCB-TEQ/kg 2) 3)
- numer rejestracji lub
numer identyfikacyjny
zakładu,
- skład paszy,
- okresu pobierania
próbek,
- wyniki badań,
- pochodzenie
geograficzne,
- gatunki ryb
mając na względzie
przeciwdziałanie
obecności dioksyn i
związków
dioksynopodobnych
w materiałach
przeznaczonych do
ywienia zwierząt.
54
Objaśnienia:
1) WHO-TEF (współczynniki równowa ności toksycznej) przyjęte w celu oceny ryzyka dla
zdrowia człowieka określone przez wiatową Organizację Zdrowia na podstawie wniosków z
posiedzenia, które odbyło się w Sztokholmie (Szwecja) w dniach 15–18 czerwca 1997 r.
(Van den Berg i wsp., (1998) Toxic Equivalency Factors (TEFs) for PCBs, PCDDs, PCDFs
for Humans and for Wildlife. Environmental Health Perspectives, 106(12), 775).
Kongener Wartość TEF
Kongener
Wartość TEF
Dibenzo-p-dioksyny (PCDD)
Dioksynopodobne PCB:
2,3,7,8-TCDD
1
Non-orto PCB + Mono-orto PCB
1,2,3,7,8-PeCDD
1
1,2,3,4,7,8-HxCDD
0,1
Non-orto PCB
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
PCB
77
0,0001
1,2,3,7,8,9-HxCDD
0,01
PCB 81
0,0001
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD
0,01
PCB 126
0,1
OCDD
0,0001
PCB 169
0,01
Dibenzofurany (PCDF)
Mono-orto PCB
2,3,7,8-TCDF
0,1
PCB 105
0,0001
1,2,3,7,8-PeCDF
0,05
PCB 114
0,0005
2,3,4,7,8-PeCDF
0,5
PCB 118
0,0001
1,2,3,4,7,8-HxCDF
0,1
PCB 123
0,0001
1,2,3,6,7,8-HxCDF
0,1
PCB 156
0,0005
1,2,3,7,8,9-HxCDF
0,1
PCB 157
0,0005
2,3,4,6,7,8-HxCDF
0,1
PCB 167
0,00001
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF
0,01
PCB 189
0,0001
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF
0,01
OCDF 0,0001
U yte skróty oznaczają :
„T” – tetra; „Pe” – penta; „Hx” – heksa; „Hp”- hepta; „O”-okta; „CDD”- chlorodibenzodioksyna; „CDF”-
chlorodibenzofuran; „CB”-chlorobifenyl
2) Górne granice stę eń są obliczone przy zało eniu, e wszystkie wartości ró nych kongenerów
poni ej granicy oznaczalności są równe granicy oznaczalności.
3) Wskazane poziomy będą poddane przeglądowi przez Komisję Europejską.
55
UZASADNIENIE
Problematyka unormowana w niniejszym projekcie rozporządzenia jest
obecnie uregulowana w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia
23 stycznia 2007 r. w sprawie dopuszczalnych zawartości substancji niepo ądanych
w paszach będącym realizacją upowa nienia wynikającego z art. 15 ust. 4 ustawy z
dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045, z 2008 r. Nr 144, poz. 899
oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 60, poz. 372 ………..), czasowo zachowanym w
56
mocy na podstawie art. 3 ustawy projektu ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz
ustawy o bezpieczeństwie ywności i ywienia.
Obowiązujące rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wdra ało
postanowienia dyrektywy 2002/32/WE z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie
niepo ądanych substancji w paszach zwierzęcych (Dz. Urz. UE L 140 z 30.05.2002,
str. 10).
Konieczność wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika ze zmiany
brzmienia przepisu stanowiącego podstawę do wydania aktu wykonawczego do
ustawy.
Przepisy dyrektywy 2002/32 Parlamentu Europejskiego i Rady stanowi , że
zabronione jest stosowanie pasz, zawieraj cych substancje niepoż dane na
poziomie przekraczaj cym dopuszczalne zawartości określone w zał czniku nr
I tej dyrektywy. Ponadto niepoż dane substancje mog być obecne w
produktach przeznaczonych do żywienia zwierz t tylko zgodnie z warunkami
określonymi w ww. dyrektywie. W zwi zku z powyższym w zał czniku nr 1 do
projektu rozporz dzenia zostały określone dopuszczalne zawartości substancji
niepoż danych w paszach, które spełniaj wymagania określone w prawie
żywnościowym, a ich prawidłowo stosowanie, nie może stanowić
niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierz t lub środowiska
W załączniku nr 2 do projektu rozporządzenia zostały określone wielkości
dotyczące dopuszczalnej zawartości substancji niepo ądanych w paszach, których
przekroczenie skutkuje podjęciem działań, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy z
dnia 22 lipca 2006 r. o paszach, w przypadku przekroczenia poziomów substancji
niepo ądanych wskazanych w kolumnie 4 ww. załącznika do rozporządzenia.
Wskazane zawartości umo liwiają Inspekcji Weterynaryjnej i podmiotom
działającym na rynku pasz wyodrębnienie przypadków wymagających
zidentyfikowania ródła zanieczyszczeń i podjęcia odpowiednich działań w celu ich
zredukowania lub zlikwidowania. Z uwagi na to, e
ródła dioksyn i
dioksynopodobnych PCB są ró ne, to w załączniku nr 2 do projektu rozporządzenia
wskazano odrębne zawartości dla dioksyn i dioksynopodobnych PCB, od których
podejmuje się działania.
Przedstawione rozwiązania są takie same jak w dotychczas obowiązującym
rozporządzeniu.
57
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3358
› Pobierz plik